Import uit Rusland, belasting en onderbrengen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Import uit Rusland, belasting en onderbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:34

Ik heb wat andere topics die enigszins over dit onderwerp gaan gelezen, maar zit toch nog met een aantal vraagjes.

Ik teken na dit weekend het koopcontract voor een Akhal-Teke jaarlingmerrietje dat momenteel in Rusland staat (ze is daar ook geboren). Paspoort, chip en entingen worden allemaal geregeld voor ze op transport gaat, dit wordt gedaan in Moskou nadat ze daar door de stoeterij heen is gebracht.

Daar worden allemaal tests gedaan voordat ze per vrachtwagen naar Europa wordt vervoerd.
Als ik het goed begrijp uit voorgaande gerelateerde topics kan ik haar nadat ze in Duitsland wordt uitgeladen (daar haal ik haar op en laden we haar in de vrachtwagen) haar met het paspoort gewoon de grens over krijgen.

Hoe zit het dan met de invoerbelasting? Ik moet nl. een borg betalen van 1000 euro voor het paard aan de stoeterij vanwege de import wanneer de vrachtwagen de Europese grens bereikt. En dit krijg ik pas terug wanneer ik de belasting in Nederland heb voldaan.

Hoe moet dit? Moet ik net als vroeger voor de grenzen in Europa werden opengesteld naar het douanekantoor aan de grens (?) en daar melden dat ik een paard op de trailer heb staan uit Rusland? Ik heb zelf namelijk geen idee en van de websites van de belastingdienst en de douane word ik niet veel wijzer.

Dus hopelijk is er iemand hier die ervaring heeft met import en per vrachtwagen (en dus niet met het vliegtuig want ik vermoed dat die procedures heel anders zijn) uit het buitenland (buiten de Europese Unie welteverstaan) een paard heeft geïmporteerd/laten overkomen.

Het is ook de bedoeling dat ze dan direct naar de opfok gaat in Friesland (daarvoor ben ik nog op zoek naar goede adressen om te informeren, zie onderschrift) is dit realistisch of zal ik een 'tussenadres' moeten zoeken?

(Help wat is dit nog moeilijk zeg, zo'n paard kopen).

Opmerkingen over waarom ik in godesnaam een paard uit Rusland haal heb ik niet nodig. Het gaat hier niet om een huis-tuin-en-keuken ras dat ik zomaar hier op de kop kan tikken zonder dat het me een arm en een been kost. Clown

Het is in elk geval mijn intentie dit te bespreken met het toekomstige opfokadres, daar moet ik ook snel iets voor regelen want als het goed is gaat de jaarling eind mei al op transport (voor de hitte losbarst in dat deel van Rusland namelijk). Ze zal absoluut volledig geënt en ontwormd zijn.

Iemand die me hiermee kan helpen?

Wanted2003

Re: Import uit Rusland, belasting en onderbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:29

Dit is inderdaad heel ingewikkeld.Mijn vader heeft hier heel veel ervaring mee,jarenlang in-en uitvoer gedaan met eigen expeditiebedrijf.Van die borg klopt,dit is een borg voor de verkoper om zeker te zijn dat jij in nederland de belasting betaald zodat de papieren gezuiverd worden,zoals dat heet.
Verder is het belangrijk dat je een gezondheids of doktersverklaring hebt zodat het paard de grens over mag.
Bel een expeditie kantoor of de douane voor informatie,b.v. Musketier in Duiven,die dit voor je kunnen regelen,bedenk wel dat hier een behoorlijk kostenplaatje aan verbonden is.
Als je meer wilt weten p.b.me dan ,misschien kan mijn vader je verder helpen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 00:22

Als je een goede transporteur hebt, dan wordt álles geregeld en betaal je enkel de rekening.
Ik vind je heel dapper om het zelf te regelen en wens je veel succes met je paard!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 19:04

Wij halen regelmatig paarden uit Rusland, nee je hoeft je niet te melden bij de Douane om belasting te betalen, de borg die je betaalt is ook niet helemaal eerlijk, je krijgt die BTW eigenlijk alleen maar terug als je een bedrijf hebt, dus als particulier kun je daar naaar fluiten.
Het eningste wat bij de grens noodzakelijk is is een overeenkomst tussen jou en verkoper meer niet.
Pas wanneer je Duitsland in rijdt komt de chip en het paspoort ter sprake alleen doet Duitslad en ook Nederland niet moeilijk wanneer je zonder chip en paspoort het land in rijdt, mits je aan kunttonen dat je het paard uit Rusland vervoert.
De nederlandse en duitse douanes weten ook wel dat het allemaal anders gaat daar.
Dus gewoon afdingen in Rusland, is heel normaal daar, je betaalt zowiezo al meer omdat ze zien dat je uit Nederland komt, BTW en borg vergeten of weglopen en altijd een ovreenkomst opstellen tussen koper en verkoper is verplicht daar

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:04

In principe wordt alles tot Duitsland volledig verzorgd door de stoeterij, zij hebben immers ervaring met het verzenden van Akhal-Tekes over de hele wereld. Het paard kan sowieso niet uit Rusland weg zonder uitgebreide keuring, entingen, paspoort en chip. Ik heb zelf gewoon geen idee hoe het zit met het betalen van de belasting zodat ik mijn borg terugkrijg.

Hoezo betaal ik meer omdat ik uit Nederland kom? De exportkosten zijn in principe gelijk voor iedereen buiten Rusland, althans zo heb ik het begrepen: dat zijn hun standaardgelden zeg maar.

Er wordt idd een overeenkomst opgesteld. Zoals het er nu voorstaat wordt in het contract vermeld dat de borg volledig wordt teruggestort zodra bij hun binnen is dat ik de belasting in NL betaald heb. Ook wordt in het contract vermeld hoe het zit met de verzekering van het transport en dat deze nog een aantal dagen doorloopt zodra het dier in NL staat. Ik probeer in elk geval zoveel mogelijk risico in te dekken via de koopovereenkomst.

Vanwege het nu al erg hoge kostenplaatje schakel ik dus liever niet nog een aparte expediteur in, want in principe is alles geregeld behalve hoe het zit met belasting en of ik vast zit aan regels omtrent quarantaine (voor zover ik heb begrepen niet namelijk omdat ze in Rusland al in quarantaine heeft gezeten).

Bedankt voor de reacties tot nu toe in elk geval!
Hm dat afdingen klinkt overigens best ingewikkeld. =O