Been over achterstang, hoe kans verkleinen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patsy

Been over achterstang, hoe kans verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 16:22

Mijn merrie is een echte merrie en heeft zo haar buien. Haha! Ze loopt zonder problemen trailer op en af, gedraagt zich voorbeeldig onderweg, tot opeens de kolder in haar kop en dan gaat ze lopen kloten. (op stal staat ze soms ook uit het niets te bokken of te steigeren ...) Heeft niets met mijn rijstijl te maken, ik rijd als een echte vrouw, en soms voel je opeens de trailer schommelen achter je en weet je dat ze staat te bokken. Zo ook vandaag op de terugweg van wedstrijd, is maar 10 minuutjes rijden. Je voelt een bok, de trailer schudt, en daarna is weer alles rustig. Toen ik op stal aankwam begreep ik waarom, ze was met 1 achterbeen over de achterstang gekomen, en hing op haar bovenbeen (dus tussen sprong en knie) op de stang. Verder stond ze rustig hooi te knabbelen en mij aan te kijken met de vraag waarom die buigproef zo lang moest duren ..... Clown Eerste conclusie: Achter zit geen panieksluiting maar zit de stang vast met 2 bouten met moeren. Staleigenaar gebeld en die kwam met de gereedschapskist. Dus moeren los, en met veel geweld de inmiddels kromme bouten eruit geslagen. Daarna paard uitgeladen, wilde even niet op het been staan maar daarna meteen weer wel. Nog een keer op de trailer gezet en ze liep zo met me mee, dus wat dat betreft echt geen trauma. Klein schaafwondje op haar onderbeen, en vanavond nog maar eens kijken of er iets dik geworden is.
Had vanwege het korte ritje geen transportbeschermers om, omdat ik soms het idee heb dat ze daarom juist gaat staan bokken.
Maar nu de vraag, wat kan ik doen om dit soort 'ongelukken' te voorkomen. De merrie is 1.65 meter en de stang zit op het kortste gaatje zodat ze zo min mogelijk ruimte heeft. Ze heeft een hooinet, kan uit het raam kijken, enz.
Tips over mijn rijstijl heb ik dus niet nodig, ik rijd echt heeeeeeeeeel rustig, en het stomme is dat ze het soms ook gewoon op een rechte weg doet.

DubbelFun

Re: Been over achterstang, hoe kans verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:44

Hoe hoog zit de stand ten opzichte van haar kont. Want als die te laat zit zou je die misschien iets hoger kunnen zetten en het daarmee moeilijker maken om een been er overheen te krijgen.

Patsy

Re: Been over achterstang, hoe kans verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:37

De stang zit best hoog. In mijn trailer kan hij maar op een hoogte, en mijn paardje is maar 1.65, ze bokt gewoon vreselijk hoog. (ook onder het zadel).
Overigens net nog even wezen kijken naar haar en aan de longeerlijn gehad. Plek waar ze op de stang gehangen heeft is erg gevoelig als ik eraan zit (schat in een flinke blauwe plek) maar aan de longe bokt en rent ze er zonder zweep vrolijk vandoor (terwijl ze toch moe moet zijn na een wedstrijdje ...). Gelukkig niet kreupel dus, maar zal morgen behoorlijk stijf zijn vrees ik ....