Duitse trailer achter een Nederlandse auto.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Duitse trailer achter een Nederlandse auto.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:18

Binnenkort doe ik mee aan een trektocht en om mijn marathonwagen en paard op de plaats van bestemming te krijgen leen ik de trailer van een vriendin erbij. Nu is zij woonachtig in Nederland, maar van oorsprong Duits. Omdat wij in het grensgebied wonen heeft zij ook een auto en trailer met Duits kenteken. Wel heeft de trailer, net zoals in Nederland, een eigen kenteken met papieren. Ik mag de trailer van haar lenen, want mijn wagen past hier precies in. Ook is haar trailer een 2-paards en gaan we hier op de locatie met 2 personen in slapen.
Zal het problemen gaan geven om met deze trailer met een Nederlandse auto te gaan rijden? Alle papieren ed heb ik al in huis, omdat zij op vakantie is.

cissy

Re: Duitse trailer achter een Nederlandse auto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:58

waarom bel je niet even je autoverzekering? als jij een groene kaart hebt dan zou het volgens mij niet uit moeten maken maar ik zou even bellen dan weet je het zeker.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 19:44

Ik heb het idd al nagevraagd, kon niet eerder ivm weekend en ik mag gewoon met deze trailer rijden. Hij is officieel geregistreerd en heeft ook een eigen kenteken. Kan ik zonder zorgen op vakantie!

sunny86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:25

mooi zo!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:26

Fijn dat het geen probleem is. Wij doen het ook regelmatig, maar hebben nooit gekeken hoe het officieel zit.... Van papslief (politieagent) wel begrepen dat het geen probleem is, idd doordat het beide eigen papieren heeft, en omdat er voor een trailer geen BPM betaald hoeft te worden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 02:29

Mijn vriendin heeft al zo vaak mijn trailer geleend en die woont in duitsland en nog nooit is ze aan gehouden

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:47

Wij hebben een Tsjechiese kenteken en trekken een nederlandse trailer, tot nu toe geen problemen gehad als je de papieren maar bij heb van beide voertuigen.

veel plezier op je trektocht!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:17

Dit mag gewoon, maar zorg wel dat je het kenteken van de aanhanger hebt!
Veel plezier!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:04

Even ter verduidelijking:

Een nederlandse auto mag elke aanhanger trekken. De verzekering van de aanhanger loopt in nederland standaard over het trekkende voertuig.

Voor een duitse auto met een niet duitse aanhanger is het verzekeringstechnisch iets ingewikkelder. Hier is de aanhanger NIET standaard meeverzekerd over het trekkende voertuig. Daar moet dus eerst een extra clausule in de verzekering voor worden opgenomen. Heb je deze clausule niet dan rijd je dientengevolge onverzekerd en ben je dus strafbaar. Een Duitse aanhanger heeft daarom ook meestal een eigen verzekering.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:06

MSQuincyTE schreef:
Mijn vriendin heeft al zo vaak mijn trailer geleend en die woont in duitsland en nog nooit is ze aan gehouden

Niet aangehouden worden betekent niet automatisch dat het mag Vork. Stel je eens voor je krijgt een ongeluk en de verzekering dekt het niet, wil er niet aan denken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:04

Ik ben het op alle vlakken met Tuihanti eens. Aanhouden is maar een bekeurinkje, wat als je met je paarden in een trailer ook nog eens een ongeluk veroorzaakt waarbij derden ook nog omkomen oid buiten je eigen paarden. Je kunt de rest van je leven je blauw betalen er aan....
Een nederlandse trailer achter een nederlandse auto is volgens mij alleen automatisch meeverzekerd voor schade aan derden, dus niet voor schade aan de inhoud of aan de trailer zelf. Dat moet je ook apart verzekeren........
Een nederlandse aanhanger achter een duitse auto is niet verzekerd. Een duitse achter een nederlandse auto is ten alle tijden verzekerd omdat hij meeverzekerd is met de auto en hij is zelfstandig verzekerd. Als er echter een groen kenteken op zit mag je uitsluitend vee of paarden dus vervoeren ermee. Als je je inboedel ermee verhuist ben je wel verzekerd maar betaal je te weinig (geen) wegenbelasting en krijg je ook een boete. Maar dat doet heel duitsland ongeveer. Als je vanwege je rijbewijs niet met de combinatie mag rijden ben je ook niet verzekerd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:09

Kwa papier van de trailer, mijzelf en de verzekering is alles in orde. Het ging mij er alleen om of het wettelijk is toegestaan, want ik wil gewoon alle trammelant voorzijn. Er zit idd een wit met groene letters kenteken op, wat inhoud dat ik er alleen paarden mee mag vervoeren. Dit staat ook in de papieren. In ieder geval allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:28

Voor jou geeft het dus geen problemen Suffie, je hebt alles in orde. Veel plezier gewenst met de trektocht, lijkt me heel leuk! Ga je er straks foto's van plaatsen ?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:20

Net als andere jaren zal er wel een heel fotoalbum komen, dus als jullie het leuk vinden zal ik een aantal foto's voor jullie op bokt plaatsen. We vertrekken zondag en hopen vrijdagavond weer thuis te zijn en dan zaterdag meteen een centrale Haflingerkeuring erachter aan......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:03

Bij ons op stal hebben ze ook een duitse trailer en de stalhoudster heeft een officieel schrijve dat deze trailer achter een nederlandse auto mag.
Dit mag ook omdat op vandaag trailers ook een eigen kenteken hebben.
Dus volgens mij mag het gewoon.
Maar ik weet natuurlijk niet wat zij allemaal hebben moeten doen om dat zo te krijgen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:29

suffie schreef:
Net als andere jaren zal er wel een heel fotoalbum komen, dus als jullie het leuk vinden zal ik een aantal foto's voor jullie op bokt plaatsen. We vertrekken zondag en hopen vrijdagavond weer thuis te zijn en dan zaterdag meteen een centrale Haflingerkeuring erachter aan......

Ja leuk, lijkt me geweldig ! Plaats dan even een link hier dan kan ik het ook vinden....

Hier hebben ze ook trektochten georganiseerd van uit een westernclub, compleet met huifkarren en ezels en net als in de film zeg maar. Lijkt me ook super, kampvuurtje erbij savonds.....the good the bad en the ugly te paard, haha........ben alleen nog niet zover......