Ervaring kwaliteit Heja- trailers? En ronde of 'vierkante' a

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Ervaring kwaliteit Heja- trailers? En ronde of 'vierkante' a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 15:44

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Heja-trailers.
Met name de oudere modellen. Heb er nl één op het oog (1,5prds, '92) die wel wat lijkt, maar heb geen idee hoe de kwaliteit van dat merk is.
Overigens maakt het me niet uit dat een groot paard er moeilijk inpast... het is nl voor 2 shetten Knipoog
Hoor het graag!

Ook heb ik gehoord dat ronde assen kunnen 'doorslaan' en je dus de assen moet vervangen. Iemand hier dat wel eens gehad? Schijnt dat er ook trailers zijn met 'vierkante' assen waarbij dat niet kan gebeuren...?
Weet niet wat het meest voorkomt... rond of vierkant?

Alle info is welkom!

ikke

Re: Ervaring kwaliteit Heja- trailers? En ronde of 'vierkante' a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:17

Alle paardentrailers staan op rubbergeveerde Al-Ko assen. De uitzonderingen zijn Westfalia en Ifor Williams.
Alle rubber geveerde assen kunnen in theorie "doorslaan" en dat betekend dat de askop verwijderd moet worden en voorzien van nieuwe rubber blokken. Ik ben het eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen, ook niet op Weijers of Wesco's van 20+ jaren oud.
Strikt genomen is het dus geen fabel, maar in de praktijk redelijk zeldzaam.

Heja is een goedkoper merk en daarmee is de kwaliteit niet wat je bij Westfalia mag verwachten. Echter, als ie er netjes uitziet, goed spoort en remt, een harde bodem heeft en geen overmatige roest op het onderstel heeft, dan heb je in de basis een nette trailer. Ze zijn alleen niet bijster kleurecht, maar ja, je kunt niet alles hebben........

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 19:45

Heel erg bedankt voor je reactie! Als ik alles op bokt zo lees over trailers, dan kan ik jou wel geloven Knipoog Haha!

Kleurechtheid maakt me niet uit, net wat je zegt, je kunt niet alles hebben. Hij is ook idd wat vaal geworden.
kGa morgen een testritje maken... ben benieuwd! Verder heb ik geen roest gevonden, maar zal nog es extra goed kijken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:49

Ik heb een 1.5 paards uit '89 en hij is nog erg goed. Tja, het polyester is inderdaad wel wat verkleurd. Verder is hij licht en is de bodem goed.
Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Toen ik 'm kocht had hij trouwens een tussenschot. Er stonden vroeger 2 kleine ponies in.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:10

Boemel, bedankt voor je reactie!

Ben vandaag wezen kijken... vond ineens allemaal kleine dingetjes en vlgs de trailerman kon ik maar beter een nieuwe gaan kopen Clown Haha!
Nou ben ik mss idd iets té voorzichtig, maar goed, ik twijfel gewoon; er zaten achter, onderin in de zijwanden (bij de achterlichten) rotte plekjes... plus iets rottigheid aan de bodem helemaal voor in de punt.

Ik vraag me nu af; wordt bij rotte plekken altijd de totale zijwand vervangen? Of wordt er ook weleens een stukje vervangen? Dus rotte ruim weghalen en nieuw hout ervoor in de plaats... Ben heel benieuwd in hoeverre dat voldoende is.
Mijn boerenverstand zegt van wel, maar dat zegt nu even niet zoveel Vork

Opnieuw is advies welkom!!

Verder ga ik morgen nog bij een Westeria kijken... even ook als vergelijking voor deze Heja-trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:24

Lekker laten staan. Rotte plekjes blijven potte plekjes, totdat je de volledige plaat vervangt. Begin je eenmaal aan één plaat, dan volgt al snel de volgende. De bodem is dan veelal ook niet best (de punt rot is een slechte zaak) en voor je het weet heb je een nieuwe trailer vertimmert aan dat ding. Niet aan beginnen dus.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 10:23

Bedankt Ikke... heb het vanmorgen zelf kunnen zien dat oplappen niet helpt;

Westeria bekeken... daar hadden ze ook de onderste rand vervangen, maar is de rot inmiddels al omhoogekropen in de zijwand.

Denk dat ik even wat beter ga rekenen of door moet sparen en ga zoeken naar een iets duurdere trailer. Naar mijn idee is alles onder de 1500,- prut en al helemaal als je zelf niet kunt opknappen.
Alleen manlief wil nog niet begrijpen dat het uiteindelijk voordeliger zal zijn als we nu iets meer geld uitgeven Frusty

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:26

Begin je eenmaal te timmeren aan een oude trailer, dan ben je zo 1500 - 2000 euro verder en dan nog steeds geen garantie dat het goed is.
Ik heb een Westfalia gerestaureerd en dat heeft me 2500 euro gekost. ik durf die trailer naast elke andere trailer te plaatsen, deze is beter, maar ik ben zeer handig, heb alles zelf gedaan, behalve het opnieuw verzinken van het onderstel. Kun je dat niet, ben je een veelvoud kwijt!
Voor een echt goede Westfalia, ook uit '84, wordt nog 3000 - 3500 euro betaald, dus is het zinvol geweest, maar voor de gemiddelde trailer wordt nog niet de helft betaald, zelfs al is ie in dezefde staat, waarmee je je af moet vragen hoe zinvol het is.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 13:05

Oke, zóveel geld zelfs... ik zal het manlief laten lezen Knipoog
Het lijkt er inmiddels op dat hij ook begint te begrijpen dat we nu beter iets meer kunnen uitgeven. We zijn allebei niet bijzonder handig en zoveel geld voor opknappen hebben we niet (naast aanschaf),dus is het denk ik voor ons verstandiger een goeie, iets duurdere te kopen.

Bedankt voor al je info. Heb er veel aan.