Aansprakelijkheid instructie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Aansprakelijkheid instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 11:25

Ik zit met het volgende :

ik werk op een manege als algemeen medewerker (meeste is stalwerkzaamheden)
Nu is het in de afgelopen werken voorgekomen dat door dubbele boekingen ik privé les heb staan geven. Ik heb geen instructeur diploma's. Stel er valt iemand en die houd er wat aan over. Wie is er dan aansprakelijk? Het bedrijf of ik zelf?

DubbelFun

Re: Aansprakelijkheid instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:34

Ik denk beide; het bedrijf wat jou in dienst heeft mag jou geen les laten geven. Ze weten dat je niet gediplomeerd bent.
En jij mag geen les geven om dezelfde reden + dat je er ook niet voor verzekerd bent.
Beter niet meer doen dus !!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:45

Waar staat de je gediplomeerd moet zijn om les te mogen geven?

Of en hoe jij en je leerlingen op een bedrijf verzekerd zijn, is afhankelijk van de verzekering. Vraag hier inzage in.

Als je dit lesgeven doet op aanwijzing baas dan valt dit ook onder de verantwoordelijkheid van deze baas.
Pas op moment dat jij hele rare dingen gaat doen tegen aanwezing in van de baas bestaat de kans dat jij persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt.
Van een kale kip valt niet te plukken, vraag dus altijd na hoe je verzekert bent. Vaak zie je dat paardenbedrijven rommelen met de arbeidsongeschiktheidverzekering. Hier heb je verschillende gevaarlijkheidsgradaties in. Hoe gevaarlijker het werk, hoe hoger het risico, hoe hoger de premie. Dan geven ze bv op dat je veel minder gevaarlijk werk binnen het bedrijf doet, terwijl je elke dag je leven waagt op jonge paarden.

Moet wel zeggen dat dit navragen/inzien niet gebruikelijk is in de paardenbranche en men dus wellicht raar reageert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:48

Ik ben uitgegaan van een gecertificeerde manege/pensionstal Haha!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 19:13

Iedereen bij ons is iedereen gecertificeerd op mij na. Het was niet me eerste lessen die ik gaf, heb het al vele malen vaker gedaan. Dus gekke dingen zal ik niet zo snel doen.

Ik moet dus vragen over hoe ikzelf in het bedrijf verzekerd ben. In principe de verzekering die ikzelf betaal neem ik aan (wel deels vergoed wordt natuurlijk)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:15

Als er op het moment dat je lesgeeft..
Iemand aanwezig is met papieren schijnt het te mogen..
(dit ook ivm stagaires.. die uiteraard.. vaak hun papieren nog niet hebben..)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 07:56

Het bedrijf waarvoor je werkt loopt het grootste risico daarmee. Jouw risico valt wel mee, tenzij je leerlingen écht onverantwoorde dingen laat doen.

Overigens is het bedrijf dom bezig, want op de door hen gesloten AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) is hoogstwaarschijnlijk, middels een clausule, uitgesloten schade die is ontstaan als de instrukteur niet gediplomeerd is.

Gebeurt er dus wat zal de manege het zelf moeten betalen.
En geloof me, het is niet de eerste manege die zo stom is en die failliet gaat daaraan Knipoog .

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 09:00

Het schijnt zo te zijn (heb ik begrepen) dat stagaires verzekerd zijn omdat die ervoor op school zitten. (allemaal ingewikkeld gedoe) En dat dus aan kunnen tonen. VOor mij zouden ze dus gewoonweg een probleem hebben, ook omdat ik niet aan kan tonen dat ik op school zit. Fijn, het is dus hun probleem, dus kan het mij niet zoveel schelen. (klinkt heel bot) maar het is dan toch echt hun eigen schuld.

Het gaat mij erom dat als er wat gebeurd ik niet de sjaak ben. Gelukkig begrijpen de meesten nog wel dat ze met dieren te maken hebben die ook wel is een sprongetje opzij doen. Of niet helemaal doen waar zij op rekenen. Dus dat ik daar niks aan doen. Maar goed je wilt altijd voorbereid zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:50

Het zou toch handig zijn als ze hun AVB even nakeken. Gebeurt er wat namelijk dan kon het wel eens zo zijn dat ze in 1 klap failliet zijn. En of ze dat risico willen lopen? Vrees dat ze niets eens goed weten waarmee ze bezig zijn. Knipoog