Afgelopen week heb ik een erg leuke bijrijdpony gevonden. Ik heb een aantal keer proefgereden en de eigenaar en ik zijn allebei erg tevreden en willen graag dat ik de vaste bijrijder wordt. Voor de duidelijkheid willen we wel wat afspraken op papier zetten.
Ik heb in een oud topic een bijrijdersovereenkomst gevonden en die aangepast aan mijn situatie, maar ik heb eigenlijk geen enkel verstand van contracten, dus ik weet niet of dit voldoet.
Voor de duidelijkheid: de pony staat op de boerderij van de schoonouders van de eigenaar. Er is daar een bak waar ik in kan rijden en de pony staat 24 uur per dag buiten. De pony heeft vroeger een aantal heftige koliekaanvallen gehad waardoor ze geen krachtvoer meer kan verdragen. Ook heeft ze een probleem in de lever heeft waardoor de overdracht van energie naar de spieren niet geheel normaal verloopt. Ze kan daardoor niet elke dag worden bereden, en ze krijgt geen krachtvoer meer. Moet ik hierover ook iets in het contract opnemen?
Zijn er nog mensen die tips hebben? Wat ben ik vergeten te noemen? Heb ik dingen genoemd die niet nodig zijn?
Hierbij het contract
Citaat:Bijrijderovereenkomst
Ondergetekenden:
Naam Eigenaar:
Adres Eigenaar:
Sofinummer:
Nader te noemen Eigenaar.
En,
Naam bijrijder:
Adres bijrijder:
Sofinummer:
Nader te noemen Bijrijder.
Overwegen het volgende:
Bijrijder mag 2 dagen per week, te weten ...dag en ...dag, de pony ... van Eigenaar rijden en verzorgen.
Het is de bedoeling dat ze de pony verzorgt, controleert op verwondingen en eventuele medicijnen geeft. Als tegenprestatie mag ze op de pony rijden of haar longeren. Bijrijder mag op eigen kosten met de pony lessen rijden op het terrein van Eigenaar.
Komen het volgende overeen:
A De pony
Eigenaar geeft met ingang van 07-07-2008 de pony ... (levensnummer:… transpondernummer:…), hierna te noemen ‘de pony’, in bruikleen aan de Bijrijder. Bijrijder mag de gehele inhoud van de kast onder de naam van de Eigenaar gebruiken, tevens als de voorzieningen die aanwezig zijn op het terrein van de Eigenaar.
B De duur van de overeenkomst
De overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd en is door ieder der partijen per direct opzegbaar. Opzegging geschiedt alleen schriftelijk.
C De kosten
De Bijrijder draagt niet bij aan de kosten van de pony. Kosten die bijrijder maakt ten behoeve van instructie zijn voor rekening van Bijrijder.
E De onderhoudsverplichtingen
De Eigenaar is niet aansprakelijk voor de eventuele lichamelijke schade die de Bijrijder oploopt ten gevolgen van het rijden of verzorgen van de pony.
De Bijrijder is niet aansprakelijk voor eventuele lichamelijke schade aan de pony die tijdens het rijden of verzorgen ontstaat.
De Eigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van de pony, met uitzondering van de dagen dat de Bijrijder de pony verzorgd zonder toezicht van de Eigenaar. Dit zal ten minste twee keer per week geschieden, met uitzondering van vakantieperiodes, feestdagen of bij ziekte van de Eigenaar of Bijrijder.
De volgende onderhoudsplichtplegingen met betrekking tot de pony, de stal en de inhoud van de kast komen ten laste van de Bijrijder op de data dat de Bijrijder de pony zonder toezicht van de Eigenaar verzorgd:
A Het controleren op verwondingen aan de pony en het nemen van de correcte actie indien een verwonding wordt gesignaleerd.
B Het borstelen van de pony en het schoonmaken van de hoeven van de pony en het eventuele toedienen van Medicijnen.
C De Bijrijder zal als 'goed huisvader' de zorg voor de pony dragen en al het nodige in het werk stellen de fysieke en mentale gezondheid van de pony te waarborgen.
De Bijrijder is verplicht om schade aan de inhoud van de kast te vergoeden of te herstellen,
wanneer de schade door onjuist gebruik is ontstaan. Dit geschied in overleg met de Eigenaar.
Beide partijen steeds zullen overleggen over de gezondheidstoestand van de pony en zich gezamenlijk inspannen de pony in optimale fysieke en mentale conditie te brengen en te houden.
De Bijrijder is gehouden kenbare onderhoudsgebreken of schade, tevens verwondingen aan
de pony te melden bij de Eigenaar.
E Overige rechten en verplichtingen
Het is de Bijrijder verplicht een helm te dragen wanneer zij de pony berijdt.
Het is de Bijrijder toegestaan de pony te berijden en te longeren zonder toezicht.
Het is de Bijrijder toegestaan zich zonder begeleiding op de openbare weg te begeven.
Het is de Bijrijder niet toegestaan het duurzame uiterlijk van de pony te veranderen.
Het is de Bijrijder niet toegestaan om (soft)drugs en/of alcohol te gebruiken in de directe omgeving van de pony. Het is tevens niet toegestaan om te roken op het terrein van de Eigenaar.
De Bijrijder heeft het recht om bezoek te ontvangen in het bijzijn van de pony. Het is echter niet toegestaan om het bezoek de pony te laten berijden of longeren.
De Bijrijder is verplicht de pony eerlijk te behandelen. De Bijrijder zal niet zonder toestemming van de Eigenaar de pony verhuren of in gebruik afstaan.
De Bijrijder is verplicht om op de afgesproken data de pony te onderhouden. Indien dit niet mogelijk is, dient de Bijrijder dit zo snel mogelijk bij de Eigenaar te melden.
Het is de Bijrijder niet toegestaan de pony ergens ander dan de keuze van de Eigenaar te huisvesten.
G Wijzigingen aan de pony en de stal tijdens de overeenkomst
Iedere eindbeslissing betreffende veranderingen aan en om de pony wordt genomen door de Eigenaar.
Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de inhoud van de kast door te voeren zonder mondelinge toestemming van de Eigenaar.
Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de stal en weide door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke toestemming van de Eigenaar en de beheerder van het terrein waar de pony gehuisvest staat.
H Einde van de overeenkomst
Opzegging van de overeenkomst gebeurt enkel door middel van schriftelijke notificatie.
Er is geen opzegtermijn voor de Eigenaar.
Er is geen opzegtermijn voor de Bijrijder.
Slotbepaling
Eigenaar en Bijrijder ontvangen ieder een exemplaar van deze overeenkomst.
Aldus in tweevoud opgemaakt te Arnhem, op 3 juli 2008
Handtekening Eigenaar:
Handtekening Bijrijder:
En ik rij al vanaf mijn 13e paarden voor anderen! Ik vind het zelf ook nogal overdreven. De eigenaar is ten alle tijden aansprakelijk voor wat zijn/haar pony aanricht. Zelf zou ik me goed verzekeren en tja verder kom je er onderling toch wel uit denk ik? Ik neem niet aan dat je aan die dagen vast zit en dat je daar niet vanaf kan wijken? Waarom dan die afspraak op papier? Naja als het jullie een goed gevoel geeft, zeker doen maar ik zie er de meerwaarde niet van.
.
.
.