Paard verkopen, keuring klinisch, rontgen. Wie betaalt wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anita87ruud

Paard verkopen, keuring klinisch, rontgen. Wie betaalt wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 21:08

Hallo,

Aangezien wij een koper hebben voor ons paard heb ik een aantal vragen.
Ze hebben eerder een paard gekocht die klinisch gekeurd was maar later bleek die een flinke ouwe peesblessure te hebben.
Daarom willen ze mijn paard nu klinisch als rontgen gaan keuring.
En ze wilden graag als hij niet door de rontgen keuring kwam dat wij de kosten moeten betalen.

Nu ben ik niet heel erg bang dat er wat mis mee is maar het is toch een beste kostenplaat van 430 euro.

Hoe maken jullie de afspraken met de koper, alles voor hun of alleen als die goedkekeurd is.

Anoniem

Re: Paard verkopen, keuring klinisch, rontgen. Wie betaalt wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:45

EA OV --> TAO.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:47

Meestal doen wij de koper betaald de keuring, wordt het paard afgekeurd zijn de kosten voor de verkoper.

Maar je kan het ook anders afspreken.. bijvoorbeeld 50/50 of dat jij alles standaard betaald..

Ook kan je voor je het paard te koop aan bied het laten keuren, dat je een recent keuringsrapport hebt!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:59

Het is inderdaad maar net wat je afspreekt! De ene spreekt inderdaad af dat als het paard afgekeurd wordt de verkoper betaald, bij de ander zijn de kosten voor altijd voor de koper.

Bij de verkoop van paarden/pony's in mijn omgeving heb ik het merendeel zien gaan met kosten van de keuring ten alle tijden voor de koper Ja . Het is maar net wat je afspreekt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:40

spreek in ieder geval af dat je eerst de klinische keuring doet en als ie daar glansrijk doorheen komt pas de rontgenkeuring en niet andersom.
Mocht het paard dan worden afgekeurd klinisch heb je in ieder geval niet de kosten vd rontgen.
Juridisch gezien betaald degene die de opdracht geeft aan de dierenarts ook de rekening, praktisch gezien is het maar net wat je afspreekt met de koper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:49

Hier bestaan geen regels voor. Wat je afspreekt is tussen koper en verkoper en vaak wordt hier op Bokt gezegd dat bij afkeur de verkoper betaalt en bij goedkeur de koper.
Persoonlijk ben ik van mening dat wie wil keuren ook maar betaald. Wil de kopende partij dat niet, jammer dan, volgende liefhebber...........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:52

ikke schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat wie wil keuren ook maar betaald. Wil de kopende partij dat niet, jammer dan, volgende liefhebber...........

ik niet, zo kun je als partikulier duizenden euro's kwijt zijn en nog geen paard hebben.

Ik vind bij afgekeurd door verkoper het eerlijkst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:52

Ik kan me voorstellen dat jij niet met een gigantisch kostenplaatje wil worden opgezadeld. Wat mij betreft is klinisch keuren standaard, en rontgenologisch extra.

Wat je kan doen is afspreken dat ze hem klinisch en rontgenologisch mogen laten keuren. Eerst klinisch, mocht hij daar niet doorheen komen dat jij dat dan betaald, als hij er wel doorkomt dat zij het betalen. Als ze hem nog rontgenologisch gekeurd willen hebben dat ze dat dan zelf betalen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:54

fokfanaat: maar dan kan het de verkopende partij ook idioot veel geld gaan kosten, dat lijkt me ook niet de bedoeling. De koper is degene die wil keuren dus imo moet diegene ook betalen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:55

ligt een beetje aan het prijskaartje, maar als je en dier voor de sport koop mag hje verwachten dat hi9j niet verrot is op de foto.

Ikzelf keur van tevoren zodat ik weet dat hij goed is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:56

Redrumfox schreef:
fokfanaat: maar dan kan het de verkopende partij ook idioot veel geld gaan kosten, dat lijkt me ook niet de bedoeling. De koper is degene die wil keuren dus imo moet diegene ook betalen.

neehoor, das maar 1 keer, en moet zelf toch ook weten of 'je product" goed is.

Als je als partikulier ene paard koopt en je loopt drie keer tegen een veroote aan, ben je 1500,- kwijt en heb je nog geen paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:08

fokfanaat schreef:
Redrumfox schreef:

neehoor, das maar 1 keer, en moet zelf toch ook weten of 'je product" goed is.

Als je als partikulier ene paard koopt en je loopt drie keer tegen een veroote aan, ben je 1500,- kwijt en heb je nog geen paard.

Als je als koper twee keer tegen een "afkeurdierenarts" aanloopt ben je 1000 euro verder en heb je óók nog een paard op stal staan. En ja, ik KEN dierenartsen die 90% van de paarden afkeurt, terwijl dat nergens over gaat! Daarnaast heb ik geen dierenarts nodig om te weten wat de staat van mijn paard is, ik teken dat uit voor die dierenarts........

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:17

Misschien kun jij door benen heenkijken maar de meeste van ons hebben nog altijd foto's nodig om de toestand van de benen te kunnen beoordelen.
Als je een dierenarts hebt waarbij je niet wilt dat je paard daar gekeurd wordt dan moet dat bespreekbaar zijn vind ik.
Ik heb twee dierenartsen waar ik geen paarden laat keuren ongeacht hoe het met de kosten verdeeld wordt.

Anders spreek ik af kosten bij afkeuring voor de eigenaar en bij goedkeuring voor de koper. Ik sta al verkoper voor de gezondheid van mijn paarden en mocht dat niet goed blijken vind ik niet dat de koper voor die kosten moet opdraaien.
Andersom weiger ik ook de kosten te dragen als ik een paard koop en die wordt afgekeurd. Wil een verkoper dat niet dan zoek ik wel even verder. Ken helaas teveel voorbeelden van paarden die keer op keer op kosten van de koper gekeurd worden net zolang totdat ze een keer door een matige dierenarts worden goedgekeurd.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:22

Bij een klinische keuring ben ik als verkoper nog wel bereid om de kosten op me te nemen bij afkeur, maar als de koper rontgenfoto's wil maken, dan betaalt hij ook de rekening.
Maar het ligt er ook aan of je als verkoper de foto's bij afkeur wil hebben. Je kunt niet de koper de rekening laten voldoen en dan zelf de foto's mee naar huis nemen. En ik kan me heel goed indenken dat je bij afkeur het eea op papier wilt hebben...

De prijsklasse van het paard zal ook meespelen. Voor een paard van zeg €2000, zal de verkoper geen hoge rekeningen willen opvangen bij afkeur. Dat zou ik in ieder geval niet doen. Heb je het over een dier van €10.000 dan wordt dat al een ander verhaal, voor mij althans.
Laatst bijgewerkt door Yorghos op 15-05-08 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:23

en dubbel gaat zowiezo niet op, 1 keer foto's en mocht daar een verschillend beeld over zijn kun je ze bij een ander da laten beoordelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:29

Yorghos schreef:
De prijsklasse van het paard zal ook meespelen. Voor een paard van zeg €2000, zal de verkoper geen hoge rekeningen willen opvangen bij afkeur. Dat zou ik in ieder geval niet doen. Heb je het over een dier van €10.000 dan wordt dat al een ander verhaal, voor mij althans.

Ieder moet het voor zich weten. Ik doe het niet en als potentiële koper daarop afhaakt, volgende graag. Prijs van het paard speelt voor mij als verkoper hierin geen rol. Aan de andere kant, als ik een paard koop en wil laten keuren dan doe ik dat. IK betaal en IK bepaal waar en hoe dat gebeurt. Zo niet, volgende.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:30

dus als jij een paard koopt, en hij wordt bij keuring afgekeurd, betaal je 500,- en ga je op zoek naar een andere?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:40

fokfanaat schreef:
dus als jij een paard koopt, en hij wordt bij keuring afgekeurd, betaal je 500,- en ga je op zoek naar een andere?

Ja. Om te beginnen kost een keuring mij geen 500 euro en bovendien bekijk ik eerst of keuren wel zinvol lijkt. Bij twijfel, next.......

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:39

Ik vind net als fokfanaat dat de situatie het eerlijkst is wanneer de koper betaald bij goedkeuring en de verkoper bij afkeuring. (mbt op de foto zetten)
Als verkoper heb je dan m.i. niet steeds hoge kosten wat je paard hoeft niet elke keer op de foto.

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 22:15

Ik heb nu als voorstel bij de koper gedaan, dat ik de klinische keuring wel wil betalen bij afkeur. Aangezien dit toch wel een standaard keuring is bij paarden. Willen ze hem verder keuren; rontgen, dan moeten ze zelf betalen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:22

sokje87 schreef:
Ik vind net als fokfanaat dat de situatie het eerlijkst is wanneer de koper betaald bij goedkeuring en de verkoper bij afkeuring. (mbt op de foto zetten)
Als verkoper heb je dan m.i. niet steeds hoge kosten wat je paard hoeft niet elke keer op de foto.

Waarom zou dat "het eerlijkst" zijn? Als je duidelijke afspraken maakt voordat je gaat handelen, handel je eerlijk en dan is het niet van belang wat je precies afspreekt.
Degene die de keuring wil is in principe degene die de keuring betaalt, als de verkoper dat wil betalen heb je bij afkeuring geluk.
Als je een beetje verstand van zaken hebt en je roze bril af kunt zetten als je naar het paard gaat kijken, kun je zelf al heel wat zaken zien en daarmee zelf al besluiten dat keuren al niet meer nodig is omdat het paard naar alle waarschijnlijkheid niet door de keuring komt.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:35

ikke schreef:
Als je als koper twee keer tegen een "afkeurdierenarts" aanloopt ben je 1000 euro verder en heb je óók nog een paard op stal staan. En ja, ik KEN dierenartsen die 90% van de paarden afkeurt, terwijl dat nergens over gaat! Daarnaast heb ik geen dierenarts nodig om te weten wat de staat van mijn paard is, ik teken dat uit voor die dierenarts........

Precies. Als je het op de keper beschouwt is er ook vrijwel altijd wat te vinden om het paard op af te keuren. Bovendien is het merendeel van de bemerkingen het gevolg van het verkeerd houden en het verkeerd berijden van paarden.
De potentiele afwijkingen gan verder niet per definitie daadwerkelijk een probleem vormen. Dit is vervolgens opnieuw onderhevig aan hoe de nieuwe eigenaar het paard stalt en berijdt.
Of het afkeuren op basis van een gevonden afwijking reëel is, is dus maar sterk de vraag. Vaak zijn afwijkingen met kleine aanpassingen in manier waarop het paard gehouden en bereden wordt voldoende om het weer helemaal gezond te krijgen.
Tenzij er een zware afwijking geconstateerd wordt, waarvan het paard reeds hinder ondervindt (ik vraag me af of er in dat geval wel zo'n uitgebreide keuring nodig is) vind ik de keuring zeer discutabel. Het is niet meer dan een schijnzekerheid. Het is dus in mijn ogen niet meer dan normaal dat degene die de keuring nodig vindt dat zelf betaald, ongeacht de resultaten.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:44

Wat ik meestal toch hoor, zie, meemaak, is inderdaad keuring voor de koper bij goedkeuring, voor de verkoper bij afkeuring.
Alle aanvullende onderzoeken voor diegene die dit graag wil laten doen. Een klinische keuring levert vaak al genoeg informatie op, ook afhankelijk waarvoor je een paard gaat gebruiken.
Van te voren goed afspraken maken.
Verborgen gebreken zijn koopvernietigend, dus waterdicht is´t nooit.
Ik vind keuringen ook beslist niet waterdicht of een garantie.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:45

Maar je gaat er toch vanuit dat je paard gezond is als je hem verkoopt?
Ik heb rond de 50 paarden verkocht en heb slechts 1 gehad die afgekeurd werd. Natuurlijk waren er wel eens op- en aanmerkingen maar daar worden ze echt niet op afgekeurd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:26

Waratje schreef:
en daarmee zelf al besluiten dat keuren al niet meer nodig is omdat het paard naar alle waarschijnlijkheid niet door de keuring komt.

Dat lijkt me sowieso logisch. Lachen