Pony kopen op 'afbetaling/huurkoop' ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Pony kopen op 'afbetaling/huurkoop' ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 06:26

Ik lease en verzorg al lange tijd een pony. Hiervoor betaal ik leasegeld. Ik ben helemaal weg van haar. Nu wil ik haar graag kopen. Nu heb ik voorgesteld om elke maand een bedrag te betalen en dat ik na een bepaalde termijn eigenaar ben van haar. Zijn er hier mensen met deze ervaring en of mensen die tips voor mij hebben? Ze wordt nu ook gewoon in de andere lessen gebruikt dus ik wil dan misschien ook voorstellen dat ik iets meer betaal per maand en dat ze dan 1 dag nog gebruikt zou worden tijdens lessen.

horsesz

Re: Pony kopen op 'afbetaling/huurkoop' ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:43

Ik heb ook zoiets gedaan met een van mijn (inmiddels verkochte, en eerste pony) pony's. Ik leaste haar op de manege en (ik had er al heel lang voor gespaard) ik heb met mijn ouders een gesprek gehad. Ze is tot wij afbetaald hadden op die manege blijven staan. Toen ik haar leaste werd ze nog bijna elke dag in de les gebruikt. En dat ging toen ook wel minder. Wel geef ik een tip om een contract te maken want anders krijg je misschien onenigheid.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:02

Jah een contract moet er dan zowiezo komen inderdaad.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 05:45

Ja hoor dit is een hele goede manier. En als koper en verkoper dit geen probleem vinden dan zeker een optie. Maar maak wel duidelijk afspraken wanneer jij alle kosten voor het paard betaal. Ben je dus vanaf begin betaal periode volledig aansprakelijk voor het paard denk dan aan medisch / hoefsmid etc

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 06:37

Je moet dan inderdaad bereid zijn om het paard direct volledig over te nemen.
Vanaf de eerste betaling zijn dan alle lusten en lasten voor jou!

Beter is dan ook om eerst het geld bij elkaar te sparen en dan pas een pony te kopen. In deze constructie kom je n.l. op dubbele lasten uit.
Je betaald je pony af plus de stal/voer/onderhoud/les/dokters etc. kosten.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 07:04

Jah nou ja het is nog even de vraag of ze het doen natuurlijk. Ik heb nog geen bericht ervan gekregen. Maar ik vind stel dat ze haar nog wel in de les willen gebruiken totdat ik "eigenaar" ben, dat ik dan niet de volledige kosten al moet betalen. Maar goed het is nu natuurlijk een beetje speculeren hoe het zal gaan. Ik zal eerst bericht afwachten óf ze het doen en dan kunnen we pas gaan onderhandelen met elkaar over hoe en wat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:08

Magica schreef:
Jah een contract moet er dan zowiezo komen inderdaad.

Zorg dan wel dat er in dat contract staat, dat als er iets met de pony gebeurd tijdens die lessen, het contract per direkt kan worden ontbonden.
Stel dat die pony tijdens een les een ernstige peesblessure op loopt, kan jij beslissen of je hiermee door gaat of niet.

Of je neemt alle risico's en alle kosten, maar dan komt er niemand meer aan die pony..
Gewoon om jezelf in te dekken natuurlijk.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:56

Jah precies, daar had ik ook al aan gedacht! Want het zou je maar gebeuren inderdaad

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:05

Mijn vriend en zijn 'vriend' hadden ook een afspraak gemaakt over het afbetalen van een paard. Maar ja, mannen onder elkaar, dus niets op papier. Nu wijzigt die vriend eenzijdig de voorwaarden, waardoor wij het paard op moeten geven. Gewoon zakelijk aanpakken dus, alles zwart op wit zetten en ook de moeilijker bespreekbare zaken zoals extra onverwachte kosten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 07:40

Amondi,

Het voordeel is wel dat jij het paard kan kopen waar je voorkeur naar uitgaat op het moment dat je het bedrag nog neit bij elkaar hebt. Je hebt dan wel je eigen paard en hebt de mogelijkheid in gedeelten te betalen. Vaak ook zonder rente op het aankoopbedrag. Dus zeker geen verkeerde optij bij aankoop van het voor jou geschikte paard als je op dat moment de middelen niet hebt. Wel is het raadzaam zeker te weten wel voldoende geld te hebben op het moment dat je onverhoopt hogere kosten aan je paard hebt. Je hebt wel de verplichting bij aankoop van een dier dat je hem de zorg geeft die hij nodig heeft.

Je moet dan inderdaad bereid zijn om het paard direct volledig over te nemen.
Vanaf de eerste betaling zijn dan alle lusten en lasten voor jou!

Beter is dan ook om eerst het geld bij elkaar te sparen en dan pas een pony te kopen. In deze constructie kom je n.l. op dubbele lasten uit.
Je betaald je pony af plus de stal/voer/onderhoud/les/dokters etc. kosten.