Ik was het weekend weg naar huis, dus ik zat vanochtend in de trein, wordt ik gebeld door het meisje van de andere pony in ons weiland. Het was haar beurt om de paarden te verzorgen (mijn paard en die pony).
Ze vertelde me dat ze gisteravond had besloten mijn paard in de voorweide te zetten (stukje grond voor de stal met gras. Er staat een hek omheen, maar dat is niet uitbraak bestendig, zoals wel bleek), om het gras daar wat in te korten. Normaal grazen de paarden daar enkel onder toezicht, behalve van het voorjaar toen de wei bemest werd; toen hadden we het een en t ander met draad afgezet en hebben ze daar een tijdje gestaan).
Mijn paard zuigt lucht, je kunt dus donderop zeggen dat hij op de hekken gaat staan zuigen. De pony stond op stal. Mijn paard heeft dus 's nachts (we weten niet wanneer, hoe laat) waarschijnlijk zijn tanden op een hek gezet. Omdat het een klaphekje betrof met een minimale sluiting (is immers niet bedoeld om paarden buiten te houden, maar schapen), heeft hij op die manier het hek open getrokken.
Vervolgens is er een ton met voer om gegaan, van een derde partij die momenteel met paard en al op vakantie is, en mijn paard heeft 2-4 kg musli gegeten. Gelukkig stond er ook een fles zonnebloemolie op de ton, die over de musli is gevallen en was de musli suikerarm.
Mijn paard mankeert gelukkig op het eerste gezicht niets, geen wondjes, loopt normaal, temperatuur normaal, geen koliekverschijnselen. Ik heb voor de zekerheid de DA gebeld, die waarschuwde voor hoefbevangenheid (daar is op het moment niets van te zien gelukkig), en misschien verstopping, al viel de hoeveelheid wel mee, en de olie was een geluk bij een ongeluk).
Nu vraag ik me af: wie moet (volgens de verzekering) de musli vergoeden? Ik weet dat ik aansprakelijk ben voor de schade die mijn paard veroorzaakt, maar dat meisje heeft tegen de afspraken in mijn paard zonder toezicht daar neer gezet.
En stel nou, mijn paard wordt toch ziek (is verder niet verzekerd), kan ik de kosten van de DA dan op haar verhalen?
Ik ben blij dat het alleen een zak musli betreft, dat valt nog te overzien, maar ik vraag het me toch af.