Feestje rijden met Paard & Wagen; verzekering?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Feestje rijden met Paard & Wagen; verzekering?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:35

Aangezien er ontzettend veel diverse topics lopen over verzekeringen, en er veel verschillende dingen overal worden verteld, stel ik hier toch even mijn vraag.

Ik men al een aantal jaar met onze shetmerrie, zowel recreatief alsook wel eens wat wedstrijdjes. Beschik over een 'zo goed als 100% bomproofe pony' en goed, veilig materiaal. Pony is tevens een perfecte kinderpony. (Natuurlijk zegt dit voorgaande niet zo heel veel over veiligheid; een ongelukje zit immers in een klein hoekje, en om dat kleine hoekje gaat het mij juist).

Nu heb ik voor kennissen/vrienden e.d. wel eens een kinderfeestje gereden, met pony afwisselend als rij-pony of als men-pony ingespannen voor de wagen. Dit ging dan om een klein groepje kinderen, allen mij bekend, mét begeleiding er bij om te zorgen dat de kids rustig op hun beurt wachten, niet achter de pony staan, in de kar/op de pony tillen, etc. etc. Dit was dan op eigen terrein.

Nu ben ik gevraagd, door dezelfde persoon, om voor een 'eindejaarsfeest' te rijden met pony & wagen. Ik weet nog totaal niet hoe of wat (vraag werd gesteld per sms, tsja, moet ik toch eerst meer weten), maar toch heb ik zo mijn twijfels.
Hoe zit dat nou precies: stel dát er wat gebeurd, wie is er dan verantwoordelijk voor de opgelopen schade? Ik heb namelijk wel vaker gehoord dat een enkele, mondelinge 'overeenkomst' dat het mee rijden op pony of wagen voor eigen risico is, vaak niet volstaat indien er écht wat gebeurd.

Even een aantal handige feitjes:

- De pony is, officieel gezien, níet mijn eigen pony
- Pony is zeer kindvriendelijk, een echte 'tut-pony'
- Pony heeft zéer ruime ervaring in het verkeer, is goed verkeersmak en, voorzover je dat natuurlijk van een (vlucht)dier kan zeggen; '100% bomproof'
- Zowel ik als de eigenaar; we zijn beiden WA-verzekerd
- We beschikken over degelijk, veilig materiaal
- Gewenste ervaring is ook geen punt
- Pony is verder niet verzekerd voor DA-kosten e.d., voozover ik weet
- Belangrijkste punt: we hebben geen zin in gedonder met verzekeringen in geval er wat zou gebeuren; geldt voor alle partijen.

Verder heb ik nog totaal geen informatie over wat er precies verwacht wordt, en waar het precies om gaat. Lijkt mij handig als ik in iedergeval weet:

- 'Eigen, bekende kids' of vreemde kids
- Klein, overzichtelijk groepje of best een hele meute kids (en evt. ouders)
- Eigen terrein bij iemand thuis of iets als een parkeerplaats of schoolplein
- Drukte qua verkeer
- Lawaai en drukte qua mensen en kinderen
- Begeleiding mogelijk om kids rustig te laten wachten, en ivm. veiligheid.
- De duur van het hele gebeuren
- Waar? (in de buurt of een redelijk eindje rijden)

En stel nou als er op voorhand een 'contractje' wordt opgesteld en wordt ondertekend door partijen, + evt. ouders v/d betreffende kids mondeling nog eens informeren dat het op eigen risico is, wie is er dan aansprakelijk in geval van een ongeluk(je)?

Letwel; ik weet dus nog betrekkelijk weinig, en ik heb ook zeer sterk mijn twijfels, zowel de eigenaar v/d pony als ik zijn met dit soort dingen altijd érg voorzichtig. Het is ook niet de bedoeling dat we een soort van 'verhuur-bedrijf' worden, al hebben we in het verleden weleens een uitzondering gemaakt dus voor bekende mensen en bekende kinderen in een relatief veilige situatie. Ik zie het risico er dan ook wel van in, dus daar gaat mijn vraag ook niet over.

Alle relevante en handige informatie is welkom.

avaluna

Re: Feestje rijden met Paard & Wagen; verzekering?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:39

Ik ga dit even volgen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:01

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 15:07

LDRD schreef:
Lees dit maar eens door, daar staat je antwoord al in.

Maya @ [TAO] FAQ TAO

Aangezien ik rechten studeer (al ben ik nog lang niet afgestudeerd), ben ik wel bekend met de basisprincipes en de betreffende artikelen in het BW, zo ook het principe dat de eigenaar in beginsel aansprakelijk is voor gedragingen van zijn dieren.

Omdat het hier echter om een redelijk specifieke situatie gaat, en bovenstaand artikel niet áltijd van toepassing is, was mijn vraag toch om nog iets meer informatie Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:11

Waarom zou dat niet altijd van toepassing zijn?

Maar zoveel anders is jouw situatie niet.
De bezitter is aansprakelijk als de pony schade veroorzaakt door een eigen gedraging. Dit valt gewoon onder de AVP verzekering van de bezitter.
Wanneer er geen sprake is van een eigen gedraging maar een verwijtbare handeling van jou dan valt dat uiteraard gewoon onder 162 BW en draait jouw AVP er voor op.

Je bent niet bedrijfmatig bezig of zo, als je daar soms op doelt. Dit valt echt nog wel onder de AVP (particulieren dus).
Ga jij nou met grote regelmaat en tegen betaling dit soort dingen doen, dan wordt het anders natuurlijk.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:00

Neem contact op met je verzekeraar. Ik doe ook ritten met 'vreemden' en ben voor een paar tientjes het hele verzekerd voor het geval het een keer mis gaat. Misschien zou je zelfs zo`n verzekering voor 1 dag kunnen afsluiten. Mijn verzekering is via Unive.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:42

Mariska_28 schreef:
Neem contact op met je verzekeraar. Ik doe ook ritten met 'vreemden' en ben voor een paar tientjes het hele verzekerd voor het geval het een keer mis gaat. Misschien zou je zelfs zo`n verzekering voor 1 dag kunnen afsluiten. Mijn verzekering is via Unive.

Hmm.... Oké, dat klinkt ook wel aantrekkelijk. Wist niet dat dat mogelijk was. En dat gaat dan via je gewone WA-verzekering? Ikzelf zit dan namelijk bij Interpolis (nog via mijn ouders, ben student) en secundair (zat bij studentenpakket in) ook via de ABN-Amro bank.
Is mijn vraag: Weet zo niet waar de eigenaar v/d pony WA-verzekerd is, maar stel dat we zo'n soort verzekering overwegen, voor welk persoon moet die verzekering dan afgesloten worden? Voor mij, of de eigenaar v/d pony?
In mijn belevenis kan de eigenaar tevens als bezitter worden aangemerkt; pony staat op zijn land, hij betaald alle kosten, doet dagelijks zelf voeren e.d. en mijn 'taak' is in feite alle bijkomende dingen, helpen, verzorging, trainen, wedstrijden e.d.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:02

Ik zou me niet zoveel zorgen maken, linksom of rechtsom zijn jullie gewoon verzekerd.

Een contractje maken heeft weinig zin, omdat dit als 'onredelijk bezwarend' wordt gezien.

Mells

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:58

De eigenaar van de pony is aansprakelijk voor de schade. Maar stel dat er iets gebeurd, dan komen die mensen bij jou om de schade te verhalen (jij bent tenslotte degene die het feestje regelt). Jij moet dan weer de schade verhalen op de eigenaar. Heeft de eigenaar toestemming gegeven? Het kan anders een heel lang verhaal worden (alhoewel je er vanuit gaat dat er niets gebeurd).

Ik heb kwestie zelf aan de hand gehad gezien ik op onze manege de kinderfeestjes met de pony's doe. Ik huur de pony's en accomodatie van de manege, maar de verzekering deed hier toch best moeilijk over en heeft even geduurd voor ik er eentje had die me wilde verzekeren hiervoor (paarden en pony's is bij elke verzekeraar moeizaam). Kost je toch snel een 300/350 euro per jaar om je te verzekeren (en dan heb ik nog het voordeel dat er een manegebedrijf achterzit en geen particuliere eigenaar).

Zou er toch even goed over nadenken, als je alles afgedekt wil hebben zeker even met je verzekering praten, want er zitten echt haken en ogen aan als een van de kinderen valt en de ouder stelt jou aansprakelijk!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:49

Mells, de situatie die jij schetst is niet vergelijkbaar omdat jij bedrijfsmatig bezig bent. Dat is een totaal andere situatie.

Topicstartster is niet bedrijfmatig bezig.
Nogmaals: de bezitter is aansprakelijk voor schade door een eigen gedraging van de pony en dat is gedekt op zijn AVP verzekering.
Doet topicstartster iets dat verwijtbaar is zou zij aansprakelijk kunnen zijn, maar ook dat is weer gedekt op haar AVP verzekering.

Kan ze gerust van mij aannemen Knipoog .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 12:17

Dat is inderdaad waar, daarbij heb ik nog wel vanuit mijn studie meegekregen dat je inderdaad bedrijfsmatig nooit zomaar mag vergelijken met particulieren.
Verder is het zo, dat ík niet het feestje organiseer, dat zijn juist andere mensen, en ik ben 'gevraagd' om dan met paard en wagen te rijden, soort van 'ingehuurd'.

Als ik alles nog eens doorneem, wordt mijn twijfel alleen maar groter, en denk ik toch dat ik verstek laat gaan. Wil nog wel even alle details weten (ik ben nog niet teruggebeld), als het er bijv. om gaat om háar kinderen (mijn oppaskindjes) per paard en wagen naar dat feest te brengen, zou ik er evt. nog over kunnen denken (aangezien die kinders wel vaker voor de lol een stukje meerijden).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:34

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar jouw twijfel nou zit? Waar ben je nou precies bang voor.

Ik heb je al verklapt dat je geen financieel onverantwoorde risico's loopt. Ben je gewoon bang voor eens ieders welzijn ipv het financiele aspect, cq heb je helemaal geen zin in wat je gevraagd is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:45

LDRD schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar jouw twijfel nou zit? Waar ben je nou precies bang voor.

Ik heb je al verklapt dat je geen financieel onverantwoorde risico's loopt. Ben je gewoon bang voor eens ieders welzijn ipv het financiele aspect, cq heb je helemaal geen zin in wat je gevraagd is?

Omdat het risico dus wel voor mij/hem komt als eigenaar zijnde, we wel beiden WA verzekerd zijn, maar ben je dan automatisch ook APV verzekerd? Bloos

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:51

AVP = aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren = nieuwe benaming (nou ja, nieuw ook al weer zo'n 10 jaar minimaal) voor WA verzekering Haha! .

Ik mag aannemen dat jij en de eigenaar zo'n verzekering hebben, dat is in Nederland wel gebruikelijk, hoewel het nog steeds niet verplicht is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:56

LDRD schreef:
AVP = aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren = nieuwe benaming (nou ja, nieuw ook al weer zo'n 10 jaar minimaal) voor WA verzekering Haha! .

Ik mag aannemen dat jij en de eigenaar zo'n verzekering hebben, dat is in Nederland wel gebruikelijk, hoewel het nog steeds niet verplicht is.

ooooooooooooooooooooooooooooh dan Haha! hahahaha zeg dat dan meteen joh Knipoog

Dus oké; alles samenvattend; maak ik zo'n ritje, al is het met vreemde kinders en zijn we dus geen 'huurbedrijf', wordt er geen contractje gemaakt (want idd onredelijk bezwarend) en er gebeurd wat (met de kids oid) dan zijn wij weliswaar aansprakelijk, maar dan valt dat te verhalen op onze WA-verzekering? En daar is niet echt twijfel over mogelijk dan? Want het zou niet fijn zijn als er toch wat gebeurd, en de verzekering zegt 'ja maar dat vergoeden wij echt niet hoor'.... dan heb je de poppen aan 't dansen... Sigaar

Heb paar maand geleden een ongeluk gehad met andermans wagen (die gast had zijn wagen dus blijkbaar niet in orde, alhoewel hij mij diverse malen anders vertelde), lamoen schoot los v/d wagen en pony over de straat op hol met lamoen achter zich aan, denderde door een woonwijk heen en schampte een geparkeerde auto. Gevolg: meer dan €2000,= schade aan geparkeerde auto en pony bíjna de pezen door. Schade aan de auto werd vergoed door WA-verzekering van eigenaar v/d pony.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:05

Haha!

Is correct samengevat Ja .

Om privacy redenen zeg ik liever niet hoe ik aan deze kennis kom, maar neem het maar gerust aan hoor Slim .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:23

LDRD schreef:
Haha!

Is correct samengevat Ja .

Om privacy redenen zeg ik liever niet hoe ik aan deze kennis kom, maar neem het maar gerust aan hoor Slim .

Knipoog wij hebben wel eens contact via pb geweest, dus ik weet inderdaad heel goed dat wat jij zegt wel klopt Knipoog
Bedankt, dan kan ik het nog eens overwegen om evt. te rijden, hangt af van diverse factoren (zie mijn opsomming hierboven) of ik het zelf wel verantwoord vind voor zowel mij, kinders alsook de pony Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:31

Dat lijkt me logisch dat je het nog eens overweegt, want dat je verzekerd bent wil nog niet zeggen dat je zin hebt om je willens en wetens in zoiets te storten.

Succes ermee in ieder geval!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:14

LDRD schreef:
Dat lijkt me logisch dat je het nog eens overweegt, want dat je verzekerd bent wil nog niet zeggen dat je zin hebt om je willens en wetens in zoiets te storten.

Succes ermee in ieder geval!

Bedankt Lachen

Nee klopt; bedoel de pony is wel eens meegeweest bijv. naar de peuterspeelzaal voor een paar ritjes ohz. En ja, ik besef het zelf maar al te goed, dat een pony als rij-pony vaak toch minder risico geeft dan een ingespannen pony voor de wagen.
Dat valt ook nog te overwegen, ipv. aangespannen als rijpony komen, maargoed dat ligt helemaal aan de leeftijd, lengte en gewicht v/d kinders, of ze er nog wel op passen Knipoog

In iedergeval bedankt voor alle informatie Lachen