Bijrijdersovereenkomst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bijrijdersovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:09

staat dit hier goed of hoort het bij verzorgerspraat? Ik heb het nu voor de zekerheid bij allebei gezet, mods mogen dus degene die verkeerd staat verwijderen Lachen

Afgelopen week heb ik een erg leuke bijrijdpony gevonden. Ik heb een aantal keer proefgereden en de eigenaar en ik zijn allebei erg tevreden en willen graag dat ik de vaste bijrijder wordt. Voor de duidelijkheid willen we wel wat afspraken op papier zetten.
Ik heb in een oud topic een bijrijdersovereenkomst gevonden en die aangepast aan mijn situatie, maar ik heb eigenlijk geen enkel verstand van contracten, dus ik weet niet of dit voldoet.

Voor de duidelijkheid: de pony staat op de boerderij van de schoonouders van de eigenaar. Er is daar een bak waar ik in kan rijden en de pony staat 24 uur per dag buiten. De pony heeft vroeger een aantal heftige koliekaanvallen gehad waardoor ze geen krachtvoer meer kan verdragen. Ook heeft ze een probleem in de lever heeft waardoor de overdracht van energie naar de spieren niet geheel normaal verloopt. Ze kan daardoor niet elke dag worden bereden, en ze krijgt geen krachtvoer meer. Moet ik hierover ook iets in het contract opnemen?
Zijn er nog mensen die tips hebben? Wat ben ik vergeten te noemen? Heb ik dingen genoemd die niet nodig zijn?

Hierbij het contract

Citaat:
Bijrijderovereenkomst

Ondergetekenden:
Naam Eigenaar:
Adres Eigenaar:
Sofinummer:

Nader te noemen Eigenaar.

En,

Naam bijrijder:
Adres bijrijder:
Sofinummer:

Nader te noemen Bijrijder.

Overwegen het volgende:

Bijrijder mag 2 dagen per week, te weten ...dag en ...dag, de pony ... van Eigenaar rijden en verzorgen.
Het is de bedoeling dat ze de pony verzorgt, controleert op verwondingen en eventuele medicijnen geeft. Als tegenprestatie mag ze op de pony rijden of haar longeren. Bijrijder mag op eigen kosten met de pony lessen rijden op het terrein van Eigenaar.

Komen het volgende overeen:

A De pony
Eigenaar geeft met ingang van 07-07-2008 de pony ... (levensnummer:… transpondernummer:…), hierna te noemen ‘de pony’, in bruikleen aan de Bijrijder. Bijrijder mag de gehele inhoud van de kast onder de naam van de Eigenaar gebruiken, tevens als de voorzieningen die aanwezig zijn op het terrein van de Eigenaar.

B De duur van de overeenkomst
De overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd en is door ieder der partijen per direct opzegbaar. Opzegging geschiedt alleen schriftelijk.

C De kosten
De Bijrijder draagt niet bij aan de kosten van de pony. Kosten die bijrijder maakt ten behoeve van instructie zijn voor rekening van Bijrijder.

E De onderhoudsverplichtingen
De Eigenaar is niet aansprakelijk voor de eventuele lichamelijke schade die de Bijrijder oploopt ten gevolgen van het rijden of verzorgen van de pony.
De Bijrijder is niet aansprakelijk voor eventuele lichamelijke schade aan de pony die tijdens het rijden of verzorgen ontstaat.
De Eigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van de pony, met uitzondering van de dagen dat de Bijrijder de pony verzorgd zonder toezicht van de Eigenaar. Dit zal ten minste twee keer per week geschieden, met uitzondering van vakantieperiodes, feestdagen of bij ziekte van de Eigenaar of Bijrijder.

De volgende onderhoudsplichtplegingen met betrekking tot de pony, de stal en de inhoud van de kast komen ten laste van de Bijrijder op de data dat de Bijrijder de pony zonder toezicht van de Eigenaar verzorgd:
A Het controleren op verwondingen aan de pony en het nemen van de correcte actie indien een verwonding wordt gesignaleerd.
B Het borstelen van de pony en het schoonmaken van de hoeven van de pony en het eventuele toedienen van Medicijnen.
C De Bijrijder zal als 'goed huisvader' de zorg voor de pony dragen en al het nodige in het werk stellen de fysieke en mentale gezondheid van de pony te waarborgen.

De Bijrijder is verplicht om schade aan de inhoud van de kast te vergoeden of te herstellen,
wanneer de schade door onjuist gebruik is ontstaan. Dit geschied in overleg met de Eigenaar.

Beide partijen steeds zullen overleggen over de gezondheidstoestand van de pony en zich gezamenlijk inspannen de pony in optimale fysieke en mentale conditie te brengen en te houden.

De Bijrijder is gehouden kenbare onderhoudsgebreken of schade, tevens verwondingen aan
de pony te melden bij de Eigenaar.

E Overige rechten en verplichtingen

Het is de Bijrijder verplicht een helm te dragen wanneer zij de pony berijdt.

Het is de Bijrijder toegestaan de pony te berijden en te longeren zonder toezicht.

Het is de Bijrijder toegestaan zich zonder begeleiding op de openbare weg te begeven.

Het is de Bijrijder niet toegestaan het duurzame uiterlijk van de pony te veranderen.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om (soft)drugs en/of alcohol te gebruiken in de directe omgeving van de pony. Het is tevens niet toegestaan om te roken op het terrein van de Eigenaar.

De Bijrijder heeft het recht om bezoek te ontvangen in het bijzijn van de pony. Het is echter niet toegestaan om het bezoek de pony te laten berijden of longeren.

De Bijrijder is verplicht de pony eerlijk te behandelen. De Bijrijder zal niet zonder toestemming van de Eigenaar de pony verhuren of in gebruik afstaan.

De Bijrijder is verplicht om op de afgesproken data de pony te onderhouden. Indien dit niet mogelijk is, dient de Bijrijder dit zo snel mogelijk bij de Eigenaar te melden.

Het is de Bijrijder niet toegestaan de pony ergens ander dan de keuze van de Eigenaar te huisvesten.

G Wijzigingen aan de pony en de stal tijdens de overeenkomst
Iedere eindbeslissing betreffende veranderingen aan en om de pony wordt genomen door de Eigenaar.
Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de inhoud van de kast door te voeren zonder mondelinge toestemming van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de stal en weide door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke toestemming van de Eigenaar en de beheerder van het terrein waar de pony gehuisvest staat.

H Einde van de overeenkomst
Opzegging van de overeenkomst gebeurt enkel door middel van schriftelijke notificatie.

Er is geen opzegtermijn voor de Eigenaar.

Er is geen opzegtermijn voor de Bijrijder.

Slotbepaling
Eigenaar en Bijrijder ontvangen ieder een exemplaar van deze overeenkomst.

Aldus in tweevoud opgemaakt te Arnhem, op 3 juli 2008

Handtekening Eigenaar:

Handtekening Bijrijder:

Bienotje

Re: Bijrijdersovereenkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:34

In een contract zet je wat jullie onderling afspreken, dat si geheel aan jullie. Maar houdt er in ieder geval even rekening mee dat als er wat met jouw gebeurt de eigenaar altidj aansprakelijk is (ook als jullie contract anders vermeld, aangezien dat niet rechtsgeldig is).

Zie maar even de FAQ hier op TAO..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:41

Citaat:
De Eigenaar is niet aansprakelijk voor de eventuele lichamelijke schade die de Bijrijder oploopt ten gevolgen van het rijden of verzorgen van de pony.

Volgens mij is deze in strijd met de wet en is dus ongeldig.
Zou dat even navragen bij de verzekering Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:48

Citaat:
E De onderhoudsverplichtingen
De Bijrijder is niet aansprakelijk voor eventuele lichamelijke schade aan de pony die tijdens het rijden of verzorgen ontstaat.
De Eigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van de pony, met uitzondering van de dagen dat de Bijrijder de pony verzorgd zonder toezicht van de Eigenaar. Dit zal ten minste twee keer per week geschieden, met uitzondering van vakantieperiodes, feestdagen of bij ziekte van de Eigenaar of Bijrijder.

De pony blijft van de eigenaar en die is ten allen tijden verantwoordelijk en aansprakelijk voor schade die de pony maakt/veroorzaakt, de eerste regel klopt dus niet.

De tweede regel is ook een twijfelgeval, er staat dat jij niet verantwoordelijk bent voor schade die de pony oploopt tijdens het rijden/verzorgen, wat als jij aan het rijden bent in het centrum, terwijl je weet dat de pony nog niet goed verkeersmak is, en de pony schrikt, springt in de sloot en scheurt een pees; DA- rekening van 500,-, is die dan voor de eigenaar of toch voor jou omdat jij teveel risico hebt gelopen?
Hier moet je even heel duidelijke regels over maken, wat is er wel en wat is er niet jouw verantwoordelijkheid? Ook ter bescherming van de eigenaar.

Lijkt mij ook niet overbodig om te noemen watvoor actie jij moet ondernemen als de pony ernstig gewond is.
Stel; jij komt op stal en de pony blijkt vast te zitten in de afrastering, de eigenaar is op dat moment niet bereikbaar. Mag jij dan op eigen houtje de DA bellen of moet je wachten tot de eigenaar bereikbaar is en het aan hem overlaten.
En zo zijn er wel meer situatie's te bedenken die niet direkt levensbedreigend zijn maar wel discussie op kunnen leveren over hoe te handelen.

Maar zoals Bienotje ook zegt, je zet dat in de overeenkomst wat jullie nodig vinden. Ik zag bv ook iets staan over roken bij de pony en op terrein van de eigenaar en of jij 3en op de pony mag laten rijden, dat is natuurlijk hoe jij en de eigenaar dat ervaren.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:56

Ik vind dit wel een mooie overeenkomst, met een paar foutjes die al genoemd zijn.

Ik denk dat ik ook zo iets voor mijn toekomstige bijrijdster ga maken Lachen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:57

Ik zou al deze dingen eens goed bij jullie verzekeringen nagaan. Hoe zit het bv met een ruiterbewijs of gebruik van cap bij het rijden? Eigenaar hoeft bv niet verantwoordelijk te zijn voor bijrijder als deze zelf onverantwoord gedrag uitoefent. Zo zie ik ook niet in waarom jullie sofi nummers vermeld zijn. Dit soort overeenkomsten zijn goed voor de onderlinge verstandhouding, maar de wet en de verzekering heeft toch het laatste woord. Dus belangrijk om na te gaan of alle scenario's worden gedekt door een van jullie verzekeringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:43

Bedankt voor de tips allemaal Lachen
Even in reactie op jullie:
-Wat betreft dat de eigenaar niet verantwoordelijk is voor schade die ik oploop, ik weet dat dat niet rechtsgeldig is. Ik heb het erin gezet om duidelijk te hebben dat ik persoonlijk haar niet aansprakelijk zal stellen.
- Wat betreft dat ik niet verantwoordelijk ben voor schade aan de pony, er staat duidelijk in het contract dat ik zonder begeleiding buiten mag rijden, het lijkt me dus niet dat ik aansprakelijk ben als ik dat daadwerkelijk doe en het dan mis gaat. Het gaat me ook vooral om situaties als ik gewoon in de bak aan het rijden ben, de pony struikeld en breek zijn been (bij wijze van spreken) dat ik dan niet verantwoordelijk ben.
-Over levensbedreigende situaties zal ik erin zetten, dat is een goede tip. Gelukkig wonen er 2 gezinnen op de boerderij dus zal er bijna altijd wel iemand aanwezig zijn zodat ik niet alleen hoef te beslissen in noodsituaties, maar die ene keer dat ze weg zijn zal het net gebeuren natuurlijk...
-Een cap draag ik sowieso altijd voor mij eigen veiligheid, ik heb er dus geen problemen mee om het in het contract als verplichting vast te leggen.
- De verzekering ga ik nog bellen om na te gaan in welke situaties ik verantwoordelijk ben, en of ik nog iets moet veranderen.

Verder heb ik het contrac nog even ingekort. Dingen als dat ik de pony ergens anders ga stallen, of zijn uiterlijk ga veranderen zijn niet van toepassing dus die kunnen er ook uit. Hierbij het nieuwe contract:

Citaat:
Bijrijderovereenkomst

Ondergetekenden:
Naam Eigenaar:
Adres Eigenaar:

Nader te noemen Eigenaar.

En,

Naam bijrijder:
Adres bijrijder:

Nader te noemen Bijrijder.

Overwegen het volgende:

Bijrijder mag 2 dagen per week, te weten ...dag en ...dag, de pony ... van Eigenaar rijden en verzorgen.
Het is de bedoeling dat ze de pony verzorgt, controleert op verwondingen en eventuele medicijnen geeft. Als tegenprestatie mag ze op de pony rijden of haar longeren. Bijrijder mag op eigen kosten met de pony lessen rijden op het terrein van Eigenaar.

Komen het volgende overeen:

A De pony
Eigenaar geeft met ingang van 07-07-2008 de pony ... (levensnummer:… transpondernummer:…), hierna te noemen ‘de pony’, in bruikleen aan de Bijrijder. De Bijrijder mag de gehele inhoud van de kast onder de naam van de Eigenaar gebruiken, tevens als de voorzieningen die aanwezig zijn op het terrein van de Eigenaar.

B De duur van de overeenkomst
De overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd.

C De kosten
De Bijrijder draagt niet bij aan de kosten van de pony. Kosten die Bijrijder maakt ten behoeve van instructie zijn voor rekening van Bijrijder.

D De onderhoudsverplichtingen
De Eigenaar en de Bijrijder zullen beiden zorg dragen voor goed onderhoud van de rijbenodigdheden.
De Eigenaar en de Bijrijder zullen de zorg voor de pony dragen en al het nodige in het werk stellen de fysieke en mentale gezondheid van de pony te waarborgen.

De Bijrijder is verplicht om schade aan de inhoud van de kast te vergoeden of te herstellen,
wanneer de schade door onjuist gebruik is ontstaan. Dit geschied in overleg met de Eigenaar.

De Bijrijder dient onderhoudsgebreken of schade aan de pony of de rijbenodigdheden te melden bij de Eigenaar.

Bij een ernstige verwonding van de pony is de Bijrijder verplicht de dierenarts en de Eigenaar direct te informeren.

E Overige rechten en verplichtingen

Het is de Bijrijder verplicht een helm te dragen wanneer zij de pony berijdt.

Het is de Bijrijder toegestaan de pony te berijden en te longeren zonder toezicht.

Het is de Bijrijder toegestaan zich zonder begeleiding op de openbare weg te begeven.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om (soft)drugs en/of alcohol te gebruiken in de directe omgeving van de pony. Het is tevens niet toegestaan om te roken op het terrein van de Eigenaar.

De Bijrijder heeft het recht om bezoek te ontvangen in het bijzijn van de pony. Het is echter niet toegestaan om het bezoek de pony te laten berijden of longeren.

De Bijrijder is verplicht om op de afgesproken data de pony te onderhouden. Indien dit niet mogelijk is, dient de Bijrijder dit zo snel mogelijk bij de Eigenaar te melden.

F Wijzigingen aan de pony en de stal tijdens de overeenkomst
Iedere eindbeslissing betreffende veranderingen aan en om de pony wordt genomen door de Eigenaar.

G Einde van de overeenkomst

Opzegtermijn voor de Eigenaar of de Bijrijder wordt in overleg vastgesteld als een van beiden een einde aan de overeenkomst wil maken.

Slotbepaling
Eigenaar en Bijrijder ontvangen ieder een exemplaar van deze overeenkomst.

Aldus in tweevoud opgemaakt te Arnhem, op 3 juli 2008

Handtekening Eigenaar:

Handtekening Bijrijder:

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:46

Jij persoonlijk niet, maar als er wat gebeurt jouw verzekering dus echt wel. Als jij en de eigenaar beide een aansprakelijkheidsverzekering hebben is daar verder niets mis mee overigens hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:47

Bienotje schreef:
Jij persoonlijk niet, maar als er wat gebeurt jouw verzekering dus echt wel. Als jij en de eigenaar beide een aansprakelijkheidsverzekering hebben is daar verder niets mis mee overigens hoor Knipoog

Ja dat weet ik Lachen Maar daar kan/wil ik niks aan veranderen. Het is meer bedoeld als statement dat ik geen rechtszaak tegen ze ga beginnen om een enorme schadevergoeding te eisen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-08 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:47

Een bijrijdersovereenkomst die heb ik werkelijk nog nooit gezien Nagelbijten / Gniffelen En ik rij al vanaf mijn 13e paarden voor anderen! Ik vind het zelf ook nogal overdreven. De eigenaar is ten alle tijden aansprakelijk voor wat zijn/haar pony aanricht. Zelf zou ik me goed verzekeren en tja verder kom je er onderling toch wel uit denk ik? Ik neem niet aan dat je aan die dagen vast zit en dat je daar niet vanaf kan wijken? Waarom dan die afspraak op papier? Naja als het jullie een goed gevoel geeft, zeker doen maar ik zie er de meerwaarde niet van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:49

- Wat betreft dat ik niet verantwoordelijk ben voor schade aan de pony, er staat duidelijk in het contract dat ik zonder begeleiding buiten mag rijden, het lijkt me dus niet dat ik aansprakelijk ben als ik dat daadwerkelijk doe en het dan mis gaat. Het gaat me ook vooral om situaties als ik gewoon in de bak aan het rijden ben, de pony struikeld en breek zijn been (bij wijze van spreken) dat ik dan niet verantwoordelijk ben.

Ik bedoel ter bescherming van de eigenaar, we weten natuurlijk allebei dat jij geen gekke dingen gaat doen maar stel dat dat wel zo zou zijn, dan kun je de gevolgen daarvan niet op de eigenaar afschuiven. (en andersom)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:51

anneliesdj schreef:

Ik bedoel ter bescherming van de eigenaar, we weten natuurlijk allebei dat jij geen gekke dingen gaat doen maar stel dat dat wel zo zou zijn, dan kun je de gevolgen daarvan niet op de eigenaar afschuiven. (en andersom)

Op papier is de pony niet van haar, haar zal dan ook nooit iets verweten kunnen worden! Zelfde als jouw buurmeisje met jouw hond op straat loopt en jouw hond bijt je andere buurjongetje op commando van jouw buurmeisje, ben jij verantwoordelijk! Het is JOUW hond en dat is het enige waar een rechter naar kijkt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:51

Jeanine84 schreef:
Een bijrijdersovereenkomst die heb ik werkelijk nog nooit gezien Nagelbijten / Gniffelen En ik rij al vanaf mijn 13e paarden voor anderen! Ik vind het zelf ook nogal overdreven. De eigenaar is ten alle tijden aansprakelijk voor wat zijn/haar pony aanricht. Zelf zou ik me goed verzekeren en tja verder kom je er onderling toch wel uit denk ik? Ik neem niet aan dat je aan die dagen vast zit en dat je daar niet vanaf kan wijken? Waarom dan die afspraak op papier? Naja als het jullie een goed gevoel geeft, zeker doen maar ik zie er de meerwaarde niet van.

We vinden het allebei zelf prettig om wat dingen op papier te hebben staan. Dat ik mag buitenrijden en mag rijden zonder toezicht ed. Ik heb haar (de pony) via marktplaats gevonden en we kennen elkaar dus eigenlijk niet, door het op papier te zetten is het dan toch wat duidelijker wat er wel en niet mag. Dan komen we beiden niet voor verrassingen te staan.

Edit: en we willen juist wel vaste dagen afspreken voor het rijden. Dat is voor haar&mij duidelijker plannen met werk/kinderen/school/vrienden dan dat we elke week andere dagen rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-08 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:52

ik denk dat wat betreft het niet verantwoordelijk zijn voor verwondingen aan de pony toch nog wel discussie gesteld kan worden. Als de verzorgster n.l. dom handeld mag ze van mij ook voor de schade opdraaien. ik heb ook afspraken gehad dat er wel gecrosst mocht worden maar dat verwondingen op rekening van die persoon kwamen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:53

trustHim schreef:
ik denk dat wat betreft het niet verantwoordelijk zijn voor verwondingen aan de pony toch nog wel discussie gesteld kan worden. Als de verzorgster n.l. dom handeld mag ze van mij ook voor de schade opdraaien. ik heb ook afspraken gehad dat er wel gecrosst mocht worden maar dat verwondingen op rekening van die persoon kwamen

Maar kijkt een rechter daar ook zo na dan? Dat vraag ik mij af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:55

Jeanine84 schreef:
trustHim schreef:

Maar kijkt een rechter daar ook zo na dan? Dat vraag ik mij af

Ik weet ook niet of de rechter daar naar kijkt, maar dat geld voor meer delen van het contract. Het is meer voor onszelf bedoeld dan voor de rechter.

Misschien kan ik er beter van maken dat ik niet verantwoordelijk ben tenzij ik aantoonbaar nalatig heb gehandeld ofzo?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:56

Citaat:
Misschien kan ik er beter van maken dat ik niet verantwoordelijk ben tenzij ik aantoonbaar nalatig heb gehandeld ofzo?

Dat zou ik dan eerder doen idd! Een ongeluk zit in zo'n klein hoekje..
En verder is het toch een kwestie van vertrouwen onderling..ik rij dit paard nu sinds eind jan. (kende de mensen ook niet) en het vertrouwen is gewoon erg groot en dat geeft mij een fijn gevoel! Dat is mij meer waard dan afspraken op papier..daar komen we wel uit!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:59

tja, ik ga er ook vanuit dat het het meest om onderlinge afspraken gaat. Om verzekerings redenen mogen bijrijders van mij dus ook niet buitenrijden. Pony is niet makkelijk dus neem ik geen risico. Maar ik vind wel dat je als bijrijder ook verantwoordelijkheid hebt, als iemand zonder cap op mijn paard stapt en eraf valt en letsel heeft vind ik dat dat de verantwoording van die persoon is. Net zo goed met letsel aan de pony door dom, onnadekend gedrag. Kijk ik zeur echt niet over een wondje kan gebeuren, maar stel dat een verzorger mijn regels overtreed en er overkomt mijn dier wat tja dan vind ik dat je ook verantwoordelijk bent voor je daden

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:03

trustHim schreef:
tja, ik ga er ook vanuit dat het het meest om onderlinge afspraken gaat. Om verzekerings redenen mogen bijrijders van mij dus ook niet buitenrijden. Pony is niet makkelijk dus neem ik geen risico. Maar ik vind wel dat je als bijrijder ook verantwoordelijkheid hebt, als iemand zonder cap op mijn paard stapt en eraf valt en letsel heeft vind ik dat dat de verantwoording van die persoon is. Net zo goed met letsel aan de pony door dom, onnadekend gedrag. Kijk ik zeur echt niet over een wondje kan gebeuren, maar stel dat een verzorger mijn regels overtreed en er overkomt mijn dier wat tja dan vind ik dat je ook verantwoordelijk bent voor je daden

Met die cap ben ik zeker eens! Maar ik denk dat het gewoon vertrouwen is..ik ga er niet vanuit dat er mensen met opzet roekeloos met andermans paard om gaan! Ik mag met dit paard alles maar in overleg, zij weten altijd waar ik ben met het paard en ik rij altijd met cap! Maar dat is een stukje verantwoordelijkheidsgevoel denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 18:04

Jeanine84 schreef:
Citaat:

Dat zou ik dan eerder doen idd! Een ongeluk zit in zo'n klein hoekje..
En verder is het toch een kwestie van vertrouwen onderling..ik rij dit paard nu sinds eind jan. (kende de mensen ook niet) en het vertrouwen is gewoon erg groot en dat geeft mij een fijn gevoel! Dat is mij meer waard dan afspraken op papier..daar komen we wel uit!

Veranderd Lachen
Onderling vertrouwen is er ook wel. Maar omdat we elkaar nog niet kennen willen we niet voor verrassingen komen te staan. Ik ga er ook van uit dat we overal onderling uitkomen, ik doe geen domme dingen en ik ga er niet van uit dat zij zeuren bij een wondje. Voor de grotere dingen, zoals zonder toezicht mogen (buiten) rijden, dat ik mensen mee mag nemen om te kijken maar niet om te rijden, wat te doen bij een ongeluk, dat is gewoon slim om vast te leggen. Zowel voor hen als voor mij.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:19

Jeanine84 schreef:
Op papier is de pony niet van haar, haar zal dan ook nooit iets verweten kunnen worden! Zelfde als jouw buurmeisje met jouw hond op straat loopt en jouw hond bijt je andere buurjongetje op commando van jouw buurmeisje, ben jij verantwoordelijk!

Is geen eigen gedraging als Fikkie netjes naar het commando luistert en dus is niet de eigenaar aansprakelijk .
Verkeerd voorbeeld dus Clown .

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:22

mja misschien ligt het aan de verzorgers die ik gehad heb, maar mijn vertrouwen is regelmatig beschaamd. of door heel laat afzeggen (om 8 uur in de avond en ik werk onregelmatig dus ook avonddiensten) of van stalgenoten horen dat ze 2 uur lang op en af de pony gaan, zadel op, zadel af etc, toch zonder cap rijden

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:29

LDRD schreef:
Jeanine84 schreef:
Op papier is de pony niet van haar, haar zal dan ook nooit iets verweten kunnen worden! Zelfde als jouw buurmeisje met jouw hond op straat loopt en jouw hond bijt je andere buurjongetje op commando van jouw buurmeisje, ben jij verantwoordelijk!

Is geen eigen gedraging als Fikkie netjes naar het commando luistert en dus is niet de eigenaar aansprakelijk .
Verkeerd voorbeeld dus Clown .

Goh en ik had er nog wel zo goed over na gedacht Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:32

trustHim schreef:
mja misschien ligt het aan de verzorgers die ik gehad heb, maar mijn vertrouwen is regelmatig beschaamd. of door heel laat afzeggen (om 8 uur in de avond en ik werk onregelmatig dus ook avonddiensten) of van stalgenoten horen dat ze 2 uur lang op en af de pony gaan, zadel op, zadel af etc, toch zonder cap rijden

Tjsa ik denk dat je dan gewoon pech hebt gehad, en misschien wat jongere/onervaren verzorgers hebt gehad? Ik ben 20 jaar en heb jaren een eigen pony gehad, ik weet dus waar ik aan begin, en hoe het is om verantwoordelijkheid te dragen.
Maar juist met verzorgers zoals jij hebt gehad is het slim om dingen op papier te zetten, dan kan je ze makkelijker aanspreken op hun verantwoordelijkheden. En zij jou ook als dat nodig is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 07:43

Jeanine84 schreef:
Goh en ik had er nog wel zo goed over na gedacht Clown

Geen schande, want ook mensen die wel geacht worden dag in dag uit over dit soort zaken na te denken en te beslissen, maken met hele grote regelmaat dit soort vergissingen Clown . Daardoor worden nogal eens schades onterecht wel of niet betaald Lips are sealed .

Vandaar dat leken nogal eens in de war raken van hoe het nu precies zit, want iedereen weet wel weer voorbeelden te noemen van schades die nou juist wel of niet vergoed zijn Ja .