Lichte trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Lichte trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:29

Ivm aanschaf van een (betaalbare) auto om de trailer mee te trekken, vraag ik me af wat nou de lichtgewicht trailers zijn.
Ik ben op zoek naar een 1,5 paards, indien mogelijk, en anders een 1 paards trailer.
De trailer moet ook een beetje betaalbaar zijn, tenzij de nieuwere, duurdere trailers nou echt veel lichter zijn.
En waar moet ik aan denken als "lichtste" combinatie trailer&paard? (is 1200kg massa laadvermogen reëel?)
Het gaat overigens gewoon om een KWPN'er, niet om een shetlander, helaas Haha!

cissy

Re: Lichte trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:33

1200 kg laadvermogen? of maximaal toelaatbara massa (MTM)?
in 1e geval kom je op een 2-paards trailer uit. in 2e geval op een 1 paards, de meeste 1,5 paards zijn zo'n 1300 kg MTM.

Wat voor auto komt ervoor en heeft chauffeur E rijbewijs?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:04

Kijk even in dit topic: [TAO] Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd
Ergens op pagina 8 of zo heb ik een lijstje met MINIMALE eisen die je aan een auto moet stellen om er enigzins veilig een trailer aan te knopen.
Naast die eisen het advies: Neem de sterkste motor die er geleverd is in de auto van je voorkeur, ALTIJD! je kunt NOOIT te veel vermogen onder je rechtervoet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:06

Heb je wel een E-rijbewijs tot je beschikking of niet? Aan wat voor soort trekauto zit je te denken (wat ie mag trekken) vanwege die 1200 kg dus?

Ik leen zelf altijd een tweepaardstrailer en stop er (vaak) 1 pony in. Soms komt het voor dat ik mijn normale trailertrekauto niet kan gebruiken en ik met een Citroën Xantia (mag 1200 of 1250 kg trekken) op stap moet. Dan heb ik een gewicht van 640 kg (trailer) + 450 kg (pony) = 1090 kg erachterhangen.

Mijn ervaring is dat die het goed trekt en geen problemen levert. Totdat je paard gaat meuten, steigeren of zich tegen de zijwand gooien. Dan begint de auto en trailer toch te bewegen en moet je goed opletten dat je niet gaat slingeren. Bedenk goed of het je dat waard is. Ik heb in die situatie gezeten in de Westerschelde tunnel. Not funny.

Gezien jouw paard een KWPN is, zit je toch wel op een fiks gewicht van richting de 600 kg, evt zelfs 700 kg. Dan nog een trailer erbij, dat kan goed oplopen.

_Lucifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 10:35

Een Atec Technoline 1,5 paards is er in 1200 kg MTM.
Laadvermogen is een dikke 600 kg. Simpele trailer in een goede prijsklasse.
1-Paards trailer zou ik nooit doen !

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:57

600 kg is toch niet reëel voor een kwpn'er? En waarom geen 1 paards? Nee, mijn eerste keus is het ook niet, maar een ramp is het niet toch?

Rest van de vragen: Ik ben zelf dus de chauffeur, en ga mijn E halen ja. Het komt erop neer dat ik zo goedkoop mogelijk (ben maar een student) op langere termijn wil kunnen rijden met de combinatie.
Daarom dus óf een duurdere trailer die zorgt dat ik écht een goedkopere auto ervoor kan zetten, óf een goedkope trailer als die er ook zijn tot dat gewicht.
De auto weet ik dus nog niet, ik ben nu aan het rondkijken voor een astra of een leon.
De 1200 Kg bedoel ik dus idd MTM mee. Kom je daarmee automatisch bij 1 paards uit, of zijn er dus ook superlichte 1,5 paards?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:40

Ik heb een oude (1989) Wesco 1,5 paard trailer gehad.
Leeggewicht (na opknappen) bijna 600kg.
Toegestane massa 1300kg maar er is terug te keuren naar 1200kg. Alleen als je je E rijbewijs hebt, maakt dat niets meer uit omdat dan het daadwerkelijke gewicht van je aanhanger (trailer + paard) belangrijk is. Nooit het maximaal te trekken gewicht van je auto overschreiden.
Je bent dan niet verzekerd bij ongevallen en het is ook nog eens gevaarlijk ook.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:48

Maximum massa van het trekkende voertuig moet hoger zijn dan de maximum massa van je trailer en dan moet je onder de 3500 kg blijven wil je met B kunnen rijden (en je moet idd ook rekening houden met wat je auto mag trekken). Ik heb een polyester Heja en die heb ik van 1300 kg max massa terug laten keuren naar 1200 kg. Ik heb een Daihatsu Feroza en dat gaat prima. Het ledig gewicht van mijn Heja is overigens 540 kg en ik heb ook met 600 kg gerekend voor mijn paard. E rijbewijs is altijd handig, ook voor de bijzondere verrichtingen. Ik heb gekozen voor genoemde combi omdat ik voor het geld dat ik aan een E rijbewijs uit zou hebben gegeven, nu een leuke trailer heb.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:58

Astra lijkt me not done! Een trailer zal toch minstens een Vectra nodig hebben of een TDI bv 1.9 golf.

Koop gewoon een mondeo 2 liter, die zijn en heel betrouwbaar( als je de V-tec koopt) en heel gunstig in prijs.

Een Leon lijkt me nou niet de eerste keuze als je voor budget gaat... maar ik kan me vergissen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:08

als je een nog lichtere trailer wilt moet je op zoek gaan naar een Hotra Othello deze weegt 520 kg en je kan altijd terug laten keuren naar 1200kg

hij is 1300kg,dus laadvermogen van 780 ,bij terug keuren zit je op 680kg ,een mooi gewicht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:42

Destinietje schreef:
600 kg is toch niet reëel voor een kwpn'er? En waarom geen 1 paards? Nee, mijn eerste keus is het ook niet, maar een ramp is het niet toch?

Bedoel je nou dat je denkt dat een KWPN'er meer of minder weegt? Het hangt sowieso van het paard af... Er zijn lichte en zware beestjes.

Persoonlijk zou ik wel doorzoeken naar meer dan 1200 kg... Ook met een 1,5-paards. Je zit sowieso in de gezinsauto's / sedans, dus dan kan je net zo goed ook kijken naar een auto die 1400 of 1500 mag trekken. Dan zit je toch een stuk veiliger op de weg. Eventueel kijk je naar de iets oudere auto's.

Je bent dus nog beginnend chauffeur. Ik denk daarom om eerlijk te zijn dat je het nog iets onderschat. Hoe meer uren / km's je op de weg / met trailer maakt, in verschillende auto's rijdt met verschillende gewichten erachter. Hoe meer je merkt hoe fijner het is om een auto te hebben die het gewoon makkelijk aankan. Dan rijd je echt zelf een stuk fijner en zekerder Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:05

heb je het topic wat Ikke aangaf al gelezen?
een Astra of Leon zijn niet zwaar genoeg in mijn ogen.
En een 1paards trailer is ook geen pretje, ze zijn er niet voor niks niet meer of heel erg weinig.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:47

Ik ben blij met alle goedbedoelde adviezen, maar mijn vraag was eigenlijk gewoon wat nou de lichtere trailers zijn, en niet het wel/ niet behalven e rijbewijs en wat nou echt het fijnste rijdt, etc. Ik zou dolgraag mijn vaders Jeep grand cherokee overkopen waar ik nu mee rij met de trailer, maar dat gaat niet, klaar. Ik zoek gewoon een lichte trailer van om en nabij de 500kg en vroeg me dus af of die er zijn. In combi met een paard (ik ga uit van 700/800 kg voor een kwpn'er?) kom ik dan uit op 1200 kg. Dat kunnen wel meer auto's trekken. Een astra is voor mij wel een optie, omdat deze door de weeks ook gewoon betaalbaar is. Ik heb helaas niet het luxeprobleem dat ik kan kiezen tussen meerdere soorten auto's.
Ik hoop dat er nog mensen bruikbare tips hebben over lichtgewicht trailers en of dat polyester nou echt zo veel scheelt met hout.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:48

Begrijpelijk. Mijn ervaring is dat de lichtste 1,5 paards trailers circa 600kg wegen. Vaak staat op het kenteken een lager gewicht dan de trailer in werkelijkheid weegt Verdrietig . Dit komt vaak door de opties als reservewiel, zwaar neuswiel etc.

Een opel Astra, is er in vreselijk veel varianten en leeftijden. Als je het huidige model hebt in bv 1.9 cdti, die mag 1400kg trekken. Heb je echter een 1e serie astra van begin jaren negentig met een 1.4 benzine, dan mag je maar 800kg trekken. Alles wat daartussen zit is mogelijk.

Als je een bouwjaar, uitvoering en motorisering weet kunnen we je wel verder helpen.

Kijk gewoon op autotrader naar het model astra wat je gezien hebt, weet je in ieder geval wat ie op papier mag trekken.
Op de site http://www.caravantrekker.nl kun je een berekening maken van je auto met een bepaald aanhanger gewicht (ook paardentrailer).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:13

De 1,5 paards versie van mijn trailer is geloof ik 520 kg. Maar dat is wel een duurdere trailer (Thiel, en die zijn in NL alleen van volpolyester). Al weegt die in de praktijk ook iets meer, die dealer gaat met alle type trailers langs de weegbrug, en had in hun folders het gewicht op papier staan én wat ze zelf gemeten hebben. Dat scheelde best veel bij de meeste trailers. Ik weet niet hoe groot je KWPN'er is, maar 700-800 kilo is veel hoor. Die van mij heb ik toen met zo'n lint om zijn buik opgemeten en dan moest je een berekening maken, en toen kwam ik uit op 580 kg (smalle en korte KWPN'er van 1,68). Ook de Veearts schat hem op zo'n 600 kg.

Op die caravantrekker site kan ik trouwens bij het beladen gewicht van de trailer max. 400 kg invoeren.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:46

Mijn volpolyester 1.5 paards Heja is ook 540 kg en teruggekeurd naar 1200kg mtm. Laadvermogen origineel is 760, nu dus 660. Daar komt mijn tussenmaatje KWPNer niet aan. Fijne trailer voor leuk geld ( http://www.hejaruitersport.nl/ )

Mijn auto is een Xsara Picasso die 1300 kg mag trekken. Ik had trouwens wel van de week problemen om een heuveltje op te komen, dus dat was wat minder. Je mist toch gewoon een hoop vermogen, maar ja.

Voor een goed bod is mijn trailertje best te koop hoor (aangezien ik nu wel mijn E rijbewijs heb) :-]

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:03

Super bedankt, deze reacties heb ik tenminste echt wat aan! Van die astra vond ik ook al grappig dat er zo op gereageerd wordt, want ik had niet eens gezegd om welk type het ging... Er zijn dus ook lichtere trailers op de markt (mijn huidige heeft mtm 1600 dus die gaat sowieso weg, vandaar).

Wat zijn de echte nadelen van aan 1 paards trailer en op wat voor gewichten kom je dan? (groot nadeel is denk ik al dat je niet makkelijk naast het paard op de trailer kan gaan staan voro bv opzadelen?)
En wat loop je PRECIES voor risico (geen ongemakken enzo dus, maar feiten) als je met bv een auto die 1400 kg mag trekken een trailer trekt met mtm 1300? En dan aub geen reacties dat het niet comfortabel is, want dat weet ik zelf ook, zou ook het liefst in de V8 jeep van pa willen blijven rijden, maar dat gaat niet.
Laatste reacties heb ik veel aan, bedankt!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:05

cissy schreef:
heb je het topic wat Ikke aangaf al gelezen?
een Astra of Leon zijn niet zwaar genoeg in mijn ogen.
En een 1paards trailer is ook geen pretje, ze zijn er niet voor niks niet meer of heel erg weinig.

Waarom? Waaien ze om?
Vallen ze uit elkaar? Gaan paarden er niet graag op?
Kun je er niet harder mee dan 60?
Aan dit soort antwoorden heb ik niet zoveel: "ik vind"...
Ik vind een 2 paards xxl trailer met een jeep ervoor het comfortabelste rijden. Mijn bankrekening niet, vandaar mijn vraag hier... Vork

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:08

Heja uit Garderen heeft fijne lichte trailers.
Houdt er rekening mee dat een kwpn-er tussen de 600 en 750 kg weegt.

een 1-paards trailer laadt niet fijn doordat ze zo smal zijn en zijn ook minder stabiel qua wegligging. Ook staat het paard vaak graag een beetje scheef en dat is in een 1 paards niet mogelijk. Zijn ook bijna niet meer te koop.
Ga naar een 1,5 paard.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:09

nadelen van een 1paards trailer zijn vooral de baanligging en de veiligheid. Zo een trailer heeft een kans dat je omkantelt bij hevige bochten of verkeerde manouvres.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 09:22

Ok, daar heb ik wat aan!
Overigens nog een vraag waar ik nogsteeds niet uitkom.
Hoe zit het met het gewicht van het paard?
Ik snap hoe je dit kan wegen, dat is alelmaal geen probleem.
Maar stel je wordt aangehouden, gaat meneer agent het nawegen?
Of als je een ongeluk krijgt?
Of wordt er een standaard gewicht aangehouden wat "elke kwpn" ofzo weegt? Hoe werkt dit?
Mijn corsaatje weegt bv op papier 890 kg, maar in t echt veel meer. Werkt dit bij paarden ook zo? Knipoog

Ik heb overigens zelf een smalle kwpn van 1.68 die zeker niet zwaar zal zijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:26

Destinietje schreef:
En wat loop je PRECIES voor risico (geen ongemakken enzo dus, maar feiten) als je met bv een auto die 1400 kg mag trekken een trailer trekt met mtm 1300? En dan aub geen reacties dat het niet comfortabel is, want dat weet ik zelf ook, zou ook het liefst in de V8 jeep van pa willen blijven rijden, maar dat gaat niet.
Laatste reacties heb ik veel aan, bedankt!

Volgens mij als er een goede sterke motor in ligt, en bij voorkeur een diesel niets. Wij rijden met een 2 paardstrailer van 650kg (werkelijk gewicht ook wel 700) met uiteraard één paard erin, achter een golf TDI. Golf mag 1350 trekken geloof ik (het kan in ieder geval nét) maar weegt zelf ook echt wel 1300 kg. Er staat ook weleens een volvo voor met 170pk, grotere auto maar qua gewicht wel iets lichter dan de golf, mag 1600 kg trekken. En tussen die volvo en de golf merk je geen verschil, misschien dat de golf zelfs wel fijner rijdt. Het enige wat ik wel doe is met gladheid of een sterke wind (storm) wat eerder thuisblijven dan de rest, want tja we houden nou eenmaal niet over. Ik heb net op de caravan trekker gekeken, kon bij het gewicht dat in de trailer gaat niet meer invullen dan 400 kg, en met 400 kg er in vond die site het een veilige combinatie.
Moet er wel bij zeggen dat mijn vader een ervaren chaffeur is, die erg veel met aanhangers/vrachtwagens en dergelijke heeft gereden. Als ik straks mijn E heb ga ik er zelf de weg mee op.
Het enige nadeel is dat met regen, als het zeiltje achter dicht is mensen soms nogal verbaasd kijken naar die grote 2 paardstrailer achter dat golfje Clown

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 09:32

Ik gok zo dat ze je gewoon met paard en al op de weegbrug zetten, maar eerlijk gezegd ben ik nog nooit aangehouden.

Die 540 kg op papier zal in werkelijkheid ook wel wat hoger liggen, maar goed... papier is uitgegeven door de RDW, dus als daar 540 kg op staat vind ik dat ik naief genoeg mag zijn om er van uit te gaan dat dat ook echt het gewicht is.

Ik denk dat als je aangehouden wordt en je papier kan overhandigen met het verhaal dat je ledig gewicht x is, en je laadvermogen dus y met deze auto en je paard ongeveer z weegt, dat ze al snel geloven dat je weet waar je het over hebt.

Klein nadeel van de Heja is dat het een redelijk korte trailer is met weinig ruimte in de kap, dus of je paard er fijn in staat hangt erg van je paard af. Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad (met verschillende paarden).

Nadeel van een relatief lichte/minder krachtigere auto is dat je je trailer gewoon niet zo snel uit gevaarlijke situaties wegtrekt en dus inderdaad problemen kan hebben met stijle heuveltjes of zachte grasvelden. Ook voel je het meer als je paard wat staat te stampen, trek je langzamer op en is je remweg wat langer. Daarbuiten kun je er donder op zeggen dat je onderhoud van de auto duurder wordt omdat die gewoon wat meer op zijn lazer krijgt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:28

mijn auto mag 1400 kg trekken en mijn trailer is 1300kg
voor de korte stukken en in nood gebruik ik deze auto er ook voor maar de langere afstanden pak ik de Vectra van mijn man
deze mag maar 1300 kg trekken maar is zelf zwaarder dan mijn auto
voor mijn gevoel is dat veiliger.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:32

Destinietje schreef:
Hoe zit het met het gewicht van het paard?
Ik snap hoe je dit kan wegen, dat is alelmaal geen probleem.
Maar stel je wordt aangehouden, gaat meneer agent het nawegen?
Of als je een ongeluk krijgt?
Of wordt er een standaard gewicht aangehouden wat "elke kwpn" ofzo weegt? Hoe werkt dit?
Mijn corsaatje weegt bv op papier 890 kg, maar in t echt veel meer. Werkt dit bij paarden ook zo? Knipoog

Ik heb overigens zelf een smalle kwpn van 1.68 die zeker niet zwaar zal zijn.

Ik heb een echt grote kwpn-er van 1.75 en veel massa. Deze heb ik op de weegbrug gezet en oeps 720 kg. En daar komt nog wel 50 kg bij.
Een eerder paard van mij (Roos) is 1.68 en wat luxer en woog 600 kg.
Een dikke shet zit op 250 kg.
Een ranke B pony (Indy) van 1.22 zat op 335 kg.

De politie heeft bij ons in de buurt regelmatig weegacties bij de vuilstort. Als ik daar dan in de buurt een wedstrijd heb loop ik dus ook het risico gewogen te worden. Daarnaast zie je dat de techniek van weeglussen in de weg steeds uitgebreider wordt.
Ook als je een ernstig ongeluk krijgt, wordt er gekeken naar je laadvermogen.
Een boete alah, maar een niet uitbetelande verzekering ivm overladen liever niet.