Ik had een trailer gekocht, het was mijn 1e trailer en was dus nog echt een leek hierin
afgelopen weekend wilde ik mijn merrie (173 groot) in mijn trailer zetten.
zij is trailermak, en heeft paar maanden terug nog op een 1paards KUMO trailer gestaan.
Nou gingen we haar zaterdag op de trailer laden, ik loop de trailer in, en ze loopt gewoon met mij mee, niks aan de hand.
Op het moment dat ik onder de stang door wil, merk ik dat het deurtje dicht is. (ja ik weet hoe dom, ik kan mezelf ook echt ontzettend met een baksteen voor mijn kop slaan
!!!).Niks aan de hand, vriend wil het deurtje open doen, maar op dat moment vliegt mijn paard in de achterruit.
Het even toen weer even geduurd (half uurtje), maar uiteindelijk heb ik haar een tweede keer erop gekregen,ze liep gewoon mee en was niks aan de hand,(dit keer wel met deurtje open), maar zodra ze binnen stond en ik net buiten, en men de stand achter haar wilde zetten, vloog ze weer eruit.
we kregen haar hierna niet meer erop.
We hebben de trailer en het paard opgemeten.
mijn trailer is:
breedte: 120 cm
hoogte: 210 cm
en lengte van stang tot stang (in verste gaatjes): 180 cm
en mijn merrie is van zijkant staart tot de zijkant van haar borst(iets voor haar schouder)in de lengte ongeveer 180 cm.
dit zou dus beteken dat ze maar net in de trailer in de lengte past...
de dag erna, hebben we nogmaals op die van mij geprobeerd maar kreeg haar met geen mogelijkheid erin...
daarna hebben we een trailer erbij gehaald die 1 3/4e is.
Hier liep ze in eerste instantie niet in, maar na wat aanmoedigen stond ze erop.
die trailer is ongeveer 190 van stang tot stand, en 140 in de breedte. dus iets breder als normaal.
toen we haar even hebben laten staan,gerustgesteld hebben we haar eraf gehaald, en na enkele minuten weer erop proberen te zetten. Toen ging ze niet. Maar je merkte dat het gewoon stijfkoppigheid is. want ze toont geen enkele angst. ze staat ongeveer rechtop voor de plank te slapen en rustig wat te kijken,snuffelen en zet ook 2 of 3 hoeven op de plank.
we hebben trouwens eerst zo geprobeerd en toen met longeerlijnen achter haar en met voer.
nu dachten wij dat ze geschrokken is op mijn eigen trailer, omdat deze in de lengte bijna 10 cm verschilt, en er geen raampje voor in zit, waardoor veel minder licht inval is, daarnaast is de ruimte voor de stang, dus tot de voorkant van de trailer ook niet zo breed omdat deze bijna direct in een punt loopt.
Nu ben ik vandaag naar een andere trailer gaan kijken.
deze was 194 cm in de lengte (van stang tot stang) en 120 in de breedte.
Nu heb ik de discussie met mijn vader, hij zegt dat we een brede trailer voor mijn merrie moeten aanschaffen omdat de breedte te smal is, en dat ze daardoor niet op de mijne wilde staan, maar ik zeg dat dat de lengte (180 in mn eigen trailer, 194 in deze wat ik gezien heb) het verschil maakt omdat het te krap is voor haar.
Want ik denk zo:
- ze heeft op een 1paardstrailer gestaan, deze zijn helemaal smal.
- bij de vorige baas heeft ze op een tweepaards , tussen de schotten gestaan.
- als het aan de breedte lag, was ze niet zomaar in 1 keer op mijn eigen trailer gelopen, en pas in de achteruit toen ze erop stond, dan had ze al eerder vrees voor de breedte gehad, en was ze ook wss in 1 keer op die andere trailer van een vriendin(die van 140 in de breedte gelopen) van mij gelopen, aangezien die een stuk breder is, maar hier vertikte ze t ook.
sinds ze op de 1 3/4e heeft gestaan, merk je dat het voor 95% stijfkoppigheid is , dat zie je gewoon aan haar gedrag. ze is zich verschrokken en nu speelt ze het het spelletje dat ze weet wat ze kan.
Maar mijn vraag aan jullie is:
denken jullie, dat mijn paard niet mijn trailer op wilde doordat de breedte te smal is (dus 120cm) of doordat op de ene trailer de lengte te klein is (180)?
Ik denk dus de lengte, en mijn vader de breedte.
Ik vraag dit omdat ik mij niet weer wil verkopen aan iets.
alvast erg bedankt voor de reacties, ik hoop dat mijn verwarde verhaal begrijpbaar is!

!