Slachtprijs vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_90

Slachtprijs vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 17:51

Hallo,

Misschien een beetje een vreemde titel, maar kon het niet anders omschrijven. Ik zit met de volgende vraag: is het reëel om niet (veel) meer dan de slachtprijs te willen betalen voor een paard wat sinds drie weken (voor het eerst) hoefbevangen is (voorop gesteld dat ik haar nu zou kopen). Ze krijgt nog medicijnen en is best wel tierig (wat uiteraard niet hoeft te betekenen dat het goed gaat, aangezien de medicijnen dit ook kunnen doen). Wat ze eraan overhoudt en in hoeverre ze nog 'bruikbaar' is, is (nog) niet bekend. Ze is 10, een kwpn'er en had voorheen een best goede conditie. Wat ze in "gezonde" toestand zou kunnen kosten weet ik niet, maar meer dan 3500 zal dat denk ik echt niet zijn (ik weet de afstamming niet precies).

Dingen als 'dat paard zou ik sowiezo niet kopen' ed zit ik niet op te wachten, het gaat mij er puur om of het al dan niet reëel is niet (veel) meer dan de slachtprijs te willen betalen voor een paard wat nu ziek is en waarvan de mate van herstellen onbekend is.

Alvast bedankt en als mijn verhaal ergens opgehelderd moet worden, dan hoor ik dat graag!

koda

Re: Slachtprijs vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:55

Ik zou er zeker niet meer voor geven omdat de toekomst niet zeker is voor het paardje. Vind dan op dat moment het papier ook niet belangrijk. Nu zegt mij het papier zowie zo niks ik ga voor het karakter van een paard.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:57

Tja, heeft de DA er een ongezouten mening over gegeven?
Wat wil de huidige eigenaar met het paard?

Als hij/zij het paard wil houden, zul je waarschijnlijk met meer moeten komen dan de slachtprijs.
Als de eigenaar met de handen in het haar zit omdat ze haar niet kwijt raken, dan is de slachtprijs reeël.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 18:12

@Koda: Die papieren kunnen mij ook niet zoveel schelen nee.
@Liezel1: Wat bedoel je precies met een ongezouten mening? Hoe hij denkt over het herstel? Wat de eigenaar wil met het paard weet ik niet. Als ik het hele verhaal hier uit ga leggen, ben ik nog wel even bezig, maar het kan zijn dat ik het paard 'zo' mee kan krijgen als ik dit voorstel (het paard staat verder niet te koop of iets dergelijks, daar is op zich geen sprake van, maar zou in de toekomst zo kunnen zijn, mocht het blijken dat de situatie (met een hoefbevangen paard moet je nu eenmaal anders omgaan) de eigenaar te veel wordt), maar het kan ook zijn dat hij moeilijk gaat doen en er veel meer voor wil hebben. Maar het gaat mij er echt om of je inderdaad 'in je recht' staat om maar weinig te willen betalen voor het paard, of je daar sterk mee kan staan tegenover de eigenaar, mocht die moeilijk gaan doen.
Het spijt mij als het verhaal nogal vaag over komt (wat het volgens mij wel een beetje doet:+).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:15

Denk dat slachtprijs.. reeel... is..
Of hij moet ondertussen hersteld zijn voor je hem koopt....

Je zegt, dat je hem misschien zo mee kunt krijgen..
Als dat zo is, en hij achteraf toch geslacht moet worden,
zou je af kunnen spreken, dat je dan het geld dat hij opbrengt,
als nog aan hun afdraagt..

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 18:25

@Sjolvir: Met 'zo mee kunnen krijgen' bedoel ik meer dat de eigenaar niet al te moeilijk zal doen over het willen verkopen, en niet zozeer dat ik het paard gratis mag hebben (zo vrijgevig zal de man écht niet zijn Clown)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:17

Ik bedoelde of de DA er duidelijk over had gezegd dat de kans op herstel klein is... In dat geval is het makkelijker de slachtprijs te bieden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:18

Tja, ik begrijp dat het een merrie is? Als ze niet meer te gebruiken is als rijpaard en er zit een goed papier bij zou ze misschien nog geld op kunnen brengen als fokmerrie. En dan zou ze dus mogelijk meer waard kunnen zijn dan de slachtprijs.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:19

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om een bevangen paard als fokmerrie te gebruiken. Dat maakt het namelijk alleen net wat ingewikkelder.
Maar het zou inderdaad wel een reden kunnen zijn voor de eigenaar om meer te willen dan alleen de slachtprijs.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:23

joyce_90 schreef:
@Sjolvir: Met 'zo mee kunnen krijgen' bedoel ik meer dat de eigenaar niet al te moeilijk zal doen over het willen verkopen, en niet zozeer dat ik het paard gratis mag hebben (zo vrijgevig zal de man écht niet zijn Clown)

jammer...

Ik geluksvogel heb mijn gezonde paard gewoon gekregen..
Denk wel eens dat er meer mensen zo gek zijn om paarden weg te geven....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:24

waardoor is ze hoefbevangen geraakt?in wat voor mate is ze hoefbevangen?is het hoefbeen gekanteld?
Wat wil jij met het paard gaan doen,recreatie,of wedstrijden dressuur of springen.
Sorry,wel veel vragen....

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:36

Dat van het fokken is wel zo. Maar wat de eigenaar eigenlijk met het paard voor ogen heeft/had, is haar samen met een andere merrie in het tweespan op wedstrijden te gaan rijden (moeten beiden nog beleert worden voor de wagen). Hij is er zelf eigenlijk te oud voor, wat het al haast onhaalbaar maakt. Een 'ziek' paard maakt het hem denk ik alleen maar lastiger, waardoor hij wellicht geen reden meer ziet het paard te houden.
Ik denk niet dat hij op het idee komt om er om die reden (fokken) meer geld voor te vragen.

@Geerke: Wss door te snel te lang in het jonge gras gezet te zijn. In wat voor mate ze hoefbevangen is en of het hoefbeen gekanteld is, is dus (nog) niet duidelijk, ik weet niet of de eigenaar binnenkort foto's wil laten maken. Ik mag momenteel van de DA 2x per dag 7 minuten wandelen op asfalt, nadat ze twee weken lang in het natte zand in een kleine box heeft gestaan (staat overdag nog steeds in het zand). De ontsteking is bijna weg volgens de DA, maar nog niet helemaal.
Ik wil recreatief verder gaan met het paard. Wel dressuurmatig en af en toe een sprongetje, maar geen wedstrijdambities.

Wat zouden jullie een redelijke prijs vinden voor dit paard?
- Merrie, 10 jaar
- KWPN'er, +/- 1.59 m
- Luchtzuiger
- Sinds kort voor het eerst hoefbevangen, nog aan de medicijnen
- Herstel en bruikbaarheid in de toekomst: nog geen zicht op
- Afstamming bij mij niet echt bekend (v. dacht ik Democraat, weet ik niet zeker)
- Altijd recreatief bereden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:42

gezien de gezondheidstoestand van het paard zeker niet te veel,je neemt tenslotte een groot risico....eenmaal hoefbevangen geweest is de kans groot dat ze het nog een keer krijgt...altijd uitkijken,nooit meer dag en nacht op het land
(ik heb een ex-hoefbevanger dus weet waar ik het over heb...)
dus weet waar je aan begint.....van prijzen weet ik niet veel,inderdaad lijkt de slachtprijs(wat een rot woord)mij wel een goede richtijn...1600 euro ofzo????geen idee

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:46

1600 euro slachtprijs??? Ik weet niet wat jij denkt dat de slachtprijs inhoudt maar dat in elk geval niet.

Mij lijkt de slachtprijs voor zo'n paard mooi zat. Je zal er nog wel veeartskosten van krijgen en het is maar de vraag of het dier (volledig) hersteld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:05

ik schreef toch ,geen idee

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:09

Ik zat zelf te denken aan een 1000 euro max, maar dan ook écht max.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:18

De slachtwaarde van een normaal paard is ongeveer 450/500 Euro.
Maar je moet ook bedenken dat hij nu met medicijnen in zijn lichaam niet naar de slacht mag.

De wachttijd kan van enkele dagen tot enkele weken zijn. (ligt aan het medicijn)

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:22

Ze wordt niet echt geslacht hoor!! Het gaat enkel om de prijs!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:24

slachtwaarde is toch de prijs per kilo?
dan moet het ongeveer uit te rekenen zijn...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:30

Begrijp ik het goed dat je overweegt een paard te kopen die hoefbevangen is maar waarvan je niet weet of de eigenaar het paard wil verkopen? Is het dan niet verstandiger om eerst eens te vragen OF hij het paard wil verkopen en zo ja, wat hij er voor vraagt? Misschien wil de man het paard wel helemaal niet verkopen! En als hij het al wil verkopen kan ik me voorstellen dat hij daarmee wacht tot het paard weer beter is zodat hij er een hogere prijs voor kan krijgen. Als hij het paard wil verkopen kun je natuurlijk bieden wat jou goed dunkt. Als dat de slachtprijs is is dat prima. Maar het is aan de eigenaar om te beslissen of hij dat wil of niet. Dat heeft niets te maken met "in je recht staan" of "moeilijk doen van de eigenaar". Dat is gewoon een kwestie van handelen.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 20:36

Ik overweeg het inderdaad, maar zover is het nog lang niet. Ik was enkel benieuwd naar jullie mening cq advies/tips over mijn vraag. In het stadium van (onder)handelen ben ik nog lang niet.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:52

Ik als eigenaar zou het paard in ieder geval niet voor de slachtprijs van de hand doen (tenzij ik er echt vanaf moest). Ik zou er dan voor kiezen het paard eerst te laten herstellen en dan, als ik hem al zou willen verkopen, te koop zetten.

Als ik jou was zou ik gewoon eens een balletje opgooien bij de eigenaar over een eventuele verkoop en dan kijken hoe hij reageert.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 21:25

Ik wacht zelf ook het ziekteproces nog even af, is allemaal nog wel erg onzeker hoe het gaat lopen. Zit momenteel ook niet in de situatie waarin ik mij een eigen paard kan veroorloven (finanicieel wel, maar que tijd mss niet) omdat ik net klaar ben met school en nog niet zeker is hoe ik mijn tijd in de toekomst ga verdelen ed.
Maar ik hou de optie zeker in gedachten om haar te kopen!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:15

geerke schreef:
gezien de gezondheidstoestand van het paard zeker niet te veel,je neemt tenslotte een groot risico....eenmaal hoefbevangen geweest is de kans groot dat ze het nog een keer krijgt...altijd uitkijken,nooit meer dag en nacht op het land
(ik heb een ex-hoefbevanger dus weet waar ik het over heb...)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn e-pony is ook hoefbevangen geweest jaren geleden(kwam niet door het gras waarschijnlijk maar door medicijnen die hij toen voor het hoesten kreeg).
Ik let altijd goed op hem, maar hij staat nog steeds 24/7 buiten.
Natuurlijk moet je altijd uitkijken maar ik ben van mening dat een paard wat wel dag en nacht buiten staat minder kans heeft om hoefbevangen te raken dan een paard wat van stal ineens naar buiten komt.

Om ontopic te blijven: ik denk dat een kleine prijs op dit moment wel reeel is mits de eigenaar het paard wil verkopen. Mocht hij dit niet willen dan is dit bedrag natuurlijk te laag.
Als je erover denkt om het paard te kopen dan zou ik wel nu informeren naar de mogelijkheden want hoe beter het paard hersteld hoe hoger de prijs weer gaat worden natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:27

@joyce_90 : als er in het paspoort van het paard staat dat het niet geschikt is voor consumptie (dus bepaalde medicijnen wel mag hebben) dan heb je aan de slachtprijs ook niets. Want zo'n paard gaat bij de slacht niets opleveren nl, alleen geld kosten.

Als slachtprijs kun je grofweg een euro per kilo aanhouden.