Ligt het aan de lengte of de breedte van de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Ligt het aan de lengte of de breedte van de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 22:28

hier even het verhaal. een lang verhaal, maar hoop dat jullie toch even willen lezen
Ik had een trailer gekocht, het was mijn 1e trailer en was dus nog echt een leek hierin

afgelopen weekend wilde ik mijn merrie (173 groot) in mijn trailer zetten.
zij is trailermak, en heeft paar maanden terug nog op een 1paards KUMO trailer gestaan.

Nou gingen we haar zaterdag op de trailer laden, ik loop de trailer in, en ze loopt gewoon met mij mee, niks aan de hand.
Op het moment dat ik onder de stang door wil, merk ik dat het deurtje dicht is. (ja ik weet hoe dom, ik kan mezelf ook echt ontzettend met een baksteen voor mijn kop slaan Boos! Boos! Boos! !!!).
Niks aan de hand, vriend wil het deurtje open doen, maar op dat moment vliegt mijn paard in de achterruit.
Het even toen weer even geduurd (half uurtje), maar uiteindelijk heb ik haar een tweede keer erop gekregen,ze liep gewoon mee en was niks aan de hand,(dit keer wel met deurtje open), maar zodra ze binnen stond en ik net buiten, en men de stand achter haar wilde zetten, vloog ze weer eruit.
we kregen haar hierna niet meer erop.

We hebben de trailer en het paard opgemeten.
mijn trailer is:
breedte: 120 cm
hoogte: 210 cm
en lengte van stang tot stang (in verste gaatjes): 180 cm
en mijn merrie is van zijkant staart tot de zijkant van haar borst(iets voor haar schouder)in de lengte ongeveer 180 cm.
dit zou dus beteken dat ze maar net in de trailer in de lengte past...

de dag erna, hebben we nogmaals op die van mij geprobeerd maar kreeg haar met geen mogelijkheid erin...
daarna hebben we een trailer erbij gehaald die 1 3/4e is.
Hier liep ze in eerste instantie niet in, maar na wat aanmoedigen stond ze erop.
die trailer is ongeveer 190 van stang tot stand, en 140 in de breedte. dus iets breder als normaal.
toen we haar even hebben laten staan,gerustgesteld hebben we haar eraf gehaald, en na enkele minuten weer erop proberen te zetten. Toen ging ze niet. Maar je merkte dat het gewoon stijfkoppigheid is. want ze toont geen enkele angst. ze staat ongeveer rechtop voor de plank te slapen en rustig wat te kijken,snuffelen en zet ook 2 of 3 hoeven op de plank.
we hebben trouwens eerst zo geprobeerd en toen met longeerlijnen achter haar en met voer.

nu dachten wij dat ze geschrokken is op mijn eigen trailer, omdat deze in de lengte bijna 10 cm verschilt, en er geen raampje voor in zit, waardoor veel minder licht inval is, daarnaast is de ruimte voor de stang, dus tot de voorkant van de trailer ook niet zo breed omdat deze bijna direct in een punt loopt.

Nu ben ik vandaag naar een andere trailer gaan kijken.
deze was 194 cm in de lengte (van stang tot stang) en 120 in de breedte.
Nu heb ik de discussie met mijn vader, hij zegt dat we een brede trailer voor mijn merrie moeten aanschaffen omdat de breedte te smal is, en dat ze daardoor niet op de mijne wilde staan, maar ik zeg dat dat de lengte (180 in mn eigen trailer, 194 in deze wat ik gezien heb) het verschil maakt omdat het te krap is voor haar.
Want ik denk zo:
- ze heeft op een 1paardstrailer gestaan, deze zijn helemaal smal.
- bij de vorige baas heeft ze op een tweepaards , tussen de schotten gestaan.
- als het aan de breedte lag, was ze niet zomaar in 1 keer op mijn eigen trailer gelopen, en pas in de achteruit toen ze erop stond, dan had ze al eerder vrees voor de breedte gehad, en was ze ook wss in 1 keer op die andere trailer van een vriendin(die van 140 in de breedte gelopen) van mij gelopen, aangezien die een stuk breder is, maar hier vertikte ze t ook.

sinds ze op de 1 3/4e heeft gestaan, merk je dat het voor 95% stijfkoppigheid is , dat zie je gewoon aan haar gedrag. ze is zich verschrokken en nu speelt ze het het spelletje dat ze weet wat ze kan.

Maar mijn vraag aan jullie is:
denken jullie, dat mijn paard niet mijn trailer op wilde doordat de breedte te smal is (dus 120cm) of doordat op de ene trailer de lengte te klein is (180)?
Ik denk dus de lengte, en mijn vader de breedte.

Ik vraag dit omdat ik mij niet weer wil verkopen aan iets.
alvast erg bedankt voor de reacties, ik hoop dat mijn verwarde verhaal begrijpbaar is!

Amanda__

Re: Ligt het aan de lengte of de breedte van de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:07

heeft iemand een idee,ervaring etc?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:26

Als ik het zo lees zou ik zeggen dat de breedte niet het probleem is. Ruimte tussen de stangen moet in ieder geval voldoende plaats bieden voor het paard, dus als je paard 1.80 m lang is, zul je dat toch als minimale ruimte moeten hebben.
Verder zijn er een hoop zaken die voor een paard verschil kunnen maken: hoeveelheid licht, groot raam, klein raam of geen raam, geluiden, vering, stabiliteit, etc. Er kan dus meer spelen dan alleen lengte en breedte.

Wat ik trouwens niet snap is hoe je paard in de achteruit kan als jij eruit wilt gaan. Dan heeft je vriend toch eerst de stang achter het paard gedaan voor hij naar het deurtje loopt?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:29

Waratje schreef:
Als ik het zo lees zou ik zeggen dat de breedte niet het probleem is. Ruimte tussen de stangen moet in ieder geval voldoende plaats bieden voor het paard, dus als je paard 1.80 m lang is, zul je dat toch als minimale ruimte moeten hebben.
Verder zijn er een hoop zaken die voor een paard verschil kunnen maken: hoeveelheid licht, groot raam, klein raam of geen raam, geluiden, vering, stabiliteit, etc. Er kan dus meer spelen dan alleen lengte en breedte.

Wat ik trouwens niet snap is hoe je paard in de achteruit kan als jij eruit wilt gaan. Dan heeft je vriend toch eerst de stang achter het paard gedaan voor hij naar het deurtje loopt?

de eerste keer dat ze eruit vloog, was ik nog goed onder de stang door, en de tweede keer wilde ze NET de stang erin zetten en stond zo net aan de andere kant van de stang en wilde ik bijna naar buiten stappen...
Ik had haar nog vast, maar ze trok zo plotseling en met zo een snelheid achteruit dat ik haar gewoon niet kreeg tegen gehouden.. het was onverwachts.

de breedte niet,
lengte zou misschien NET passen. in mijn ogen.
hebben mijn paard niet in de lengte niet precies kunnen opmeten aangezien ze doodsbang was voor de meter haha Tong uitsteken
maar misschien is juist wel iets meer als 180 of mss wel iets minder. Maar ze is iig vrij lang..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:31

Misschien biij je paard blijven staan tot dat de stang erachterzit en de klep dicht is?
Dit doe ik nl. ook altijd en misschien is ze dat ook gewend, en vind ze het eng om alleen te blijven staan als de klep nog niet dicht is.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:32

is idd een idee.

Maar denk je dat mijn trailer te klein is in de lengte?
Hij verschilde met een andere anderhalfpaards trailer toch wel bijna 10 cm in de lengte (van stang tot stang) en had meer ruimte in de neus van de trailer.
of denk je dat hij te klein is in de breedte? (als je mijn verhaal leest?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:36

meer ruimte is nooit verkeerd
Maar er zijn idd meer dingen die meespelen
kleur, ramen enz

Maar voordat je zelf uit de trailer gaat zorg dan dat de helper de stang er achter heeft. evt de klep al dicht.
Zet je paard vast en ga dan pas de trailer uit Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:39

dankjewel voor de tip.
ben idd nog een leek als het gaat om trailers en laden, met vallen en opstaan leer je..

Als jullie mijn verhaal lezen, wat denken jullie dat dan bij mijn paard voor een factoren zouden kunnen spelen?
en zouden jullie voor een andere trailer kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:42

Ik heb gemerkt dat kleur veel kan maken
Een witte die dus licht is van binnen gaan ze eerder in dan een donkere binnenkant.

Ik heb ook meegemaakt dat paarden wel op een 2 paards gaan met een doorzichtig tussenschot, maar was het zwart dan niet omdat het te smal oogde dan.

Per paard verschillend dus

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:43

ok bedankt!

Iemand anders mss nog?
wat zit nu beetje in dubio of ik een andere trailermoet komen, aangezien ik nu een mooie en betaalbare heb zien staan!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:47

Te breed is natuurlijk ook niet goed, heb een keer een paard weg zien rijden in een 1,5 paard trailer en die vond het duidelijk niet leuk..
Mensen waren 6 uur bezig geweest met laden vanaf het strand, waren bij ons op stal gekomen om het daar te laten overnachten maar uiteindelijk via een gang en ene bezem erin kunnen proppen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:50

dat is ook niks natuurlijk...
Paard moet ook beetje steun hebben, toch?

is 1.20/130cm een standaar maat qua breedte of hebben jullie trailers die toch breder zijn?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:51

Als ik het allemaal zo lees, zeg ik eerder de lengte dan de breedte. Maarrrrrrr er kan net wat de rest zegt nog veel meer meespelen. Het hebben van geen raam voorin, of een klein raam, de kleur binnenin de trailer, ander geluid van de bodem, vering die anders klinkt.
Nog een optie waarom ze zo reageert, mss heeft ze zich ooit in een trailer het hoofd voorin gestoten. Kan ook zon reactie opleveren.

Al met al vind ze blijkbaar deze trailer niet aangenaam. Ik zou zelf een paar dagen proberen met die andere trailer (oefenen). en als het daar geen probleem is nog 1 keer met de jouwe. begint ze dan weer te miepen heb je een aardig antwoord of je wel of niet een andere trailer kan gaan kopen Haha! Knipoog
Want dat wat ze vertoont lijkt mij geen stijfkoppigheid, eerder dat ze wat onzeker begint te worden of het nu allemaal wel goedkomt. Bij sommige lijkt het dan alsof ze de kop ertegen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:53

Volgensmij is 135 een beetje de maat voor 1,5 paard.

Maar ik zou het ook nog een poos met deze proberen hoor Lachen

Overigens, het rijden van de chauffeur is erg belangrijk voor laad gedrag.
Veel denken dat ze zachtjes gaan..maar vaak toch niet rustig genoeg Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:54

hebben nog niet haar gereden :p
zover kwamen we niet eens, en de laatste keer dat ze erop stond heeft ze gewoon normaal gedrag vertoont,
en toen stond ze op een 1paards .... terwijl we eerst op een ander trailer hadden geprobeerd toen,en daar ging ze niet op :s

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:57

Meeste paarden vinden een lichte en ruime trailer prettiger. Dit paard lijkt geen problemen te hebben met de breedte, dus daar zou ik me niet al te druk over maken. De meeste trailers zijn 1,5 paards en zijn dan al ruimer dan een vakje in een tweepaards. Als het paard geen problemen had met een tweepaardstrailer, zal de breedte niet (zwaar) meespelen.

Als je paard bang is voor je meetlint, neem dan een strotouwtje dat je langs haar lijf houdt en dan nameten wat de lengte is. Eventueel wrijf je er eerst even een beetje mee langs het lijf, zodat ze went aan die aanraking.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:59

Waratje schreef:
Meeste paarden vinden een lichte en ruime trailer prettiger. Dit paard lijkt geen problemen te hebben met de breedte, dus daar zou ik me niet al te druk over maken. De meeste trailers zijn 1,5 paards en zijn dan al ruimer dan een vakje in een tweepaards. Als het paard geen problemen had met een tweepaardstrailer, zal de breedte niet (zwaar) meespelen.

Als je paard bang is voor je meetlint, neem dan een strotouwtje dat je langs haar lijf houdt en dan nameten wat de lengte is. Eventueel wrijf je er eerst even een beetje mee langs het lijf, zodat ze went aan die aanraking.

dat ik daar niet eerder aan heb gedacht Bloos !
ik dacht zelf ook niet aan de breedte, maar wel aan de lengte en het ruimtelijke effect idd...

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 09:54

vorige baas van mij merrie vertelde mij dat hun trailer heel licht isvan binnen, heeft witte kleur, veel licht inval en als het donker werd moest voor de merrie wel altijd het lampje aan!
aangezien mijn trailer stuk donkerder is kan dat er mee te maken hebben toch?

verder zit ik nu in de dubio:
* trailer kopen die nog zeker 10 of 20 jaar mee kan, erg goed in orde is, mooi ruim is van binnen, veel licht in val, fijne oploopplank.
en waarvan ik zeker weet als ik weer met haar ga oefenen dat eigenlijk niet aan de trailer kan liggen als ze weigert.

*of mijn eigen trailer houden: die nog een jaar of 3-5 meegaat. waar hier en daar al roest zit, de oploopplank niet zo fijn is, en die qua de lengte van stang tot stang 10 cm verschilt. Waardoor ze mss net past Weinig lichtinval heeft en de ruimte voor in de neus een stuk minder is als bij die wat ik nu heb zien staan.
en als ik ga oefenen met de kans dat ze toch echt de trailer niet fijn vind en ik haar erop wil hebben en ze dan nooit meer op trailer gaat..

pfff

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:30

Als je trailer nog maar een jaar of 3 meegaat, zou ik hem nu verkopen en een goede nieuwe kopen. Lichte kleur van het interieur speelt heel zeker een rol voor veel paarden, dus als je toch van plan bent om voor een nieuwe te gaan, zoek je er meteen eentje uit die lekker licht is van binnen en bovendien voldoende ruimte heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:32

En de hoogte dan? Mijn trailer is uit mijn hoofd 2.30 hoog

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:35

hoogte was zowel bij de trailer van mij,wat ik nu dus heb, die trailer wat ik gezien heb en de trailer van een vriendin van mij ongeveer t zelfde op enkele cm na.
Dat was iig niet, qua hoogte paste ze er goed in.
enigste wat ik zeker weet, haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:41

Paarden zijn van nature claustrofobisch. Het zijn vluchtdieren en willen weg kunnen rennen als het moet en gevaar aan zien komen.

Als je een trailer hebt die donker is, voorin al snel heel smal is EN geen raam heeft om te kunnen kijken (een hele belangrijke dus) dan heb je al gauw een probleem met paarden. Dit is eigenlijk nog van een groter belng dan de lengte en de breedte.
Verder moet het paard er uiteraard wel inpassen, maar ook steun hebben, dus voor 1 paard niet te breed, maar moet ook niet tussen de stangen gepropt worden. Toch denk ik uit jouw verhaal dat licht en ruimte voorin de oorzaak zijn

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:08

Arnoud, dankje voor bericht! hier heb ik denk ik echt wat aan!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:02

ik heb een trailer te koop zien staan voor mijn merrie van 173.
Het merk is van der Sluis.
de maten zijn:
van stang tot stang: 195cm
en de breedte binnen is ongeveer 125/130cm

Ik vnd de breedte smal? of is dit standaard?
en is dit te smal voor een anderhalf paards trailer?

Wat denken jullie dat ongeveer de standaard maat voor een trailer is?
en denken jullie dat 125/130 te smal is?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:41

de lengte van 1.80 is te kort dus dat moet zeker veranderd worden. Ik zit te denken ben je zelf onzeker wat je op haar overbrengt? Wat ik begrijp dat zij vaker probleemloos met de trailer is meegeweest.