Haflinger kopen, tips? keuringen, koopcontract ed.?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Haflinger kopen, tips? keuringen, koopcontract ed.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 12:07

Begin Augustus willen wij ons eerste paard kopen, een haflinger. Haha!
Mijn ouders hebben geen verstand van paarden, ik ben hier in huis degene met het meeste verstand van paarden. Maar van kopen en verkopen van paarden heb ik nog geen koek gegeten. Ik wil dus dat we allemaal goed geïnformeerd zijn voor we het paard kopen. Ik wil ook iemand meenemen die meer verstand heeft als mij van paarden.
M'n vader heeft wel verstand van onderhandelen en geld enzo (is zijn werk)
Ons budget voor aankoop van het paard ligt tussen de 1500 en de 3000 euro ongeveer.

Ik heb een kostenplaatje gemaakt (beetje globaal)
zie daarvoor dit topic: [PP] Totale kostenplaatje paard/pony?!

Ik ben nu al aan het kijken (hou mp in de gaten)
Heb bij een handelsstal wat leuke haflingers gezien, maar ga ervan uit dat die er in Augustus niet meer staan (lijkt mij toch? daar word snel verkocht en gekocht neem ik aan?)
Maar ik hou deze stal iig in de gaten..

Ik wil het paard voor aankoop laten keuren, liefst klinisch en röntgenologisch. En ook bloed laten trekken. Zodat ik weet dat ze er van te voren niet iets in hebben gespoten waardoor het paard misschien rustiger word ofzo.
Kan ik dit doen op kosten van de verkoper? (een handelsstal in dit geval)
Keuren wil ik doen door eigen uitgezochte DA.
En ik denk dat ik het keuren beter kan laten doen als het paard nog op het terrein is van de verkoper?

Ehm ik denk dat het ook slim is om een koopcontract op te stellen?
Hoe zou ik dit precies kunnen doen? Op de computer of geschreven? (neem aan dat je het daar ook wel moet aanpassen ofzo?)
Wat moet erin staan? (heb al wel wat gemaakt, moet je ffies een pb sturen al wil je het zien)
Maar aan zo'n koopcontract kun je toch helemaal geen waarde hechten of wel? moet je het ergens naar opsturen ofzo zodat het officieel is?

Ik wil graag een proeftijd van 2 weken ofzo (waarin ik dan dus nog niks heb betaald) om te kijken of het paard wel is wat ik zoek. Dat moet ik ook in het contract zetten neem ik aan?

En ik geloof dat er ook iets is van een wet dat je na 6 maanden, als het paard gebreken vertoont (die bij/voor aankoop er ook al waren) dat het paard dan nog terug kan naar de verkoper?

Over papier en afstamming, daar moet ik dan dus ook naar vragen voor aankoop?
Kan ik dit al via mail doen en hoe kan ik controleren of het echt is?

Ik las ook ergens op bokt dat het handig is om te vragen naar een kopie van de papieren, en dan bij stamboek navragen op bijzonderheden?

Voor aankoop het chipnummer laten checken door DA, dat is ook belangrijk hoorde ik?

Het paard moet ook verzekerd worden, wie kan mij daar iets over vertellen? (snap dat op die sites enzo niet echt)

Dat was het wel zo'n beetje, als er nog wat te binnen schiet post ik het nog wel even..

pryde

Re: Haflinger kopen, tips? keuringen, koopcontract ed.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:13

Zo jij wil nog al wat voor een aankoop van een paard.
Een tip van mij kant ga onaangekondigd naar een paard kijken vooral bij handels stallen. Dit inverband met inspuiten om verborgen gebreken te camoufleren. Doe dit zeker nog een keer. Maak daarna een afspraak en neem eventueel dan een da mee.
Succes met de aankoop.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 14:19

Haha valt wel mee toch? Knipoog
Ik wil het gewoon goed hebben.

Maar bedankt iig!

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:24

als je zo graag een haflinger wil ga dan kijken bij haflingerfokkerijén en halfinger hengsten houders die weten goed wat je kunt verwachten etc. en kunnen je helpen een paard te vinden.

( bijv. haflingerstal dewortel, www.haflingerstal-dewortel.nl)

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:25

En je doet het ook goed!
Koopcotract is zowiezo nodig, dat is de enige manier om aan te tonen dat het jou paard is als je ooit voor het gerecht moet komen.
Bloedtesten enzo kan je doen, maar als je een koopcontract en proefperiode hebt lijkt me dat niet nodig. Al zijn er maar weinig die instemmen met een proefperiode, zij weten natuurlijk nooit dat hoe ze het paard terug krijgen!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:51

Figo schreef:

Maar bedankt iig!

Als je het goed wil hebben, begin dan met het laten vallen van die Haflinger-eis. Een goed paard heeft geen kleur, geen afstamming en geen afmeting.
Voor de rest ben je redelijk goed geïnformeerd, er staan geen zaken die niet waar zijn, maar je komt een beetje naïef over. Niet negatief bedoeld, maar pas op dat emoties niet de overhand krijgen! Paarden koop je eerst en vooral op aantoonbare feiten. Wat een verkoper vertelt is niet waar, tenzij het paard je toont dat het wel waar is.

Tot slot: Haflingers zijn heel leuk, alleen vergeet het gros om ze op te voeden. Laat dat soort onopgevoede bokken waar ze thuishoren, bij onopgevoede eigenaren. Er zijn best goed opgevoede Haflingers te koop, maar dat kost wat meer zoekwerk en je moet veelal niet op de geijkte adresjes zijn.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:56

ikke schreef:
Figo schreef:

Maar bedankt iig!

Als je het goed wil hebben, begin dan met het laten vallen van die Haflinger-eis. Een goed paard heeft geen kleur, geen afstamming en geen afmeting.
Voor de rest ben je redelijk goed geïnformeerd, er staan geen zaken die niet waar zijn, maar je komt een beetje naïef over. Niet negatief bedoeld, maar pas op dat emoties niet de overhand krijgen! Paarden koop je eerst en vooral op aantoonbare feiten. Wat een verkoper vertelt is niet waar, tenzij het paard je toont dat het wel waar is.

Tot slot: Haflingers zijn heel leuk, alleen vergeet het gros om ze op te voeden. Laat dat soort onopgevoede bokken waar ze thuishoren, bij onopgevoede eigenaren. Er zijn best goed opgevoede Haflingers te koop, maar dat kost wat meer zoekwerk en je moet veelal niet op de geijkte adresjes zijn.

Die haflinger-eis ga ik niet laten vallen,
je moet toch eisen stellen aan wat je zoekt? veel mensen stellen een eis aan het ras van het paard. en ik zoek dus een haflinger Knipoog er zijn genoeg haflingers die voldoen aan wat ik wil.

maar bedankt voor je reactie iig

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 17:17

Figo schreef:
ikke schreef:

Die haflinger-eis ga ik niet laten vallen,
je moet toch eisen stellen aan wat je zoekt? veel mensen stellen een eis aan het ras van het paard. en ik zoek dus een haflinger Knipoog er zijn genoeg haflingers die voldoen aan wat ik wil.

maar bedankt voor je reactie iig

Wou ik nog iets aan toevoegen.. Bloos
beetje botte reactie van mezelf vond ik nml.

Ik ben opzoek naar een type haflinger (fjord oid) het gaat mij erom dat het een pony is van rond de 1.50, ik wil geen liever geen paard, maar als ik een e-pony van rond de 1.50 zou kopen zou ik er misschien snel te groot voor worden.
Daarnaast ben ik gewoon helemaal weg van haf's, fjorden en tinks en die rassen dus vandaar Haha!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 17:21

Bedankt verder voor jullie reacties!

De eisen in de beginpost (met name de proefperiode dus) zijn alleen van belang op die handelsstal om dat ik weet dat ze dat daar doen.
Als ik een paard van een parteculier zou kopen, denk ik niet dat veel mensen een proeftijd geven, dus dan is dat niet van belang.

Voor de rest is alles wat ik in de beginpost heb gezet denk ik gewoon belangrijk. Beter een goed paard en 100 keer alles gecheckt dan een slecht paard en te overhaast geweest met kopen. Denk dat veel mensen het daarover met mij eens zijn. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:39

Figo schreef:
Ik ben opzoek naar een type haflinger (fjord oid) het gaat mij erom dat het een pony is van rond de 1.50, ik wil geen liever geen paard, maar als ik een e-pony van rond de 1.50 zou kopen zou ik er misschien snel te groot voor worden.
Daarnaast ben ik gewoon helemaal weg van haf's, fjorden en tinks en die rassen dus vandaar Haha!

OK, dat werpt een ander licht op de zaak Haha!
Leuke Tinker bespreekbaar? PB even voor details.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:52

Er staan wel voorbeeld koopcontracten op bokt, anders pb je mij maar.
Even zoeken met de zoekfunctie op b.v. contract of koopcontract dan zou je ze wel horen te vinden.
Een proeftijd kan ook bij een particulier hoor, het is maar net wat voor afspraken je daar over maakt.
NEt als de kosten voor het keuren, eerder deed men vaak bij goedgekeurd voor de kopernen bij afgekeurd voor de verkoper maar mijn ervaring is ondertussen dat men het wel wil maar dan ook de afkeurkosten vaak voor jou (als koper) zijn.
Want men vaak niet wil is een contract, wil men dat niet, dan maar verder zoeken naar eentje die het geen probleem vind.
Ze zijn er wel hoor.
Een goed eigen dierenarts uitzoeken om het dier daar te laten keuren, ook niet onbelangrijk en als het dier al gekeurd is evt. over laten keuren.
Info opvragen of navragen bij het stamboek zou geen probleem hoeven te zijn.
Als je veel doet via de mail (vragen stellen en zo heb je het wel gelijk zwart op wit en dat scheelt ook weer.
Let dan wel op dat je vragen ook daadwerkelijk beantwoord worden en niet half.
Vraag dan door.
Ga de eerste keer kijken op de tijd die je hebt afgesproken en een tweede keer er ruim voor indien mogelijk.
De eerste keer laat het dier voorrijden en of mennen, al naar gelang het dier kan uiteraard, kijk hoe ze hem poetsen en wat het dier laat zien, hoe ze de hoeven doen, doen ze die niet, vraag dan om het te doen, niet zelf, maar door de verkoper, let gewoon op alles bij het dier.
Ga dan zelf rijden/mennen/springen e.d..
Probeer het dier wel op alle vlakken uit die je er zelf ook mee zou willen doen.
en doe alles een volgende keer zelf, dus zelf uit het land halen, als hij/zij daar staat, of uit de stal, zelf poetsen, zelf de hoeven zelf optuigen/zadelen, zelf naar de bak of stukje buiten rijden, langs/door het verkeer e.d..
Succes met je zoektocht!