Bij een spiegelreflex ligt de kwaliteit niet zo zeer aan de body, maar vooral aan de lenzen. Je kan dus altijd blijven updaten als je eenmaal een goede body hebt. Ik zou dus zeggen: zoek een goedkope body, en een paar heel erg goede lenzen erbij
Ik zou sowieso gaan voor Canon of Nikon, dat zijn de twee beste merken voor spiegelreflex camera's, en daarbij komt nog dat daar véél lenzen voor te koop zijn. Olympus en Sony hebben veel minder keus in lenzen.
Wat je zoekt:
Meerdere beelden per seconde.. Dat ligt aan de body, en dat kan volgens mij elke spiegelreflex wel, als je de ontspanknop blijft inhouden dan maakt hij meestal een boel foto's na elkaar.
Sportstand.. Dat heb je ook, maar als je profesionele foto's wil maken dan kun je beter alles handmatig instellen, dan krijg je betere en mooiere foto's. Dan kun je ook handmatig snelle sluitertijden instellen, zodat je geen beweging op de foto zet.
Ver inzoomen.. Dit ligt dus helemaal aan de lens. Je hebt lenzen van bijvoorbeeld 28mm, groothoek, voor heel dichtbij, tot lenzen van bijvoorbeeld 300mm, telelenzen, voor heel ver in te zoomen. En dan heb je nog meer soorten, zoals macrolenzen, om kleine dingetjes te vergroten..
Er bestaan ook zoomlenzen, waarmee je kan inzoomen van groothoek tot tele. En daarin heb je weer verschillende kwaliteiten, dat bepaald de prijs. Zo heb je zoomlenzen vanaf 200 euro tot 2000 euro..
Uitvergroting.. Alle foto's kun je tegenwoordig makkelijk afdrukken op A4 formaat in perfecte kwaliteit. In principe hoef je daar niet meer op te letten. Maar wil je nog groter gaan drukken, bijvoorbeeld op posterformaat, dan zijn er ook genoeg camera's met 10 megapixels, daarmee krijg je echt gigantische foto's.
Wat ik je wel aanraad: ga eens een cursus doen, dan leer je ontzettend veel over diafragma, sluitertijd en de andere technische kanten van de camera, maar ook over compositie en belichting enzo. Dat moet je wel weten als je echt mooie foto's wil maken. Je kan nog zo'n dure camera hebben, als je zelf geen inzicht erin hebt dan worden de foto's nooit perfect