Vraagje over het samen bezitten van een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marielle538

Vraagje over het samen bezitten van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 12:26

Ik zit erover te denken om samen met een kennis een paard te kopen. Nou is mijn vraag: hoe zit het precies als 1 van ons besluit om er bijv. na een jaar mee te stoppen? We gaan er uiteraard niet vanuit, maar je weet het maar nooit.
Moet diegene dan 'uitgekocht' worden? Is dit bedrag dan de helft van wat het paard gekost heeft? En stel dat het paard na een aantal jaar van bijv. niveau B naar M is gegaan, dan is het dier natuurlijk ook meer waard. Heeft dit er ook mee te maken?

Voor- en nadelen van het samen kopen van een paard heb ik al genoeg in de zoekfunctie gelezen, dus die kunnen achterwege gelaten worden Knipoog
Maar ik vond in de zoekfunctie geen antwoord op deze vraag.

Bovendien kunnen we het allebei qua kosten en tijd aan mocht 1 van ons ermee stoppen, dus dat probleem hebben we niet. We hebben er alleen om bepaalde redenen voor gekozen om het samen te doen.....

confetti

Re: Vraagje over het samen bezitten van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:30

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen om met 2 en een paard te kopen. Ik heb al diverse malen meegemaakt in mijn omgeving dat dit niet goed ging. De ene wilde het paard verkopen en de andere houden. En als er dan een prijs bepaald moest worden, dan kwamen de problemen, want wat jij ook zegt, een paard gaat van B naar M niveau en als het paard dan nog een mooie leeftijd heeft, gaat de waarde ook omhoog. Ik zou er nog goed over nadenken alvorens met 2 en een paard aan te schaffen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:38

Het lijkt me dat het zo zit zoals je het afspreekt. En om daar goede afspraken over te maken lijkt me sowieso handig. Knipoog

Logischerwijs denk ik dat je dan een onafhankelijk iemand de waarde van het paard op dat moment moet laten taxeren zodat de één de ander met de helft van de taxatiewaarde uitkoopt. En zo ook voor de evt. spullen als zadel en hoofdstel als deze ook gezamenlijk worden aangeschaft.

Het lijkt me alleen veel kritischer punt om afspraak te maken over wie welke verantwoording heeft als het paard een blessure oploopt o.i.d. Wat als de een beslist om de dierenarts erbij te halen en de ander dat liever nog even afwacht en zo kan ik nog wel meer dingen bedenken..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:44

Laatst is er ook iemand geweest die een topic heeft geopend hierover..heel veel reacties op gekomen!

gevonden: [TAO] Een paard delen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:36

Indien je het samen zou doen zou ik op dit moment een prijs bepalen van:
huidige prijs, de prijs nadat hij een hoger dressuurniveau behaald heeft.
Hierdoor weet je beiden waar je aan toe bent indien een van beide wil stoppen. De prijs is vastgelegd dus die discussie heb je niet meer. Wel zou ik duidelijke afspraken maken waneer wel of niet een DA ingeschakeld zal worden.
Verder ideaal samen een paard de verplichting en de kosten kun je delen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:39

Ik zou als je niet voor verrassingen wil komen te staan een contract laten maken:) Dan weet je alles gewoon zeker en is de kans heel ieniemini klein dat het fout gaat!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:40

Ja zo wie zo op papier vastleggen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:43

Niet doen!

Je schrijft dat jullie qua geld en tijd allebei een paard kunnen kopen voor jezelf. Doe dat dan en bespaar jezelf alle problemen. Een paard hebben brengt veel onverwachte kosten en zorgen mee. Als je het over alles met zn tweeen eens moet worden kan het bijna niet anders of er komt een keer ruzie van. En uiteindelijk heb je dan zoveel discussie over dat uitkopen, dat je het paard van ellende aan een derde moet verkopen. Ik heb het al zien gebeuren en het is echt ellende voor alle betrokken partijen, het paard voorop.

Dus koop lekker zelf een paard. Heb je veel meer plezier van.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:45

ik zou het ook nooit doen, komt geheid ruzie van

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:47

Geeft altijd ellende. Koop zelf een paard en neem eventueel een bijrijder. heb je zelf de touwtjes in handen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:49

Niet doen je hebt dan nooit een paard van jezelf,er zijn te veel verschillende meningen als je het samen doet.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:33

Om op je vraag terug te komen Knipoog ik persoonlijk zou de officiele prijs laten, mocht iemand de ander willen uitkopen. Jullie hebben hem dan beide immers verder doorgereden, dus beide werk en maandelijkse kosten aan gehad. Stel je komt er halverwege achter dat die andere helft mss toch meer tijd en training erin steekt en zij het paard in de verkoop wilt hebben, maar jij hetd ier over wilt nemen, met wt pech mag je €1000 neerleggen, terwijl je wel elke maand onkosten hebt gehad. Stel dat hij nar een andere verkocht zou gaan worden, ja dan is het lgisch de prijs te verhogen naar wat hij kan etc.
Dit is iig hoe ik het zou aanpakken hoor, om het voor beide partijen leuk te houden Lachen
Voor de rest zou ik al het andere ook heel goed op papier laten zetten, stel iemand van jullie gaat verhuizen naar andere plaats, verder van de stal, kiezen jullie de gulden middenweg door paard te verhuizen in het midden van jullie woonplaatsen of blijft ie op zelfde plaats? (of wat als 1 van jullie het niet meer naar de zin heeft op stal en wilt verhuizen?).
Afspraken overd ingen aanschaffen, niet dat iemand een nieuw hoofdstel koopt en jij dar ongevraagd de helft van derekening van mag betalen..al dat soort kleine pietluttige dingetjes. Je weet nooit waar je voor komt te staan Knipoog

Veel succes.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:35

Een goed contract opstellen met wensen van beide erin.
Ook belangrijk te vermelden wat er met het paard gebeurt al 1 van de 2 eigenaren komt te overlijden enz...

Ik ben nu ook samen met de fokker van zena eigenaar en we alles zwart op wit gezet. En alles gaat supergoed.