Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 17:35

Ik heb gister dit topic geopend : [KS] Hengstje over de sloot, bestaat de kans ?

We hebben zojuist contact gehad met de eigenaar van de hengst. Deze weigerd om voor de kosten op te draaien, zo ie zo het scannen al niet.

Als ik wil weten of mijn merrie drachtig is moet ik maar over 18 dagen kijken of ze nog hengstig is. Verder moesten wij maar zorgen dat hengstige merrie's niet in het land lopen. Volgens mij leven we dan in een omgekeerde wereld, mijn paard blijft toch netjes in haar eigen weide Gestoord

Mijn vraag luid, kan zij het maken om te zeggen betaal het scannen en de rest van de kosten maar lekker zelf ?

luanova

Re: Hengst uitgebroken maar weigeren te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:41

wat ???? hengstige merries niet in het land ? Als mensen hun hengst hengst willen houden, zullen ze zelf verantwoordelijk zijn voor wat hij doet. Als ie op de weg was gesprongen, en een auto had beschadigd is het ook de verantwoording van de eigenaar, en toch niet dat die auto er maar niet had moeten staan. Misschien beetje een kromme vergelijking, maar in mijn ogen moet je als je een hengst om wat voor rden dan ook hengst wil houden, duidelijk rekening houden met de consequenties.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:42

Ik vraag me af of hij dat moet betalen. Als jullie omheining niet voldoende in orde is kan hij zich daar misschien ook op beroepen.

Heb ooit zoiets bij de hond van doen gehad maar daar had ik ook geen recht op.

edit: iig per (liefst aangetekende) brief aansprakelijk stellen voor eventuele kosten.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:44

slimmerik, daar heb je ook wel weer gelijk in.
alleen vervelend dat het allemaal zo moet. jammer dat je er niet gewoon in overleg uit kan komen (kosten delen ofzo ?)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:45

Ik lees nergens dat hun omheining niet in orde is, of lees ik erover heen? (of bedoelde je in geval dat..)

Dat aansprakelijk stellen via brief lijkt me een erg goede optie!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 17:48

Onze omheining is eigenlijk het zelfde als die van hun, een sloot. Ze zeiden wel dat ze gingen regelen dat bij hun hengst een stroomdraadje kwam.

Slimmerik : je kan nog wel eens gelijk hebben,een hond die losloopt en door een aangelijnde hond word doodgebeten word ook als schuldig bevonden, had de hond maar aan de riem moeten zitten.

In dit geval spreken we dus over een gelijke afrastering.

Edit : ik heb helaas het woonadres niet van de eigenaar. We zouden over twee dagen nog even terug bellen over hoe en wat er presies gedaan gaat worden. Voor hun kwam het uit de lucht vallen omdat deze niet waren ingelicht over het avondtuur van hun pony.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:24

Rechtsbijstand? Brief met de kop: "advokatenkantoor Recht & co" doet niet zelden wonderen.......

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:36

het lijkt me toch dat het vermoeden van schuld bij degene ligt die uit zijn weiland kon ontsnappen.....

Maar inderdaad, gevalletje Rechtsbijstandsverzekering!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:50

Inderdaad Moyra: rechtsbijstand inschakelen als je dat hebt!

En anders werkt een aangetekende brief van eigen makelij waarin je in deftige taal met verdere stappen dreigt ook nog wel eens Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:53

ik snap niet dat de eigenaar zo moeilijk doet, tis puur een verzerekings kwestie............ zij doet de bon naar de verzekering en die betaaald

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:49

Ja een moeilijk verhaal natuurlijk.

Goed dat de hengsteneigenaar nu dan een stroomdraadje gaat plaatsen en sloot is ook alles behalve geschitk als afrastering.

Maar het gaat dus om een kleine A pony en jij hebt een grote pony? Misschien gewoon even afwachten of ze uberhaupt drachtig is dan, grote kans van niet. Was jou pony ook hengstig dan?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:53

Ik zou de eigenaar van de hengst in ieder geval alvast d.m.v. een aangetekende brief aansprakelijk stellen voor de eventuele schade. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt dan zou ik deze natuurlijk inschakelen. Heb je die niet dan zou ik die brief sturen en je kunt voor de zekerheid ook nog melding ervan maken bij de politie. Zo heb je later in ieder geval bewijsmateriaal en getuigen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:07

Vandaag was de hengst weer uitgebroken (2 x toe ) Zelfs door een stoormdraad heen. We zijn er achter hoe hij het doet, hij laat zich gewoon in de sloot vallen.

Mijn merrie accepteerde hem absolute niet meer. Sloeg naar hem, beet hem en viel aan. Ook is ze nu opeens niet meer hengstig.

We hebben de eigenaar gebeld en die is de pony komen halen bij ons. Hij blijft van nu af aan binnen want dit werkt niet, twee keer toe in een half uur tijd"(dwars door stroomdraad, plus op een andere weide geplaatst)

Rechts bijstand heb ik niet, wel leek de eigenaar nu wat subtieler en wenste graag te horen of ze uit eindelijke drachtig bevonden zijn (over 16 dagen een scan)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:34

moyra schreef:
Rechts bijstand heb ik niet, wel leek de eigenaar nu wat subtieler en wenste graag te horen of ze uit eindelijke drachtig bevonden zijn (over 16 dagen een scan)

Maar wie betaalt die scan dan? Is volgens mij best wel prijzig toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:39

Ongeveer 25 euro, maar goed de TS heeft niet om die kosten gevraagd, dus moet de eigenaar van de hengst die betalen.

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:40

ik zou in overleg indien mogelijk absoluut de kosten delen of geheel verhalen. Het is de schuld van de eigenaar van de hengst dat hebben ze nu met eigen ogen kunnen zien hoop ik.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 20:47

Ze hebben het inderdaad met eigen ogen gezien Knipoog Ook hebben we dit keer een filmpje ervan gemaakt.

Om die 25 euro zou ik echt niet zo zeer wakker liggen (hoewel ik er bij blijf dat ik die kosten niet had hoeven hebben) Maar mocht ze echt drachtig zijn, en het gaat fout tjaa die kosten vindt ik wel van belang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:04

@moyra : als mij als hengsteneigenaar zoiets zou overkomen dan zou ik de eigenaar de keus laten;
óf ik betaal de DA kosten om het weg te laten halen óf de eigenaar besluit direkt het veulen te willen houden en tekent dan een vrijwaring voor mij dat ik niet aansprakelijk gehouden wordt voor evt verlies van de merrie.
Als merrie-eigenaar moet je ook niet van 2 walletjes willen eten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:08

ikke schreef:
Rechtsbijstand? Brief met de kop: "advokatenkantoor Recht & co" doet niet zelden wonderen.......

Ik zou het wel met een C spellen dan... Anders komt de buurman nog vragen of hij er ook slagroom bij mag Knipoog

Nee, even serieus: Ik denk dat het verstandig is om in gesprek te gaan met de buurman.. Gelukkig stelt hij zich al coulanter op ivm het opnieuw uitbreken...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:11

Lees in het andere topic dat TS aangeeft er niet aan te denken om het weg te halen mocht de merrie drachtig zijn. Dan vind ik dat ze nergens recht op heeft. Ook niet op de kosten van de scan.

Heeft ze mooi een gratis dekking gehad toch? Knipoog

Of ben je inmiddels van gedachte veranderd Moyra?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:19

DubbelDun schreef:
@moyra : als mij als hengsteneigenaar zoiets zou overkomen dan zou ik de eigenaar de keus laten;
óf ik betaal de DA kosten om het weg te laten halen óf de eigenaar besluit direkt het veulen te willen houden en tekent dan een vrijwaring voor mij dat ik niet aansprakelijk gehouden wordt voor evt verlies van de merrie.
Als merrie-eigenaar moet je ook niet van 2 walletjes willen eten.

Dat klinkt zeer redelijk. Maar inderdaad zorgen dat er dingen op papier komen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:29

slimmerik, ik weet absolute niet wat ik eigenlijk wil ermee. Net nu het weer goed gaat met me pony komt er zo iets tussendoor Knipoog Vandaar mijn twijfel.

Van twee walletjes willen eten is absolute niet mijn bedoeling Knipoog Maar bedenk je wel, ik heb hier nooit voor gekozen. Ik vindt gewoon de kruising van appa met haf, ik kan me er vrij weinig bij voorstellen.

Maar de eigenaar van de hengst vrijuit kunnen laten gaan (in besluit van houden) vindt ik ook weer zo wat, zij waren hier de gene die het paard niet bij zichzelf konden houden. Dan is een scan nog op zijn plaats.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:15

Dan moet je de komende 16 dagen maar eens heel hard gaan denken wat je wil. Maar als ze drachtig is en je wil het veulen houden dan heb je imo nergens aanspraak op.

moyra schreef:
Maar de eigenaar van de hengst vrijuit kunnen laten gaan (in besluit van houden) vindt ik ook weer zo wat, zij waren hier de gene die het paard niet bij zichzelf konden houden. Dan is een scan nog op zijn plaats.

Dat vind ik dus niet. De scan hoeft imo alleen betaald te worden als merrie ongewenst drachtig is .... dus als je het veulen niet houdt.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:23

Wat een rotsituatie.... ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Wil je het veulen houden als ze drachtig blijkt te zijn, of laat je de dracht dan afbreken?
Dracht betekend natuurlijk extra voeding, extra dierenarts bezoekjes...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:09

ls mijn hengst ontsnapt, betaal ik op 18 dagen de scankosten en de kosten van opnieuw hengstig laten spuiten bij gebleken ongewenste dracht en de eventuele schade aan de merrie.
Echter niet de kosten van de dierenarts tijdens de verdere dracht en bij de bevalling. Dat is dan verder de keuze van de merrie-eigenaar als ze besluiten het vruchtje niet af te laten spuiten.

Ontsnapt de merrie naar mijn hengst betaal ik niks..

Echter zou ik mijn hengst niet naast een land merries zetten met alleen een sloot er tussen!! Die van mij staat helemaal aan de ene kant van de 12 hectare en de merries helemaal aan de andere kant, zit 800 meter tussen. Ik heb echter alleen mijn merrie door de sloot en dubbel schrikdraad naar de hengst gehad, toen die goed hengstig was Nagelbijten / Gniffelen Maar Bonita is gesteriliseerd waarschijnlijk en hartstikke onvruchtbaar.

Ook zou ik mijn merries niet zomaar naast een hengst op het land zetten met alleen een sloot.. Ik vind dat jij als merriehouder mede verantwoordelijk bent als je zo laconiek hiermee omgesprongen bent, want je hebt wel de kat op het spek gebonden zo..