Contract voor een paard op proef..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Contract voor een paard op proef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:41

Hallo allemaal,

Na een tijdje zoeken ben ik eruit en heb het paard gevonden die ik geweldig vind. Toch wil ik hem graag op proef 1 week oa zodat het paard bij mijn eigen dierenarts gekeurd kan worden en ik niet nog 3 keer wil gaan kijken bij het paard omdat het paard 3uur met de auto rijden staat.
Ik ben overeengekomen met de eigenaar en ik heb belooft een contract optestellen waarin duidelijke afspraken staan. Alleen nu de vraag; hoe doe ik dit? Bestaan er " kant en klare" contracten of wie heeft ooit zo'n contract gemaakt?

Want ik wil dat het er netjes uitziet, dat het veilig is en dat ik niks vergeet.. En ben er niet heel erg goed in.

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven.. Of weet waar ik zo'n contract ( die ik dan evt. aanpas) kan vinden.

Alvast bedankt Lachen

Agnes

Klara16

Re: Contract voor een paard op proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:34

Er moet zeker goed instaan wat er gebeurt als het paard iets overkomt terwijl hij bij jou staat. Is toch een risico voor de eigenaar.

Vind het goed voor jou dat je het zo geregeld hebt gekregen. Van mij gaat er geen een van het erf af die niet contant betaald is, om die reden.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:38

edit, sorry ik poste even verkeerd.

Ik heb nog nooit zo'n contract opgesteld, maar ik zou zelf hierbij denken aan:
- jouw gegevens
- gegevens huidige eigenaar
- gegevens paard
- beschrijving eventuele beschadigingen die hij nu al heeft
- gezondheidsverklaring (dat hij op het moment van meenemen niet kreupel is e.d.)
- dat je hem voor de tijd van 1 week op proef neemt, dat hij in die week ook gekeurd gaat worden --> bij goedkeuring gaat het allemaal door, bij afkeuring wordt hij teruggebracht/gehaald.
- handtekening van beide

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:26

staat wel op bokt, even de zoekfunctie gebruiken, anders pb mij maar

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:42

Ik ben eerder ook wel eens op zoek naar een contract geweest. Via google heb ik een standaardcontract kunnen vinden wat ik zelf aangepast heb. Ik weet helaas het adres niet meer maar zal het proberen te achterhalen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 20:44

iedereen erg bedankt Lachen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:16

Bij voorbeeld:

De proeftijd bedraagt maximaal 1 maand, ingaande de dag van de levering.
Eventuele dierenartskosten / hoefsmidkosten / overige noodzakelijke kosten zullen worden gedeeld (ieder de helft) door verkoper en koper.

Bij een koopcontract als deze kun je dit makkelijk toevoegen en of veranderen, naar hoe jij het graag zou willen hebben:

Koopovereenkomst

Ondergetekenden:

Mevrouw / Heer ………………., wonende te …………….., ……….., te ……………,
verder te noemen verkoper;

en

Mevrouw ……………….., wonende te …………….., ……….., te …………….,
verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van de pony: …………………..

Naam Vader : …………………..
Naam Moeders Vader : …………………..
Ras : …………………..
Geslacht : …………………..
Geboortedatum : ……………………
Kleur : …………………..
Aftekeningen : ……………………
Levensnummer : …………………..
Chipnummer : …………………..

2. Verkoper verkoopt en koper koopt deze pony. De koper betaalt aan de verkoper. De koopsom bedraagt € …………..,= (zegge: …………………).

3. De pony wordt geleverd met het bijbehorende halster en halstertouw (en b.v. dekens, zadel, hoofdstel e.d.).

4. De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op d.d. …………… op de locatie van: ……………, ……………, ……………. te …………...

5. Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend inentingsbewijs (indien aanwezig) en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

6. Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

7. Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling:
…………………………………………..

8. Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

9. De koper geeft aan dat de pony aan de volgende kenmerken dient te voldoen: (b.v.):
100% betrouwbaar; 100% verkeersmak; 100% gezond; goed de trailer op en af gaat en een normaal gedrag laat zien tijdens het vervoer; geen stalgebreken heeft of andere vervelend gedrag vertoont; het geen felle pony betreft, maar rustig; kind vriendelijk is; geen verborgen gebreken heeft; vrij is van eczemen (zoals zomereczeem); altijd regelmatig is ontwormt en bekapt; er op een normale manier mee is omgegaan; dat er een paspoort bij zit en gechipt is en dat de pony altijd op tijd ingeënt is.

10. Verkoper verklaard kennis te hebben genomen van punt 9 en verklaart dat het geheel van toepassing is op de onder 1 beschreven dier.

11. Verkoper heeft voor het laatst in de week van …………….. 2008 zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van …………………………..

12. Dierenarts ………………….., praktiserende te ……………………….. heeft op d.d. …………… het in artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht.
Deze bevindingen zijn vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer: .

13. Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan enige aandoeningen, zie ook punt 9. Indien door een dierenarts enig gebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het gebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, dan heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte (aangetekende) brief van de koper nodig.

14. Wanneer de koper zijn/haar verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst met nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte (aangetekende) brief van verkoper nodig.

15. De koper zal het aankoop bedrag contant betalen op het moment dat de pony daadwerkelijk geleverd is.

16. Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst, in tweevoud ondertekend,

Verkoper: Koper:

Naam: ……………… Naam: ……………….

Datum: …………….. Datum: ………………

Plaats: …………….. Plaats: ………………

Handtekening: Handtekening:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:21

die is handig zeg

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:55

Lees ik er nou overheen of staat hier niets over wie de rekening betaalt als het paard wat overkomt terwijl het bij TS staat?
Of dat ze de aankoopprijs moet betalen als hij overlijdt of ongeschikt wordt?

Het is echt niet zo zelden dat een paard in een nieuwe omgeveing gek doet en zich bezeert, soms ernstig. Denk hier toch maar eens over na!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 12:29

We hebben afgesproken dat als het paard bij mij een blessure krijgt in de proefperiode ik het paard koop ( het afgesproken bedrag) en de kosten verder ook voor mij zijn. Dit komt uiteraard in het contract. Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:11

Dus zelfs als hij om een andere reden niet voldoet koop je hem bij blessure?

Ook best spannend voor jou dus. Het legt de verantwoordelijkheid wel bij jou en dat is heel eerlijk. Goede oplossing!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:30

Ja.

Omdat het paard zo ver weg staat en toch bij mijn eigen dierenarts wil laten keuren hebben we dus een week proef afgesproken.. maar inprincipe als het paard 100% goed gekeurd wordt kopen we het ook gewoon.. Ik ben wel overtuigd dat dit een paard is die bij me past.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:35

Klara16 schreef:
Er moet zeker goed instaan wat er gebeurt als het paard iets overkomt terwijl hij bij jou staat. Is toch een risico voor de eigenaar.

Vind het goed voor jou dat je het zo geregeld hebt gekregen. Van mij gaat er geen een van het erf af die niet contant betaald is, om die reden.

De wet zegt dat de gebruiker verantwoordelijk is voor het dier dat hij onder zijn hoede heeft. Indien er dus schade optreedt tijdens de proefperiode en door het gebruik van de koper, dan kan men het moeilijk op de nek van de verkoper schuiven. Als een serieus fokker, die zijn dier met zorg heeft opgefokt en opgeleerd, het ongeluk heeft dat het in hand valt van een onverantwoordelijk ruiter, dan hoeft er niet veel tijd over te gaan om het dier te beschadigen. Je kan als fokker niet altijd vooruit zien met wat soort koper men te maken krijgt.
Het beste voor beide partijen si dus dat de koper het dier door een eigen dierenarts bij de verkoper laat onderzoeken of samen met de verkoper naar een kliniek gaat voor eventuele foto's. De koper misschien ook het dier bij de verkoper meerdere kleren uitproberen, maar steeds onder ytoezicht van de verkoper. Deze wijze is voor de beide partijen geruststellend.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:19

Nessah schreef:
We hebben afgesproken dat als het paard bij mij een blessure krijgt in de proefperiode ik het paard koop ( het afgesproken bedrag) en de kosten verder ook voor mij zijn. Dit komt uiteraard in het contract. Lachen

Maar hij kan toch ook een blessure krijgen die hij eigenlijk al had, maar pas bij jou tot uiting komt? (een soort verborgen gebrek zeg maar) Dat kan je natuurlijk niet helemaal zeker weten, maar het zou wel heel vervelend zijn...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:24

en wat als het paard ongeschikt wordt voor het doel dat jij voor ogen hebt? Koop je hem dan ook?

Overigens vind ik wel dat je erg eerlijk bent en een goede koper denk ik. Het contract hier in het topic is een mooi voorbeeld Ja

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:42

Het is héél belangrijk voor beide partijen om een paard degelijk te laten controleren door een dierenarts met de nodige bewijsstukken en dit duidelijk in het verkoopscontract te laten vastleggen. Dan kan er later niet meer gediscuteerd worden wat wél en wat niet was.
Het is niet alleen de koper die beschermd moet worden, maar dat geldt net zo goed voor de ernstige verkoper/fokker.