trailer kopen, waarmee rekening houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

trailer kopen, waarmee rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 20:21

Ik ga een trailer kopen en ben me dus aan het orienteren. Aangezien het de eerste trailer is die ik koop, zijn tips van harte welkom.

gebruiksdoel:
- trailer zal niet intensief gebruikt worden. (enkele keren per maand)
- bestemd voor klein paard (1.60, ca 535 kilo) dat rustig op de trailer staat.

Het zal om een 1,5 paards trailer gaan. Ik twijfel nog tussen een nieuwe, degelijke,houten trailer. Of een ''jong gebruikte'' trailer.

Wie kan er iets zinnigs zeggen over de volgende zaken bij het kopen van een nieuwe trailer:

* inhoeverre is trapbescherming een aanrader? Rubber of staal?
* verzwaard neuswiel, wanneer is dat nodig?
* waarop letten bij afwerking van de bodem? (binnenkant v.d. trailer) + wat voor materiaal op de bodem?
* waarop letten bij bevestiging borststangen?
* zit er nog veel verschil in de onderstellen bij moderne trailers?
* Kan ik ervan uit gaan dat bij nieuwe trailers tegenwoordig RVS bouten gebruikt worden? Of zijn er nog merken die bouten gebruiken die makkelijk wegroesten?
* trailerslot: wat is een aanrader?

En waar moet je op bedacht zijn bij het kopen van een gebruikte trailer? Het zal hierbij niet om een 20 jaar oude opknapper gaan.
Natuurlijk, een goede bodem zal waarschijnlijk het allerbelangrijkste, maar verder?

Kortom alle ervaringen, tips e.d. die hiermee te maken hebben hoor ik graag.
Bedankt!

ikke

Re: trailer kopen, waarmee rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:55

Suzan schreef:
gebruiksdoel:
- trailer zal niet intensief gebruikt worden. (enkele keren per maand)
- bestemd voor klein paard (1.60, ca 535 kilo) dat rustig op de trailer staat.

Het zal om een 1,5 paards trailer gaan. Ik twijfel nog tussen een nieuwe, degelijke,houten trailer. Of een ''jong gebruikte'' trailer.

Da's simpel, nieuwe Weijer, forget the rest Haha! Tenzij geld geen rol speelt, dan een Westfalia Haha!
Suzan schreef:
Wie kan er iets zinnigs zeggen over de volgende zaken bij het kopen van een nieuwe trailer:

* inhoeverre is trapbescherming een aanrader? Rubber of staal?

Rustig paard? flauwekul.
Suzan schreef:
* verzwaard neuswiel, wanneer is dat nodig?

Als je met regelmaat vergeet het neuswiel omhoog te draaien.
Suzan schreef:
* waarop letten bij afwerking van de bodem? (binnenkant v.d. trailer) + wat voor materiaal op de bodem?

Kale bodem met losse mat. Gietvloeren zijn voor showrooms, niet voor gebruik. Oh ja, voordat je de trailer in gebruik neemt, zet de bodem in de lak alsof je een zeewaardig jacht voor 10 jaar moet conserveren. Zowel binnen- als buitenkant!
Suzan schreef:
* waarop letten bij bevestiging borststangen?

Dat die degelijk zijn en bij voorkeur van buitenaf los te maken (is eigenlijk standaard bij nieuwe trailers)
Suzan schreef:
* zit er nog veel verschil in de onderstellen bij moderne trailers?

Er zijn drie onderstellen:
Westfalia, onafhankelijk met schroefveren.
Ifor Williams, bladveren, starre assen.
De rest, Al-Ko assen, rubber geveerd, meestal met schokdempers.
Suzan schreef:
* Kan ik ervan uit gaan dat bij nieuwe trailers tegenwoordig RVS bouten gebruikt worden? Of zijn er nog merken die bouten gebruiken die makkelijk wegroesten?

Er bestaan geen trailers met RVS moeren en bouten. Degene die het wel hebben, zijn later door iemand opnieuw opgebouwd.
Suzan schreef:
* trailerslot: wat is een aanrader?

Alles wat er degelijk uitziet.
Suzan schreef:
En waar moet je op bedacht zijn bij het kopen van een gebruikte trailer? Het zal hierbij niet om een 20 jaar oude opknapper gaan.
Natuurlijk, een goede bodem zal waarschijnlijk het allerbelangrijkste, maar verder?

Juist een oud lijk, dan weet je zeker dat het bagger is en dat je dus volledig opnieuw moet beginnen. Heb je daarna wel een ECHT goede trailer. Dit is alleen interessant met Westfalia, die zijn tweedehands in goede staat nog wat geld waard. Mijn Westfalia uit '84 krijg je niet mee voor 3000 euro....
Uiteraard moet je dan ook weinig betalen, zoals de Westfalia die ik laatst kocht, voor 175 euro, met kenteken. D'r zat geeneens een bodem in Haha!

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:01

Ik zou zeker eens kijken voor een goede tweedehands Bockmann trailer.deze zijn en heel degelijk en altijd heel netjes afgewerkt..heb zelf een gehad van 93' heel trevreden en heb nu een nieuw model.

Kosten soms wat meer, maar dan heb je natuurlijk ook wat Haha! ..toch degelijk hout maar kunstof boverkant.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:05

zonder dat ik wil spammen, maar mijn 1,5 paards Weijer mag weg.

Ding is altijd heel goed onderhouden (ik had verkering met een aanhangerboer Lachen ) er is vorig jaar een compleet nieuwe bodem in gegaan met gietrubberen vloer, ook zijn de zijwanden vervangen....... dus eigenlijk een nieuwe wagen.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:15

Ik zou zeker een stalen trapbescherming plaatsen. Ook al is je paardje nog zo braaf. Bij een verkeerd berekend stapje opzij zonder trapbescherming kan je trailerwand al ernstig beschadigd raken en dat zou erg zonde zijn.
Waarom kijk je trouwens niet voor een 2 paards-trailer? Kan je altijd nog eens met z'n tweeen op pad voor een leuke rit of iets dergelijks.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:16

zit er bij mij ook in,. Ik reed 20.000 km per jaar met die wagen (vandaar ook het intensieve onderhoud) en dan vooral betaald, dus mijn wagen moet goed zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:19

KiWiKo schreef:
zonder dat ik wil spammen, maar mijn 1,5 paards Weijer mag weg.

Ding is altijd heel goed onderhouden (ik had verkering met een aanhangerboer Lachen ) er is vorig jaar een compleet nieuwe bodem in gegaan met gietrubberen vloer, ook zijn de zijwanden vervangen....... dus eigenlijk een nieuwe wagen.

Wat moet ie kosten? Niet voor mij, maar ik kreeg laatst de vraag naar een trailer. Ze zag mijn "nieuwe" Westfalia niet zo zitten, goh Bloos Haha!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:20

KiWiKo schreef:
zit er bij mij ook in,. Ik reed 20.000 km per jaar met die wagen (vandaar ook het intensieve onderhoud) en dan vooral betaald, dus mijn wagen moet goed zijn

KiWiKo, je wilt er echt graag van af Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:28

hahahah nee hoor, ik gebruik hem nog heel regelmatig........... alleen vanwege mijn carreerswitch, is hij eigenlijk overbodig Lachen en dat is best jammer Lachen maargoed voor een goed tehuis mag hij weg Knipoog

ach en als ik een ander er blij mee kan maken, dan is dat toch goed? Lachen

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:31

KiWiKo, je hebt helemaal gelijk hoor !

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:38

* inhoeverre is trapbescherming een aanrader? Rubber of staal? ik heb staal trapbescherming. het voordeel is wanneer je een houte trailer hebt zit er een beschermlaag over het hout heen.zodra dat beschadigt ligt het open en kan er vocht bij het hout en je trailer gaan rotten. daarbij is het makkelijker schoon te maken

* verzwaard neuswiel, wanneer is dat nodig?verzwaard neuswiel i gewoon steviger. die andere breken nog wel eens af of gaan heel schuin staan en aangezien een trailer best zwaar is is een verzwaard neuswiel dus veiliger

* waarop letten bij afwerking van de bodem? (binnenkant v.d. trailer) + wat voor materiaal op de bodem? wat voor materiaal is maar net wat je wil. ik heb zelf een kunstofbodem met rubberen matten. let op als de rubberen maten er los inliggen dat je ze als je de trailer niet gebruikt eruit haald. dit omdat de matten niet gelijmd zijn dus kan er vocht tusen de vloer en de mat komen en gaan rotten.
een gietvloer is ook wel lekker.

* waarop letten bij bevestiging borststangen? dat het goed vastzit er een panieksluiting van buiten zit dus dat je de borstboom van buiten uit kan losmaken in noodsituaties.

* zit er nog veel verschil in de onderstellen bij moderne trailers?ligt eraan er merk verschld het ook. je hebt trailer waarbij de bodem van de trailer als het waren op de wielien ligt maar ook die ertussen ligt.

* Kan ik ervan uit gaan dat bij nieuwe trailers tegenwoordig RVS bouten gebruikt worden? Of zijn er nog merken die bouten gebruiken die makkelijk wegroesten? er zijn nog wel trailer met bouten waar een zwart dopje overheen zitten. dit zijn dus geen rvs bouten dus wel even goed op letten.

* trailerslot: wat is een aanrader? er is voor een paardentrailer maar 1 goedgekerud slot. deze kost 150,- maar hiermee betaal je maar 50,- aan verzekering per jaar. anders du 150,-

wil je meer weten pb maar even heb er ondertussen aardig wat verstand van en heb ook een lijstje met dingen waar je op moet letten.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 22:41

Bedankt voor de antwoorden en adviezen zover.

Ikke: ik heb in verschillende advertenties gelezen dat bepaalde trailers RVS bouten hebben???
Kan je me vertellen waaom vooral een Weijer en de rest vergeten?
Je tip over de bodem goed in de lak zetten lijkt me een hele nuttige.

Rissa: 2 paards trailer heb ik de auto niet voor, dus een tweede paard mee gaat niet lukken. Bovendien vind ik het prettiger rijden met een trailer die niet breder is dan mijn eigen auto.

kiwiki, heb wel interesse, zou je me wat details + vraagprijs willen PB-en?

(ik log zo wel uit, dus misschien reageer ik pas morgen weer)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:48

Suzan schreef:
Bedankt voor de antwoorden en adviezen zover.

Ikke: ik heb in verschillende advertenties gelezen dat bepaalde trailers RVS bouten hebben???
Kan je me vertellen waaom vooral een Weijer en de rest vergeten?
Je tip over de bodem goed in de lak zetten lijkt me een hele nuttige.

Weijer is goed, goedkoop en degelijk. Trailer zonder opsmuk maar met een oerdegelijk onderstel. Ik ken er verschillende in originele staat, 20+ jaren oud en nog zeker tien jaar te gaan, voordat ie uit elkaar moet. De eerste de beste hit op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/163902414 Ding is duidelijk weleens uit elkaar geweest, maar het zinkwerk ziet er top uit. Als ik een pony had en een trailer zocht, ging ik morgen nog kijken.

Ik ben erg benieuwd welke trailerfabrikant RVS bevestigingsmateriaal claimt.
Het punt is dat de meerprijs voor RVS boutjes op een voledige trailer ongeveer 200 euri's bedraagd; niet echt schokkend bij prijzen van 4000 euro voor een kale trailer.