Paard staat niet stil in trailer tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Paard staat niet stil in trailer tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:10

Mijn paard staat dus non stop heen en weer te stappen terwijl ik aan het rijden ben.
Mensen die mij inhalen waarschuwen en ik hang maar aan mijn stuur om de auto recht te houden.

Morgen gaan we haar zowiezo erg kort vastzetten zodat ze haar hoofd al haast stil moet houden, maar het lijkt wel alsof ze staat te weven. Op stal doet ze dit absoluut niet. Echt alleen op de trailer als je rijdt.

Het is een vrij brede 1,5 paards trailer dus ik kan er geen schot in plaatsen.

Als er een gevuld hooinet inhangt maakt het niet uit. Ook dan staat ze geen seconde stil.

Heeft er iemand nog ideeën?

Alvast bedankt voor je reactie!

TessxSchatje

Re: Paard staat niet stil in trailer tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:12

miss een longeerlijn van voor naar achter trekken? zodat ze toch op een kleinere ruimte staat?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:15

Tussen de stangen voor en achter? Dat is wel een idee inderdaad. Zal het morgen ook eens proberen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:16

Hoe is jou rijstijl? Is ze niet gewoon constant bezig haar evenwicht te houden?
Misschien kun je anders eventueel eens en trailer mét schot van iemand uit proberen om te kijken wat er dan gebeurd. Op deze manier is het niet echt prettig voor jou en waarshcijnlijk ook niet voor je paard.

Edit: longeerlijn lijkt me niet echt nut hebben. Een schot geeft steun, een longeerlijn absoluut niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:19

Ik rij erg rustig. Heb ook al geprobeerd wat meer door te rijden, maar dat is niet verantwoord omdat ze zo'n beweging teweeg brengt. We hebben haar al in een tweepaards gehad met een ander paard ernaast en toen schraapte ze alleen maar. Maar helaas, geen tweepaardstrailer centjes.... dus moet het voorlopig echt met deze trailer doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:22

En er is écht geen mogelijkheid om er iets wat in de buurt van een schot komt er in te maken?

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:25

Misschien een grote dikke houten plank zo neerzetten en vastmaken dat ze niet kan heen en weer stappen?
Dus een soort tussenschot?
Dat is steviger dan een longeerlijn, en je paard kan er wat tegen leunen als het moet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:25

Lotte1990 schreef:
Hoe is jou rijstijl? Is ze niet gewoon constant bezig haar evenwicht te houden?
Misschien kun je anders eventueel eens en trailer mét schot van iemand uit proberen om te kijken wat er dan gebeurd. Op deze manier is het niet echt prettig voor jou en waarshcijnlijk ook niet voor je paard.

Edit: longeerlijn lijkt me niet echt nut hebben. Een schot geeft steun, een longeerlijn absoluut niet.

Tja, daar noem je wat. Doet het paard het ook op lange, rechte stukken?
Rijdt eens met een lege trailer over een lange, rechte (snel)weg, bij voorkeur met iets te hoge snelheid (90 - 100km/h op de klok) Wat doet de trailer dan? Een goede trailer achter een goed bestuurde auto ligt als een blok op de weg.

Vastbinden, zeker heel kort, zou ik NIET DOEN! Je neemt een onbehoorlijk risico dat het paard z'n evenwicht niet kan houden en op een zeer ongelukkige manier onderuit gaat! Je bindt een paard niet vast tenzij... moet je uitgangspunt zijn. Er zijn best zinvolle redenen om een paard vast te zetten op de trailer maar deze reden is dat absoluut niet!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:27

sorry ik heb geen tip voor je alleen ik heb exact hetzelfde gehad met mijn paard...uiteindelijk hielp niks, ik werd er helemaal gestoord van als ik naar een wedstrijd toe ging... uiteindelijk heb ik een volvo station en een impex trailer gekocht... ze kon tekeer gaan wat ze wou, deze combinatie was zo stabiel dat ik er niks meer van merkte....dus uiteindelijk werd ze rustig...het was in mijn ogen een stukje verzet tegen de trailerreis..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:28

Eén van mijn paarden kan erg slecht haar evenwicht bewaren in een trailer. Ik kan haar alleen vervoeren in een tweepaardstrailer zonder tussenschot of in een vrachtwagen waar ze zijwaarts in staat. Als ik haar staruimte kleiner maak, wordt het evenwichtsprobleem alleen maar groter en raakt ze volledig in paniek op de trailer. Bij de vorige eigenaresse is het paard zelfs een keer omgevallen in de trailer (tweepaardstrailer mét tussenschot). Ik denk dat jouw paard ook problemen heeft met het bewaren van haar evenwicht, omdat ze steeds verstapt. Daarom zou ik erg voorzichtig zijn met het verkleinen van haar ruimte, omdat ze dan nog minder goed haar evenwicht kan bewaren. Probeer eens hoe jouw paard reageert in een tweepaardstrailer zonder tussenschot of op een vrachtwagen, als je die mogelijkheid hebt. Als ze dan rustiger staat, weet je of dit inderdaad het probleem is. Mocht je toch de ruimte in de trailer willen verkleinen, probeer het dan op een kleine rit uit, waarbij je snel kunt ingrijpen als dat nodig is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:54

Mijn 1,5 paards is extra breed. Ikheb 100 gereden en 70 op heel veel stukken snelweg, ook rechte stukken. Maakt allemaal niks uit. Heb een ssangyong korrando ervoor staan en die trekt het wel recht. De trailer is ook nog heel maar ik heb absoluut niet het idee dat het voor het evenwicht is. Het is in mijn ogen pure verveling, maar ze slingert zo heen en weer dat ik het bij elke beweging aan mijn stuur voel.

Ik wil haar aan beide kanten vast zetten (staat ze nu ook) maar dat ze nog net bij haar hooinet kan. Dus uiteraard wel bewegingsruimte.

Dat van dat tussenschot kan ik wel eens in elkaar laten knutselen. En ik kan wel eens vragen of ik een tweepaards mag lenen zonder schot, maar ben bang dat ze dan helemaal heen en weer kan springen....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:58

mijn merrie stond te ruim in de helft van mijn 2paards ( te ruim van voor en achter) op aanraden van mijn instructrice heb ik de achterste stang meer naar voren geplaatst, ze was al aardig rustig maar nu staat ze praktisch stil en dat rijdt super.

Mentbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:25

Hmm mijn merrie staat in de 2paards breed beter dan als ze smal staat,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:27

Zooist schreef:
Mijn 1,5 paards is extra breed. Ikheb 100 gereden en 70 op heel veel stukken snelweg, ook rechte stukken. Maakt allemaal niks uit. Heb een ssangyong korrando ervoor staan en die trekt het wel recht. De trailer is ook nog heel maar ik heb absoluut niet het idee dat het voor het evenwicht is. Het is in mijn ogen pure verveling, maar ze slingert zo heen en weer dat ik het bij elke beweging aan mijn stuur voel.

Ik bedoel met een lege trailer. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat de trailer niet spoort en dan gaat trillen en schommelen, hetgeen bijzonder op prijs gesteld wordt door paarden, not. Een goed sporende trailer hoort strak achter de auto te blijven lopen, ook aan 100km/h. Het zou ook nog kunnen zijn, hoewel ik dat onwaarschijnlijk acht, dat trillingen vanuit de auto doorgegeven worden aan de trailer en wat door het paard niet op prijs wordt gesteld.

Of een Korrando de power bezit om de trailer z'n wil op te leggen weet ik niet, ik heb er nooit mee gereden en dat wil ik eigenlijk ook zo houden.......

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:32

ikke schreef:
Zooist schreef:

Ik bedoel met een lege trailer. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat de trailer niet spoort en dan gaat trillen en schommelen, hetgeen bijzonder op prijs gesteld wordt door paarden, not. Een goed sporende trailer hoort strak achter de auto te blijven lopen, ook aan 100km/h. Het zou ook nog kunnen zijn, hoewel ik dat onwaarschijnlijk acht, dat trillingen vanuit de auto doorgegeven worden aan de trailer en wat door het paard niet op prijs wordt gesteld.

Of een Korrando de power bezit om de trailer z'n wil op te leggen weet ik niet, ik heb er nooit mee gereden en dat wil ik eigenlijk ook zo houden.......

De trailer spoort gewoon goed, er is niets aan de hand met trailer en/of auto. Vraag maar aan je lover die van engelse auto's houdt...die weet wel wat een Korrando in zn mars heeft. Pling
Schokdempers van trailer als zowel de auto zijn goed, het gaat dus puur om verveling.
De reden waraom ik dit zo overtuigd tik...? Ik ben de groom van zooist Bloos en vandaag hebben we dat kreng dus lekker kort gezet en het wiebelen was minder. Komt ook omdat ze een beetje moe was van concours. Maar dat ff ter zijde, we hopen op dé gouden tip...wie o wie!?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:35

Heb je bodembedekking in de trailer liggen (stro ofzo).
Bij 1 van onze paarden werkte dat super. Zij was ook zo'n wiebelaar en sinds er stro op de bodem ligt staat ze stil.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:42

Mijn paard doet precies hetzelfde als de jouwe. Dus ik gebruik jouw vraag gelijk voor tips. Mijn paard staat zelfs in een 2 paards, 1 kant. Goed vastgezet en wel. Ze gaat staan "weven" van voor naar achter. Zo erg dat de auto elke keer een ruk naar achter krijgt en een duw naar voren. Daarnaast staat ze in stilstand constant tegen de middenbuis voor aan de schoppen. Wij rijden voornamelijk rechte wegen en snelwegen, met af en toe een rotonde. We wonen in de polder. Heb de buis strakker gedaan omdat het zo erg was dat ze de staartwortel op de trailerklep openschuurde van dat gedrag en ze blijft het nog doen. Voorlopig nog niet de oplossing gevonden...

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:44

Die van mij deed het ook heel erg, vooral op de terugweg. Kwas gewoon bang dat ie t voordeurtje dr uit zou trappen ofzo. Enkelpaardstrailer achter een renault scènic. Maar ik denk dat ik er achter ben waarom ie het doet, hij moet plassen en dat durft ie niet in de bak of op straat. Alleen in stal en op de wei. Zou zoiets het niet kunnen wezen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 07:34

Stro op de bodem kan ik nog wel proberen.
Het scheelde idd zoals weltevreden al zet dat ze nu korte vast stond. En idd, trailer is goed uitgelijnd.

Heb alleen besloten om pas in september haar weer mee te nemen op concours. Dus moet nog even geduld hebben met het testen.

Dus tips mogen blijven komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:45

Weltevreden schreef:
De trailer spoort gewoon goed, er is niets aan de hand met trailer en/of auto. Vraag maar aan je lover die van engelse auto's houdt...die weet wel wat een Korrando in zn mars heeft. Pling
Schokdempers van trailer als zowel de auto zijn goed, het gaat dus puur om verveling.
De reden waraom ik dit zo overtuigd tik...? Ik ben de groom van zooist Bloos en vandaag hebben we dat kreng dus lekker kort gezet en het wiebelen was minder. Komt ook omdat ze een beetje moe was van concours. Maar dat ff ter zijde, we hopen op dé gouden tip...wie o wie!?

Ik kan vanachter een PC niet ruiken wat de staat van een combinatie is, dus hengel ik ernaar. 99% van de problemen met paarden op de wagen is terug te voeren op rijgedrag, capaciteit of technische staat van de combinatie. Dat jij net die ene procent bent, kan best, ook dat kan ik niet beoordelen zonder het spul gezien te hebben.

Wat een Korando met Engelse wagens van doen heeft, is me onduidelijk en waarom mijn lover DUS zou moeten weten dat dat goed zit al helemaal niet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:55

Wat gebeurt er als je de auto neerzet met het paard erin, stopt ze dan uiteindelijk met stappen? Of stapt ze überhaupt?

Korando doet het overigens perfect voor een 1,5 paards. Met onze ruin erin voel je aan het weggedrag niet eens dat er een trailer achter hangt, met een lege trailer krijg ik hem niet instabiel (tot 110 km/h geprobeerd, daarboven vind ik - zelfs met een lege trailer - niet verantwoord)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 14-07-08 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:56

wij hebben ook een korando voor mijn 2 paards trailer staan . super auto de auto mag 3500 kg trekken en de trailer weegt 2000 kg incl lading dus die auto kan het wel aan.
mijn paard deed precies hetzelfde in de trailer ik heb van mijn ostheopaat misschien de gouden tip gekregen (voor mij althans wel) haal bij de drogist rescue spray van bach je spuit 2 sprays in ze mond en die van mij is dan tamelijk rustig. ze staat niet meer te stampen en te drammen in de trailer, een flesje kost 8 euro en je kan er een hele lange tijd mee doen, dus misschien het probeeren waard.
groetjes marjolein

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 06:40

Wij hebben er eentje gehad waar we 15 jaar geen enkel probleem mee hebben gehad (in die jaren altijd een vrachtwagen overigens gehad). Tot we een nieuwe vrachtwagen hadden. Achteraf bleek dat hij voor en achter teveel ruimte had, maar ook nog eens te breed stond. Toen we hem verder naar achteren zette, en het de breedte smaller gemaakt hadden was er niets meer aan de hand. En deze had echt de hele vrachtwagen in elkaar getimmerd, dusdanig dat de palen van de schotten door het dak waren gegaan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:15

kakanox schreef:
Wat gebeurt er als je de auto neerzet met het paard erin, stopt ze dan uiteindelijk met stappen? Of stapt ze überhaupt?

Korando doet het overigens perfect voor een 1,5 paards. Met onze ruin erin voel je aan het weggedrag niet eens dat er een trailer achter hangt, met een lege trailer krijg ik hem niet instabiel (tot 110 km/h geprobeerd, daarboven vind ik - zelfs met een lege trailer - niet verantwoord)

Dan staat ze stil..... niks aan de hand.... maar ze moet mij niet horen of zien want dan wordt ze gek. Maar dat is thuis ook op de was en poetsplaats. Als ik wegloop wordt ze heel druk.

Die bachspray is dat geen doping?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:18

nee die bachspray is geen doping het is voor de innelijke rust van het paard is gemaakt van natuurlijke produckten.
en mag ook bij wedstrijden gebruikt worden omdat het paard niet oppept.

hier een website: voor de mens
http://www.rescuespray.nl/

hier de website voor de dieren :
http://www.careforpets.nl/rescue%20spray.html

ik zelf spray 2 tot 3x in de mond van het paard.
dat is voldoende .