paard erven. wat voor afspraken moeten er gemaakt worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

paard erven. wat voor afspraken moeten er gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 07:21

Mijn beste vriendin is 2 maanden geleden plotseling overleden. haar paard heb ik georven. In eerste instantie was ik zo verdrietig en wist ik ook niet wat ik met het paard aanmoest, had net zelf mijn eigen paard verkocht om over te stappen op het western rijden en ben toen het paard van mijn beste vriendin gaan rijden. dit is dus het paard wat ik georven heb, we hebben in eerste instantie een soort van proefperiode afgesproken zodat ik kon kijken of ik verder met hem wil en dat wil ik heel erg graag.
Nu mijn vraag hoe kan ik dit het beste aan gaan pakken, in principe is het een soort van schenking van haar ouders en zus naar mij toe. het is niet de bedoeling dat ik hem verkoop, mocht dat het geval zijn zullen zij hem terug willen en hem zelf verkopen.
is dat reeel? ik ben natuurlijk niet van plan om hem te verkopen, maar wat als ik bijvoorbeeld over een jaar of 5 door bijvoorbeeld gezondheidsredenen niet meer kan rijden of dat ik bij wijze van spreken het niet meer zou kunnen betalen (laatste kan ik me niet voorstellen, maar wil toch overal rekening mee houden natuurlijk)
Als ze hem aan mij schenken wordt ik dan wel de officiele eigenaresse of blijven zij dat?
zit eigenlijk met een hoop vragen. hopelijk kunnen jullie mij helpen, heeft iemand in dezelfde situatie gezeten?

Suelza

Re: paard erven. wat voor afspraken moeten er gemaakt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:24

Dat hangt er vooral af van de vraag of er een testament is en wat daar precies in staat.

Was dit de wens van jouw vriendin en heeft ze dit vast laten leggen? Staat er dat zij het paard volledig aan jou nalaat, dan is het jouw eigendom en wordt jij eigenaar.

Of

Was dit de wens van jouw vriendin, maar heeft ze het niet vast laten leggen en hebben haar ouders besloten haar wens tot uiting te brengen? In dit geval begrijp ik dat haar ouders het paard ter beschikking stellen en dat jij gebruiker bent en hun, theoretisch gezien, eigenaar blijven...

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 07:29

Nee ze heeft het niet vast laten leggen, we hebben het wel vaak mondeling besproken, maar ik heb hier altijd afwijzend op gereageerd. ik had zoiets kom op, je gaat nog jaren mee.
nooit gedacht dat dit ging gebeuren:-(

Maar als haar ouders en zus de rechtmatige eigenaar blijven wat is dan gebruikelijk met eventuele kosten? stalling en hoefsmid lijkt mij logisch als ik dat betaal, maar dierenartskosten vind ik dan weer een ander verhaal. hoe staan jullie daar tegenover?

Haar ouders ken ik ook niet persoonlijk. haar zus heb ik na het overlijden regelmatig gesproken om haar op de hoogte te houden omtrent het paardje.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:37

mijntjuh schreef:
Nee ze heeft het niet vast laten leggen, we hebben het wel vaak mondeling besproken, maar ik heb hier altijd afwijzend op gereageerd. ik had zoiets kom op, je gaat nog jaren mee.
nooit gedacht dat dit ging gebeuren:-(

Maar als haar ouders en zus de rechtmatige eigenaar blijven wat is dan gebruikelijk met eventuele kosten? stalling en hoefsmid lijkt mij logisch als ik dat betaal, maar dierenartskosten vind ik dan weer een ander verhaal. hoe staan jullie daar tegenover?

Haar ouders ken ik ook niet persoonlijk. haar zus heb ik na het overlijden regelmatig gesproken om haar op de hoogte te houden omtrent het paardje.

Ik denk dat haar ouders ervoor zullen kiezen dat het praktisch gezien jouw paard wordt. Dus, alle kosten voor jou.

Als het op verkoop aan moet komen, is het paard theoretisch gezien van hun en zullen zij het paard zelf verkopen. Dus de opbrengsten voor hun.

Ik zou je adviseren op een rustig moment eens met hen om de tafel te gaan zitten en te vragen wat zij precies willen. Als hun eigenaar willen blijven is het wel zo fair dat zij ook (een klein deel) bijdragen in de kosten en niet alleen om de hoek kijken bij verkoop.

Een reden voor een dergelijke constructie kan zijn dat ze bang zijn dat jij het paard bijv. zomaar verkoopt en dat ze zo zicht op het dier willen hoden. Wat ik mij ook wel weer kan voorstellen... Als de opbrengsten voor hun zijn, zal jij minder snel verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:44

Persoonllijk zou het mij boeien, als ik het paard niet meer zou willen en zij willen hem terug, dan krijgen ze hem terug. Je hebt hem gekregen en als jij hem dan zou verkopen om geld te ontvangen vind ik in dit geval eigenlijk best schandalig, je krijgt hem omdat ze hem jouw gunnen. Ze konden hem ook terug halen of jouw een geldbedrag vragen.

Ter nagedachtenis aan jouw vriendin vind ik dat je gewoon dit paard een goed leven moet bieden, vind je toch dat hij niet bij jouw past of omdat je niet meer voor hem kan zijn, dan geef je hem terug. Dat kan je op papier laten zetten.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 07:50

russel het is ook zeker niet de bedoeling dat ik het paard ga verkopen:-) Het is een ontzettend leuk dier en heeft natuurlijk ook veel emotionele waarde voor mij. waar het mij voornamelijk ook overgaat is wie wordt de rechtmatige eigenaar.
Ik ken haar ouders namelijk niet persoonlijk en ik zou het vreselijk vinden als ze dadelijk over een half jaar zeggen, bedankt voor de goede zorgen, maar we hebben besloten om hem toch te verkopen. kan het me niet voorstellen, maar wil me gewoon goed indekken.
ook zou ik bij eventuele verkoop later ook graag zelf bij dit proces betrokken worden, niet dat hij naar een handelaar gaat of naar de eerste de beste die belangstelling heeft. ik weet dat mijn vriendin dat vreselijk zou hebben gevonden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:58

Begrijpelijk...

Waarschijnlijk weten ze dondersgoed wat het paard voor jouw vriendin heeft betekend en zullen ze het op prijs stellen als je gewoon eens met ze om de tafel gaat zitten...

Gewoon alles rustig bespreken. Kun jij al jouw vragen stellen en andersom ook...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:59

Je zou wel kunnen afspreken dat je het paard levenslang (dus bijv. voor de komende 20 jaar) huurt tegen betaling van de kosten die het paard met zich meebrengt. Omdat je het huurcontract hebt, kunnen ze het niet zomaar beindigen. Aan het huurcontract maak je een uitleg vast, waarin de reden van het huurcontract op deze wijze is uitgelegd. Op die manier heb je enige houvast als ze het paard ineens terug willen, terwijl jij daar niet achter staat... Al zou je er dan wel voor naar de rechter moeten...

In een huurovereenkomst kun je in principe afspreken wat je wilt. Of het ook stand houdt, dat maakt de rechter uit. Als de omstandigheden waaronder het huurcontract is opgemaakt duidelijk uit de aanhechting blijkt, maak je een goede kans dat het paard niet zomaar bij je vandaan gehaald kan worden. In het huurcontract kun je dan ook opnemen wie welke kosten draagt (waarschijnlijk alles voor jou) en hoe het zit als jij van de huur af wilt zien.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:01

In het verleden heb ik veel topics gelezen over het grensgebied eigenaar/originele koper. Is het niet zo dat als jij de stalling en andere kosten betaald, je op een gegeven moment automatisch de eigenaar wordt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:03

Silviabol schreef:
In het verleden heb ik veel topics gelezen over het grensgebied eigenaar/originele koper. Is het niet zo dat als jij de stalling en andere kosten betaald, je op een gegeven moment automatisch de eigenaar wordt?

Wel als er verder geen afspraken gemaakt zijn. Als echter duidelijk is dat het om een huur gaat, dan wordt je geen eigenaar. Zijn er geen afspraken gemaakt, en loopt het die kant op, dan wordt nog wel eens aangenomen dat degene die de kosten maakt ook de eigenaar is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:04

Ik zou het paard toch om mijn naam willen hebben puur om eventuele problemen te voorkomen. Haar ouders blijven namelijk verantwoordelijk ervoor MAAR hebben er ook zeggenschap over. Er kan namelijk opeens wat veranderen waardoor ze hem onder je kont verkopen.

Je zou dan een papiertje kunnen maken met daarop de afspraak dat als jij geen tijd meer heb je hem eerst weer aan hun aanbied enz.....

Het is OF hun paard OF jou paard. Ik zou voor het laatste kiezen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:06

of je koopt hem voor een fictief bedrag om hen en stelt een contract op dat je belooft dat als je hem ooit verkoopt dat je dat aan hen doet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:07

Als ze hem op haar naam zet hoeft er niet perse een bedrag betaald te worden. Heb ik met mijn vorige paard ook gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:07

mijntjuh schreef:
Ik ken haar ouders namelijk niet persoonlijk en ik zou het vreselijk vinden als ze dadelijk over een half jaar zeggen, bedankt voor de goede zorgen, maar we hebben besloten om hem toch te verkopen. kan het me niet voorstellen, maar wil me gewoon goed indekken.

Ik denk dat dit vrij ver gezocht is.
Ook denk ik dat wanneer jij 'm niet (meer) wil, zij het paard nog niet zullen verkopen. Ze zullen waarschijnlijk een verzorgster zoeken, aangezien het toch en belangrijk stuk uit het leven van hun dochter is.

Ga gewoon om de tafel zitten met hen en bespreek alles eens door.
Verder ben ik het met russel eens.
Citaat:
Ter nagedachtenis aan jouw vriendin vind ik dat je gewoon dit paard een goed leven moet bieden, vind je toch dat hij niet bij jouw past of omdat je niet meer voor hem kan zijn, dan geef je hem terug. Dat kan je op papier laten zetten..

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 09:51

een verzorgster zoeken zal denk ik niet mee vallen omdat het om een vrij eenkennig paardje gaat, bovendien zijn er hier in de buurt weinig mensen die western rijden. haar zus heeft eigenlijk ook alle hoop op mij gevestigd, als ik het niet zou doen zouden ze het paard verkopen.

Ik wil vooral duidelijkheid en ik zou het prima vinden om het paard terug te geven als ik er ooit niet meer voor kan zorgen, wat natuurlijk niet te hopen is.
verder zou ik wel de eigenaar van het paard willen zijn zodat ik zelf beslissingen kan nemen die in mijn ogen nodig zijn omtrent bijvoorbeeld waar het paard te stallen en zelf beslissingen kan maken bij eventueel ziekte/verwondingen van het paard.

ik zal binnenkort maar eens om de tafel gaan zitten met in elk geval haar zus. haar ouders ken ik zoals ik al zei niet, daar had mijn vriendin ook niet veel contact meer mee.

als ik dingen op papier laat zetten, zou dat dan bij een notaris moeten gebeuren of is het ook rechtsgeldig als beide partijen de papieren tekenen zonder notaris?

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:58

Is niet verplicht om het door de notaris te laten doen. Onderhandse akte (overeenkomst tussen jou en de ouders van je vriendin) werkt ook en scheelt een hoop geld. Wel moet je erop letten dat alles in de overeenkomst zo goed en duidelijk mogelijk omschreven staat om ondubbelzinnigheid/onduidelijkheid later te voorkomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:30

Ik heb zo het idee dat ik jouw vriendin heel vroeger heb gekend en dat ik nu op de stal sta waar zij eerst heeft gestaan. Ik wil je iig nog heel veel sterkte wensen Ach gut

en ik denk dat je idd het beste eens rustig om de tafel kunt gaan zitten om afspraken te maken. Eerlijk gezegd zou ik een afspraak waarin jij de volledige zeggenschap en kosten draagt, redelijk vinden, met de toevoeging dat zij bij eventuele verkoop het eerste 'recht' hebben (en zet er dan ook iets in over de verkoopprijs). Dus in eerste instantie krijgen zij hem gewoon 'terug' (denk wel even na over hoe je dan met kosten omgaat); als ze dat niet willen, en jij wil hem verkopen, hoe ga je dan om met het geld dat je krijgt.

Klinkt allemaal heel zakelijk, maar dat zijn wel dingen om vooraf over na te denken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:58

Ik heb geen idee hoe het allemaal precies zit. Ik heb het daarom in mijn testament laten zetten naar wie mijn paarden gaan als ik overlijd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:57

ergens is het niet helemaal eerlijk om het paard later weer aan de ouders terug te moeten geven en dan hun het paard te laten verkopen. Jij hebt er dan een heleboel geld in gestoken en het paard gereden en misschien zelfs wel verder gebracht in de sport (en paard is dan misschien wel meer waard geworden dan het nu is) en dan zou je m weer terug moeten geven?
zou ik persoonlijk niet willen, ook niet met oog op eventuele dierenarts kosten bijvoorbeeld, wie betaalt wat en wanneer, dat is niet zo makkelijk op papier te zetten.
Ook is het als westernruiter fijner om het paard op je eigen naam te hebben met oog op starten van wedstrijden anders mag je alleen maar open starten nl. of je moet een lease contract hebben geloof ik.
Laatst bijgewerkt door cissy op 10-06-08 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 14:19

Cissy, deze gedachtengang heb ik eigenlijk ook. zal binnenkort maar eens met haar zus afspreken.

Lielle: waarschijnlijk als ik hem ooit zou verkopen dan zal het denk ik de bedoeling zijn dat hun het geld krijgen. kan wel kloppen dat je haar gekend hebt:-) volgens mij sta jij in den dungen op stal, klopt dat?

allemaal rare zaken waar ik nu over na moet denken, ben hem helemaal niet van plan om hem te verkopen of wat dan ook, maar ik wil niet in de toekomst voor verrassingen komen te staan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:22

Ik heb in mijn testement gezet dat paarden naar een vriending gaan incl. bedrag om paard 1 jaar te onderhouden. Ze mag dan zelf weten of ze hem verkoopt of niet.
Dit om te voorkomen dat het een weidepaard wordt als monumentje tbv mijn ouders.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:24

Ten eerste heel veel sterkte de komende tijd.
Wat ik je kan adviseren is (zoals hierboven ook als staat) om met de ouders te gaan praten, over wie de officiele eigenaar is/blijft en wie de kosten op zich neemt.
Als ze volledig het paard aan jouw geven ben je er ook zelf verantwoordelijk voor en bij eventuele verkoop zijn de opbrengsten voor jouw.
Blijven de ouders eigenaar, dan zou ik het niet meer dan normaal vinden dat hun volledig/gedeeltelijk stalgeld e.d. betalen. En bij verkoop vind ik dat bijvoorbeeld 75% naar de eigenaar gaat en 25% naar jouw.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:26

mijntjuh schreef:
Lielle: waarschijnlijk als ik hem ooit zou verkopen dan zal het denk ik de bedoeling zijn dat hun het geld krijgen. kan wel kloppen dat je haar gekend hebt Lachen volgens mij sta jij in den dungen op stal, klopt dat?

Klopt. Verder ken ik de stal waar jij nu staat ook goed; degene die onze Trammelant jaren gereden heeft, staat daar nu, mijn moeder geeft haar les en de eigenaren ken ik al zeker 20 jaar.
Jouw vriendin kende ik van heeeeeel vroeger, van de manege in Rosmalen waar ik ooit begonnen ben.

Ik zou over dat geld wel goede afspraken maken, zoals Cissy al zegt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:21

Ik dacht ook al dat het mij bekend in de oren klonk, maar nu is het bevestigd.
Mijntjuh, heel veel sterkte en ik zou zéker ook alles goed vastleggen, zowel voor hen als voor jou.

Sterkte.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:37

Heel veel sterkte allereerst!
Verder ben ik het er ook mee eens dat je alles goed moet laten vastleggen. Als de ouders eigenaar willen blijven is het bijvoorbeeld niet meer dan redelijk dat ze ook mee blijven betalen.
Ik ben benieuwd naar de verloop van het gesprek.