De werkelijke kosten van een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil77

De werkelijke kosten van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:59

Hallo allemaal
Ik ben aan het overwegen in de toekomst mogelijk een eigen paard aan te schaffen. Ik rij al jaren op paarden van andere mensen. Ik wil toch wel eens inzicht hebben in de werkelijk kosten van een eigen paard. Hier in de omgeving zijn meerder goede pensionstallingen waarbij meerdere malen per dag gevoerd word, weidegang mogelijk is, en waar de beschikking is over een buitenbak en leuke uitrijmogelijkheden zo ongeveer 210-250 euro. Uitmesten moet je dan zelf, maar materiaal zit erbij evenals voer. Ik zoek een recreatiepaard, schofthoogte 1,50-1,70 een die makkelijk is in de omgang en waar ook mijn man, een beginnende ruiter, straks mee kan beginnen en evnetueel in de toekomst mijn dochtertje ook (nu nog te jong).
Ik denk dat ik zowieso 1 bijrijder zou willen, waarbij ik hoop dat ik daarvan 50 euro per maand zou kunnen krijgen. Ik zou heel graag inzicht krijgen in de kosten van

- inentingen
- hoefsmid
- gemiddelde dierenartskosten (zonder natuurlijk extremen, die nooit te voorzien zijn)

Ik realiseer me dat ik alle spullen ook zo nu en dan zal moeten vervangen.

Ik wil geen les, mijn man kan ik zelf instrueren. Ik ben redelijk ervaren.

Ik ben heel benieuwd!

Susanne

Re: De werkelijke kosten van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:03

Hier zijn al zo veel topics over geweest. Gebruik de zoekfunctie eens. Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 18:11

inderdaad gebruik de zoekfunctie of vraag het aan de eigenaren van de paarden die je rijd.
En redelijk ervaren vind ik niet klinken alsof je je man dan duidelijk instructie kan geven en eerlijk kan zijn tegenover hem en vooral het paard.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 00:59

ik heb sinds kort mijn eigen paard

de aanschaf van het paard is niet het lastige maar daarna

entingen kosten rond de 50 euro, ( licht eraan welke, dit is alleen de basisenting)
hoefsmid kost rondom rond de 60 euro ongeveer
voorrijkosten dierenarts rond de 25/30 euro

zadel rond de 1000
shabrakjes rond de 30/40
beenbeschermers rond de 40
hoofdstel rond de 100
poetsspullen rond de 4 euro per stuk
poetskoffer rond de 20 euro
zomerdeken rond de 50 euro
uitrijdeken rond de 50 euro
winterdeken rond de 80 euro
vliegenspray rond de 20 euro

en noem maar op, best wel een hoop geld wat je zomaar ineens kwijt bent!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 01:02

heeft in de bit van deze maand een heel mooi stuk in gestaan. Je schrikt gewoon van de werkelijke kosten als je alles meerekent.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 06:01

idd het stuk in de bit was heel realistisch Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:13

Sorry, maar een heleboel uit dat stukje heb ik niet. je kan alles zo duur of zo goedkoop mogelijk maken. Ik heb bv een hoofdstel van 20 euro van Hyporama tentenkmap. heb hem nou 3 jaar en is nog steeds in topconcditie. Je kan je eigen kosten natuurlijk ook op een rijtje zetten, wat denk ik nodig te hebben en wat heeft het paard nodig. dan zal je zien dat je een aantal dingen zo kan schrappen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:49

Door geen les in je butget op te nemen , maak je imo een grote fout. Als je achteraf blijkt geen-weinig les nodig te hebben is het fijn, echter wel belangrijk om in in te calculeren. (scheef paard die lichamelijke problemen krijgt, zit je niet op te wachten)
Om vóór het kopen al gelijk over en bijrijder te denken die ook nog geld moet opleveren, vind ik ook een beetje link. Je moet nooit afhankelijk zijn van een ander voor de verzorging en kosten van je paard.

Vraag me ook af welk butget je denkt nodig te hebben voor zo'n braaf paard(je) en welk ras je in gedachte hebt?

Gemiddelde D.A kosten zijn er niet.
Soms heb je tijden niks naast de enting en vaak als ze wel wat krijgen, heb je een flinke rekening.
Door een correct paard te kopen kun je wel eens wat besparen, tenzij het paard een brokkenpiloot is.
(Paarden die niet correct zijn gebouwd, kunnen eerder last krijgen van overbelasting en slijtage)

Hoefsmid -> hangt ook af van de kwaliteit van de hoeven en of je (speciaal) beslag nodig heb

inentingen 1 x per jaar en hangt er vanaf of je de voorrijkosten kunt delen met de rest van de stal.
Die kosten zijn iig niet hoog.

Wormenspuiten en tandarts mis ik nog in het lijstje.
(tanden kun je combineren met enten)

Let op dat het zadel niet maar 1 x een uitgave is.Meestal niet iig is mijn ervaring.
Paard kan veranderen in bespiering en zo een nieuw zadel nodig hebben. Ook de ruiter kan zwaarder worden, waardoor die een groter zadel nodig heeft.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:16

Dat is zo verschillend. Het ligt er echt aan wat je allemaal nodig denkt te hebben. Aanschaf van het paard is meestal het ergste niet maar dan.......Het onderhoud en worden ze veel ziek enz.....
Daar gaat het meeste geld in zitten.
Hoefsmid, ontwormen, en enten dat valt allemaal best wel mee hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:17

Ik ben meer dan 2000 euro per jaar kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:21

Heel erg verschillend. Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Daarnaast is dit in 1 week als iets van het honderdduizendste topic, dus gebruik de zoekfunctie eens Knipoog

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:28

Het stukje in Bit van deze maand is idd erg duidelijk.
Heb het net ook even doorgelezen en ik vind dat
het een duidelijk beeld geeft van waar je zo ongeveer rekening
mee moet houden.

Is het niet verstandig om een verzameltopic te maken voor dit onderwerp?
Er worden idd erg veel van dit soort topicjes gemaakt.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:31

nane schreef:
Ik wil geen les, mijn man kan ik zelf instrueren. Ik ben redelijk ervaren.

En wat nou als het paard ineens staakt onder het rijden? Of ineens de benen neemt en dit geintje elke
keer doet? Les zou ik toch echt nemen als ik jou was, al is het maar een keer in de week een half uurtje. Lachen
Natuurlijk eigen beslissing Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:36

Dieuwke_ schreef:
Is het niet verstandig om een verzameltopic te maken voor dit onderwerp?
Er worden idd erg veel van dit soort topicjes gemaakt.

Ja! Een soort van sticky waarin meerdere vormen van paardenhouden onder de loep worden genomen en dat er een kostenplaatje wordt gemaakt van iedere vorm! Dat vind ik een heel goed plan! Mss een topic op FZ hierover openen Dieuwke? Clown

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:13

Laat ik even vooropstellen dat ik zelf 8 jaar rijervaring heb, waarvan ik een groot deel behoorlijk lastige partikuliere paarden heb bereden. Ik mag dus wel zeggen dat ik inderdaad ervaring heb. Les nemen voor mezelf lijkt me wat overbodig, ik heb geen ambities om hogerop te komen in de dressuur/springen. Mijn man heeft een goede zit, en ik verwacht dat hij het snel op zal pakken.

Ik denk als ik jullie zo hoor, en daarbij reken op:

250 euro pensionstalling
40 euro (omgerekend per maand) hoefsmid
25 euro per maand sparen voor onvoorziene uitgaven
15 euro overige kosten per maand (entingen teruggerekend per maand, snoepjes, dat soort dingetjes)

Kom ik zo ongeveer op 330 euro per maand. Is dat realistisch denken jullie?

Wat betreft de eenmalige uitgaven; dat vind ik inderdaad nogal varieren. Ik zou zelf bitloos en boomloos willen rijden, en ik weet wat de kosten daarvan zullen zijn. Natuurlijk moet ik opletten dat ik een paard koop wat daar mogelijk al aan gewend is. Dekens kun je, mits goed gereinigd, ook 2ehands kopen en poetsspullen en alles heb ik al.

Ik denk aan een paard van rond de 2000 euro, een recreatiepaard van rond de 5 jaar oud. Ik heb geen bepaald ras in gedachten, ik wil een paard tussen de 1.50/1.60 schofthoogte, met een rustig karakter. Geen arabiertje dus:-)) Ik heb niet echt voorkeur voor een ras, misschien kies ik zelfs wel voor een paard zonder stamboom, ik hecht niet zoveel waarde aan de afkomst, maar wel aan het karakter van het paard op zich, dus ik moet goed opletten, dat realiseer ik me.

Ik ben niet erg naief, en redelijk realistisch aangelegd denk ik, daarom kom ik hier ook voor advies!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:14

25 euro per maand voor onvoorziene uitgaven? Persoonlijk vind ik dat erg weinig

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:27

Ik zou er nog maar wat bij op doen als ik jou was, want voor 330 per maand ben je echt niet, ligt eerder rond de 400 ( bij mezelf dan) en dat is dan gemiddeld genomen bij een gezond paard dus..... Toen het minder met hem ging kwamen er de nodige kosten bij. En wat dacht je bijvoorbeeld van verzekeren? Ik heb daar zelf wel voor gekozen, wat me nogeens zo'n 50 euro per maand extra kost. Ja sorry maar ik kan echt niet zomaar 2000,- oophoesten als hij een ok-tje nodig heeft oid. En dan wil ik niet hoeven te beslissen om ermee te moeten stoppen omdat ik het geld er niet voor heb.
Ben het trouwens wel met de qoute eens, dat je niet moet rekenen op inleg van anderen, want die kunne ook maar zo maar weer verdwijnen.
En dan over les. Ik rijdt zelf al 22 jaar, en ook ik heb les nodig, want ik heb wel geleerd, als je dat niet doet, gaat je kwaliteit van rijden vaak erg achteruit.

Hopelijk hiermee wat wijzer? Veel succes

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:32

IndianLady schreef:
25 euro per maand voor onvoorziene uitgaven? Persoonlijk vind ik dat erg weinig

inderdaad... ik zet daarvoor per maand €200,- weg... Bloos een DA rekening is vaak niet mis

Edit; om ook even op het lessen in te gaan. Ik rij al 11 jaar, nu heb ik ook altijd gezegd geen wedstrijd ambities te hebben, en ik heb ook meerdere particuliere paarden gereden. Maar ik leer nog iedere les zoveel bij. ik kan mijn pony steeds fijner rijden. Het is niet alleen belangrijk voor jezelf om les te hebben (kleine dingetjes sluipen er stiekem bij in, zoals scheef zitten, wat dan vervolgens weer grote gevolgen voor je paard kan hebben Nagelbijten / Gniffelen) maar ook voor je paard is het belangrijk! dus denk daar nog eens goed bij na!

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:16

Zoekfunctie.

En ik heb geen idee, maar ik weet dat je wel idd veel bij die kosten moet stilstaan:
het is echt héél duur, zeker als je geen eigen sral ed hebt .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:04

Citaat:
Ik ben niet erg naief, en redelijk realistisch aangelegd denk ik, daarom kom ik hier ook voor advies!

Sorry, maar ik vind je onrealistisch en erg naief.
Als het gaat om (1)de kosten per maand en ook (2)de kosten van een paard kopen van die leeftijd en met dat karakter en nog gezond (dat wil iedereen voor die prijs of je moet het over en fjord hebben, dan kán het (al is 5 jaar erg jong om zó braaf te zijn en 150 erg groot))

Loesje88, jij begrijpt de gevolgen Ja .

Ik heb al zo veel mensen gezien die dachten zonder les te kunnen (omdat ze ervaren waren) en een braaf en gezond paard gekocht te hebben gekocht om daarna vreselijk veel problemen te krijgen.( met rijden-het gedrag of /en met de gezondheid van hun "koopje". )
Niet l*llig bedoeld, maar je bent (helaas) niet de eerste

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:28

Bezuinigen gaat niet,soms heb je gewoon les nodig.De verzekering is ook 500 per jaar en dan heb ik een goeie.Als je nu al dingen gaat weg laten zo van die heb ik toch niet nodig,dan moet je er nooit aan beginnen.Heb je bv 4000 euro voor als er ineens een operatie nodig is?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:39

Ik zou in elk geval een bijrijdster die meebetaald niet incalculeren, misschien kan je er geen een vinden of klikt het niet of gebeurd er iets (paard kreupel of bijrijdster zelf mankeerd iets) dan vang je ook geen geld.

Zelf ben ik met alle standaard dingen (hoefsmid,stalling,voer,enten,wormenkuur) per jaar zo'n 3600 euro kwijt omgerekend zo een gemiddeld 300 euro per maand.
En dat is alleen als er niets extreems zou gebeuren (ziekte kreuepl oid)

Ach ja een paard hebben is een luxe he :p als je auto stuk is kan je nog zeggen neem een maandje de fiets en volgende maand laat ik hem wel repareren kan je met een paard niet doen Lachen

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:09

Oei ik wil je veel sterkte wensen op zoek naar een paard voor 2.000 euro! Dat vind ik wel weinig. Daarbij denk ik dat je meer moet rekenen voor onvoorzien en wat Bo zegt niet de bijdrage van een bijrijdster moet optellen.

Daarnaast is anders maar een paard van 1.50-1.60 waar je man op gaat rijden???? Zou je niet een iets groter maatje nemen?

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:24

De eenmalige kosten kunnen idd erg verschillen. Ben zelf nu ook opzoek naar een paard,
maar heb me al zeer verdiept in de kosten etc. Ook heb ik bij meerdere
mensen, die ik ken, met eigen paard gevraagd wat zij ong. kwijt zijn per maand. Ik zou
hierbij denken aan €400,- per maand, en dan heb je een gezond paard. €25,- wegleggen
vind ik ook een beetje aan de lage kant en op de bijdrage van een bijrijder zou ik zeker
niet rekenen. Voor hetzelfde geldt dat de bijrijder niet meer komt opdagen. Dit heb ik al
van verschillende mensen gehoord! En les nemen is nooit mis.. je leert zoals de anderen
al zeiden er altijd wel iets bij. Een paard van 5 jaar zou ik niet nemen als je een rustig paard
zoekt, jonge paarden moeten nog veel leren en kunnen altijd onbedoeld iets doen. Als ik
jou was zou ik een iets ouder paard nemen.
Heel veel succes met het zoeken naar een paard.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:39

Het kan echt heel duur worden, bij een ernstige of onverklaarbare blessure kan de DA rekening al heel snel naar de €1000 stijgen... Je moet dus echt weten dat je dit kan betalen en vooral ook WIL betalen!

Het paard kopen en het zadel/hoofdstel etc. is nog het goedkoopste, een beetje sparen en je hebt het. Het zijn de onverwachte zaken die duur zijn. Bereken dus goed of je dit kan dekken!