voor het eerst met pony op de trailer;advies gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

voor het eerst met pony op de trailer;advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 08:05

hallo allemaal,

komend weekend ga ik voor de eerste keer met mijn pony met de trailer op pad.
ik bedoel de eerste keer als in de tijd dat ik de eigenares ben sinds november vorig jaar.

mijn vader rijdt de combinatie,omdat ik geen E rijbewijs heb.
nu vind hij het toch erg spannend,en staat erop dat ik voor mijn pony een spuit tranquigel haal zodat ze rustig is tijdens de rit die zo'n 2,5 uur zal duren.
hij is een prima chauffeur,die in zijn leven alle dingen weleens gereden heeft(vrachtwagencombinaties,hij is nu ook buschauffeur)maar het idee van een levend dier achter de auto vind hij spannend.

ik heb haar nog nooit geladen,maar over het algemeen in de omgang ook is ze vrij rustig,ik vind het daarom een beetje onzin er van tevoren al een tranquigel in te stoppen.

wat adviseren jullie mij?

Inujojo

Re: voor het eerst met pony op de trailer;advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:45

Ik zou voor je erheen gaat eerst even met je pony naar bijvoorbeeld een bak in de buurt rijden waar je kan rijden, maar als je paard daarna niet meer de trailer op wilt, je wel gewoon rustig terug naar huis kunt rijden met je pony.. 2 en een half uur is wel erg lang voor de eerste keer en als er dan iets fout gaat en je paard de trailer niet op wilt, kan je er geen zadeltje op gooien en terug naar huis rijden Tong uitsteken . Dan kan je ook kijken hoe ze reageert in en rond de trailer en kan je vader wennen aan het rijden met een levend dier achter z'n auto.
Tranquigel zou ik er zelf niet ingooien, lijkt me een beetje overdreven, de meeste paarden zijn wel redelijk rustig..

EDIT: Heeft dit paard trouwens al eerder wel gewoon op een trailer gestaan voordat ze in jullie bezit kwam of is dit écht de eerste keer dat hij/zij met een trailer in aanraking komt?
Laatst bijgewerkt door Inujojo op 22-07-08 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:56

Zeil achter dicht doen!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:02

heb je geen mogelijkheid om eerst van de week is te oefenen met laden,en msischien ook een klein rondje te rijden?dan weet je in ieder geval al een beetje hoe ze zich gaat gedragen.
zomaar van te voren een kalmeringsmiddel geven vind ik zelf niet zo'n goed idee,voor het zelfde geld gaat het wel gewoon goed,en van die kalmeringsmiddelen kunnen sommige paarden juist onvoorspelbaar reageren omdat ze zich vreemd voelen. (spreek uit ervaring met mijn vorige paard)

neem in ieder geval rustig de tijd om in te laden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:12

Als ze eerder (braaf) op de trailer is geweest, zou ik echt geen tranquigel gebruiken. Ze worden er duf van en dat kan ook leiden tot paniek en zeker in een bewegende trailer.
Ik zou dus gewoon laden en als ze niet te laden valt, kun je altijd nog met tranquigel aan de gang gaan, al moet je dan wel even de tijd geven om in te werken...
Ik laat het zeil altijd open. De 1 vind een dicht zeil fijn en de ander krijgt er juist stress van...

Het rijden lijkt me voor je vader geen probleem. Lekker langzaam de bochten door en niet te snel gas geven als de trailer nog niet recht staat vanuit de bocht Tong uitsteken
Mocht de pony tijdens de rit onnodig gaan bokken en je weet zeker dat hij niet "verkeerd" staat, kan je best de rem ff 2 x indrukken, zodat hij op let en z'n benen aan de grond houdt.

Veel sterkte iig!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 09:39

bedankt voor de reacties tot zover.
ze heeft al eerder op de trailer gestaan,maar het is de eerste keer in de periode dat ik haar heb.

ze heeft al eens een rit naar duitsland gemaakt met de vorige eigenaresse.

jullie hebben me wel gesterkt in mijn gevoel dat ik haar niet bij voorbaat tranquigel wil geven.
ik laat mijn vader wel meelezen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:52

Als ze al eerder in de trailer heeft gestaan zal ik geen problemen verwachten inderdaad, dus je kan de tranquigel gewoon lekker thuislaten lijkt me Tong uitsteken ... Of voor de zekerheid in een tasje meenemen, maar voor de rest gewoon lekker zonder ^^

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:54

Dan komt het wel goed!
Doe je nog wat om de benen of niet?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:34

ja ik wil wel hoge transportbeschermers omdoen als die passen,ga ik straks even kijken want ik heb nog een set in huis.

zouden anders peesbeschermers en springschoenen ook voldoende bescherming bieden?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:36

Ik neem aan dat peesbeschermers en springschoenen voldoende zijn.. Wat zijn transportbeschermers in principe nou eigenlijk? Een laagje watten met wat stof eroverheen. Dan denk ik dat een stukje plastic met klittenband toch wat meer bescherming bied Tong uitsteken . Maar pin me er niet op vast, ik heb er niet super veel verstand van, mijne reizen alleen met transportbeschermers om de voetjes schoon te houden op wedstrijd Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:38

nou degene die ik in huis heb,die zijn behoorlijk dik,en hebben aan de onderkant een versteviging voor het geval ze met de achterbenen tegen de voorbenen trapt bv.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:43

Dan zijn ze geschikt om mee te reizen hoor, als ze passen. Geen enkel probleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:58

Snoevie schreef:
ja ik wil wel hoge transportbeschermers omdoen als die passen,ga ik straks even kijken want ik heb nog een set in huis.

zouden anders peesbeschermers en springschoenen ook voldoende bescherming bieden?

Ik zou eerder voor de peesjes en springschoenen gaan.

transsportbeschermers vinden de meeste paarden/pony's toch even gek zitten, met kans dat ze zich juist minder op hun gemak voelen....

Ik heb ook transportbeschermers, maar gebruik ook altijd slechts m'n peesjes of bandages Knipoog
Als de paarden druk zijn, zijn die dingen niet handig en als de paarden rustig zijn, dan hebben ze ze niet nodig Koe
Alleen de knieen/hakken blijven zo onbeschermd, maar als de traileroploop niet glad is, zal hij niet snel vallen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:58

hmmm ja valt ook weer wat voor te zeggen.
zou ik dan achter kogelbeschermers om moeten doen,of ook lange peesbeschermers?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:03

hangt er vanaf wat je heb.
de lange peesbeschermers beschermen een groter oppervlakte, dus zou ik eerder voor die kiezen, maar zou ze er niet voor aanschaffen.

Bandages werken ook goed met grote (transport)onderlappen. De onderlappen zorgen dan wel voor bescherming van de knieenen en de kroonrand. maar als ze braaf is, zou ik ze ook niet speciaal aanschaffen Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:05

bandages heb ik wel,en dikke onderlappen ook.
helaas ben ik geen ster in bandageren Tong uitsteken

waarschijnlijk heb ik nog welk een stel lange peesbeschermers liggen,even kijken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:11

Snoevie schreef:
bandages heb ik wel,en dikke onderlappen ook.
helaas ben ik geen ster in bandageren Tong uitsteken

Het gaat ook meer om de lengte van die lappen, maar als je niet goed kan bandaseren houdt het op hé Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:30

ik denk dat ik de peesbeschermers en springschoenen maar omdoe.
het is eerlijk gezegd meer een beetje voor het veilige gevoel hoor,je weet maar nooit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:39

oefen dat ook eerst een keer van te voren met die transportbeschermers, laat haar gewoon een poosje met die dingen om lopen zodat je haar reacties erop ziet. Kies wel een soort die niet af kan zakken want daar gebeuren in de trailer de grootste ongelukkken mee.

Je zou ook nog de oude eigenaar (als je daar contact mee hebt) kunnen vragen hoe je pony was op de trailer?
Maak van het laden zelf in ieder geval geen issue, blijf rustig en zodra je zenuwen voelt even tot 10 tellen en dan weer doorgaan, zolang jij net doet of het normaal is is je pony waarschijnlijk ook relaxed.

Zolang je vader maar rustig rijdt, rustig de bochten omgaat en pas gas geeft als de trailer recht is, lange remweg neemt en doet alsof hij geen haast heeft zou het voor je pony prettig moeten kunnen zijn. Hij moet rijden alsof hij een emmer water in de trailer heeft tot de rand gevuld en daar mag geen druppel uitklotsen, dan gaat het wel goed Lachen veel plezier en succes!

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:31

Hoi Yvonne,

Ik zou me er niet te druk om maken hoor! Ik heb met Ravina echt nooit problemen gehad met laden. Ze liep altijd zo de trailer op en was ook onderweg erg rustig. Vaak wel wat bezweet bij aankomst dat wel. Zoals je weet zijn we met haar zelfs naar Duitsland geweest dat was 5 uur rijden enkele reis en dat ging helemaal super hoor! Ook als ze een tijd niet op de trailer is geweest gaat ze er de volgende keer zo weer in. Ik zou haar iig absoluut geen kalmeringsmiddelen geven, zoals ik haar ken is dat ook echt niet nodig hoor.
Wtb beenbescherming kan ik je niet helpen, ik gebruik nooit transportbeschermers.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 06:08

oke dat stelt me wel gerust.
ik begin het nou zelf ook nogal spannend te vinden door mn vader.

je schijnt 80 km per uur te mogen rijden,maar nu lees ik veel op bokt dat vrachtwagens dan erg achter je gaan kleven en dat je eigenlijk harder moet rijden.

nu denk ik bijna: wat heb ik me nu allemaal weer op de hals gehaald.

we gaan rijden met een ford transit of een mercedes vito,moet je daar nog van die extra zijspiegels op zetten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:14

nee, met vito zonder zijspiegels redt je het prima, althans ik wel Lachen
laat je niet gek maken door je vader hoor!
Hij kan beter 90 gaan rijden op de teller (op de snelweg althans), dat is toch niet precies 90 want de teller is niet ge-ijkt, de vito trekt dan ook beter en je kan beter mee met het verkeer.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:26

Wij rijden ook altijd met de Vito als we met de trailer op pad gaan, zonder extra speigels of wat. Voor klevende vrachtwagens zou ik iig het zijltje achter dicht doen. En verder je niet teveel op laten jagen, als je iets harder rijd lijkt me niet zo'n probleem, als het maar veilig blijft natuurlijk. Knipoog En pas je op voor trajectcontroles? Ik weet niet of je daar langs komt natuurlijk, maar als je harder dan 80 gaat met trailer/aanhanger krijg je gewoon een prent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:29

Je moet eerst even oefenen met je pony. Wij nemen ons paard ook voor het eerst mee eind augustus. Dus gaan we binnenkort alvast oefenen met een blokje om met haar in de trailer Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:55

Zelf rustig blijven, pony geen kalmeringsmiddel toedienen.
Een hooinet in de trailer zorgt al voor een hoop afleiding waardoor ze rustiger blijven. Let er ook op dat je je pony links zet in de trailer (als je met tweepaards met tussenschot oid rijd) en een paar keer oefenen van te voren met op en af lonen en wat belonen.

Zeiltje dicht, en idd iets boven de snelheid gaan rijden, liefst gewoon het verkeer volgen (de vrachtwagens in dit geval dus), dus kom je al snel uit op 90 ong en dat is meestal prima.
Rustig rijden, langzaam remmen en een lange remweg nemen, bochten rustig nemen en vooral uitkijken met drempeltjes. Bedenk maar gewoon dat een paard niet ziet waar hij heen gaat en zich dus moet gaan aanpassen in zn houding en gewichtsverdeling, dat kan niet als je te snel rijd en bochten neemt ed. Als je ergens moet stilstaan, niet te lang stilstaan als je weet dat je pony miept.

Ik zet mijn pony altijd zonder transportbeschermers op de trailer, wel met zweetdekentje want ook zij komt er altijd nattig vanaf.

Komt wel goed joh, meeste paarden zijn niet zo moeilijk op de trailer! Vooral dat hooinet geeft voor mijn pony altijd een prima afleiding Tong uitsteken