Land Rover Defender, trekken zonder BE?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Land Rover Defender, trekken zonder BE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:07

Ik heb even een vraagje voor de kenners;

Ik heb op korte termijn enkele wedstrijden gepland staan in de buurt. Mijn vriend gaat zijn BE halen maar ivm laaaaaange wachttijden zal dit pas rond en nabij september kunnen. Bij navraag bleek echter dat wij voor onze combinatie waarschijnlijk geen E nodig hebben, zou iemand mij kunnen vertellen of dit inderdaad het geval is? Op korte termijn zou dit namelijk wel makkelijk zijn. Laten we voorop stellen dat mijn vriend uit veiligheidsoogpunt nog wel zijn BE gaat halen, hij is een ervaren chauffeur met verantwoordelijkheids gevoel Knipoog

Wij willen een trailer gaan trekken met een Land Rover Defender, massa leeg voertuig 1.611 kg. Ik wil mijn paard vervoeren met een 1 1/2 paardstrailer, MTM +- 1350 kg. De MTM van trailer is lager als het gewicht van de Land Rover, samen is het geen 3500 kg, dit mag dus gewoon als we het goed hebben begrepen?

Judje

Re: Land Rover Defender, trekken zonder BE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:02

MTM trailer = 1350
massa lege auto = 1611
Totaal is dat: 2961 kg, dus onderde 3500 kg.
Daarnaast is de massa van het lege voertuig lager dan de MTM van de trailer. Dus mag je met B rijden.

Voor de veilligheid is het dan nog belangrijk dat de trekkracht van de auto groter is dan wat je er achter hangt en ik neem aan dat een Defender wel meer dan dat mag trekken.

Zie ook: FAQ op TAO en de Wiki, of deze brochure:
http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwage ... rekken.pdf

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:11

ik heb ook pas mijn e rijbewijs gehaald maar ik had echt niet zo'n lange wachtijd (bij blom) Op t formulier kon je een plaats invullen waar je op wilde heb erbij gezet maakt niet uit waar het eerst plaats was. Heb geloof ik binnen een maand gehaald. (was trouwens wel een dagcursus)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:11

Judje schreef:
MTM trailer = 1350
massa lege auto = 1611
Totaal is dat: 2961 kg, dus onderde 3500 kg.
Daarnaast is de massa van het lege voertuig lager dan de MTM van de trailer. Dus mag je met B rijden.

Voor de veilligheid is het dan nog belangrijk dat de trekkracht van de auto groter is dan wat je er achter hangt en ik neem aan dat een Defender wel meer dan dat mag trekken.

Zie ook: FAQ op TAO en de Wiki, of deze brochure:
http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/Aanhangwage ... rekken.pdf

Je vergeet dat je de MTM van de auto moet nemen. Dus ledig gewicht + laadvermogen. Ws zul je dan wel boven de 3500kg uitkomen, en dan mag het dus niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:35

1611kg voor een Defender?? Hhmmm, weet je dat heel zeker?
Als de opgegeven waardes kloppen en het laadvermogen onder de 539kg blijft, dan mag je er legaal mee rijden.
Check het echter nog eens heel goed, ik trek de opgegeven waardes sterk in twijfel.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:40

onze defender is echt meer dan 1611kg

ik heb geen e rijbewijs maar mag geen trailer met paard trekken.

als mn nichtje wedstrijd heeft en haar pa kan niet is mijn man de .... pineut dus

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:03

Hmm, nu snap ik er niets meer van. Ik ga even met de RDW bellen, dat zal vast voor opheldering zorgen Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:11

Je kunt ook je kenteken intoetsen op de site van de RDW. Dan zie je ook het ledig gewicht van de auto + wat erin mag (lading).
Maar om 1X het hele ''goede'' verhaal te horen, is het ms wel verstandig te bellen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:36

Nou, ik heb zojuist gebeld. Ik kreeg gelukkig een heel behulpzaam vrouwtje aan de lijn die mij alle info kon geven die ik nodig heb Knipoog

Zoals het nu is mag het idd niet want:

TMM auto = 2400
TMM Trailer = +- 1350

Totaal = 3750 = te veel

Maar.... hier kan wel wat aan gedaan worden. Als je de TMM van de auto verlaagd naar laten we zeggen 2100 mag het weer wel Koe Dit kan schriftelijk en tegen betaling van een x bedrag.

Even ter info, had me idd vergist met die 1611, dit is volgens de RDW de massa van het lege voertuig. Ik wist niet dat je voor deze berekening ook moest kijken naar het TMM van de auto.

Skibberdeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:45

Hier blijkt nog maar eens het belachelijke van deze regeltjes.
Door de TMM te laten 'aanpassen' zou het ineens wel mogen, hoewel je nochtans niets anders gaat doen. De rijvaardigheid is toch hetzelfde neem ik aan?

Zo ook het regeltje dat de combinatie voor het examen te mogen afleggen 9m moet zijn. Ben je wel gekloot als jeep + van in totaal 8.85 m zijn ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:45

MarchaL schreef:
Maar.... hier kan wel wat aan gedaan worden. Als je de TMM van de auto verlaagd naar laten we zeggen 2100 mag het weer wel Koe Dit kan schriftelijk en tegen betaling van een x bedrag.

Waarna de auto onverkoopbaar is........

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 12:50

ikke schreef:
MarchaL schreef:

Nee, het kan hierna namelijk gewoon weer in originele staat gezet worden (uiteraard tegen betaling van opnieuw een ''x'' bedrag)
Hoezo krom? Koe

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:00

MarchaL schreef:
ikke schreef:

Nee, het kan hierna namelijk gewoon weer in originele staat gezet worden (uiteraard tegen betaling van opnieuw een ''x'' bedrag)
Hoezo krom? Koe

Nope, dream on. Been there, try it. Dat werkt een stuk lastiger als je hier voorspiegeld.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 13:05

ikke schreef:
Nope, dream on. Been there, try it. Dat werkt een stuk lastiger als je hier voorspiegeld.

Ehm, ik heb het natuurlijk nog niet gedaan (en weet helemaal niet of ik het ga doen Knipoog ) maar het staat zelfs gewoon bij de aanvraag erbij.
Die optie is gewoon aan te vinken, ''originele waarden'' ? Tja, ik weet het ook niet, dit is wat mij verteld is en op de documenten staat.
Hoe het uiteindelijk in zijn werk gaat weet ik natuurlijk niet. Ik vind het zowiezo al complete onzin dat dit uberhaupt kan, waar zijn de regels dan eigenlijk voor??

Ik wil even voorop stellen dat ik hier helemaal niets ''voorspiegel'', dit alles is aan mij verteld door de RDW en staat zwart op wit op de site van het RDW.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:59

Tja, het wordt tijd dat ze iedereen verplichten zijn E te halen.

Het is toch krom dat je tegen betaling de MTM van je trailer cq auto op papier kunt verlagen?
Vervolgens mag die gene er wel mee de weg op, maar heeft niet net dat beetje extra inzicht.
Veel mensen met alleen B hebben ook niet de vaardigheid zijn/haar trailer een stuk achteruit te rijden.

Voor TS, ik hoop niet dat jullie de MTM van de auto omlaag gaan zetten. Dit is zo gebeurd, maar om datgene weer naar z'n oorspronkelijk gewicht te laten zetten......
Het duurt nog even voordat je vriend voor z'n E kan. En dan mag gewoon met ''bijna'' iedere combinatie gereden worden

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:38

Hoi,
ik heb ook onze TMM laten verlagen. Misschien is het verkooptechnisch niet handig en ben ik misschien niet zo goed als iemand met BE, ik kan in ieder geval op weg wanneer ik wil.
Als ik geld over heb (en tijd) zal ik mijn E nog wel eens halen. Maar voor nu vond ik het een SUPERoplossing (kostte me rond de 60 euro)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:18

Die Defender is licht!
mijn series weegt 2 ton!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:39

Frank schreef:
Die Defender is licht!
mijn series weegt 2 ton!

2000kg voor een Series? Wat heb jij daar allemaal op gebouwd??
Origineel halen die de 1700kg ook niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:22

Dat is alleen als Frank erin zit! Knipoog Frank, je moet nu echt eens op dieet hoor!!! Haha!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:14

Toch is het zo!
Laatst bij de oudijzerboer na het lossen was het machientje 2 ton exact.
Hij is standaard, niks extra's. Dubbele tanks, hardtop.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:33

Yeah right, hahaha!
Die oudijzerboer heeft je mooi voor een paar honderd kilo verneukt, Frank! toevallig toch geen koper gebracht he?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:47

Frank schreef:
Toch is het zo!
Laatst bij de oudijzerboer na het lossen was het machientje 2 ton exact.
Hij is standaard, niks extra's. Dubbele tanks, hardtop.

Leeftijd? Motor? lang of kort?