Papieren overzetten op jouw naam?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa

Papieren overzetten op jouw naam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:23

Sinds vorig jaar juni heb ik mijn eigen paardje gekregen, nu heb ik nog goed contact met die fokker van haar die haar ook heeft uitgebracht enz.

Nu kreeg ik vandaag van hem een vraag, hij had bericht van het stamboek gehad over of ze er nog was, of al verkocht oid was.

Alleen, de papieren heb ik en stamboek etc. Maar officieel staat ze nog op zijn naam en niet op de mijne.
Máár, wat is nu het voordeel dat ik haar laat overzetten op mijn naam, of dat ik het gewoon zo laat?
Het paard wordt er niet meer of minder van.. Maar was wel benieuwd wat de voor/tegens daarvan zijn!

De toekomst is misschien wedstrijdjes rijden, endurance en een veulentje erbij.

Ik weet niet of het hier goed staan, maar dat hoor ik dan wel!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen Lachen!

Many

Re: Papieren overzetten op jouw naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:18

Als je wedstrijden wilt rijden moet je paard volgens mij wel officieel op jouw naam worden gezet. Ik weet het niet zeker maar het lijkt me wel vrij logisch Knipoog
Ik zou haar gewoon over laten zetten, het kost je niet veel (ik zou niet weten hoeveel het bij dravers is) en dan is ze gewoon officieel van jou.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:16

Volgens mij hoeft een paard helemaal niet op jouw naam te staan om er wedstrijden mee te mogen rijden. Dan zou je nooit meer iemand anders paard kunnen uitbrengen. Als je er een veulentje bij wilt fokken moet je haar wel op naam hebben. Er zitten geen voors of tegens aan,alleen meestal wel een lidmaatschap van het betreffende stamboek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:26

Inderdaad flyfly, dan zou er niemand meer een paard voor iemand anders uit kunnen brengen.

Als je een veulen gaat fokken moet de merrie wel op je naam staan, anders kun je geen papieren aanvragen. Alleen is dat nu nog niet nodig, dan betaal je al lidmaatschap. Ik zou het doen als je het veulen ook echt gaat fokken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:33

Idd wat neonlight zegt. Het kost alleen maar geld en het hoeft (nog) niet nu.

Dus niks doen ermee. Alleen als je er een veulen mee fokt moet ze op jouw naam komen te staan ivm aanvraag papieren van veulen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:12

lijkt mij ook vrij logisch om je eigen paarden op jouw naam te hebben staan.
wij hebben dat oowk wel dusss..

maar bij mijn merrie gaan we ook nog veulen fokken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:24

Liinddy waarom is dat logisch??

Het kost alleen maar geld, verder heeft het ,als je niet fokt, geen meerwaarde.

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:12

De fokker zei inderdaad ook het paard wordt er niet meer of minder van Lachen!
En eerst is er voor 't veulen nog geen sprake.. Wie weet over twee jaar.. En als het dan alleen maar geld gaat kosten is het ook zonde!

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee Lachen!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:18

idd voor wedstijden hoeft je paard helemaal niet op jou naam te staan. als je er mee wilt fokken wel anders ben jij niet de fokker (is degene op wie z n naam het paard staat) maar met wedstrijden maakt het niks uit. ik heb alleen me fokmerries op mijn naam en me sportpaarden niet en dat maakt niks uit hoor!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:36

Maar als je gewoon lid bent van het KWPN , is overschrijven kostenloos. Waarom zou je dat dan niet doen? Kleine moeite.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:49

Maar wat als er nou een ongeluk gebeurt met dat paard?In de wet staat dat de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk is.Dan zou die man aansprakelijk zijn,omdat het paard nog op zijn naam staat?Of heb jij ook aankoop papieren?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 07:56

Precies, dan is er ook meteen duidelijkheid. De oude eigenaar is dan niet meer aansprakelijk voor eventuele schade/dierenartskosten enz. En ik weet niet precies hoe het zit, maar ik moest sowieso lid worden van het stamboek en overschrijven op naam kostte daarbij heel weinig.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:01

maar je kunt je toch ook eenmalig aanmelden om je paard op naam over te laten schrijven. Je bent dan voor een jaartje gewoon lid, en binnen een jaar zorg je dat je t opzegt?!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:20

Papieren op naam hebben staan is geen eigendomsbewijs.

Je moet inderdaad lid worden van het stamboek, kost geld. Over een paar jaar, als ze een veulen gaat fokken, moet ze ook lid worden van het stamboek. 2 jaar lidmaatschap dus, terwijl het net zo goed 1 jaar kan zijn als ze even wacht ermee.

Ook hier worden de pony's niet op naam overgezet, enkel de fokmerries. Reedhill's Mister Michael (Michael van de Rijacker is de stamboeknaam trouwens), nu 20 jaar, staat nog steeds op naam van de fokker, terwijl hij voor ons nog 2 andere eigenaren heeft gehad die niet de fokker waren. En hij heeft bij ons ook schade veroorzaakt, geen problemen gehad met aansprakelijkheid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:57

-> VMR-TAO

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:28

Aangezien het om een Draver gaat Knipoog Als je bij de NDR het paard op naam wilt zetten ben je al zo'n 200 euro kwijt. Ik zou zeggen mooi zo laten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:33

Neonlight schreef:
Papieren op naam hebben staan is geen eigendomsbewijs.

Je moet inderdaad lid worden van het stamboek, kost geld. Over een paar jaar, als ze een veulen gaat fokken, moet ze ook lid worden van het stamboek. 2 jaar lidmaatschap dus, terwijl het net zo goed 1 jaar kan zijn als ze even wacht ermee.

Ook hier worden de pony's niet op naam overgezet, enkel de fokmerries. Reedhill's Mister Michael (Michael van de Rijacker is de stamboeknaam trouwens), nu 20 jaar, staat nog steeds op naam van de fokker, terwijl hij voor ons nog 2 andere eigenaren heeft gehad die niet de fokker waren. En hij heeft bij ons ook schade veroorzaakt, geen problemen gehad met aansprakelijkheid.

Wat geldt dan wel als eigendomsbewijs?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 06:04

Eigenlijk niet echt iets. Een koopovereenkomst, in combinatie met rekeningen van het onderhoud.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:31

Hoi.. ik heb mijn ene paard nu 3 jaar.. en heb er pasgeleden 1 bijgekocht.. ik heb met me ene paard die ik al 3 jaar heb wedstrijden gereden terwijl hij niet eens op mijn naam stond.. dus het is niet verplicht of wat dan ook.. je moet het paspoort wel aangetekend opsturen.. ik heb nu allebei de paspoorten opgestuurd om op mijn naam te zetten..

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:24

Oké.
Bedankt voor jullie reacties!

Het is inderdaad een draver, dus bij KWPN kom ik niet terecht!
Ben er een stuk wijzer over geworden, want zoveel wist ik er niet vanaf!

Bedankt iedereen!
En de aansprakelijkheid is gewoon voor mij, als er iets met haar gebeurt. Daar heeft de exeigenaar niks mee te maken verder voor zover ik weet!