Verplichte trailerkeuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Verplichte trailerkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:15

Ik vroeg me dus af of er een soort verplichte apk-keuring is voor trailers. Ik heb van horen zeggen dat het voor aanhangers inderdaad verplicht is, maar op internet kan ik hier niks over vinden. Ik heb mijn trailer nu een jaar of 8 en laat hem geregeld nakijken, onlangs heeft hij ook een soort BOVAG-keuring gehad. Maar ik vind het vreemd dat dit niet verplicht zou zijn. Voor auto's ouder dan 4 jaar (dacht ik?) krijg je een oproep om te keuren en zelfs een boete zodra je dat niet doet en je de auto wel gebruikt op de openbare weg.
Wie weet hoe dit zit?!

ikke

Re: Verplichte trailerkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:20

Dat klopt, er is een verplichte APK-keuring voor alle aanhangers van meer dan 3500kg TMM (toegestane maximum massa). Voor alles minder dan 3500kg TMM is er geen verplichte keuring; dat is de verantwoording van de eigenaar, precies als bij auto's van voor 1960, die hebben ook geen APK-verplichting.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:22

Aaah oke, bedankt. Vind het nog steeds apart dat er dan voor paardentrailers geen uitzondering gemaakt wordt. Zo'n bodem bijvoorbeeld is toch wel een cruciaal punt van een trailer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:57

Er is in NL idd geen verplichting tot keuring. Verstandig dat je het wel regelmatig laat doen, het is toch je paard die erin staat....

In Duitsland is er wel een verplichte keuring (de TUV), dat is net als de APK in NL. Aangezien je ook geen bpm betaald op een trailer, kan het aantrekkelijk zijn om een gebruikte trailer in Duitsland te kopen (mocht je na deze ooit een andere nodig hebben). Dan heb je iets meer zekerheid over de kwaliteit van de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:41

Angela schreef:
Er is in NL idd geen verplichting tot keuring. Verstandig dat je het wel regelmatig laat doen, het is toch je paard die erin staat....

In Duitsland is er wel een verplichte keuring (de TUV), dat is net als de APK in NL. Aangezien je ook geen bpm betaald op een trailer, kan het aantrekkelijk zijn om een gebruikte trailer in Duitsland te kopen (mocht je na deze ooit een andere nodig hebben). Dan heb je iets meer zekerheid over de kwaliteit van de trailer.

In NL betaal je ook geen BPM op een trailer. Ik weet niet wat op dit moment het BTW-tarief in Dsl is, maar als er al verschillen zijn, is dat waarschijnlijk de hoofdreden.
Daarnaast moet je de trailer ook nog eens om laten zetten op NL kenteken, waarmee je voordeel in rook is opgegaan.......

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:20

dus een trailer hoeft ook niet apk gekeurd te worden net als een auto elk jaar?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:16

Nee.