blessure door toedoen ander paard, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ing

blessure door toedoen ander paard, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:38

Door verschillende (gekmakende) verhalen ben ik benieuwd wat eventuele juristen in de zaal of okkers die een vergelijkbare sitiuatie hebben meegemaakt:

Mijn paard is onder het oog van verschillende mensen, op het spronggewricht getrapt door een ander paard op de weide. Ze is niet kreupel, maar de veearts heeft wel vochtafdrijvers en antibiotica gegeven om de zwelling te verminderen. Over 3-4 dagen moet de zwelling weg zijn. Zo niet zou ik "de pech kunnen hebben dat misschien het griffelbeentje is gescheurd/gebroken". Indien mijn beestje deze pech zou hebben, is opereren mogelijk.

Wie zijn verzekering dient te worden benaderd? Die van mijn paard of die van mijn stalgenoot haar paard of haar eigen WA?

Ik meen gewoon die van mijn eigen paard, want dat is het risico van gezamelijke weidegang- waar ik voor heb toegezegd. Brand los en bedankt!

kaatje89

Re: blessure door toedoen ander paard, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:40

Ik zou als ik jou was gewoon even met je eigen verzekering bellen. Die kunnen je daar wel mee helpen.

Ik denk trouwens zelf ook dat het eigen risico is. Wel is het erg jammer dat het gebeurd is! Hoop trouwens dat alles goed komt met je paardje!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:41

Je moet de rekeningen zelf betalen (of een verzekering als je die er voor hebt) omdat je er zelf voor het gekozen om je paard in die wei te zetten.
Je hebt er dus zelf voor gekozen om risico te lopen dat een ander paard jou paard kan verwonden.

Beterschap met je paard Lachen.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:45

bedankt voor jullie (lieve) reacties, ik hoop natuurlijk ook dat mijn meisje snel beter is.
Ze zit iig in de allrisk verzekering, dat is tenminste een zorg minder. Imo zal ik die dan ook moeten aanspreken --> gek eigenlijk dat er zoveel mensen zijn die stellen dat 'de dader' verantwoordelijk is. Ik heb in ieder geval goede hoop dat het allemaal meevalt, maar je weet het maar nooit.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:49

Hou je ons wel even op de hoogte hoe het met je paardje gaat??

Een ongelukje zit in een klein hoekje, hoop dat het verder geen gevolgen heeft!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:50

Ing schreef:
bedankt voor jullie (lieve) reacties, ik hoop natuurlijk ook dat mijn meisje snel beter is.
Ze zit iig in de allrisk verzekering, dat is tenminste een zorg minder. Imo zal ik die dan ook moeten aanspreken --> gek eigenlijk dat er zoveel mensen zijn die stellen dat 'de dader' verantwoordelijk is. Ik heb in ieder geval goede hoop dat het allemaal meevalt, maar je weet het maar nooit.

Het valt niet mee om de wet te kennen, maar jij weet duidelijk waar het over gaat.
Als jouw verzekering meent de schade te kunnen/moeten verhalen, laat hen dat dan lekker uitzoeken, dat is hun probleem, niet het jouwe. Beterschap voor de grote meid.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 15:22

Citaat:
Als jouw verzekering meent de schade te kunnen/moeten verhalen, laat hen dat dan lekker uitzoeken, dat is hun probleem, niet het jouwe.

je hebt eigenlijk ook helemaal gelijk ikke --> Zij hebben het verstand en ik betaal ervoor om die te kunnen raadplegen Vork

Superlieve reacties, ik hoop over de 4 dagen goed nieuws te melden!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:24

Inderdaad, zoals is vermeld, jouw verzekering is aansprakelijk.
Hopelijk komt alles goed en krijg je geen torenhoge rekeningen!

Bij ons op stal hebben ze een soort van contract opgesteld.
Dat ik dus verantwoordelijk zou zijn, als mijn paard getrapt word.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:26

Ing schreef:
je hebt eigenlijk ook helemaal gelijk ikke --> Zij hebben het verstand en ik betaal ervoor om die te kunnen raadplegen Vork

Superlieve reacties, ik hoop over de 4 dagen goed nieuws te melden!

Nà, vooruit dan, omdat jij het bent; duimduimduimduimerdeduimerdeduimduimduim.............

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:23

Vorig jaar heeft mijn paard op de wei ook een paard van iemand anders kreupel geslagen , die had een flinke peesblessure. Inderdaad, wat jullie zeggen, dat is het risico van de weidegang. Maar ik voelde me er behoorlijk vervelend over, al kon niemand hier iets aan doen. Toch heb ik mijn WA verzekering het hele verhaal voorgelegd, en die hebben vervolgens netjes alle dierenarts rekeningen van het andere paard voor 50% betaald. Het valt altijd te proberen, dat blijkt wel weer. Dat paard was verder ook niet verzekerd, dus anders hadden die mensen alles volledig zelf moeten betalen.

Sterkte met je paardje, ik hoop dat het meevalt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:31

Als je paard zelf voor dit soort kosten verzekerd is, gewoon melden bij je eigen verzekeraar. Of die nog wat ervan verhalen zal je een zorg zijn toch?

In geval je paard voor dit soort kosten niet verzekerd is, de eigenaar van het slaande paard aanspreken en vragen te melden bij haar WA verzekeraar. Het probleem is namelijk dat het sterk van de omstandigheden verder afhangt of de eigenaar van het slaande paard wel een schadevergoedingsverplichting heeft. Dat is zonder verdere gegevens zo niet te beoordelen. Het kan overigens ook zo zijn dat deze maar voor een deel een schadevergoedingsverplichting heeft.
Daar komt nog bij dat bij verzekeringsmaatschappijen behandelaren niet altijd exact weten hoe het zit én men ook vaak ervoor kiest uit kosten/baten oogpunt om gewoon (een deel) te vergoeden.
Altijd kans dus dat men toch in ieder geval íets vergoed.

Overigens zal je altijd originele veeartsnota's op moeten sturen, dus dubbel indienen bij beide kan je wel vergeten Knipoog .

Succes en sterkte met je paard!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 22:51

Dinsdag heeft de dame antibiotica en vochtafdrijvers gekregen, 3 x pd koelen en stappen, en haar been ziet er al een heel stuk beter uiT!
Omdat ze veel moest bewegen en gewoon het land in mocht aangezien ze goed liep, besloot ik haar vanavond een rondje te laten rennen in de longeerbak. Maar ze wilde helemaal niet! Normaal hoef ik alleen "ho maar hoooooo maar" te zeggen omdat ze uit zichzelf rent, nu weigerde ze ook maar één versnelling in te zetten, en dat na geen arbeid voor bijna een week. Ik vermoed dat het been toch niet helemaal lekker zit (ondanks dat de arts zei dat ze goed liep en alleen een zwelling had).

Wanneer zouden jullie fotos laten maken? Het is afgelopen zaterdag gebeurd, en ze zou 3 tot 4 dagen nodig hebben om de zwelling volledig te laten verdwijnen (maar dat zeg weinig over haar beweging) ik loop dus mss op zaken vooruit, maar beter te vroeg dan te laat, nietwaar?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:33

Ing schreef:
Dinsdag heeft de dame antibiotica en vochtafdrijvers gekregen, 3 x pd koelen en stappen, en haar been ziet er al een heel stuk beter uiT!
Omdat ze veel moest bewegen en gewoon het land in mocht aangezien ze goed liep, besloot ik haar vanavond een rondje te laten rennen in de longeerbak. Maar ze wilde helemaal niet! Normaal hoef ik alleen "ho maar hoooooo maar" te zeggen omdat ze uit zichzelf rent, nu weigerde ze ook maar één versnelling in te zetten, en dat na geen arbeid voor bijna een week. Ik vermoed dat het been toch niet helemaal lekker zit (ondanks dat de arts zei dat ze goed liep en alleen een zwelling had).

Wanneer zouden jullie fotos laten maken? Het is afgelopen zaterdag gebeurd, en ze zou 3 tot 4 dagen nodig hebben om de zwelling volledig te laten verdwijnen (maar dat zeg weinig over haar beweging) ik loop dus mss op zaken vooruit, maar beter te vroeg dan te laat, nietwaar?

Jammer dat het dus nog niet helemaal duidelijk is..
Ik zou gewoon nog een paar dagen afwachten en daarna de DA even weer vragen.
Want als ze goed loopt volgens de DA, maar zelf niet wil lopen is er denk ik wel wat aan de hand.

Ik denk dat een paar dagen afwachten erg moeilijk voor je is, je wil gewoon weten wat eraan de hand is. Maar als je nog een paar dagen afwacht en als er dan geen verbetering in zit je DA weer vragen en het dan even overleggen.
Je DA heeft er vast meer verstand van als ons Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:40

indd. eerst wachten tot dat het afgezakt is. anders worden de foto's niet duidelijk denk ik.

volgende keer gewoon weer ff in de bak zetten. of in het land.paarden zijn soms vreemd en doen de apartste dingen (zoals niet gaan rennen, terwijl jij het wel verwacht)

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 11:27

wachten wachten wachten, inderdaad.. het valt niet mee als zaken niet helemaal duidelijk zijn. jullie hebben gelijk --> geduld is een schone zaak Bloos