nou, de eigenaar kan zich niet onttrekken aan zijn verantwoordelijkheid. hij blijft verantwoordelijk voor alle schade aan het paard maar ook door het paard veroorzaakt, al is hij er niet eens bij.
Alleen als de schade door een stommiteit/opzet door jou wordt veroorzaakt, dan kan jij (vaak voor een deel) aansprakelijk gesteld worden.
Vraag na of de eigenaar een aansprakelijkheidsverzekering heeft (heeft bijna iedereen) en zorg dat je er zelf ook eentje hebt. Dan wordt evt. schade aan derden een kwestie van verzekeringsmaatschappijen.
Wat betreft schade aan het paard; als het paard nog niet verzekerd is, is het misschien een goed idee dat dit alsnog gebeurt (ziektekosten + afkeuren/overlijden). Misschien kan je afspreken dat jij die verzekering (deels) betaalt.
Blijft de schade die het paard evt. aan jou veroorzaakt; ik denk dat de eigenaar daar niet onderuit kan. Jij kan dat ook niet altijd vermijden; stel dat het paard jou het ziekenhuis inschopt, dan kan jouw werkgever de schade van jouw ziekteverzuim op de eigenaar van het paard verhalen.
Ja, je leest het goed, ik houd van rampen
Let op: als de eigenaar beroepsmatig paarden heeft, is de situatie nog gecompliceerder, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Maar goed, vraag LDRD eens; die is deskundig in verzekeringsvraagstukken, die kan jou vast wel tips geven hoe je e.e.a. dicht kan timmeren.