kreupel paard vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

kreupel paard vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:48

Hallo allemaal

Mijn pony is al een tijdje kreupel. Hij staat nu op stal, 3maal daags 10 minuten stappen, en verveeld zich dood. Dus, in overleg met mijn dierenarts, besloten om de pony gewoon lekker op de wei te zetten zodat hij rustig kan herstellen.
Op de pensionstalling waar ik nu sta kan hij helaas nog niet op de wei, en zeker niet alleen op een weiland. Hij gaat maar moeilijk met andere paarden, dus van "rust" komt niet veel als hij met andere paarden staat.
Vandaar dat we besloten hebben hem terug te verhuizen naar het weiland van mijn ouders.

Aanstaande zaterdag vertrekken we, en ik ben op zoek naar tips/ dingen om even rekening mee te houden. ik heb namelijk geen ervaring met het vervoeren van kreupele paarden. (en hoop eigenlijk hier niet al te veel ervaring mee te krijgen Knipoog)
Het gaat om het vervoer van een shetlandpony in een (voor hem aangepaste) schapentrailer. De pony is bewegingskreupel linksvoor en kan het been dus wel belasten.
De pony draagt tijdens vervoer altijd transportbandages met dikke onderlappen (omdat mn transportbeschermers niet goed blijven zitten) en een zweetdekentje.
De pony is het gewend om vervoerd te worden in een trailer. Het is niet zn hobby, maar hij loopt er gemakkelijk op, en staat relatief rustig. Ook eraf komen is geen probleem.

Oh ja, de rit is ongeveer 15 km, dus niet dat hij uren achtereen vervoerd moet worden ofzo.

Iemand tips?

Groetjes, Lacuna

malloesje

Re: kreupel paard vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:01

Ik zie het probleem niet. Als mijn paard kreupel is ga ik er ook mee naar de dierenarts.. in de trailer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:01

Ik zie er ook geen probleem in. Pony staat normaal toch ook op zijn benen? Neem aan dat ie niet iedere 5 minuten gaat liggen omdat hij niet meer kan staan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:17

Tips: inladen, klep dicht, rijden, klep open en weer uitladen Knipoog

Zou me er helemaal niet druk om maken, moet prima kunnen Ja

Lou_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:02

Ik zie ook het probleem niet.
Je gaat met een kreupel paard ook naar een kliniek toe, een kliniek komt niet naar jou toe.
Gewoon inladen en rijden maar.
Je moet je niet zo druk maken hoor.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:42

Citaat:
Tips: inladen, klep dicht, rijden, klep open en weer uitladen

Haha! Geweldig!! Knipoog Ik nog denken, zou ik niet beter de klep open kunnen houden, maar volgens jou moet ik hem toch maar gewoon dicht doen Knipoog

Ja hoor, de pony staat gewoon, en belast het been ook.

Och, ik ben zelf gewoon niet zo'n held met trailerrijden. Ik bedoel, ik kán het wel, en ik rij zo ongelofelijk voorzichtig dat je denkt dat er minstens een sportpaard van 10.000 euro in staat in plaats van een shetlandertje, maar bah ben altijd blij als ik weer veilig aangekomen ben.

Nou, ik zal dan maar gewoon gaan Lachen Tips mbt beenbescherming, bodembedekking of anders zijn uiteraard van harte welkom. Normaal staat hij met beenbescherming, zonder bodembedekking op de trailer.
Bedankt in elk geval Lachen

Groetjes, Lacuna

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:53

Gewoon precies zo vervoeren als je altijd doet, niets aan veranderen. Daar voelt je shetlander zich bij op zijn gemak, dat is gewoon voor hem.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:15

Idd, zoals hierboven, maar wettelijk gezien mag wrak vee (waaronder wordt verstaan: meer dan licht ziek en gewond vee) niet vervoerd worden.
Ja: onder 'vee' vallen paarden en ja: kreupel is meer dan licht gewond (hieronder vallen schrammetjes en een builtje).
Particulier gezien zal er niet snel moeilijk over gedaan worden, maar bedrijfsmatig kan het een heet hangijzer zijn.

Maar als ik privé zo'n geval zou hebben zou ik ook gewoon lekker vervoeren.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:55

Wat moet een professionele paardenhouderij dan met een ernstig kreupel paard of paard met koliek doen dat naar de kliniek moet?

Ik ken deze regel wel van de koeien(heb op een boerderij gestaan), maar heb er nooit over nagedacht dat dit voor paarden officieel ook zou gelden. En dan zou iedere paardenhouderij dus regelmatig deze regel overtreden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:48

Dat is dan inderdaad een interessant geval Imker Lachen

Zieke paarden worden toch met enige regelmaat naar de kliniek vervoerd.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:08

Volgens mij geldt bovenstaande alleen voor vee-transporten en niet voor individuele dieren. Maar ik kan het mis hebben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:23

Dat vraag ik me dan inderdaad ook wel af, een paard wat met spoed naar de kliniek moet Nagelbijten / Gniffelen
Maar dat zal dan wel een uitzondering zijn, de politie gaat tenslotte niet iedereen van de weg af halen om te controleren of het paard wel gezond is.

Hoe zit het daarnaast dan met slachtpaardentransport? Daar wordt over het algemeen ook niet bepaald moeilijk over gedaan, wel? Dan heb ik het dus over de italie of polentransporten.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:28

Wanneer een paard (met spoed) naar de kliniek moet, dan geld voor mij in ieder geval gewoon het spreekwoord 'nood breekt wet' hoor!

Ik moet binnenkort met m'n paard naar Utrecht foto's maken van haar (kreupele) achterbeen. Maar ik doe niks anders dan normaal hoor

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:38

malloesje schreef:
Volgens mij geldt bovenstaande alleen voor vee-transporten en niet voor individuele dieren. Maar ik kan het mis hebben.

Ik citeer:
Het vervoer van levend wrakke dieren is- met de inwerkingtreding van de Transportverondening (EG, nr. 1/2005)- per 5 januari volledig verboden. Een uitzondering vormt het vervoer van een levend wrak dier naar een diergeneeskundige praktijk, mits dat door een dierenarts is voorgeschreven. In alle andere gevallen moeten wrakke dieren op de boerderij geëuthenaseerd (afgemaakt) worden. Hierop is één uitzondering: in geval van een ongeval mogen wrakke dieren na een levende keuring, bedwelming en doden door een dierenarts met een zogenaamde 'verklaring speciale noodslachting' naar een slachthuis vervoerd worden.

Zwakke en wrakke dieren zijn oa (en ik citeer weer):
Dieren met:
-alg. ziekteverschijnselen (bijv. koorts of ernstige vermagering)
-die niet kunnen staan/lopen
-botbreuken die de beweging belemmeren
-sterk verwaarloosde klauwen/hoeven, acute gewrichtsontstekingen, peesschedeontstekingen en dergelijke ..... waardoor het been niet kan worden belast
-verlamming van het bewegingsapparaat en evt. bijkomende verschijnslen als ligplekken en spieratrofie
-uitgebreide open verwondingen
-prolaps
-drachtige dieren waarvan de draagtijd reeds voor minimaal 90% is gevorderd
-dieren die in de week ervoor geworpen hebben
-pasgeboren dieren waarvan de navel nog niet volledig is geheeld (opgedroogd)

Dit geldt voor zowel individueel vervoer (bedrijfsmatig) als complete transporten.
Als jij met een bedrijf (bijv. stoeterij, manege, transportbedrijf, handelsstal) gaat vervoeren en je paard heeft één van deze mankementen en je kan niet aantonen dat je op weg bent naar een dierenarts, heb je een DIK probleem.
Overigens heb je bedrijfsmatig sowieso je getuigschrift nodig, samen met een vervoersdocument (hoef)dieren, anders kan de AID je nog een leuke boete aan je broek smeren.

Particulier geloof ik niet dat de AID súper moeilijk gaat doen, maar wettelijk gezien mag je met een ziek, zwak of gewond dier de weg gewoon niet op.
Liggende dieren mogen überhaupt niet vervoerd worden, die moeten ter plekke afgemaakt worden of dermate opgelapt worden dat ze gewoon kunnen (blijven) staan tijdens transport.
Laatst bijgewerkt door Imker op 08-04-08 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:50

Als ik die lijst zo lees gaat het over dieren die niet sterk genoeg zijn om op de benen te blijven tijdens het transport. Als ik het verhaal van TS lees is dat bij deze pony niet het geval. Pony heeft pijnlijk been, maar staat stevig.
Denk ook dat deze regels in eerste gemaakt zijn met vervoer per vrachtwagen in gedachten waarbij de dieren los bijelkaar staan. Een dier dat dan niet op de benen kan blijven zou vertrapt worden onderweg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:06

tamary schreef:
Denk ook dat deze regels in eerste gemaakt zijn met vervoer per vrachtwagen in gedachten waarbij de dieren los bijelkaar staan. Een dier dat dan niet op de benen kan blijven zou vertrapt worden onderweg.

Zie mijn dikgedrukte stukje in mijn vorige post. Eerst lezen, dan posten.

darwindaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:35

Ze zegt dat het in overleg met haar DA besloten is om hem op de wei te zetten. Ik zou het (als het mijn pony was) doen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:12

Nou, hij is niet zo kreupel dat hij niet meer wil/kan blijven staan hoor. Als het aan hem lag, gingen we gewoon weer vol aan het werk, maar ja, dan herstelt het natuurlijk nooit.
Hij staat op het been, én hij belast het been (ik kan inmiddels ook weer van het andere voorbeen de hoef uitkrabben, al geeft hij wel aan dit niet heel erg prettig te vinden) In stap hóór je ook meer dat hij kreupel is dan dat je het ziet. Pas in draf kun je echt zeggen "hij is onregelmatig, en het zit daar-en-daar"
Kortom, "ernstig kreupel" is hij dus niet. Maar hij loopt niet goed, dus vandaar dat hij wel op rust gaat.

Toch ga ik morgen mn DA nog even aanschieten hierover. (ze is morgen voor een van de andere paarden op stal (ook kreupel Knipoog tis besmettelijk)) en dan vraag ik toch even na hoe het precies zit Lachen Gewoon... voor de zekerheid.

Iedereen echt ontzettend bedankt voor alle informatie!

Groetjes, Lacuna

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:37

Ik denk dat het wel gaat lukken mischien een kleine pauze om te kijken of alles goed gaat maar ik denk dat het wel lukt....Transport beschermers is voor de veiligheid mischien ook handig(aangezien hij kreupel is)

groetjes en veel succes

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:03

Deze pony valt in ieder geval niet onder wrak vee. Dus maak je daar niet al te veel zorgen over. Ik weet niet Imker of jij wel eens een AID controle hebt meegemaakt? Zo ja, dan heb jij vast een uiterst gemotiveerd mannetje getroffen want als je ziet wat er over het algemeen op een slachterij wordt aangeboden is dat bedroevend. De AID is wat dat betreft m.i. echt niet streng genoeg. Overigens is in mijn ervaring een belletje naar de kliniek waar je naar op weg bent voldoende bewijs voor de AID om je door te laten. Maar goed, als je een echte mierenneuker treft....

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:19

Nou, de pony staat inmiddels vrolijk op de wei. Alles is goed gegaan.
Iedereen bedankt voor alle info!

Groetjes lacuna