Wanneer is een pensioneigenaar wel aansprakelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Wanneer is een pensioneigenaar wel aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 08:51

Twee voorbeelden:

Paard loopt in een groep buiten. Nieuw paard wordt er door de pensioneigenaar er bijgezet. Dit paard brengt letsel toe aan paard dat al in de groep loopt.
Wie is er nu aansprakelijk?

Paard staat op pensionstal. De bakbodems blijken te zwaar of te hard te zijn. Er wordt door diverse personen mondeling melding van gedaan, pensioneigenaar doet niets vind dat het wel meevalt. Paard wordt kreupel door gebruik op deze bodems.
Valt dit dan onder nalatigheid van de pensioneigenaar.

Is een pensionstaleigenaar wel eens ergens verantwoordelijke voor of komt hij overal onderuit?

Bon_Bon

Re: Wanneer is een pensioneigenaar wel aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:53

Bij ons hangt er bordje dat alles wat je doet voor eigen risico is :p

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:54

pensionhouder is eigenlijk nergens aansprakelijk voor

Anoniem

In het eerste geval blijft de eigenaar van het paard volgens mij aansprakelijk. Omdat de eigenaar wil dat zijn of haar paard in de kudde staat. Het 2e geval zou ik eigenlijk niet weten maar volgens mij is alles op eigen risico...

Liezel1

Over dat kreupel zijn: Hoe is dat dan gecontateerd, wie heeft daar een verklaring over gedaan?
Lijkt me moeilijk te bewijzen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:55

als ruiter ga je zelf in die baan rijden, dus blijf je zelf verantwoordelijk Lachen

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:56

moeilijk. Ik denk dat jijzelf de aansprakelijken bent. Hij gaat met toestemming het land op en je moét natuurlij niet in die bak rijden. Niemand verplicht jou daartoe. Ik weet het niet zeker maar volgens mij ben jij zelf verandwoordelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:57

ik denk dat je als eigenaar gewoon aansprakelijk bent

Jij geeft toestemming voor in het land zetten, met de evt risico's

Jij gaat zelf in die bak rijden, wetende dat hij slecht is

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:03

VSW-->TAO

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:06

Paard dat letsel brengt aan andere paarden , valt onder aansprakelijkheid van de eigenaar van het betreffende paard.

En wat betrefd die bakbodems, dat het je volledig zelf in de hand, JIJ rijd erin, dus eigen verantwoording.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:06

Mag ik vragen waarom je dat allemaal wil weten? Zit je in zo een situatie? Of zoek je een reden om de pensionhouder aansprakelijk te stellen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:08

Áls mijn pensioneigenares zo dom is om zomaar een nieuw paard in de kudde te introduceren (wat ze gelukkig níet is!) dan is het nog niet op haar te verhalen denk ik. Maar bij ons wordt nooit een kudde zomaar uitgebreid en al helemaal niet zonder toezicht.

Wat betreft de bak: Als de bak zo slecht is, en er hebben er meerdere mensen over geklaagd en ik ga tóch rijden, dan ben ik toch dom? Maar ook hier geld bij ons: Even een brul naar onze N en hij komt al aan met de trekker.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:09

De pensionstaleigenaar is voor veel dingen aansprakelijk hoor.
Sta zelf op een pensionstal en heb het hier regelmatig over met de pensionstaleigenaar. Wat veel mensen niet weten is dat pensionstaleigenaar voor heel veel dingen aansprakelijk gesteld kan worden, ook omdat de meeste stallen niet doen aan het opstellen van een contract waarin alles duidelijk staat vermeld wat onder risico van de pensionklant valt en wat onder de pensionstaleigenaar. Alle paarden staan bij ons in volpension en zonder het contract wat de eigenaren nu met iedereen zijn aangegaan kon je de pensioneigenaar aanklagen voor het niet (op tijd) ontwormen. Want wie zegt dat de paarden daadwerkelijk ontwormt worden? Nu zijn de pensionklanten lang niet zo extreem dat ze onderzoeken waar ze onderuit kunnen komen en het de pensionstaleigenaar flink zuur kunnen maken, maar mochten ze iets slechts in de zin hebben en wat af weten wat wetgeving, dan blijkt dat je de pensionstaleigenaar voor t minste of geringste aan kunt klagen.

Denk bij het geval waarbij een nieuw paard in de groep wordt gezet, dat de pensionstaleigenaar niet aansprakelijk gesteld kan worden mits de de pensionstaleigenaar daadwerkelijk wist dat het wel eens helemaal fout kon aflopen. Letsel van paarden onderling is niet te verhalen op de pensionstaleigenaar mits je uitgaat van normale omstandigheden. Neem aan dat wanneer de pensionstaleigenaar 2 hengsten bij elkaar in het land zet dat hij dan WEL aansprakelijk gesteld word voor het letsel als dit niet is overlegd met de paardeneigenaren.
Voor geval 1 weet ik eigenlijk vrijwel zeker dat de pensionstaleigenaar NIET verantwoordelijk is voor het letsel.
Dat is het risico van het hebben van een paard in een groep.

Geval 2 weet ik eigenlijk niet zeker. Het valt wss wel onder in gebreke zijn van de pensionstaleigenaar, maar het is aan de klant of hij ook gebruik zal maken van de rijbak. Rij je in de bak met de kennis dat de bak super beroerd is, dan vraag ik me af of je daar met je paard in bezig kunt zijn met de kennis dat je paard wel eens flink kreupel zou kunnen worden.
Ik weet dit eigenlijk niet.

Zal beide gevallen eens voorleggen aan de staleigenaar bij ons. Hij heeft zich er flink in verdiept en zal het moeten weten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:13

En wat nou als de stalhouder, ondanks dat je al meerdere malen heb gewaarschuwd dat je paard niet met merries kan, jouw ruin met een oude merrie zet en je ruin bijt de merrie flink zodat deze gehecht moet? En de merrie is in dit geval van de stalhouder.

Dus buiten je waarschuwingen en zonder je medeweten/goedkeuren zet hij de ruin bij de merrie?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:16

Bo_tje schreef:
Bij ons hangt er bordje dat alles wat je doet voor eigen risico is :p

Ja, maar dit geeft niet de garantie dat JIJ dus verantwoordelijk bent.
Bordjes met 'eigen risico' zijn wel leuk en maken je bewust van het risico, maar ga jij rijden in de bak zonder cap op (je bent boven de 18) op en paard van de pensioneigenaar en je valt hard op je hoofd. Dan is de pensionstalhouder aansprakelijk, want die moet erop toezien dat er een cap gedragen wordt. Rij je op je eigen paard dan is dit wel weer een ander verhaal.
In heel veel gevallen is de pensionstalhouder gewoon aansprakelijk en dan maakt het niet uit of er een bordje staat met 'eigen risico'.
Wij hebben ook 2 honden op stal. Bij de ingang van het terrein staat: verboden voor honden. Komt er toch iemand het terrein op met een hond en die hond blijft wel in de auto, maar de honden bij ons op stal die worden woest en vernielen de auto, dan is de pensionstalhouder verantwoordelijk voor de schade.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:17

KiWiKo schreef:

Klopt en daarom sta ik dus op een luxe stal dan heb je die ellende niet Haha!.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:18

Tallie_Ho schreef:
En wat nou als de stalhouder, ondanks dat je al meerdere malen heb gewaarschuwd dat je paard niet met merries kan, jouw ruin met een oude merrie zet en je ruin bijt de merrie flink zodat deze gehecht moet? En de merrie is in dit geval van de stalhouder.

Dus buiten je waarschuwingen en zonder je medeweten/goedkeuren zet hij de ruin bij de merrie?

Lijkt mij dat de pensionstaleigenaar verantwoordelijk is voor dit geval.
Als dit gebeurd bij ons, reken maar dat ik de pensionstaleigenaar hier verantwoordelijk voor hou. Dit valt gewoon onder nalatigheid, lijkt me.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:21

Ik heb dus exact dit verhaal meegemaakt. Uiteindelijk was mijn paard een kannibaal, een vals kreng en kreeg ik het als allerlaatste van de hele stal te horen, terwijl het mijn ruin was die had gebeten.

Na dit voorval ben ik er ook weg gegaan, ik had al een hoop ergernis.

Uiteindelijk hebben we het toch op mijn WA verzekering verhaald, ook al was ik het er niet mee eens. Het was dat mijn moeder er op aandrong.. Knipoog

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:22

Prisca schreef:
KiWiKo schreef:

Klopt en daarom sta ik dus op een luxe stal dan heb je die ellende niet Haha!.

Want? daar zijn de boxen, weiland en bak bekleed met kussens ofzo? :p
Er kan altijd wat gebeuren lijkt mij ongeacht of het super luxe is of gewoon normaal...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:24

Schangah schreef:
Twee voorbeelden:

Paard loopt in een groep buiten. Nieuw paard wordt er door de pensioneigenaar er bijgezet. Dit paard brengt letsel toe aan paard dat al in de groep loopt.
Wie is er nu aansprakelijk?

Paard staat op pensionstal. De bakbodems blijken te zwaar of te hard te zijn. Er wordt door diverse personen mondeling melding van gedaan, pensioneigenaar doet niets vind dat het wel meevalt. Paard wordt kreupel door gebruik op deze bodems.
Valt dit dan onder nalatigheid van de pensioneigenaar.

Is een pensionstaleigenaar wel eens ergens verantwoordelijke voor of komt hij overal onderuit?

Ik zal hier ook nog even op reageren en niet alleen met een eigen voorbeeld komen Lachen

Optie 1, tja, het ligt eraan of de eigenaar van het nieuwe paard wil dat het paard erbij word gezet, zo nee is het mogelijk te betwijfelen of het niet op pensionhouders verantwoording is. Zo ja, is het eigenaar zijn verantwoording

Optie 2, Hiervoor zeg ik dat je als paardeneigenaar altijd eigen keus hebt om in de bak te gaan rijden. Als jij de bak te zwaar vind, kan je er over klagen. Als er niks aan gedaan word, kan je kiezen om buiten te gaan rijden, of erlders te gaan staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:59

Citaat:
Optie 1, tja, het ligt eraan of de eigenaar van het nieuwe paard wil dat het paard erbij word gezet, zo nee is het mogelijk te betwijfelen of het niet op pensionhouders verantwoording is. Zo ja, is het eigenaar zijn verantwoording
daar zou ik wel een aanvulling op willen....
kan wel zijn dat de eigenaar van dat nieuwe paard toestemming geeft maar ik zou toch, als bijv eigenaar van de paarden die er al staan, ook toestemming moeten geven en willen weten wat er bij komt en niet zomaar een paard erbij laten zetten!