pony trekt zich los tijdens transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FuegoJoy

pony trekt zich los tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 06:37

even een kleine uitleg : onze nieuwe aanwinst is nu een aantal keer meegeweest op transport , hij loopt heel braaf de vrachtwagen in en ook braaf er weer uit , onderweg staat hij zeer rustig ( ik hoor geen gestommel) alleen ... toen wij vorige week aankwamen op het strand had meneer de ketting losgetrokken en stond los ... afgelopen zaterdag toen we terug kwamen van een wedstrijd en ik de klep opendeed hing zijn halster in drie stukken en keek hij me aan van , kijk mij eens ...

ik heb hem een keer toen we naar training gingen niet vastgemaakt en hij stond de hele rit zeer rustig aan zijn buurvrouw te knabbelen,

nu is mijn vraag , is het verstandig hem los in de wagen te zetten, ben zo bang dat hij met het proberen zich los te trekken zich bezeerd of verwond.
en om nou elke keer dat we op concour gaan de haken weer te maken of een nieuw halster te moeten kopen vind ik ook zo wat ....

Waratje

Re: pony trekt zich los tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:48

Als hij "los" op de wagen rustig staat, dan zou ik niet moeilijk doen en hem gewoon los op de wagen zetten. Wel halster om, natuurlijk, maar niet vastzetten. Sommige paarden hebben daar gewoon bezwaar tegen. Een paard dat ik kende kon je ook vastzetten waar je zin in had, die maakte zich onderweg ook altijd los en stond dan gewoon heel rustig op de wagen, dus na verloop van tijd nam haar eigenaar ook niet meer de moeite om haar vast te zetten.
Mijn merrie staat op de vrachtwagen en in de tweepaardstrailer ook niet vast, maar onze ruinen dus wel. Hangt van het paard af of het kan.

Als ze verder rustig op de wagen staan kan het, als ze neiging hebben om te stommelen is het minder verstandig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:50

Mijn paard maakte standaard de knoop los. Bond je haar vast aan de ring, dan had ze dat in vijf min. los. Al deed je het tien keer, tien keer maakte ze zich los. Ik kon dat zien, omdat ik vrije doorloop vanuit de cabine naar de paarden had. Mijn verzorgster bond in eerste instantie braaf weer vast, maar na 5 keer binnen een kwartier heeft ze het maar opgegeven Haha! Haha!
Het heeft voor het paard geen enkele toegevoegde waard om te worden vastgebonden. Het is een zinloze actie, die niks toevoegd. De enige uitzondering is wanneer twee paarden elkaar onderweg constant gaan lopen vervelen, bijten en dat soort flauwekul, maar ik ken eerlijk gezegd maar weinig paarden die dat doen. Vastbinden zit oornamelijk tussen de oren van de mens, niet bij de noodzaak voor het paard.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:47

dank je wel voor de reacties , meneer krijgt zijn zin , hij hoeft niet meer vast ! Hij staat onderweg zeer rustig maar vind dat vaststaan maar niks , op de spuitplaats doet hij het ook , eenmaal los blijft hij gewoon rustig staan, loopt niet weg en je kan alles met hem doen , het rare is hij raakt niet im paniek maar knutselt net zo lang tot hij los is ...