Ik teken na dit weekend het koopcontract voor een Akhal-Teke jaarlingmerrietje dat momenteel in Rusland staat (ze is daar ook geboren). Paspoort, chip en entingen worden allemaal geregeld voor ze op transport gaat, dit wordt gedaan in Moskou nadat ze daar door de stoeterij heen is gebracht.
Daar worden allemaal tests gedaan voordat ze per vrachtwagen naar Europa wordt vervoerd.
Als ik het goed begrijp uit voorgaande gerelateerde topics kan ik haar nadat ze in Duitsland wordt uitgeladen (daar haal ik haar op en laden we haar in de vrachtwagen) haar met het paspoort gewoon de grens over krijgen.
Hoe zit het dan met de invoerbelasting? Ik moet nl. een borg betalen van 1000 euro voor het paard aan de stoeterij vanwege de import wanneer de vrachtwagen de Europese grens bereikt. En dit krijg ik pas terug wanneer ik de belasting in Nederland heb voldaan.
Hoe moet dit? Moet ik net als vroeger voor de grenzen in Europa werden opengesteld naar het douanekantoor aan de grens (?) en daar melden dat ik een paard op de trailer heb staan uit Rusland? Ik heb zelf namelijk geen idee en van de websites van de belastingdienst en de douane word ik niet veel wijzer.
Dus hopelijk is er iemand hier die ervaring heeft met import en per vrachtwagen (en dus niet met het vliegtuig want ik vermoed dat die procedures heel anders zijn) uit het buitenland (buiten de Europese Unie welteverstaan) een paard heeft geïmporteerd/laten overkomen.
Het is ook de bedoeling dat ze dan direct naar de opfok gaat in Friesland (daarvoor ben ik nog op zoek naar goede adressen om te informeren, zie onderschrift) is dit realistisch of zal ik een 'tussenadres' moeten zoeken?
(Help wat is dit nog moeilijk zeg, zo'n paard kopen).
Opmerkingen over waarom ik in godesnaam een paard uit Rusland haal heb ik niet nodig. Het gaat hier niet om een huis-tuin-en-keuken ras dat ik zomaar hier op de kop kan tikken zonder dat het me een arm en een been kost.
Het is in elk geval mijn intentie dit te bespreken met het toekomstige opfokadres, daar moet ik ook snel iets voor regelen want als het goed is gaat de jaarling eind mei al op transport (voor de hitte losbarst in dat deel van Rusland namelijk). Ze zal absoluut volledig geënt en ontwormd zijn.
Iemand die me hiermee kan helpen?