Gewicht paard berekenen: hoe betrouwbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Gewicht paard berekenen: hoe betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:32

Helaas heb ik hier in de buurt niet echt de mogelijkheid mijn paard te wegen.

Welke methode kan ik gebruiken om het gewihct van mijn paard te schatten? En hoe betrouwbaar is deze methode? Ik wil namelijk weten hoe zwaar mijn lipizanerruin van 19 jaar is, om te weten of ik het gewichtt van een 1,5 paardentrailer met hem erin gemakkelijk met mijn auto kan trekken.

Silly1972

Re: Gewicht paard berekenen: hoe betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:33

zelfs al doe je het op de gok, hou er rekening mee dat je auto wel wat meer moet kunnen trekken dan het absolute totale gewicht van paard en aanhanger.
Dit ivm heuvels, bruggen en eventuele modder waar een trailer in kan staan en toch uit gehaald moet worden.
Maar echt antwoord op je vraag heb ik niet sorry.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:42

Heel grof ingeschat : zwaar warmbloed niet al te groot 650-700 kg.
Tel daarbij het gewicht van de trailer op. Waarschijnlijk ook zoiets. Vermenigvuldig met 1.5 voor veilgheidsmarge trekvermogen.
Auto zelf zal ook iets van 1200 mogen wegen ivm tegenwicht trailer bij remmen en afritten/heuvels afrijden.

Nog steeds geen precies antwoord, maar ook het gewicht van je paard zal fluctueren.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:59

Handige formule van de DA:
(Borstomvang (op plaats singel) tot de macht 2) x (lichaamslengte, van boeg tot broekspier) gedeeld door 11900
Sorry, ik kan het niet duidelijker opschrijven!

Met deze formule kom je erg dicht in de buurt, voor mijn paard kom ik dan rond de 1000 kilo uit en dat klopt. Zomers wat meer, 's winters wat minder. De foutmarge bij deze formule is klein, hoogstens een kilo of 20 bij een groot paard als het mijne (trekpaard) Bij kleinere paarden/ponies is die marge nog kleiner!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 06:28

Grobeni: ga dit eens uitrekenen, bedankt! Alle anderen, ook bedankt voor de tips!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 07:10

hey.

als je nog meer mensen in de buurt heb die hun paard willen laten wegen,dan kan je eens contact op nemen met de mobiele paardenweegschaal.voor ongeveer 9 euro per paard wegen ze je paard tot op de halve kilo nauwkeurig en ze doen eventueel ook hoogte meten.kijk maar eens op www.paardenweegschaal.nl
het is ook handig om te weten hoe zwaar je paard/pony is voor het geven van medicijnen,wormenkuur,voeding etc.
succes!!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 07:22

Er is bij de fourage handel ook een meetlint te verkrijgen. Die geeft de omvang + het gewicht aan. (Die ik heb is van PAVO).
Erg handig, want zo kan je ook altijd even controleren of het gewicht wbt het geven van een wormkuur nog klopt.
Dit meetlint is betrouwbaar voor paarden v.a. ongeveer 4 jaar oud (ook met een afwijking van +/- 20 kg naar boven/beneden).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 07:27

http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Deze methode is wel betrouwbaar.
Het is natuurlijk geen exacte wetenschap dus het kan een of twee kilootjes schelen, maar het geeft wel een goede indicatie van het gewicht als je tenminste op de juiste manier meet.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:30

Bedankt voor de tips: heb door een bekende toch dit weekend de mogelijkheid gehad om het gewicht van mijn paard te meten en meneer weegt 508 kilo. is echt fijn om te weten.