Heeft een gediplomeerde hoefsmid een verzekering???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Heeft een gediplomeerde hoefsmid een verzekering???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:00

Door een foutje van een stagaire heeft mijn paard er 6 weken uit gelegen.
Het paard heeft dusdanige nageldruk gehad dat hij katskreupel was. Door het wegsnijden van zijn hoef is hij ook nog eens scheef gaan staan, waardoor zijn been opliep. Al met al heeft het mij erg veel geld gekost (veearts, en speciaal beslag), kan ik mijn smid hiervoor aansprakelijk stellen??

Imker

Re: Heeft een gediplomeerde hoefsmid een verzekering???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:17

In principe zijn stagiaires via school verzekerd. Dus dat zou wel te verhalen moeten zijn. Alleen denk ik wel, dat je dat eerder had door moeten geven, bijv. direct naar het ver-kappen van je paard.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:18

Misschien heb je daar gelijk in, alleen het was belangrijker het paard eerst weer goed te krijgen en er achter te komen wat het was. Nu loopt het paard op aangepast beslag weer goed, en heb ik dus een punt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:29

Ik zou gewoon de hoefsmid zelf aansprakelijk stellen en waar hij z'n geld vandaan haalt is zijn probleem. Of dat nou zijn eigen verzekering is of die van de stagiaire.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:17

Heb je de betreffende hoefsmid op de hoogte gebracht dat jou paard na de behandeling niet goed liep?
Mijn vriend is hoefsmid, en zou in zo'n situatie meteen langsgaan om het probleem te verhelpen.
Mocht hij daar dan speciaal beslag voor nodig hebben dan zou hij dat nooit in rekening brengen.
Ook zou hij blijven informeren naar het herstel en evt langskomen voor overleg.
Mocht er een dierenarts nodig zijn dan zou hij die kosten vanzelfsprekend op zich nemen.
Gelukkig hebben wij dit nog nooit meegemaakt, voor zover ik weet hebben wij hier wel een verzekering voor afgesloten.
Maar dat zal per hoefsmid verschillend zijn.
Het lijkt mij verstandig dat je contact opneemt om te vragen hoe dit opgelost kan worden.
Mocht je de betreffende hoefsmid niet op de hoogte hebben gebracht dan denk ik niet dat hij iets zal willen vergoeden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:36

Wat de verzekering betreft: iedere ondernemer heeft toch een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?

nienkemoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:27

Als jij weet aan te tonen dat het daadwerkelijk door de stagiair en dus de hoefsmid is veroorzaakt kun je gewon de schade verhalen. Een bedrijfsaansprakelijkverzekering is niet verplicht maar wel verstandig natuurlijk Knipoog

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:38

Ik weet dat het niet verplicht is maar mi ben je een ondernemer als je wel zo'n verzekering hebt; zo niet dan neem een zeer groot risico en ben je dommer dan een hoefnagel in dit geval.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 07:42

Ik heb daadwerkelijk een keurige brief opgesteld, alleen geen reactie gekregen. Ik wacht het deze week nog af en dan ga ik bellen. Inmiddels heb ik alle rekeningen binnen en ben ik door dit geintje 430 euro kwijt.
Diessel: Ik heb nog weinig vertrouwen in de smid, en heb het aangepaste beslag op aanraden bij een ander laten doen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:15

Hanteerd je smid leveringsvoorwaarden? Zo ja, lees deze dan eerst goed door. Heeft de betreffende smid je aangeboden de fout te herstellen en heb je hem deze kans gegeven? Was hij op de hoogte dat je een dierenarts in ging schakelen? Is er een andere smid bezig geweest om het probleem op te lossen en weet de eerste smid hier van af?

Dit soort dingen zijn altijd moeilijk, wellicht is het aan te raden eerst met de betreffende smid aan tafel te gaan zitten (of iemand anders dit te laten doen voor je) voordat je de zaak te ingewikkeld gaat maken.

Voor wat het waard is: Geen enkele smid zal expres een paard kreupel (laten) maken, het is en blijft handwerk waar helaas weleens fouten gemaakt worden. Dit soort dingen overkomt de besten zelfs een chirurg kan het gebeuren.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:15

Hoeftniet schreef:
Hanteerd je smid leveringsvoorwaarden? Zo ja, lees deze dan eerst goed door. Heeft de betreffende smid je aangeboden de fout te herstellen en heb je hem deze kans gegeven? Was hij op de hoogte dat je een dierenarts in ging schakelen? Is er een andere smid bezig geweest om het probleem op te lossen en weet de eerste smid hier van af?

Dit soort dingen zijn altijd moeilijk, wellicht is het aan te raden eerst met de betreffende smid aan tafel te gaan zitten (of iemand anders dit te laten doen voor je) voordat je de zaak te ingewikkeld gaat maken.

Voor wat het waard is: Geen enkele smid zal expres een paard kreupel (laten) maken, het is en blijft handwerk waar helaas weleens fouten gemaakt worden. Dit soort dingen overkomt de besten zelfs een chirurg kan het gebeuren.

De smid is meerdere keren voor het paard geweest, maar gaf aan dat hij het niet meer wist. Dit zegt mij voldoende en heb daarom de veearts laten kijken, in mijn ogen had hij mij door moeten sturen. Maar het paard stond zodanig slecht dat ik niet weer 4 weken wilde wachten(want zo lang duurde het al) Ik geloof niet dat jij of iemand anders die van paarden houdt dit langer had willen aanzien.Daarnaast heeft de stagaire mijn paard beslagen, terwijl de hoefsmid hem zelf nog nooit had gedaan. Ik zeg niet dat een fout niet gemaakt kan worden, ben ook echt niet boos. Maar hij had me op zijn minst op weg kunnen helpen, een week nadat ik in Bodegraven ben geweest en het paard op aangepast beslag (andere smid) stond liep hij weer helemaal als vanouds. Dit grapje heeft mij meer als 400 euro gekost, en ben voor dit soort dingen niet verzekerd. En daarbij: ik maar de zaak niet ingewikkeld, het is zoals het is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:08

Hoi, ik heb mijn exsmid aansprakelijk gesteld voor schade die hij toegebracht had aan mijn merrie; eerst haalde hij zijn pappie erbij maar uiteindelijk betaalde hij dik 80% van de schade...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:43

Ik heb de smid inmiddels gesproken, hij heeft het uitgezocht. Ik heb een heel groot deel van de schade betaald gekregen, het is dus erg netjes opgelost.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:45

Jij hetb het betaald terwijl hij het dier verkeerd behandelde en is het dan netjes opgelost? Wat bedoel je precies?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:10

detour schreef:
Jij hetb het betaald terwijl hij het dier verkeerd behandelde en is het dan netjes opgelost? Wat bedoel je precies?

Er staat betaald gekregen Tong uitsteken

Fijn dat het is opgelost Haha! Succes met je paardje verder Ach gut

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:50

Dat is ook een reden waarom ik altijd ervoor zorg dat ik een gediplomeerde hoefsmid heb die ook verzekerd is. Mocht er wat blijken te zijn nadat mn paard bekapt is, heb je iets om op terug te vallen. Het kost soms wat meer, maar als je ziet wat er kan gebeuren loop ik dat risico liever niet (kans is klein maar je weet maar nooit...)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:08

Thanks , ik had me vergist, begreep het al niet. TS, klasse!