tips?paard duwt hoofd onder de stang voor aan hooi te komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

tips?paard duwt hoofd onder de stang voor aan hooi te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:16

Hallo,

ik heb een vraagje en hoop dat iemand mij misschien tips kan geven.

Mijn paardje heeft iets nieuws uitgevonden, namelijk dat als ze in de trailer staat, en we zijn niet aan het rijden, dus ze moet gewoon even wachten, dan duwt ze haar hoofd/nek onder de voorste stang omdat ze dan makkelijker bij het hooi komt.
Ze raakt niet in paniek oid, maar ze weet dus ook niet meer hoe ze terug omhoog moet komen Verward
Ik moet haar dus helemaal eruit halen en dan weer terug er in zetten, en dan doet ze t na een paar minuten weer.

We hebben het hooi op een hoopje in de neus van de trailer liggen, we kunnen helaas geen hooinet of zak er neer hangen omdat ze daaraan moet trekken en dan loopt ze wat achteruit omdat ze het anders er niet uitgetrokken krijgt, en dat gaat dus niet.

Mijn vriend wilde misschien een soort vanbakje voor in de trailer maken of hangen om daar het hooi in te doen,zodat ze niet meer van onder er aan kan en dus wel over de stang moet, wil ze het uit het bakje plukken.

Hebben jullie misschien ook nog andere tips, of iemand ervaring hiermee?

Het is dus niet dat ze in paniek gaat,maar het is gewoon nogal vervelend, en antwoorden als: geen hooi meer geven. Daar heb ik ook niks aan....

Alvast bedankt!

Goof

Re: tips?paard duwt hoofd onder de stang voor aan hooi te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:20

Tja, als je het hooi op een hoopje voorin hebt liggen is het niet zo gek natuurlijk dat je paard onder de stang doordukt Knipoog
Zoals je zelf zegt; andere oplossing zoeken, rek ophangen of toch een hooinet strak ophangen om het te voorkomen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:21

Hoezo zou ze niet achteruit mogen lopen dan om aan dat hooinet te plukken?
Heb je geen oogje in de neus van je trailer? Anders kun je het hooinet daar ook aan vastmaken, dan trekt zer het niet naar zich toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:22

geen hooi?

Heel logische reactie van je paard
Hoe moet hij er anders bij kunnen? Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:24

Staat je paard niet vast dan? Onze paarden staan zo kort dat ze genoeg bewegingsvrijheid hebben tijdens het rijden, maar hun neus kan niet voorbij de stang. Ze staan wel vast aan ringen voorin de trailer. Als je een ring heb aan de zijkant van de stang, tja, een andere ring maken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:26

Ik zou het ook wel weten als ik paard was!

Toch gewoon een hooinet ophangen, ik maak hem altijd aan de boven EN aan de onderkant vast, zodat hij nee mee kan bewegen, en niet bij haar voeten kan komen...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:32

runningkawa schreef:
geen hooi?

Heel logische reactie van je paard
Hoe moet hij er anders bij kunnen? Lachen

Idd, dat was ook het eerste wat ik dacht. Vooral op korte stukjes is hooi echt een overbodige luxe, op stal hebben ze ook niet 24/7 hooi liggen. (Bij een lange rit, oké). En anders idd hooinet flink hoog hangen. Ja

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:04

Ten eerste, zou ik zeggen dat jeje paard niet goed hebt vast staan!! Daarnaast hooi in een hooizak en die ophangen. Wil je bij niet dat ze er aan komt (niet in de verleiding komt) wikkel het dan in een oude deken. Of doe het in een afsluitbare kist die vast gezet kan worden!! En anders geen hooi meer, tijdens de rit!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:09

je paard goed kort vastzetten, zodat deze niet meer met z'n hoofd onder de stang door kan.
Weet je wel hoe gevaarlijk het is dat ze dit presteert?

Inderdaad zoals al eerder gezegd een hooinet ophangen. Heb je geen spijlen bij het raam? dan kun je m daar aan vast maken.
En anders het net horizontaal proberen op te hangen, zo kun je deze ook goed strak vastzetten en hoeft je paard helemaal niet achteruit te lopen.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:26

Pff wat een reacties weer van bokt...
het zou fijn zijn als mensen leerden lezen..

Ik heb mijn paard wel goed vast staan, ik ga haar niet zo kort vast zetten dat ze met haar neus op de stang gedrukt zit. ze moet een beetje om zich heen kunnen kijken,anders slaat ze volledig in paniek!
Ik heb weken gelopen met dat mijn paard angst voor de trailer heeft gehad en heb hier professionele begeleiding in gehad om dit op te lossen. Daar is mij precies vertelde hoelang het touw moet zijn...

DAARBIJ, als mensen lezen, doet ze dit NIET onder het rijden!!
Maar tijdens het oefenen dus als ze stil staat, dan heeft ze sowieso wat hooi omdat we haar dit nu eenmaal hebben aangewend, en ik ben al blij genoeg dat ze zo fijn de trailer opgaat zonder problemen dat ik haar dit niet nog eens ga afpakken.
Mensen uit mijn omgeving weten waarover ik praat....

Zij kan er ook bij als ze gewoon haar hoofd over de stang doet, dat heeft ze namelijk altijd gedaan!
Hooinet is zoals gezegd geen oplossing!! is moeilijk uit te leggen,
het is niet zo dat ik mijn hooinet ontzettend lang en los heb ophangen,ik heb hem ook kort en strak ophangen, maar mijn paard (ook als ze hooi krijgt in de stal in een hooinet ) loopt echt meters achteruit als ze gaat trekken eraan om wat hooi eruit te krijgen, EN NEE ik heb het hooi niet te vast in het net zitten, ik schud het altijd helemaal los, maar dat doet ze uitzichzelf!
dus een net is gewoon geen oplossing, kan haar moeilijk dwingen niet stappen naar achter te lopen!

DUS nogmaals voor de mensen die niet lezen: het hooinet hangt hoog genoeg (ja ik heb daar van die ringen hangen op goede hoogte, het hooinet is niet te los en het hooi zit niet te strak!

het zou dus fijn zijn als mensen reacties geven waar ik wat aan heb, dus mensen die daadwerkelijk het hele bericht lezen.

Ik vraag om een tip zoals bv een voerbak,of een ander soort bakje oid.
GEEN hooinet GEEN hooizak en niet GEEN hooi...zoals al in de openingspost staat..
maar om een andere soort oplossing of tip..

edit: sorry als mijn bericht pissig overkomt, maar vind het gewoon strontirritant dat mensen niet lezen voordat ze reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:29

die mensen doen allemaal moeite voor je hoor....

of het onder het rijden is of niet maakt weinig uit...
Het is onveilig.
Maar waarom perse hooi?
Scheelt dat alles met het rustig staan dan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:40

Kijk eens op mijn website, onder het kopje 'vervoer' volgens mij. Ik gebruik standaard een trapflap onder de voorstang, zodat ze niet willen/kunnen kappen en er ook geen hoofd onderdoor kunnen steken. Werkt ideaal.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:47

Hier mijn verhaal beetje opnieuw, omdat mss beetje onduidelijk was:
en excuses voor mijn reactie want misschien had ik dus niet duidelijk genoeg beschreven allemaal!
dit is dus wat gister gebeurde:

gister hadden we geen hooi in de trailer liggen, het was gewoon op en we hadden er niet bij stil gestaan.
dus wij gingen weer oefenen met laden, maar gingen niet rijden. wilde gewoon oefenen dat ze mooi bleef staan met de stang erin en eruit etc etc, jullie kennen het grapje wel...
Iig deed ze het heel braaf,alleen op een gegeven moment toen we het deurtje weer open deden stond ze dus lekker onder aan de stang te snuffelen of ze wat kon vinden, ze snuffelde niet alleen onder de stang, maar ook naast zich (of ja naast zich, hoe zeg je dat, ze kantelde haar hoofd (maar ze kwam niet zo heel ver omdat ze dus vast stond met het touw) het deerde haar niks dat die stang er was en dat ze lekker met haar kont tegen de achter stang stond opgeduwd, ze was aan het snuffelen op haar gemak, alleen wist mevrouw dus niet meer hoe ze omhoog moest komen, naar onder ging goed , naar boven via de zelfde weg was onduidelijk voor haar. dus maar weer uitgeladen en weer erin. maar toen deed ze het weer. weer eruit gehaald,
maar toen besloot ze dat ze niet in 1 keer erin wilde, ze raakte niet in paniek ofzo.
Normaal liep ze in 1 keer erin, nu niet, dus na wat commandos ging ze dan wel naar binnen, maar ging ze weer lekker onder de stang snuffelen.

Op een gegeven moment zei mijn vriend, pak eens een plakje hooi, of ja een kwart van een plakje. Ik dat voor in de trailer gelegd, beetje uitelkaar gehaald op een hoopje, en toen liep ze wel weer helemaal vanzelf erin, en deed ze ook mooi haar hoofd over de stang, dus niet meer eronder en ging ze wat aan hooi plukken, deurtje dicht, na paar minuten weer open en toen stond ze nog steeds wat naar buiten te kijken en wat hooi te eten OVER de stang.

dus alleen als het hooi op is gaat ze onder de stang snuffelen, mits we stil staan, onder het rijden staat ze sowieso de hele tijd naar buiten te kijken en is ze ook met andere dingen bezig dan eten (andere dingen bedoel ik: evenwicht bewaren etc).
Waar ik dus beetje 'bang' voor ben is dat op het moment dat ze ergens even moet wachten en er is geen hooi, of het is op, ze weer onder de stang gaat snuffelen ze raakt niet in paniek, maar zoals ik en andere al aangaf is het niet echt een veillig idee!!
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 17-06-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:51

Nou als het alleen als het hooi op is, moet je heel veel hooi meenemen. Dus extra plak mee in de auto voor het geval dat ze meer eet dan je op had gerekend.
Of als je ergens heen gaat haar niet langer dan noodzakelijk op de trailer laten staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:00

Als een paard zijn hoofd kan kantelen om naast zich te kijken staat ze te lang.

Ik snap dat je in het begin met oefenen haar wat losser moet zetten, maar het is gevaarlijk als ze dit onderweg doet en je maakt net een bocht. Dan komt ze klem te zitten met de kans dat ze volledig in paniek raakt.
(ook als ze onder de stang komt, en wat je al zei ze kan het wel)
Dat ze het nu nog niet doet wil nl. niet zeggen dat ze dat nooit gaat doen.

Ik moest ook mijn paard elke keer met het laden wat strakker zetten totodat zij op een gegeven moment op de goede lengte stond.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:17

oke,

dat kan ik idd proberen om steeds wat strakker zodat ze dan op de goede lengte staat,
maar is het dan wel een idee om een voerbak oid dergelijks voor in de trailer te hangen (op hogere hoogte te hangen zodat ze daar in wat kan eten) maar dus dat ze in zoverre korter staat dat ze niet meer voor elkaar krijgt om onder de stang te komen...?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:18

Tja, weer een alternatief dan een bakje ofzo. Maar daarin moet je denk ik maar uitvinden wat zelf voor jouw paard geschikt is, aangezien zo te horen bokt geen idee heeft hoe je paard is en reageert op dingen.

Overigesn krijg ik gevoelsmatig het idee dat je paard teveel ruimte heeft op de trailer. Om het hoofd onder de stang door te doen moet deze toch echt enkele passen naar achter zetten toch? Als dat niet meer lukt, krijgt je paard ook het hoofd niet meer onder de stang lijkt me. Misschien staat íe dan onderweg ook wat steviger. Als je steun hebt sta je toch steviger dan ´los´ in een trailer kan ik me zo voorstellen. Maar misschiengaat dat in jouw geval niet op, dan heb ik niets gezegd natuurlijk Knipoog

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:49

ik denk dat idd de stang een gaatje verder kan als hij wat hij nu staat. Ze heeft veel ruimte dat klopt (nu ik mij dat zo bedenk!)
maarhebben dit express nog niet gedaan omdat ze sinds kort pas weer fijn op de trailer staat, maar denk met wat oefenen dat we dat idd wel een gaatje verder kunnen doen, en dan heb je idd gelijk dat ze niet meer zover naar achter kan dat ze haar hoofd zo kan buigen dat die eronder komt!

Dat ik daar niet zelf op ben gekomen Haha! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:49

bij je 2e verhaal dacht ik ook direct wat Bieno zegt
Kun je de 2 stangen niet dichter naar elkaar brengen?
Nu lijkt het idd of ze heel gemakkelijk naar achteren kan Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:55

ja dit klinkt ook erg logisch eigenlijk :s
goh hoezo blonT Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:26

Wel rustig aan opbouwen inderdaad, je kunt een paard niet zomaar klem zetten maar dat went vast snel..

(gelukkig maar dat er dus af en toe wel van de vraagstelling afgeweken wordt trouwens hé Knipoog )

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:19

denk idd 't rustigaan op bouwen van 't iets "strakker" zetten van je paardje Knipoog
en dat van 'n hooi net ophangen wat gezegd wordt ben ik zelf niet zo'n fan van, waarom: bekende van ons had 'n hooinet in de trailer hangen en haar paard is erin blijven hangen met de oren op de een of andere manier en jawel hoor heel fiasco paard zat compleet onder de wonden en heeft een hele tijd nodig gehad om weer de "oude" te worden..
enne uhm verder denk ik gewoon veel oefenen en uit proberen wat je paardje helpt Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:52

Mijn Haflingermerrie kwam mij ook een keer tegemoet via het zijdeurtje toen ik dat open deed. Ze was ook onder de voorstang door gekropen en wel zover dat ze niet meer terug kon. Uiteindelijk heeft ze de hele boel afgebroken en is echt door het deurtje naar buiten gekomen. Dat is ook een reden waarom ik nooit de klep en/of deurtje open laat staan. Ik heb nu 2 trailerlijnen van nylon, die met klittenband te verstellen zijn. De ringen zitten ruim 10 cm boven de voorstang aan de zijkant van de trailer en daar zet ik haar mee vast, aan beide zijden van het halster. Ik moet er niet aan denken dat ze dit doen onder het rijden en dat ik een noodstop moet maken. Ik ben bang dat ze dan door de voorkant van de trailer naar buiten komt. Succes met alles!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:55

Amanda__ schreef:
ja dit klinkt ook erg logisch eigenlijk :s
goh hoezo blonT Knipoog

Sinds wanneer ben jij blond dan Huilen van het lachen?