vragen mbt tractor aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

vragen mbt tractor aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:13

Omdat het voor ons makkelijk zou zijn om zelf de weides te kunnen slepen en maaien en de bak te trekken, zou ik graag een tractor willen aanschaffen.
Maar dan is de vraag: wat is praktisch voor een weide van nu bijna 1ha en ws. worden dat in de toekomst 2ha.

Graag zou ik adviezen willen hebben mbt uitvoering, waar op te letten bij aanschaf en evt. prijzen van wat zo'n ding kost.
Ik wil géén nieuwe, dus graag tweedehandsprijzen en waarop ik daarbij moet letten.

BvD!

annastasia

Re: vragen mbt tractor aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:02

Ik denk dat je juit een handig klein trekkertje moet hebben.
Eentje waarmee je de bak kan slepen, kunstmest strooien, schudden, weideslepen etc.

Ik zou dan gaan voor een ford dexta of een MF ofzo van rond de 35 pk.
Voor zon €2000,- zijn ze wel te krijgen.

Zelf ook altijd op een ford dexta rondgereden en ik vond het geweldig!!!
Nu vind ik de dikke jongens van boven de 100 pk veel mooier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:14

annastasia schreef:
Ik denk dat je juit een handig klein trekkertje moet hebben.
Eentje waarmee je de bak kan slepen, kunstmest strooien, schudden, weideslepen etc.

Ik zou dan gaan voor een ford dexta of een MF ofzo van rond de 35 pk.
Voor zon €2000,- zijn ze wel te krijgen.

Zelfs die 35pk MF-jes zijn nog groot. Ga voor een tuinbouwtrekkertje. Die zijn nog een slagje kleiner, hebben echter dezelfde motortjes, maar zijn gewoon wendbaarder en dat is precies wat je graag wil.
Gewoon goed zoeken op I-net, bij trekkerboeren en landbouwmechanisatiebedrijven. Ga eerst gewoon 100 van die dingen bekijken voordat je zelfs maar denkt aan kopen, dan heb je een beetje beeld van wat er in de markt te koop is en hoeveel het moet kosten.

Vorig najaar stond er op marktplaats een setje, trekkertje, maaimachientje, schuddertje en pakkenpers, vraagprijs 3500 euri's. Het is dat de stalbaas geen onderdak wilde bieden, anders had ik het spul gekocht, hadden we hooi volledig in eigen beheer kunnen doen.........

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:16

haha mijn pa heeft voor de hobby een nuffielt (zo heet dat toch?) helemaal opgeknapt en daar rijd hij mee rond best handig! zou er ook wel op willen rijden mara weet niet of je daar een rijbewijs of wat voor nodig hebt. (ben 16 )

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:47

@nelleke1. als je 16 of 17 bent heb je voor het besturen van een trekker over de openbare weg een trekkerrijbewijs nodig. thuis mag je er wel zo op rijden

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:53

wow die ga ik maar even zien te halen dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:08

Wat wil je er precies mee uitvoeren? Heb je het materieel (sleep, maaier etc.) al? of wil je dat ook kopen? Of zo niet, hoe wil je er dan aan komen? Waarom wil je het precies zelf doen ipv laten doen?

Mijn tip is eigenlijk om gewoon veel rond te zoeken, kijk of je een dealer / garage in de buurt kan vinden, leg hem je situatie voor en vraag om tips. Of vraag een bevriende boer waar je nu het werk aan vraagt of hij je op weg wilt helpen? Zeker omdat je ook tweedehands wilt kijken, en niet al te groot, dus daarmee zit je ook in het segment oude trekkers, en dan kan de techniek een lastig punt zijn.

Ford 2000 of 3000 of Ford Dexta zijn hartstikke leuke trekkers, maar wellicht te groot / zwaar voor het werk wat je wilt. Denk dat je eerder aan een David Brown of een MF'je kunt denken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:15

Slepen en maaien willen we zelf doen en ook de pakken hooi moeten ermee versleept worden. We hebben zelf nog geen materieel daarvoor, dat zal erbij gekocht moeten worden.
Waarom we het zelf willen doen? Omdat dat leuk hobbien is en we niet afhankelijk willen zijn van anderen om het voor ons te doen.
Onze overbuurman restaureert en reviseert trekkers, dus aan hem zouden we een grote hulp kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:25

Nou, vast en zeker dat die je kan helpen Haha! Gewoon vragen, zeggen wat je graag wilt doen mettertijd en wat je daar precies voor nodig hebt. Denk dat hij je ook gericht kan helpen met de aanschaf van het aanvullende materieel, ook qua kwaliteit enzo. Met mensen van de praktijk kom je een heel eind verder dan adviezen van internet Lachen

Verder is rondshoppen ook wel handig. Kijk al eens op : http://www1.traktorpool.nl/ of http://www.trekkerenwerktuig.nl en zoek zo eens rond naar wat er allemaal op de markt is, wat de prijzen zijn. Welke formaten je wilt.

Vraag aan buurman of hij de Boerderij of Trekker en Werktuig of (vakbladen) ook krijgt en kijk daar achterin voor de advertenties. Er is nog een bepaald blad wat vol staat met advertenties voor tweedehands trekkers. Kan even niet op de naam komen, maar zal eind van de weekend eens thuis zoeken als ik het niet vergeet.

Heb je trouwens wel de ruimte om alles binnen te zetten? Lachen Is beter voor de levensduur. Vooral maaiers kunnen slecht tegen vocht. Hebben jullie wel al ervaring met maaien e.d.? En wilde je ook een pers of laat je daar wel de loonwerker voor komen? Eventueel is het ook een optie om dat wel in samenwerking met mensen uit de omgeving te laten doen? Gewoon rondrijden en het slepen zal wel lukken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 14:35

Persen is niet nodig. Het gaat vooral om het wegmaaien van de zgn schijtbossen in de wei.
Alles kan binnenstaan (hoera voor de eigen loods en ons bedrijf wat gaat verhuizen!!) dus dat is geen probleem.
Mochten we toch nog balen moeten persen (als we meer weide erbij krijgen) dan laat ik dat toch de loonwerker doen, omdat ik grote balen gewikkeld wil hebben. Dat kun je toch niet zelf.
Ervaring met maaien hebben we niet, maar we zijn creatief en toch wel wat technisch ingesteld, dus dat moet lukken. En met onze overbuurman als hulpje moet dat zeker gaan lukken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:38

Maya je bodoelt zeker de agritrader.

Als je zelf de grote pakken wilt verslepen moet je wel zorgen voor een flink gewicht aan de voorkant.
Je kunt zelf bv een blok beton maken met een dikke haak eraan, maar er zijn ook frontdelen van meende 20kg per stuk te koop.

Als je alleen bossen wilt maaien is een bloter misschien ook wel een optie voor jullie. Anders is een 135 een mooie maat voor een maaier.

Deze zijn allemaal genoeg te koop. er is veel rommel te koop, maar ook vrij veel goed spul dit omdat alles steeds groter/sneller moet.