Het kan zijn dat de kostprijs per paard omhoog gaat. Ik vind het logisch dat er dan meer betaald moet worden als jullie alle kosten delen. Als je een vast bedrag betaald zal dat vaak minder snel veranderen.
Bijvoorbeeld:
Jullie hebben afgesproken het landonderhoud te delen. (eerlijkste is verdelen over aantal paarden, ieder betaald voor zijn of haar paarden)
Nu hebben jullie 2 paarden meer. Er is te weinig gras voor 5 paarden, dus moet er kunstmest gestrooid worden. Eerder was dat niet nodig, nu wel, dus de kosten gaan iets omhoog.
Met hooi moet het niet uitmaken in principe, omdat jouw paard niet meer of minder gaat eten vanwege het andere paard. Als ieder zijn deel betaald ben je alleen afhankelijk van de hooiprijs. Als die hoger is, dan worden de kosten hoger, als die lager is dan worden jouw kosten lager. Nog steeds er van uitgaande dat de kosten verdeeld worden over het aantal paarden blijven de kosten per paard gelijk. Er zal alleen meer ingekocht moeten worden, maar dat hoeft per pakje hooi, en dus per paard, niet duurder te zijn dan voorheen. Tenzij zij benzinekosten doorberekent (maar dat heb ik nooit gedaan, en je kunt ook afwisselen met rijden om hooi te halen)
Strooisel voor de stal: Ieder betaald zijn eigen deel. Het totale verbruik van 4 paarden gedeeld door 4 geeft als het goed is ongeveer dezelfde kosten als het verhoogde verbruik door 5 paarden gedeeld door 5. Geen stijging van de kosten per paard. Tenzij het nieuwe paard van de eigenaar erg vies is in de stal 
Dan met mestafvoer. Als je eerst met 3 paarden je mest wel gratis kwijt kon, maar nu met 5 niet meer en het af moet laten voeren, kan ik me voorstellen dat dat verwerkt gaat worden in de kostprijs.
Onkruid spuiten:
Dat gaat per ha land. Met meerdere paarden zouden die kosten per paard juist dalen.
Natuurlijk kun jij er niets aan doen dat de eigenaar meer paarden neemt, maar vanuit de eigenaar beredeneert kan ik me dus voorstellen dat die zoiets heeft van: als haar paard er niet stond, was dit niet nodig, dus draagt zij ook bij aan de kosten.
Als je een vast bedrag betaald voor de stalling merk je het minder snel dan wanneer je alles los met elkaar verrekent, maar ook daarbij worden gestegen kosten wel doorberekent.