Nu heb ik zelf een begroting gemaakt, maar heb geen idee of dat een beetje klopt. Daarom wil ik het aan jullie voorleggen om te zien wat jullie aan kosten hebben.
Omdat ik zelf 160 ben, denk ik zelf aan een D of E pony (kunnen mijn kids tegen die tijd ook op). Misschien een klein paard, maar dan zijn de stalkosten ook hoger.
Stalling € 175 tot 200 p maand
(nagevraagd bij pensions hier in de buurt is dit gemiddeld voor ponybox D-E pony)
Vaccinatie influenca en Tetanus € 150 p jaar (ga uit van 2 x vacc per jaar?)
Ontworming € 50 (ga uit van om de 3 maanden een kuur)
Hoefsmit € 150 (ga uit van 25 p keer, om de 8 weken bekappen)
Tandarts controle € 50 (jaarlijkse controle)
Kom ik op ongeveer € 210 (pony) tot 235 (paard) per maand aan kosten (en daarnaast calamiteitenpotje opbouwen)
Is een verzekering een must? Zo ja: wat minimaal verzekeren? Wat zijn daarvan de kosten ongeveer?
Ben ik nog iets essentieels vergeten? Wat dus vaste kosten zijn. Niet de onvoorziene calamiteiten, want dat heb je met kinderen, honden en katten ook
En dan zie je wel hoe je dat oplost
Verder: aanschaf kun je zo gek maken als je zelf wilt denk ik. Eerste aanschaf is het meest: pony, zadel, hoofdstel, halster, borstels (voor zover ik die al niet heb) en de rest. Maar wat dan die rest is: dat komt tegen die tijd wel. Moet er eerst maar eens financieel van komen dat het haalbaar gaat worden

Vaccineer jij dan niet? Hier op stal bij mijn verzorgshet allemaal wel hoor.
gaat om all-in pension met weidegang