voedsel en waren autoriteit , wat een stumperts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

voedsel en waren autoriteit , wat een stumperts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 11:56

ik moet dit even kwijt,

ik ging 12 april 2008 met mijn paard naar frankrijk.
ik moest een gezondheids verklaring hebben van de vwa.
ik een afspraak gemaakt op 11 april om 9 uur.
affijn die vrouw stond al een uur te vroeg voor de deur waar mijn paard gestald staat.
zij mijn pa bellen die er bij zou zijn en die zou om 9 uur op stal zijn.
dus zij moest al een uur wachten in haar auto:P
om 9 uur was me pa op stal en liep samen met die vrouw naar mijn paard toe.
die vrouw vraagt half gebrekkig nederlands aan me pa, '' is dat die paard''
me pa ja dat is het paard dat gekeurt moet worden.
maar wat schepte onze verbaring.
die vrouw pakt haar papieren en vult het chipnummer in enzo.
zegt ze tegen me pa , wilt u hier u rekening nummer opschrijven en hand tekening zetten dan word er 118 euro van u rekening afgeschreven.
en toen ging die vrouw weer weg.
ze heeft dat paard met geen vinger aan geraakt, en me paard wou aan haar snuffelen en ze zette gouw een stap achter uit.
ik vind het eigenlijk zelf ronduit onbeschoft hoe het er aan toe is gegaan.
mijn paard had wel een ziekte of iets dergelijks kunnen hebben.(ik zelf weet dat het niet zo is.)
op de terug weg weer naar nederland moest ik ook z'n certificaat hebben, maar dat deed de plaatselijke dierenarts gewoon.
paard werd overal op gecontroleert enz. en dat kosten toen maar 40 euro.
hebben julie ook wel eens zoiets meegemaakt of niet?

me moeder wil een klacht gaan indiennen bij de vwa en een stukje in de krant zetten hierover.
het is gewoon geldklopperij.

groetjes marjolein

(als het hier niet goed staat willen julie het dan verplaatsen ?)

LiNdA1986

Re: voedsel en waren autoriteit , wat een stumperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:02

Nou dat is inderdaad wel heel raar gegaan...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:04

ik zou een klacht indienen, dit is wel heel raar. Ben benieuwd hoe dit verder gaat!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:04

ik zou alleen niet weten waar ik een klacht zou moetten indiennen, gewoon vwa opbellen??

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:07

marjoleinft schreef:
half gebrekkig nederlands

De pot verwijt de ketel Knipoog

Maar het is inderdaad een vreemde gang van zaken en klinkt als geldklopperij. Je zou sowieso de VWA kunnen contacteren of dit uberhaupt normaal is? Dan weet je waar je welke klacht neer zou moeten gaan leggen..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:23

Zo werken ze altijd Clown
Heb ook al eens gehad dat ze niet eens het chipnummer controleerde want ze had geen reader bij zich.
Idd alleen papierwerk en de stal in gekeken en dat was het, paard niet aangeraakt en of ze de juiste aan heeft gekeken weet ik ook niet want er stonden er meer in die stal Clown
Ook een keer dat de aftekeningen niet door een DA in het paspoort ingetekend waren.
De persoon van de VWA was zelf DA maar mocht niet de schets intekenen daar moest á la minuut een andere DA voor komen.
Ik gebeld, DA zou daar met een half uur zijn. Maar mooi dat zij daar niet op ging wachten, ze vulde de papieren in en was weer weg Clown
Ik had zo de DA weer af kunnen bellen natuurlijk... (niet gedaan hoor, paard was niet van mij).

Gek he dat we met eigen paarden de VWA meestal niet bellen en gewoon de grens over gaan... Rolleyes

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:25

bij mij had ze ook de chip niet gecontroleerd.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:30

Ik zou liever hebben dat ze het zo doen dan dat ze allerlei problemen gaan "verzinnen". Waarom zou je een klacht indienen?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:32

ik vind het onbeschoft dat ze zo werken papiertje invullen en dan 118 euro verdienen ? dan ga ik er ook maar werken leker makkelijk geld verdienen .

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:51

Ja, het is een waardeloze, overbodige organisatie....
Vandaag nog nieuws in het agrarisch dagblad: VWA was weer eens laks met TBC gevallen vanuit Engeland....
Het systeem werkt niet en ik zie de VWA als een soort van sociale werkplaats voor afgekeurde dierenartsen, die elders niet meer aan de bak kunnen.
Een klacht kan je indienen, maar of het effect heeft....?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 13:03

lees net op de site dat ze dringend 40 dierenartsen nodig hebben.
met z'n werktempo hebben ze het niet eens nodig.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:10

De VWA-keuring kost geen 118 euro, maar 80 euro (ruwweg) per paard.
Ze horen chips te lezen en ook het paard goed aan te kijken, checken op hartslag, ademhaling en algemene indruk (heldere ogen, geen neusuitvloeiing etc).

Feit is echter, dat 9 van de 10x men geen chipreader bij zich heeft, met als reden: daar heeft de baas geen geld voor... in evenzoveel gevallen wordt het paard niet eens uit de box gehaald, schets niet gecontroleerd en wordt er niet eens een vinger naar het paard uitgestoken (veelal blijft men angstvallig uit de box).

Als het om stempeltjes, doordrukken en 4voudige papiertjes gaat komt daarvan een rits tevoorschijn, moet je met de billen bloot (nou ja, niet letterlijk dan) om al je getuigschriften, vervoersvergunningen etc (professioneel vervoer dan) te laten zien en dan wordt er zelfs nog gesteggeld over wat wel en niet mag.

Ach, ik zou als ik jou was, bellen naar het VWA-kantoor wat de keuring heeft uitgevoerd en vragen naar de teamleider daar. Ik denk dat je daar een stuk wijzer van wordt (ik heb zelf daar nl. ook gewerkt en mij is altijd gebleken dat bellen meer effect heeft, mits je netjes blijft en je feiten op een rijtje hebt staan. Een naam van de keuringsarts is dus wel noodzakelijk, anders is het raden in's blaue hinein.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 13:14

ik heb hier de bon nog liggen en het was in totaal 118 euro en 68 ct .
ik heb de naam van de keuringsarts niet maar wel het personeels nummer.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:38

Vreemd. Het was maar 1 paard?
Even navragen dan zeker!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 17:39

ja het was voor 1 paard ja.
maar dan vind ik het nog vreemd dat ze er zo veel voor vragen.
omdat ik voor de terug weg zo weinig kwijt was.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:00

Dat is per land verschillend. Maar ik heb hier rekeningen voor 1 paard van 80 euro, dan vraag ik me af waarom ze 30 euro verhoging hebben in een paar maanden tijd.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:09

oke dat is wel heel erg raar.
ik zal er morgen is achteraan bellen.
en er komt zeker een stukje in de krant hierover.
en als ik weer eens naar het buitenland ga, mooi niet dat ik ze nog een keer bel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:13

marjoleinft schreef:
ik vind het onbeschoft dat ze zo werken papiertje invullen en dan 118 euro verdienen ? dan ga ik er ook maar werken leker makkelijk geld verdienen .

Hoe oud ben jij? Je komt er nog wel achter dat het in de (Nederlandse) maatschappij op veel gebieden zo werkt hoor. Kan je nog wel een aantal voorbeelden geven.
Lijkt inderdaad nergens op en je kunt ze bellen. Vraag is of ze daar dan ook werkelijk iets mee doen of je achter je rug, naderhand gewoon wordt uitgelachen.
Succes!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:25

Karolien_ schreef:
Ik zou liever hebben dat ze het zo doen dan dat ze allerlei problemen gaan "verzinnen". Waarom zou je een klacht indienen?

VWA werkt altijd zo, wij hebben in de tijd dat we nog een manege hadden talozze paarden naar het buitenland vervoert, ze komen, kijken of er een paspoort is en als je zelf een chipmeter hebt controleren ze de chip, verder kijken ze echt niet naar de gezondheid van een paard en dat is fout, zieke paarden horen niet te reizen zowiezo niet voor het paard zelf en ook om andere paarden te beschermen maar daar hebben ze geen boodschap aan, kortom geldklopperij en in strijd met de wet, dus, ja hoor, als je een klacht inwil dienen,doen, gelijk heb je.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:57

Euhm VWA keuring, nog nooit van gehoord en wanneer is dat verplicht?
Paardjes in de trailer, paspoorten mee en we tuffen door Duitsland, België en Frankrijk. Heb er ook nog nooit iemand over gehoord... Bloos

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:06

imker schreef:
Dat is per land verschillend. Maar ik heb hier rekeningen voor 1 paard van 80 euro, dan vraag ik me af waarom ze 30 euro verhoging hebben in een paar maanden tijd.

Het is niet verhoogd volgens mij.
Zoals TS al aangaf stond de VWA arts 1 uur te vroeg op de stoep.
Bij het VWA betaal je dus per kwartier dat ze aanwezig zijn.
Ik heb al een keer een VWA arts gehad die 2 uur te vroeg was.
Heeft al die tijd zitten wachten tot ik er was.
Hierna kreeg ik een bon van meer als 200 euro.
Deze heb ik nier geaccepteerd en daar is een behoorlijke ruzie uit ontstaan tussen VWA arts en mij.

Het gezondheidscertificaat wat ze verlangen is alleen een papiertje en meer niet.
Wanneer dit ingevuld is kunnen ze naar het buitenland zeggen dat hier het paardje in orde was.
Dus als er een ziekte is moet dit in jullie land gekomen zijn.

Heel dat VWA mogen ze van mij afschaffen.
Of er zullen drastische veranderingen moeten komen maar dat het nu een onzin organistatie is dat is zeker.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:23

Nu ik dit allemaal gelezen heb zou ik wel gek zijn als ik een gezondheidsverklaring ga aanvragen als ik een keer een buitenritje wil maken met mij vriendin hier vlak over de grens in Duitsland. Met een ziek paard ga je toch niet op pad??!! En als ze alleen maar komen om een papiertje af te geven en een dikke rekening hoeft het voor mij niet meer. Voor dat geld wil ik dan ook een goed onderzoek wat toch wel een half uur in beslag neemt. Mijn centen zijn ook niet van blik.

Zie [TAO] Een grensgeval.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 18:08

Takke schreef:
imker schreef:

Het is niet verhoogd volgens mij.
Zoals TS al aangaf stond de VWA arts 1 uur te vroeg op de stoep.
Bij het VWA betaal je dus per kwartier dat ze aanwezig zijn.
Ik heb al een keer een VWA arts gehad die 2 uur te vroeg was.
Heeft al die tijd zitten wachten tot ik er was.
Hierna kreeg ik een bon van meer als 200 euro.
Deze heb ik nier geaccepteerd en daar is een behoorlijke ruzie uit ontstaan tussen VWA arts en mij.

Het gezondheidscertificaat wat ze verlangen is alleen een papiertje en meer niet.
Wanneer dit ingevuld is kunnen ze naar het buitenland zeggen dat hier het paardje in orde was.
Dus als er een ziekte is moet dit in jullie land gekomen zijn.

Heel dat VWA mogen ze van mij afschaffen.
Of er zullen drastische veranderingen moeten komen maar dat het nu een onzin organistatie is dat is zeker.

dat het per kwartier betaalt moest worden dat wist ik ook niet.
ik vind het onbeschoft dat als hún te vroeg zijn wij daar voor moetten betalen.
het is mijn zorg niet.
maar ik ga ok zeker nooit meer zoiets aanvragen.
als het in de slachthuizen ook zo er aan toe gaat denk ik dat ik toch maar over ga op soja en groenteburgers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:58

Het betalen van de tijd die zij door hun eigen toedoen te vroeg zijn lijkt me ook volkomen belachelijk.
Als dit werkelijk zo is en op de factuur staat (en ze niet op een andere manier het geld in rekening hebben gebracht) zou ik daar zeker bezwaar tegen maken.

In eerste instantie zou ik een rechtstreekse brief (eventueel aangetekend) schrijven aan de VWA waarin je bezwaar maakt tegen deze kosten. Wees in zo'n brief in elk geval beleefd, volledig (voeg dus de details over naam, adres, datum etc bij, en ook een kopie van de factuur die je hebt ontvangen, en als jullie al geld hebben betaald en om terugstorting vragen ook de gegevens van de bankrekening waar het heenmoet.) Hoe minder uitzoekwerk voor hen, hoe groter de kans dat het op redelijke termijn wordt opgelost.
Doe ook een alternatief voorstel dat realistisch is: dus gewoon het bedrag voor de volgemaakte tijd.
De rest van de dingen (dat het er allemaal wat amateuristisch aan toegaat) zou ik niet melden, dat is niet van belang.
Heb je na een week of twee geen ontvangstbevestiging gehad, dan zou ik ook even bellen en vragen of de brief ontvangen is, en op welke termijn je een reactie kunt verwachten.

Werkt dat ook niet, dan zou je contact op kunnen nemen met de Nationale Ombudsman, die behandelt klachten over overheidsinstanties: http://www.nationaleombudsman.nl/
Op de site van de ombudsman staat de VWA niet genoemd (voor zover ik zag) maar op de site van de VWA staat dit wel vermeld:
http://www.vwa.nl/portal/page?_pageid=1 ... ema=portal schreef:
Nationale Ombudsman
De Nationale ombudsman kan klachten behandelen over bijna alle overheidsinstanties, waaronder de VWA.

Wel een opmerking: ik zou voorzichtig zijn met het bekritiseren van andermans taalvaardigheden. Laat een bezwaarbrief even nalezen (desnoods hier op het forum) om de fouten eruit te halen, een goedverzorgde brief maakt meer kans om serieus genomen te worden.