spiegels afstellen bij trailerrijden.. hoe zat het ook alwee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

spiegels afstellen bij trailerrijden.. hoe zat het ook alwee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 19:34

Donderdag ga ik voor het eerst sinds ik mijn E rijbewijs heb met de trailer rijden.
Ik ga Ivy naar de hengst brengen om te laten dekken.

Maar hoe zat het ook alweer met de spiegels afstellen?

welk deel moet je wel kunnen zien etc?

Ik dacht namelijk dat je net het puntje van de aanhanger/trailer nog moet kunnen zien.
maar mijn vader zegt dat je net het einde van de auto moet kunnen zien.

Cathelijne

Re: spiegels afstellen bij trailerrijden.. hoe zat het ook alwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:02

Ik denk dat het einde van de aanhanger meer nut heeft. Dan kan je van daaruit de afstand inschatten tot de mensen achter je. Maar kan zijn dat ik het mis heb, heb namelijk ook niet m´n E.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:25

Ik stel nooit de spiegels in..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:27

Je moet je wielen kunnen volgen in de bocht en je uitzwaai enigszins in kunnen schatten vanaf je spiegel. Ik zou dus zeker zorgen dat je het einde van je aanhanger kan zien Knipoog
Maar moet eerlijk bekennen, ik stel de spiegels ook nooit meer heel bewust af Clown

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:33

Ik stel de spiegels ook nooit af als ik met de trailer op pad ga. Maar ik zie wel de gehele trailer zodat ik, net wat Noukie zegt, de gehele trailer kan volgen in de bochten en de uitzwaai in de gaten kan houden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:37

Als het goed is moet je ze zo kunnen zetten dat je 'alles' kunt zien, zowel wielen van trailer als achterzijde en een stuk weg achter je.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:07

Poeh als ik er zo over na moet denken weet ik eigenlijk niet hoe ik ze precies afstel. Ik ga meestal gewoon in de auto zitten en stel ze dan af.
Wat ik altijd wil zien is of de trailer de auto volgt, soms stel ik ze bij een gemene bocht nog even wat meer naar beneden zodat ik zie hoe de trailer erachteraan rijd.
Ik zie altijd de wielen en dat wat er achter mij zit.
Ik wil zoveel mogelijk zien Lachen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:22

LZP -> TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:52

Niet helemaal hetzelfde, maar op de vrachtwagen leerde je dat op 1/3 van de spiegel het einde van de wagen zichtbaar moest zijn zodat je 2/3 over had voor de weg naast en achter je.
Trouwens uitzwaai op een paardetrailer? Laat me niet lachen. Als die 5cm een probleem vormt dan heb je in het voortraject zitten slapen! Leuk gejat bij de grote jongens, maar veel meer dan een leuke kreet is het niet. Neem een combi van 17,5mtr met een wipkar, dan heb je uitzwaai.........

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:02

Je moet je wielen kunnen zien wanneer je een bocht indraait, en verder ongeveer zoals ikke zegt: een gedeelte van de trailer moet zichbaar zijn en ook een gedeelte van de weg. Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:40

ikke schreef:
Trouwens uitzwaai op een paardetrailer? Laat me niet lachen. Als die 5cm een probleem vormt dan heb je in het voortraject zitten slapen! Leuk gejat bij de grote jongens, maar veel meer dan een leuke kreet is het niet. Neem een combi van 17,5mtr met een wipkar, dan heb je uitzwaai.........

Ik vond het in de praktijk al zo meevallen.... Haha! Met mijn theorie en lessen heb ik het wel te horen gekregen, eerst met speelgoedaanhanger en later "uitzwaai controleren in je spiegels", maar merk er met rijden amper wat van. Je hebt eerder last van je binnenbochtje, dus die volg ik wel altjd even om te voorkomen dat ik een rigeltje pak.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 06:59

Relaxed schreef:
Ik stel nooit de spiegels in..

Ik ook niet, die staan altijd goed bij me (als ik mijn eigen auto heb iig). Maar zou ik het in moeten stellen, moet je een stukje weg en de achterzijde van de trailer kunnen zien. Beter een stukje weg meer als een stukje trailerkap, als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog .

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:56

sokje87 schreef:
Je moet je wielen kunnen zien wanneer je een bocht indraait, en verder ongeveer zoals ikke zegt: een gedeelte van de trailer moet zichbaar zijn en ook een gedeelte van de weg. Lachen

Dit heb ik het ook geleerd toen ik mijn E ging halen. Ik moet de spiegels overigens wel altijd instellen, de trekkende auto is de auto van mijn man en daar rij ik normaal gesproken niet dagelijks in.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:40

hihi ben ik dan heel dom als ik ook even niet meer weet wat de uitzwaai precies is?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:59

Bijv. als je een bocht naar rechts maakt, steekt links een klein stukje trailer voorbij de auto (om het zo even te zeggen). Bij een vrachtwagen is het pas goed te zien (vrachtwagen met oplegger).

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:20

Mijn wagen is voorzien van lekker grote spiegels.
Wat al gezegd is 1/3 trailer en de rest achter en naast je.

Veel personenweagens hebben kleinere spiegels en dan is is het afstellen wat lastiger.