Pony houden of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pony houden of niet?

Houden
8 (27%)
Verkopen
14 (48%)
Iets anders (licht toe in topic!)
7 (24%)

Totaal aantal stemmen: 29

laura1986

Pony houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:37

Hoi, ik weet niet of mijn topic hier goed staat, als niet alvast sorry!

De situatie is als volgt:

In januari heb ik mijn eerste eigen pony gekocht (zie profiel). Ik was toen 21, nu 22, studeer nog (moet nu nog 1,5 jaar) en ik had uitgerekend dat ik het houden en verzorgen zou moeten kunnen betalen en doen. Spaarrekening is aanwezig, mocht de pony ooit ziek worden. In principe gaat dit wel goed. Wat me tegenvalt is dat ik veel geld kwijt ben voor lessen en dat ik minder zelf kan dan ik had verwacht. Niet leuk, maar geen ramp.

Wat nu veranderd is dat mn vader van de ene op de andere dag wil dat ik mn collegegeld (150 in de maand) en mn zorgverzekering (130 in de maand) zelf ga betalen. (Of een bijdrage ga leveren, geen idee over wat voor bedrag hij het heeft, is me niet duidelijk. Ik woon niet meer thuis en gezien mn vader een zwijgend type is kom ik hier ook niet echt achter.) Hij heeft hier eerder niks over gezegd, ook niet toen ik mn ouders vertelde over het plan om een iegen pony te gaan kopen. Berekening en alles heb ik toen laten zien, dus zou hij in principe moeten weten dat ik zo veel geld onmogelijk kan missen in de maand. Minder betalen aan andere dingen is geen optie, omdat ik mijn uitgavepatroon al tig keer onder de loep heb gehouden en voor mijn gevoel niet onnodig geld uitgeef. Mijn moeder wil me wel meer geld gaan geven (ik krijg nu kleedgeld waarvan ik mn pony betaal) maar daar zal ik me dan schuldig om voelen.

Ik kan geen bijrijder of verzorger gaan zoeken die een eigen bijdrage betaald, omdat mn pony nog niet veel kan en er wordt sowieso nog niet op gereden.

In september ga ik stage lopen, 40 uur in de week, en daar een baantje bij is ook geen optie: dit trek ik niet, en ik zou mn pony dan niet meer kunnen zien en verzorgen, gaat echt niet dus.

Wat nu te doen? Ik durf het niet aan om elke maand geld van mn spaarrekening af te halen... Bij het idee alleen al schiet ik helemaal in de stress.
Ik hou van mn pony, maar ik wil me niet druk blijven maken om mn centjes...

Graag antwoorden waar ik wat mee zou kunnen, niet had dan geen pony genomen.. daar kan ik echt niks mee. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik het ook niet gedaan.

PrinsesJ

Re: Pony houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:43

Misschien is het een idee om goed met je vader te gaan overleggen wat je dan eventueel wel zelf moet betalen. En misschien ook een tip een tijdje stoppen met rijden. Daar bespaar je dan ook veel geld mee uit. Ik ben zelf 19 jaar en heb nou bijna 3 jaar mijn eigen paard die ik helemaal uit eigen zak betaal. Ik het begin hebben mijn ouders weleens bij bijgeprongen maar het meeste betaalde ik zelf. Ook mijn zorgverzekering en die dingen. Krijg ook geen zakgeld meer van mijn ouders of iets in die richting. Als het goed is moet jij voor je stage wel een vergoeding krijgen. Als ik het nog goed onthouden heb. En misschien is het ook een idee om er iemand bij te zoeken die samen met jou je paardje wilt hebben. Teminste als je dat wil. En dat diegene dan ook mee betaald. Dan hou je zelf ook meer geld over. Maar wat je denkik wel zou kunnen doen is de voordelen en de nadelen goed tegen over elkaar leggen en dan toch een beslissen nemen om te verkopen of niet te doen. Want ik vind dat een paard niet moet leiden onder je eigen kosten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:49

Ik vind ook zeker niet dat een paard mag leiden onder kosten van een eigenaar. Ik zou hem, als het al zou moeten, ook alleen naar een heeel goed ander thuis verkopen..

Misschien staat het nog niet duidelijk genoeg in de OP: er wordt nog neit op mijn pony gereden en dat gaat ook nog niet gebeuren. Is hij te jong voor, er moet ook eerst een goede basis zijn. Voordat ik hem had is hij weinig in de hand geweest en kende in feite niks.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:52

ik zou goed met je vader gaan overleggen wat je nou moet betalen.
en dan zelf gaan kijken wat voor kosten je in de maand hebt (vaste kosten) en of je het red met je inkomen.

het ligt er ook helemaal aan hoe de band is met je paard mischien beetje raar om te zeggen.
maar als ik in zoon situatie als jou zat zou ik mijn kleine hengstje van 2 jaar die ik al vanaf 3 maanden had en met de fles gevoed. zo weg kunnen doen. tuurlijk heb ik wel een band en hou ik wel van hem, maar mijn haf daarintegen geen haar op me hoofd die eraan denkt om hem weg te doen. al moet ik droog brood eten.
met hem heb ik zoon sterke band die zou ik niet weg kunnen doen. ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.

anders zou je mischien kunnen denken van nou ik verkoop hem tot ik wat ruimer zit in me geld en opleiding af is enzz en dat je dan wel weer een paardje koopt.

of dat je denkt ik doe er alles aan om hem te houden dan maar geen opleiding meer dan maar werken. (heb ik ook gedaan om me paard te kunnen betalen, ben ik ook gestopt met school) voor me haf doe ik dat wel maar voor die shet van mij niet.

ik hoop dat jullie me een beetje snappen, beetje moeilijk uitleggen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:56

@Gipsyboy Ik snap wel wat je bedoeld.. Omdat ik nog niet zo lang een eigen pony heb ben ik er ook nog niet super aan gehecht.. ik verkoop hem nooit graag, maar als het moet dan liever meteen dan later.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:57

laura1986 schreef:
Misschien staat het nog niet duidelijk genoeg in de OP: er wordt nog neit op mijn pony gereden en dat gaat ook nog niet gebeuren. Is hij te jong voor, er moet ook eerst een goede basis zijn. Voordat ik hem had is hij weinig in de hand geweest en kende in feite niks.

maar als je het bijvoorbeeld met iemand anders zou doen. Dan weet diegene ook nog niet dat er op word gereden. Ik vind ook dat je altijd eerst een band kunt opbouwen met een paard. Dan alleen maar rijden rijden rijden rijden.
ALs je er iemand anders bij haalt kun je eventueel ook een soort ''contract'' maken. Zodat alles wat jij wil er duidelijk in staat en dat diegene zich daar ook aan kan houden.

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:01

Is er niet een vriendin die ook van paarden houdt die je kent, dat jullie het paard "samen hebben" iemand die bereid is de helft van de maandelijkse koste v/h paard de delen. Als je zo iemand kon vinden zou dat super zijn lijkt mij.. Maar wel moeilijk. Verder zou ik het niet echt weten. Ik wens je in ieder geval succes! Ach gut

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 14:19

Ja dat lijkt me wel moeilijk om te vinden...
Denk ook niet dat ik dat zou willen, want als iemand de helft van mijn pony heeft, mag die er ook wat mee doen.. Dat is opzich nog wel te over zien, maar de manier waarop etc etc.. Ik ben *nogal* kritisch ingesteld..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:04

Je kunt ook studeren en werken tegelijk. Op het MBO heb je de BBL, 4 dagen werk, 1 dag school. Op het HBO zou je dan moeten gaan kijken naar een avondstudie. Scheelt een hoop gedoe, je doet werkervaring op waar je ook daadwerkelijk voor betaald krijgt en je kan dan ook gewoon je eigen dingen betalen. Ik begrijp wel dat je vader dat wil. Je bent nu toch volwassen. Het is wel even zoeken naar hoe je dan verder kan maar dit lijkt mij de enige manier om het voor elkaar te krijgen.

Ik ben ook 21 en betaal inmiddels alles zelf. Toen ik studeerde werkte ik 4 dagen, nu heb ik een bijbaan voor nog 2 dagen. Alles voor het paardje he Bloos Maar mijn moeder springt nog geregeld bij hoor, vooral omdat ze ziet hoe gelukkig ik word van mijn paard. Maar ik begrijp jouw gevoel hoor, ik voel me daar ook altijd schuldig om.

Het lijkt me toch handig om even met je vader te gaan overleggen hoe of wat.

Mocht dit allemaal niks voor je zijn, dan kan je misschien beter 1,5 jaar wachten en deze pony verkopen, als je er toch nog geen band mee hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:18

Dat wordt dus veel in de vakantie werken...
Hoe lang duurt die stage en krijg je net als school vakantie tussendoor? Naast de stage is een bijbaantje op zaterdag(-avond) echt nog wel te doen trouwens...

Verder zou ik eerst een goed overleggen met je vader, want eigenlijk maak je je zorgen, terwijl je nog niks weet of begrijpt wat hij bedoelt. Meestal heeft het wel een reden als ze wat veranderen...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:26

Een bijbaan in het weekend vind ik wel heftig hoor als ze er ook een studie bij volgt. Dat vergt ook tijd en energie. In de vakantie werken is inderdaad wel slim, kan ze een buffertje opbouwen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:51

Moeilijke situatie,je wilt je pony uiteraart niet wegdoen maar zit tijdelijk met de kosten.Is het geen mogelijkheid om de training van je paard gewoon een heel jaar op te schorten.Kijk of hij op het land kan blijven (mooiste als je er dagelijks zicht op hebt natuurlijk maar ander nog jaartje laten groeien)
Dan kun je rustig het jaar door zonder al teveel kosten.
Anders voorlopig de lessen afschaffen en je bezighouden met grondwerk....moeilijk hoor,sterkte met alles Ach gut

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:55

Erg kinderachtig (mag nog best op je 21ste) maar erg effectief: Gewoon gaan janken bij je vader dat je je allerliefste ponyvriendje moet gaan verkopen wanneer je zelf van alles moet gaan betalen.

Als dat niet werkt: Zeggen dat hij je dwingt te kiezen tussen je studie en je pony. Dreigen dat je dan met je studie moet stoppen omdat je toch niet van plan bent je pony te verkopen.

Als dat allemaal niet werkt: gewoon de allerhoogste lening bij de IB-groep afsluiten! Haha!

Succes!!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:58

Om te beginnen zou ik eens met je vader om de tafel gaan.
Neem een overzicht mee van je inkomsten en uitgaven en ga dan overleggen. Misschien is er best wel met hem te praten en heeft hij gewoon niet door hoe krap je zit.
Geld van je spaarrekening halen zou ik idd niet doen. Als je daar eenmaal mee begint, is het einde zoek...

Stoppen met school zou voor mij geen optie zijn. Die opleiding is wel je toekomst en je vergooit een hoop als je nu zou stoppen.

Is er een mogelijkheid om hem goedkoper te stallen?
Kun je voorlopig stoppen met lessen totdat je weer wat ruimer in je financieën zit?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:01

laura1986 schreef:
Wat me tegenvalt is dat ik veel geld kwijt ben voor lessen en dat ik minder zelf kan dan ik had verwacht. Niet leuk, maar geen ramp.
.

Geef je zelf niet al het antwoord??? Stoppen met de lessen lijkt me... Je rijdt nog niet met het paard, dus ik neem aan dat het om grondwerk lessen gaat. Als je die nu niet kunt opbrengen, is het echt geen ramp om ermee te stoppen tot je het WEL kunt betalen. Ook met poetsen en wandelen bouw je een goede band op Lachen Daarnaast zou je misschien kunnen kijken of de wijze van stalling goedkoper kan?? Geen idee hoe je dat nu hebt, maar er is wellicht op te besparen door verderweg te staan, of op een andere wijze. Liever dat, als je pony verkopen lijkt me?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:11

nikkigioa schreef:
Erg kinderachtig (mag nog best op je 21ste) maar erg effectief: Gewoon gaan janken bij je vader dat je je allerliefste ponyvriendje moet gaan verkopen wanneer je zelf van alles moet gaan betalen.

Als dat niet werkt: Zeggen dat hij je dwingt te kiezen tussen je studie en je pony. Dreigen dat je dan met je studie moet stoppen omdat je toch niet van plan bent je pony te verkopen.

Als dat allemaal niet werkt: gewoon de allerhoogste lening bij de IB-groep afsluiten! Haha!

Succes!!

Inderdaad érg goede keuzes allemaal, heel volwassen.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:18

haha ja zo kan het idd ook..
ben zelf ook 22 jaar en heb ook een eigen paard die ik zelf moet betalen...studeer en loop stage dus kan me wel in jou situatie verplaatsen Lachen
ik hoop dat je er uit kan komen met je vader of dat je een vriendin ofzo hebt die je kan helpen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:42

laura1986 schreef:
Wat me tegenvalt is dat ik veel geld kwijt ben voor lessen en dat ik minder zelf kan dan ik had verwacht. Niet leuk, maar geen ramp.

Ik kan geen bijrijder of verzorger gaan zoeken die een eigen bijdrage betaald, omdat mn pony nog niet veel kan en er wordt sowieso nog niet op gereden.

Dit klinkt mij een beetje tegenstrijdig in de oren.....

Maar goed, om een antwoord te geven op je vraag: Praat nogmaals met je ouders. Niet alleen met je vader, maar betrek ook je moeder in het gesprek. Ik mag toch aannemen dat je ouders het er samen over hebben gehad. Pas als je duidelijkheid hebt over hoeveel je moet betalen aan je zorgverzekering etc, kun je een goede beslissing nemen.

shanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:26

Eerst met je ouders praten om duidelijkheid te krijgen over hoe het financiëel zit....
en dan zelf heel goed nadenken wat je wilt met je pony, want jij bent toch de enige die hierover kan beslissen ( ik neem tenminste aan dat je het niet af laat hangen van de uitslag van de poll Knipoog )
Wil je haar houden dan is er vast wel een mogelijkheid: bijbaan, lenen, je spaargeld toch gebruiken.....waar een wil is is een weg!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 07:32

Ok mensen bedankt voor de antwoorden allemaal, zoals het er nu uitziet kan ik mn paardje gewoon houden!
Ik ga mn spaarrekening er wel voor aanspreken.. Bloos

Ik zou iedereen die in mijn situatie aan een eigen pony zou willen beginnen het echt afraden, want als je er eenmaal een hebt, wil je er waarschijnlijk nooit meer afstand van doen!

Edit: Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic!

Nynnnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:46

Kan je je pony niet ergens anders stallen? Waar het goedkoper is? Haha!

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:08

Nynnnke schreef:
Kan je je pony niet ergens anders stallen? Waar het goedkoper is? Haha!

hier dacht ik dus ook al aam, hoeveel betaal je voor je stalling, is er niks goedkoper,scheelt al een hele hoop

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:21

Praat eens met je vader. Beseft hij wel dat je door zijn vraag je pony moet verkopen (want dat zal moeten als ik het zo lees). Als het komt doordat je ouders financiele problemen hebben zal er niks anders op zitten. Als er een andere reden is valt er misschien over te praten...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:28

Ik lees even mee. Ik ben nu zelf bijna 20 en ik ga in September beginnen met mijn studie Diergeneeskunde in Utrecht. Zelf woon ik in Zwolle. Ik heb ook uitgerekend dat ik het financieel red, zolang mijn ouders mijn school betalen. Dit hebben ze ook bij mijn beide zussen gedaan, dus ik ging er van uit dat ik dat ook kreeg. Maar nu ligt het financieel thuis allemaal wat anders en moet ik het zelf gaan betalen. Dat betekend dus minder of misschien wel te weinig geld voor mijn paard, of ik moet meer gaan werken, maar dan heb ik weer te weinig tijd voor mijn paardje...
Ik ga binnenkort met mijn ouders om de tafel dat ik vind dat ze dit niet kunnen maken. Ik snap het wel als ik het zelf moet betalen als zij dat niet kunnen, maar dan klopt het natuurlijk nog niet dat mijn zussen het wel betaald kregen en ik niet...

Maar ik zou eerst meer duidelijkheid vragen aan mijn vader, en je kan het altijd proberen of het lukt. En lukt het niet, dan kan je dan altijd nog zoeken naar een oplossing...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:25

@eilleen In jou geval zou ik er dus niet meer aan beginnen...

Er is voor mijn situatie inmiddels een oplossing gevonden, bedankt voor de tips maar er hoeft niet meer te worden gereageerd Clown