De situatie is als volgt: wij hebben 7 paarden staan op het land/erf met inloopstal. Nu willen we een stukje afscheiding tussen ons en de buren weghalen, zodat onze merries met veulens bij elkaar kunnen staan. Dat betekent dus dat we dan 8 paarden plus nog 2 veulens hebben rondlopen en ook de loopstal in kunnen. De staleigenaresse verwachtte geen problemen, want zij zag het als volgt: de paarden lopen ook op het land van de buren, dus in principe blijven beide paarden staan waar ze nu ook staan, maar af en toe lopen ze even over naar naar elkaar. Is er iemand die hier verstand van heeft hoe dit precies zit? Het zou super zijn als de veulens samen kwamen te staan, maar ik wil van tevoren wel even weten hoe de regels zijn, hoe hoog de boetes en of de veulens ook meteen meetellen als heel paard?
Als je je paarden puur voor de hobby hebt, dus geen bedrijf met paarden hebt, heb je geen vergunning nodig en mag je er zoveel houden als je zelf wilt.
Dus als het bijvoorbeeld een pensionstal is heb je wel een vergunning nodig vanaf inderdaad 7 paarden of 14 shetlanders geloof ik, tenminste als dat inmiddels als die regels inmiddels niet meer veranderd zijn.
Er staan 5 paarden van de eigenaren zelf, waaronder 1 shet, en 2 pensionpaarden, waarvan 1 een veulen krijgt. En dan zouden we dus een stukje willen delen met de buren, waar ook 1 merrie met veulen staat. Ik kon op internet helaas niet echt iets vinden over hoe de regels precies zijn.
Hoe het met vergunningen zit als ze over kunnen lopen naar de buren en andersom weet ik ook niet... Misschien dat je eens moet informeren bij een instantie die daar over gaat als je geen risico's wil nemen.
Bij mijn weten mag je maar 4 paarden per gezin, zonder vergunning. Verder weet ik ook niet . Wij hebben een pension/prive stal en ja natuurlijk moet je daar vergunning voor hebben ook ivm de mest regeling enz. Evt effe jou gemeente bellen en daar info vragen. Kan namelijk per gemeente sterk verschillen.
maroush als je dan dalijk de heining er tussen uit hebt lopen de dieren op een stuk land wat uit twee percelen bestaat en dus in twee adressen verdeeld is je hebt op dat moment nog steeds maar de paarden die van jou zijn de paarden van de buren , blijven de paarden van de buren en het land blijft van twee verschillende personen denk niet dat je daar ook maar enig probleem mee zou hoeven krijgen
als je met veulen een paard te veel in eigendom zou hebben en op adres zou hebben staan is dat volgens mij nog steeds geen probleem zolang het veulen nog aan de voet loopt
friesiszwart
Voor de nieuwe mestboekhouding is 7 paarden of 15 ponies het maximum wat je zonder mestboekhouding mag hebben. Dat heeft niets te maken met partikulier zijn, hobbymatig of bedrijf. In hoeverre veulens meegeteld worden in dit geheel weet ik niet, vaak is dat een tijdelijk iets. Als ze er na een half jaar (afspeenleeftijd) nog lopen zouden ze wel meegeteld kunnen worden.
joyce B
als je meer dan 7 paarden hobbymatig hebt, moet je aan kunnen tonen/bewijzen dat het echt hobbymatig is. Als je dat aan kunt tonen, dan kun je er nog onderuit komen. Verder zou ik liever de percelen gescheiden houden en dan alleen een doorgang maken zodat je kunt kiezen of de paarden op het ene of het andere stuk kunnen staan of heen en weer kunnen lopen. Dan is ook duidelijker dat het om 2 verschillende percelen met verschillende eigenaren gaat en krijg je ook later geen gedoe met erfgrenzen en zo.
Kijk eens op www.knhs.nl daar staat vast één en ander op vermeld. Elke gemeente is anders. Bij ons is het boven de 7 paarden dat je onder de mestwet valt, hobbymatig..maar gekke is dat je maar 4 paarden mag houden, ga ik een paar straten verderop, dan mag je daar weer tot 7 paarden houden. Was afhankelijk van het bestemmingsplan en doeleinden van het land. Bel je gemeente dus even
joyce B
Volgens mij heeft een bestemmingsplan niet met de mestwetgeving te maken. Het ene is op gemeenteniveau en het andere landelijk. Iets wat landelijk is mag per gemeente dus nooit verschillen.
Als het goed is idd niet Dubbeldun. Ware het niet dat ik eerst bij een boer stond, een melkveebedrijf. We hadden daar eerst 5 paarden, toen 3 en hij mag er maar 2 op hebben..omdat zijn bestemmingsplan anders is en dan met de mestwet in problemen komt. Paardje heb ik dus verhuist. Als iets landelijk is, mag een gemeente wel andere regels invoeren, als tegen maar niet in strijd zijn met de wet. Zo mag je in Drenthe in Borger bv aan huis alweer veel meer paarden hebben, dan hier bij ons in het midden vh land.
Mestwetgeving en bestemmingsplannen zijn idd twee verschillende dingen. Volgens de mestwetgeving (landelijk) mag je 7 paarden en 15 ponies houden zonder een administratie bij te houden. De gemeentelijke verordeningen kunnen echter regels op een ander vlak aangeven, die hebben dus niets met de mestwetgeving te maken, maar met de manier waarop grond gebruikt wordt. Dat kan zijn dat je maar een bepaald aantal paarden op een perceel mag houden. Dat verschilt per gemeente en soms zelfs per bestemming. In mijn gemeente mag je op agrarische grond maar twee paarden houden en mag je maar een beperkt deel van je grond met agrarische bestemming gebruiken voor het houden van die twee paarden. Vrij beperkende regels dus. Gemeenten hebben echter wel veel handvaten om handhavend op te treden, het is dus wel een telefoontje naar je gemeente waard om erachter te komen hoe de regels bij jullie precies zijn.
Super bedankt voor al jullie reacties! We hebben ook even gebeld naar de gemeente, maar volgens hen moesten we bij het ministerie zijn. Ze konden ons iig niks vertellen. Maargoed, hier kom ik iig alvast wat verder mee
Ik heb het ook na gevraagd bij de gemeente , in principe moet je een vergunning hebben als je idd meer dan 7 paarden hebt maar dan ook meer dan 7 stallen. Op het land mag je er zoveel hebben lopen als je wilt , hier zeiden ze dat het puur om de stalling gaat en niet hoeveel er op het land lopen.