Ik natuurlijk onmiddelijk naar de andere twee paarden toe om te kijken hoe erg daar de schade was... Het tweede paard had ook 2 schaafwonden, alleen aanzienlijk kleiner dan deze en het derde paard had op 1 schouder een gedeelte haar eraf. Klinkt niet zo erg voor het derde paard, maar te bedenken dat ze deze dekens nog geen 28 uur omhadden wil ik niet weten hoe ze er aan het einde van het seizoen eruit had gezien.
Ik heb daarna de Divoza gebeld waar ik zeer netjes en vriendelijk te woord ben gestaan. Ik moest een mail sturen met het verhaal en foto's erbij doen van de wonden en de paarden met de dekens om. Ik heb dat dezelfde dag nog gedaan, in de mail heb ik ook een uitgebreide beschrijving gegeven van mijn paarden mbt stokmaat en mijn ervaringen met dekens tot nu toe. Want de merrie met de grootste wonden is namelijk al sinds november 1997 in mijn bezit, dus al bijna elf jaar. Elke winter heeft zij dekens om en elke winter deze maat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal dol ben op dekens kopen, dus ze heeft er al een groot aantal gehad, zonder problemen. Ja, soms aan het einde van het winterseizoen wat minder haar op de schouder, maar dat was het wel. Ik heb slechts eenmaal een deken voor haar gekocht wat een maat groter was (geen Pagony
) , omdat de verkoopster mij erop attent maakte dat die dekens wat kleiner uitvielen.Maar goed, enige tijd later ontving ik een mailtje of ik de dekens op wilde sturen of in wilde leveren. Dat heb ik gedaan, 2 weken later ontving ik een telefoontje met als conclusie dat er geen fabricage-/materiaal/modelfouten in de dekens zitten en dat ze dus niet onder garantie vielen en ze er dus niets aan konden doen. Wel wilden ze me een bepaald percentage korting aanbieden op een ander soort deken die ik in de plaats wilde (daar hebben ze zelf om gevraagd, welke deken ik anders wilde, heb dus gekozen voor het type deken dat ik geleend had, hier waren immers geen problemen mee).
Ik heb gezegd dat ik ze terug zou bellen en heb wat gelezen over consumentenrecht. Ik heb de Divoza terug gebeld en gevraagd of ze hun conclusie + oplossing naar mij toe wilden sturen en ook gezegd dat ik er niet mee akkoord ging.
Een paar weken later ontving ik inderdaad dat mailtje. Ze hebben wel het percentage korting verhoogd en ook aangeboden om de dekens kostenloos te versturen. De totale korting zou uitkomen op ongeveer de helft van wat ik voor de dekens heb betaald. Ook hebben ze de dekens weer teruggestuurd.
Hun redenatie volgens de mail is dat aangezien er dus geen fabricage-/materiaal/modelfouten in zitten dat ik dus geen recht heb op teruggave. Ook vragen ze zich af of de dekens wel goed pasten en als de paarden waren wezen schuren het niets met de kwaliteit van de dekens te maken heeft.
Ik ben hier dus nog niet tevreden mee. Mijn redenatie is dat aangezien ik 11 jaar al een paard die maat deken op heb en dat gaat altijd probleemloos. Ook 1 ander paard staat al de gehele winter onder dezelfde maat deken en dat ging prima. Derde paard is nog maar 3 jaar en heeft slechts een paar maal een deken opgehad en dat ging in diezelfde maat ook probleemloos. Achterkant van de deken is ook precies goed en zou niet kleiner of groter moeten. Het probleem is dus waarschijnlijk dat het aan de voorkant net niet lekker zit. Nou heb ik geen paarden met extreem brede voorkanten, maar gewoon, dus volgens mij zou ik er van uit mogen gaan dat deze dekens normaal zouden moeten passen.
Ook het schuren van het paard zelf gaat niet op. Mijn gehel wei is omheind met permanentkabel van Gallagher, eveneens aangelegd door Gallagher zelf, er staan geen palen of bomen in het weiland, er is dus niets om tegenaan te schuren.
Wat betreft het garantie verhaal, op internet vond ik de volgende tekst:
Citaat:U hebt recht op een deugdelijk product. Dat betekent dat het gekochte product moet voldoen aan wat u ervan mocht verwachten.
Een product moet gedurende een bepaalde tijd aan alle eisen voldoen, die u daaraan bij normaal gebruik mag stellen.
Als een product niet voldoet aan de verwachtingen die u ervan mag hebben, is de verkoper daarvoor aansprakelijk. U hebt namelijk met hem een koopovereenkomst gesloten en dat houdt in dat hij wettelijk verplicht is u een deugdelijk product te leveren.
Als uw verwachtingen van het product onjuist waren, te hoog of onrealistisch, en het product deugdelijk is, is de verkoper niet aansprakelijk.
Het lijkt mij toch duidelijk wat mijn verwachtingen waren. Een deken met een standaard maat, wat mijn paard al jaren op heeft hoort geen wonden op te leveren. Dit lijken mij geen onrealistische verwachtingen. Ze heeft ook geen grensgeval maat, ze valt precies in die maat. Ook denk ik dat er sprake is van gewoon gebruik. Mijn paarden trekken niet aan de dekens, ze zijn geen slopers, ook niet bij elkaar. Bovendien is de deken nog compleet heel, niets mee aan de hand, alleen mijn paard is stuk...
Heeft iemand hier nog meer ervaring mee? Heb ik gelijk dat ik op mijn strepen blijf staan of moet ik blij zijn met hun aanbod? Ik heb hier niet veel ervaring mee, dus alle hulp is welkom.

. Dekens die niet passen, laat je niet op en breng je gelijk naar de winkel waar je je geld weer terugkrijgt of iig mag ruilen!