trailervraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 21:29

Ik kan een trailer aan schaffen maar ik vraag me af als er een kenteken bewijs erbij zit, mag je die dan achter de auto hangen als je alleen b rijbewijs hebt? Of houd eigen kenteken gelijk in dat je er een e voor moet hebben?

Jellie

Re: trailervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:30

Hangt van je auto en van het max. laadvermogen van de trailer af..

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:31

kentekenbewijs zegt alleen of hij gekeurd is (dacht dat het net zoiets als een apk was).

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:32

Als een trailer een eigen kenteken heeft, moet je even naar het gewicht van de trailer kijken.Maar eigenlijk is een 'eigen' kenteken niet meer dan een beveiliging tegen diefstal

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:32

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:39

Het kenteken bewijs zelf heeft niks te maken met het wel of niet achter je auto mogen hangen met je B rijbewijs.

Op je kentekenbewijs staan wel de gewichten die je nodig hebt om te kunnen berekenen of het mag

1) Het LEDIG gewicht van de auto moet hoger/gelijk aan het MAXIMALE gewicht van de trailer (dus eigen gewicht en MAXIMALE laadvermogen) zijn

2) Het MAXIMALE gewicht van de trailer (dus MAXIMALE laadvermogen en het gewicht van de trailer) + gewicht van de auto mogen niet hoger zijn dan 3500 KG.

Let op! Het gaat echt om het maximale laadvermogen en niet wat je er daadwerkelijk inzet Knipoog. Het is overigens wel mogelijk om een trailer terug te keuren zodat er wel met een B rijbewijs gereden mag worden. Hiermee moet je wel oppassen dat je natuurlijk niet over dat gewicht heen gaat met trailer+paard (mocht je van de weg geplukt worden om gewogen te worden Knipoog )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:18

Maya @ [TAO] FAQ TAO
lees de FAQ en er wordt je al een hoop duidelijk

Citaat:
Maar eigenlijk is een 'eigen' kenteken niet meer dan een beveiliging tegen diefstal
onzin! trailer kan evengoed worden gestolen al heeft ie een eigen kenteken, hoeveel auto's worden er niet per jaar gestolen en hoeveel kentekenplaten???

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:25

Als het goed is hebben alle aanhangers (in ieder geval wel de paardentrailers) tegenwoordig een eigen kenteken en zijn hiermee op naam geregistreerd (net als een auto). Dit heeft verder niets te maken met B of E rijbewijs. Wat zap schrijft is juist.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:28

ok, wij hebben overigens nog geen trailer gekocht hoor was alleen ter informatie. Dank je wel allemaal!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:28

Een trailer met een eigen kenteken houdt niets in met een wel of niet goed gekeurde trailer. Dit heeft te maken met het gewicht van de aanhanger met laadvermogen. Zodra de aanhanger met lading onder de 750 kg uit komt mag je er mee rijden met een zelfde kenteken als de auto.
Zodra jouw combinatie (gewicht auto met maximale lading EN het gewicht van de trailer met maximale lading) over de 3500 heen gaan heb je een E rijbewijs nodig.
Als ik de trailer van ons (deze mag maximaal 1300 kg wegen met lading) achter onze luxe auto vervoer mag ik er nog net met een B rijbewijs mee rijden. Rijd ik met de trailer achter onze andere auto heb ik wel mijn E nodig omdat ik dan ruimschoots volgens de papieren gewichten over de 3500 kg heen ga.
Je moet ten alle tijde rekening houden met de maximale massa's en niet met wat de combinatie weegt (wat vele doen omdat dat toch minder is....)
Wil je graag 1 advies geven: ga voor je E rijbewijs en zorg voor een goede degelijke trekauto die niet net het gewicht mag trekken maar die ruim genoeg over heeft. Je zit wat gewicht betreft (en daardoor ook verzekeringstechnisch) beter en het is voor je auto ook veel beter. Je leert op de juiste manier te riijde met een combinatie wat het ook een stuk leuker maakt om op pad te gaan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:09

meggiemeg schreef:
<knip>
Wil je graag 1 advies geven: ga voor je E rijbewijs en zorg voor een goede degelijke trekauto die niet net het gewicht mag trekken maar die ruim genoeg over heeft. Je zit wat gewicht betreft (en daardoor ook verzekeringstechnisch) beter en het is voor je auto ook veel beter. Je leert op de juiste manier te riijde met een combinatie wat het ook een stuk leuker maakt om op pad te gaan!

En bovendien is de regel dat je met B-rijbewijs en de juiste combinatie van gewichten mag rijden met een trailer, een aflopende zaak. Ga er maar vanuit dat binnen nu en vijf jaar (2012 wordt in de wandelgangen genoemd) deze regel van de baan is en alles met eigen kenteken ook een E-rijbewijs vereist (beetje kort door de bocht gesteld). Aangezien rijbewijzen ook steeds lastiger worden, heeft het dus weinig toegevoegde waarde om het niet te halen.........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:51

meggiemeg, heb je het laadvermogen van de trekkende auto wel meegeteld? 2x 1300kg (want die auto moet dat ook minstens wegen wil je er met B nog mee mogen rijden met trailer) is al 2600 kg MTM. Flinke auto mag ook flink laden....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 15:55

Onze auto mag geremd maar 1000 kilo trekken, maar we hebben al besloten dat we eerst voor een goede trek auto gaan zorgen en een e achter b rijbewijs.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:04

cissy schreef:
meggiemeg, heb je het laadvermogen van de trekkende auto wel meegeteld? 2x 1300kg (want die auto moet dat ook minstens wegen wil je er met B nog mee mogen rijden met trailer) is al 2600 kg MTM. Flinke auto mag ook flink laden....

Ja, daar heb ik rekening mee gehouden. De max massa van onze auto is 2030 kg en dat van de trailer 1300 kg. Dat maakt net geen 3500 kg. Ondanks dat deze auto 1600 kg mag trekken en dat er dus niet achter hang vind ik het geen ideale auto om de trailer vaak te moeten trekken (lees wekelijks). Voor nood geen probleem. Toch heb ik liever onze andere auto ervoor die mag namelijk 3000 kg trekken.
Dat is een soort van terreinwagen en die zijn meer gemaakt voor het zwaardere werk dan een luxe auto..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:05

pubelia schreef:
Onze auto mag geremd maar 1000 kilo trekken, maar we hebben al besloten dat we eerst voor een goede trek auto gaan zorgen en een e achter b rijbewijs.

Een hele goede beslissing!