Wonden door dekens, Divoza wil dekens niet terugnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Wonden door dekens, Divoza wil dekens niet terugnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:11

Ik ben vorig jaar verhuisd van een gebied met weinig mugjes en geen dazen naar een gebied met mugjes en dazen. En begin juni dacht ik, wat een drama, vooral de dazen. 1 van mijn paarden gaat aan de ren en tja, dan wordt ze warm en bezweet, dus nog meer dazen, ondanks de anti-dazen spray. Dus heb ik van een vriendin een vliegendeken geleend om eens uit te proberen. Paard vliegendeken om, overgebleven delen ingespoten en ingesmeerd, ook de deken ingespoten en mevrouw had geen last meer, ik heb die deken een week geprobeerd. Ideaal dacht ik. Aangezien ik 3 paarden heb, heb ik 3 Pagony Flycoolers Plus gekocht bij de Divoza op een zaterdag. De zondag heb ik om een uur of 10 de dekens omgedaan. Ging allemaal prima. Tot ik de volgende dag 1 paard uit de wei haal en me een ongeluk schrik zodra ik de deken afdoe. 2 grote schaafwonden zitten er op de schouders.

Afbeelding

Afbeelding

Ik natuurlijk onmiddelijk naar de andere twee paarden toe om te kijken hoe erg daar de schade was... Het tweede paard had ook 2 schaafwonden, alleen aanzienlijk kleiner dan deze en het derde paard had op 1 schouder een gedeelte haar eraf. Klinkt niet zo erg voor het derde paard, maar te bedenken dat ze deze dekens nog geen 28 uur omhadden wil ik niet weten hoe ze er aan het einde van het seizoen eruit had gezien.
Ik heb daarna de Divoza gebeld waar ik zeer netjes en vriendelijk te woord ben gestaan. Ik moest een mail sturen met het verhaal en foto's erbij doen van de wonden en de paarden met de dekens om. Ik heb dat dezelfde dag nog gedaan, in de mail heb ik ook een uitgebreide beschrijving gegeven van mijn paarden mbt stokmaat en mijn ervaringen met dekens tot nu toe. Want de merrie met de grootste wonden is namelijk al sinds november 1997 in mijn bezit, dus al bijna elf jaar. Elke winter heeft zij dekens om en elke winter deze maat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal dol ben op dekens kopen, dus ze heeft er al een groot aantal gehad, zonder problemen. Ja, soms aan het einde van het winterseizoen wat minder haar op de schouder, maar dat was het wel. Ik heb slechts eenmaal een deken voor haar gekocht wat een maat groter was (geen Pagony Knipoog ) , omdat de verkoopster mij erop attent maakte dat die dekens wat kleiner uitvielen.
Maar goed, enige tijd later ontving ik een mailtje of ik de dekens op wilde sturen of in wilde leveren. Dat heb ik gedaan, 2 weken later ontving ik een telefoontje met als conclusie dat er geen fabricage-/materiaal/modelfouten in de dekens zitten en dat ze dus niet onder garantie vielen en ze er dus niets aan konden doen. Wel wilden ze me een bepaald percentage korting aanbieden op een ander soort deken die ik in de plaats wilde (daar hebben ze zelf om gevraagd, welke deken ik anders wilde, heb dus gekozen voor het type deken dat ik geleend had, hier waren immers geen problemen mee).
Ik heb gezegd dat ik ze terug zou bellen en heb wat gelezen over consumentenrecht. Ik heb de Divoza terug gebeld en gevraagd of ze hun conclusie + oplossing naar mij toe wilden sturen en ook gezegd dat ik er niet mee akkoord ging.
Een paar weken later ontving ik inderdaad dat mailtje. Ze hebben wel het percentage korting verhoogd en ook aangeboden om de dekens kostenloos te versturen. De totale korting zou uitkomen op ongeveer de helft van wat ik voor de dekens heb betaald. Ook hebben ze de dekens weer teruggestuurd.
Hun redenatie volgens de mail is dat aangezien er dus geen fabricage-/materiaal/modelfouten in zitten dat ik dus geen recht heb op teruggave. Ook vragen ze zich af of de dekens wel goed pasten en als de paarden waren wezen schuren het niets met de kwaliteit van de dekens te maken heeft.

Ik ben hier dus nog niet tevreden mee. Mijn redenatie is dat aangezien ik 11 jaar al een paard die maat deken op heb en dat gaat altijd probleemloos. Ook 1 ander paard staat al de gehele winter onder dezelfde maat deken en dat ging prima. Derde paard is nog maar 3 jaar en heeft slechts een paar maal een deken opgehad en dat ging in diezelfde maat ook probleemloos. Achterkant van de deken is ook precies goed en zou niet kleiner of groter moeten. Het probleem is dus waarschijnlijk dat het aan de voorkant net niet lekker zit. Nou heb ik geen paarden met extreem brede voorkanten, maar gewoon, dus volgens mij zou ik er van uit mogen gaan dat deze dekens normaal zouden moeten passen.
Ook het schuren van het paard zelf gaat niet op. Mijn gehel wei is omheind met permanentkabel van Gallagher, eveneens aangelegd door Gallagher zelf, er staan geen palen of bomen in het weiland, er is dus niets om tegenaan te schuren.

Wat betreft het garantie verhaal, op internet vond ik de volgende tekst:

Citaat:
U hebt recht op een deugdelijk product. Dat betekent dat het gekochte product moet voldoen aan wat u ervan mocht verwachten.
Een product moet gedurende een bepaalde tijd aan alle eisen voldoen, die u daaraan bij normaal gebruik mag stellen.

Als een product niet voldoet aan de verwachtingen die u ervan mag hebben, is de verkoper daarvoor aansprakelijk. U hebt namelijk met hem een koopovereenkomst gesloten en dat houdt in dat hij wettelijk verplicht is u een deugdelijk product te leveren.

Als uw verwachtingen van het product onjuist waren, te hoog of onrealistisch, en het product deugdelijk is, is de verkoper niet aansprakelijk.

Het lijkt mij toch duidelijk wat mijn verwachtingen waren. Een deken met een standaard maat, wat mijn paard al jaren op heeft hoort geen wonden op te leveren. Dit lijken mij geen onrealistische verwachtingen. Ze heeft ook geen grensgeval maat, ze valt precies in die maat. Ook denk ik dat er sprake is van gewoon gebruik. Mijn paarden trekken niet aan de dekens, ze zijn geen slopers, ook niet bij elkaar. Bovendien is de deken nog compleet heel, niets mee aan de hand, alleen mijn paard is stuk...

Heeft iemand hier nog meer ervaring mee? Heb ik gelijk dat ik op mijn strepen blijf staan of moet ik blij zijn met hun aanbod? Ik heb hier niet veel ervaring mee, dus alle hulp is welkom.

Sappos

Re: Wonden door dekens, Divoza wil dekens niet terugnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:32

Ik vind dat Divoza de dekens terug moet nemen en het volledige bedrag moet vergoeden...Dit zijn niet normale schuurplekjes meer!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:35

heb je geen rechtsbijstand of iets dergelijks

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:52

Op zich is er met de dekens niets mis, de pasvorm is alleen niet goed voor jouw paarden, in die zin heeft Divoza gelijk.
Ik snap dan ook niet goed waarom je niet gelijk dezelfde dekens hebt gekocht als degene die je te leen hebt gehad.

Als jij kleding koopt die achteraf toch niet zo lekker zit en wat trekt ga je dan ook je geld terug halen bij de winkel?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:59

ja natuurlijk doe je dat. Hier schort dus duidelijk iets aan de pasvorm! Dus als ik kleding koop waar de pasvorm duidelijk niet goed van is ga ik terug. Als het om één paard was gegaan vond ik het een ander verhaal, maar als alle drie schuurplekken krijgen in één nacht, schort er duidelijk iets aan de pasvorm. Ik bleef mn geld terugeisen en waagde er een telefoontje aan naar de rechtswinkel of rechtsbijstand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:11

Esther schreef:
Op zich is er met de dekens niets mis, de pasvorm is alleen niet goed voor jouw paarden, in die zin heeft Divoza gelijk.
Ik snap dan ook niet goed waarom je niet gelijk dezelfde dekens hebt gekocht als degene die je te leen hebt gehad.
Hier kan ik me wel in vinden. Je hebt zelfs het risiko genomen met een ander model.

Verder kan ik de fotoos niet goed inschatten. Ik zie geen open vleeswonden (rood) of zelfs 'simpel' afgeschuurde haren en kaal vel (zwart). Maar eerder een paard wat behoorlijke zweetplekken heeft. Dit komt puur omdat de deken niet goed ligt c.q. te krap is op de schouders. Ook kan de deken aan de binnenkant gevoerd zijn met een minder luchtvoorlatend materiaal (nylon), wat meestal tegen het schuren gebruikt wordt notabene.

Dat je paard al 11 jaar 'dit soort' dekens heeft zegt me weinig. Je paard veranderd van vorm (zeker als ze ouder worden), maar ook de dekens kunnen in die jaren wel van snit veranderen.

Ik vind eigenlijk dat Divoza tot nu toe heel netjes gereageerd heeft.

Libero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:21

Dekens altijd passen!
Je mag er niet zomaar van uit gaan dat een paard altijd dezelfde maat deken heeft. Je zegt zelf al dat je 1 keer een andere maat deken genomen hebt, omdat de verkoopster vertelde dat dat model/merk te klein viel. Dat kan dus bij meerdere modellen/merken het geval zijn.
Ik heb vorig jaar deze deken ook voor mijn paard gekocht en hij valt een heel stuk kleiner dan zijn andere dekens.
Ik vind niet dat je Divoza iets kwalijk kan nemen, vind dat ze het zelfs erg netjes oplossen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:25

Hoelang hebben deze dekens opgelegen en deze wonden veroorzaakt?.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:26

Er staat een stuk terug dat het na een dag was.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:28

Afbeelding

Het gaat dus om deze deken, wij hebben ze ook gehad en pasvorm is ronduit dramatisch. Zelfs bij mijn smalle arabier trok het ding op de borst, gelukkig heeft hij er geen ernstige plekken aan overgehouden maar ik koop ze nooit meer. De grootste hebben we nog en die krijgt mijnArabier soms op, hij is hem 2 maten te groot, maar nu schuurt die niet op de borst. Eind van de zomer gaat deze ook de vuilnisbak in.
De dingen zijn niet zo duur, maar de reden daarvoor is duidelijk en ook op bovenstaande foto is te zien hoe raar ze om de borst zitten.
Ik zou de rechtsbijstand in schakelen, het gaat hier nl. om een niet deugdelijk produkt en ik kan me voorstellen dat een paard met een gevoelige huid of 1 die veel zweet hier problemen mee krijgt.
Dat zou niet mogen omdat de dekens ontworpen zouden moeten zijn op ( langdurig) draagcomfort.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:29

Vind ik ook hoor.

Edit: zijn inmiddels reacties geplaatst, maar vind dus ook dat Divoza netjes reageert. Vind ook aan de foto die El Cid plaatst dat al te zien is dat de deken een vrij beroerde pasvorm heeft, dus ik zou hem van het plaatje al niet bestellen.

Ik heb zelf nog vliegendekens in mijn hand gehad bij de Divoza zelf en dan kun je de stof al voelen en ik vond die van Rhino het beste, maar ja, daar hangt dan ook een prijskaartje aan... Geld, geld!

MetteAndreaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:33

iepsel schreef:
ja natuurlijk doe je dat. Hier schort dus duidelijk iets aan de pasvorm! Dus als ik kleding koop waar de pasvorm duidelijk niet goed van is ga ik terug. Als het om één paard was gegaan vond ik het een ander verhaal, maar als alle drie schuurplekken krijgen in één nacht, schort er duidelijk iets aan de pasvorm. Ik bleef mn geld terugeisen en waagde er een telefoontje aan naar de rechtswinkel of rechtsbijstand.

Mee eens! Drie paarden is een beetje te toevallig

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:34

Ik vind dat Divoza het netjes met je maakt. Je hebt de dekens die de wonden maakte en je krijgt een korting op de andere dekens. De oude dekens was je en verkoop je bv via mp.
Dan kom je er nog goed uit toch?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:36

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

@Gijs: ik woon in Duitsland, dus geen rechtsbijstand.

@Esther: nou, als ik wonden krijg van die kleding, dan ga ik daar zeker wel mee terug. Ik snap je vraag over de deken die ik geleend heb, de reden waarom ik deze dekens gekocht heb, is dat ze in verschillende kleuren te verkrijgen zijn. Zo kon ik mooi gelijk zien welke deken bij welk paard hoort. Bovendien had ik deze problemen natuurlijk niet vantevoren verwacht.

@Dubbeldun: Het zijn idd geen open vleeswonden, maar duidelijke schuurwonden, het bovenste laag vel was eraf. Ik kan me voorstellen dat je er zweetvlekken in ziet, maar dat is vaseline wat ik gesmeerd heb om de huid soepel te houden. Deze foto's zijn ongeveer 6 uur nadat ik de dekens eraf heb gehaald gemaakt.
Toch heeft dit paard de hele winter met dezelfde maat dekens gelopen, 2 verschillende soorten dekens.

@Libero: Maar de dekens passen goed aan de achterkant, een maat groter of kleiner had dus niet gepast. Bovendien staat er in dat stuk op consuwijzer ook dat als een maat iets mocht afwijken dit door de verkoper gemeld moet worden.

@Prisca: Ze hebben de dekens zo'n 28 uur opgehad

Maar tot nu toe zijn de reacties zeer nuttig, het is altijd fijn om te weten hoe anderen erover denken. Ik denk dat ik er toch maar een telefoontje aan waag, aangezien hier ook de meningen verdeeld zijn.

edit: Oei, ik kan het niet bijhouden met reageren...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:43

Maar als je het plaatjeniet gezien hebt lijken het op het 1e gezicht best aardige dekens. Het feit dat een deken redelijk geprijst is kan betekenen dat het ding minder lang meegaat dan een Rambo bijv. maar niet dat de pasvorm zo slecht is dat je paard er niet in kan bewegen.
Als ik kleding koop waar ik wonden van krijg ga ik er ook mee terug en geloof maar dat ik mijn geld terugkrijg. Ik kan me voorstellen dat je met meerdere paarden niet de duurste dekens gaat kopen, want je verwacht niet dat het zulke kl*te dingen zijn; gevalletje rechtsbijstand; heel simpel.
En ze dan pakken op hun eigen commentaar:
Citaat:
U hebt recht op een deugdelijk product. Dat betekent dat het gekochte product moet voldoen aan wat u ervan mocht verwachten.
Een product moet gedurende een bepaalde tijd aan alle eisen voldoen, die u daaraan bij normaal gebruik mag stellen.

Als een product niet voldoet aan de verwachtingen die u ervan mag hebben, is de verkoper daarvoor aansprakelijk. U hebt namelijk met hem een koopovereenkomst gesloten en dat houdt in dat hij wettelijk verplicht is u een deugdelijk product te leveren.

En ik wil best getuigen dat het gewoon slechte dekens zijn! Overigens is het niet de 1e keer dat ik hoor over de slechte garantie van Divoza!
Edit; Ik denk dat ook zonder rechtsbijstand er wel een regeling te treffen valt, gewoon ze aan de kop blijven zeuren. ( in DLd zijn toch ook rechtsbijstandverzekeringen, of werken die niet over de grens?)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-07-08 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:46

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de foto's waar de paarden de dekens om hebben...

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:49

ElCid schreef:
Maar als je het plaatjeniet gezien hebt lijken het op het 1e gezicht best aardige dekens. Het feit dat een deken redelijk geprijst is kan betekenen dat het ding minder lang meegaat dan een Rambo bijv. maar niet dat de pasvorm zo slecht is dat je paard er niet in kan bewegen.
Als ik kleding koop waar ik wonden van krijg ga ik er ook mee terug en geloof maar dat ik mijn geld terugkrijg. Ik kan me voorstellen dat je met meerdere paarden niet de duurste dekens gaat kopen, want je verwacht niet dat het zulke kl*te dingen zijn; gevalletje rechtsbijstand; heel simpel.

Ik heb het plaatje idd niet vantevoren gezien en zoals je zegt, ik koop er gelijk 3, ik verwacht dat hij 1 a 2 seizoenen meegaat, niet zo lang als een Rambo, maar als ik er dan tevreden over ben, dan koop ik dan wel de kwaliteit die jarenlang meegaat. Ik verwacht echter niet dat ze er wonden van krijgen.

Nadien heb ik natuurlijk gegoogled of nog meer mensen er problemen mee hadden. En dat is dus ook het geval, het is niet zo dat ze alleen op mijn paarden niet goed zitten. Maar mischien ben ik wel 1 van de weinigen die er mee terug is gegaan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:50

Maar zijn de dekens 'ondeugdelijk' dan?? Ze hebben geen beste pasvorm, maar dat is maar net welk paard je eronder plaatst.
Zolang er geen naden losliggen of scherpe delen uitsteken is een produkt deugdelijk.

@Myrdal: bedankt voor de uitleg over de fotoos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:57

x_Marr schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de foto's waar de paarden de dekens om hebben...

ik ook.

maar ik ben het er ook mee eens dat je je geld geheel terug hoort te krijgen als het zulke schuurplekken veroorzaakt

Libero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:09

Myrdal schreef:
@Libero: Maar de dekens passen goed aan de achterkant, een maat groter of kleiner had dus niet gepast. Bovendien staat er in dat stuk op consuwijzer ook dat als een maat iets mocht afwijken dit door de verkoper gemeld moet worden.

Passen is natuurlijk meer dan alleen naar de achterkant kijken, bij het passen had het moeten opvallen dat ze aan de voorkant ook niet goed / te strak zaten. Ik vind dat toch de verantwoordelijkheid van de koper, ongeacht wat er in de consuwijzer staat (en is ook lastig hard te maken, want de maat klopt wel zeg je). Zelfs bij een beetje twijfel breng ik de deken gewoon terug en ga ik het risico niet nemen.

Het een ondeugdelijk product noemen vind ik een beetje ver gaan (ken ook paarden die hier zonder problemen mee lopen), maar het klopt dat de pasvorm van deze deken niet optimaal is, denk dat Divoza je daarom ook tegemoet komt.

Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:11

al zou er een maat te klein opliggen...in 1 dag zulke plekken vind ik wel heel erg schandalig...

en wel "toevallig" dat bij alle 3 de maat niet correct is...

Ik vind divoza hier zeker nalatig en gezien idd de consumenten rechten vind ik ze hier niet netjes handelen...

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 12:11

Foto's met deken heb ik niet op mijnalbum en dus niet op deze computer, maar ik kan ze er vanavond opzetten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:18

Myrdal schreef:
Nadien heb ik natuurlijk gegoogled of nog meer mensen er problemen mee hadden. En dat is dus ook het geval, het is niet zo dat ze alleen op mijn paarden niet goed zitten. Maar mischien ben ik wel 1 van de weinigen die er mee terug is gegaan...

Wij zijn er ook niet mee terug gegaan omdat de problemen niet zo groot waren, eigenlijk hadden we wel moeten klagen over de belazerde pasvorm, maar omdat we ze ala minute nodig hadden hebben we ze maar gebruikt ( de paarden werden toen echt opgevreten door dazen en we waren net verhuisd). Maar zoals ik al zei, wil ik best ondersteunen en met naam en toenaam aan ze doorgeven dat het een slecht produkt is en aangepast moet worden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:22

runningkawa schreef:
al zou er een maat te klein opliggen...in 1 dag zulke plekken vind ik wel heel erg schandalig...

en wel "toevallig" dat bij alle 3 de maat niet correct is...
Ik vind divoza hier zeker nalatig en gezien idd de consumenten rechten vind ik ze hier niet netjes handelen...

Dat is juist niet toevallig, die dekens vallen gewoon heel raar en klein. Het is geen productiefoutje, dat is bij elke deken zo, ze zijn dus gewoon zo.
Als je de deken past, dan zie je dat meteen.
Ik heb er ook eentje zonder hals op zolder liggen, denk er niet aan om deze in de wei op te leggen!
Dat is vragen om problemen. Ik had hem voor op de trailer, waar ze dus stilstaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:27

Ik snap één ding niet: als je een deken koopt dan pas je de deken toch eerst? Dan zie je toch dat de deken te krap zit en dan laat je hem toch zeker geen dag/nacht op?

Ben het dus eens met Libero Ja. Dekens die niet passen, laat je niet op en breng je gelijk naar de winkel waar je je geld weer terugkrijgt of iig mag ruilen!

Het kan zomaar zijn dat deze dekens kleiner vallen en vooral anders vallen. Dat je bij alle andere dekens altijd dezelfde maat hebt gehad, wil niet zeggen dat dit dan maar een productiefout is. De deken valt gewoon anders!