Bodem dikte alu in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

McCoyman

Bodem dikte alu in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:41

Heej,

Cimmy/blingh en ik zijn bezig met onze trailer op te knappen.
Jullie hebben mij misschien al eens op wat foto's voorbij zien komen.
Gelukkig schiet het al aardig op.
Kenteken papieren van de rdw zijn binnen, hij is geschuurt, ander zij deurtje zit er in, velgen zijn opgeknapt, nieuw stuurwieltje zit er op.
En verlichting doet het helemaal goed (was door vorige eigenaar een complete puinhoop van gemaakt) oja en gratis verkoudheidje erbij voor de hele dag op de grond liggen Tong uitsteken
Maar nu komt het belangrijkste, de bodem.
Heb de oudste er al bijna helemaal uit, van deze was de anti slip laag aan de bovenkant helemaal kapot gegaan en het hout gaan rotten.
Heel jammer, want aan de onderkant was de bodem nog perfect.
Nou heb ik al kunnen terug vinden dat voor hout/beton spul (ff de naam kwijt) je minimaal 25 mm er in moet leggen en dat giet vloeren hier niet aan houdt.
Nou was eigenlijk mijn keuze op alu gevallen, ook gezien mijn vader al 30 jaar in de metaal zit Clown
Nou was mijn vraag, welke dikte word er gebruikt voor alu in trailers en kan daar eventueel wel een goed vloer over heen?

Geert

pryde

Re: Bodem dikte alu in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:03

Je moet je even bij een dealer nagaan. BV humbaur dealer, konag in Nagele. Over deze vloer komt dan geen gietvloer maar een rubbermat die aan de zijkanten wordt afgekit.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:32

er is ook watervast betonplex met anti-sliplaag te koop .
misschien is dat iets ?

Ik zou het alleen niet ergens zomaar bestellen , want ik weet dat het de hoofdprijs kost.
maar heb het wel eens gezien in varkens of koeienstallen . ( 1 van de 2 )
misschien dat een stalinrichting leverancier je voor een schappelijker prijs er aan kan helpen.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:07

Ik was vandaag ( en dat was echt bijzonder toevallig ) bij de "Eerste Barneveldse Houthandel" , ik kom daar dus echt nooit.
Maar in me toch door hun magazijn heb ik ze zien staan ! weet niet de afmeting of dikte.

als ik het moet gokken zijn het standaard platen van 1.22 x 2.44 en 22mm dik ( ik heb ze dus niet gemeten maar dit is een handelsmaat voor betonplex weet ik )

dus als je ze nog zoekt ... hun hebben ze in ieder geval Ja

pryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:01

Voor een bodem van een trailer is de dikte van 22mm niet geschikt. Bodem dikte maat voor een trailer is volgens de kenners minimaal 33mm.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:10

Doe je er een onderplaat van 12mm onder Knipoog

maar waarom moet het zo dik joh ? ik snap dat paarden geen licht gewichten zijn .
Maar om daar nou een 33mm dikke vloer voor nodig te hebben .......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:15

ponny_power schreef:
Doe je er een onderplaat van 12mm onder Knipoog

Dat mag niet en is bovendien een garantie voor een zeer snel rottende bodem!
ponny_power schreef:
maar waarom moet het zo dik joh ? ik snap dat paarden geen licht gewichten zijn .
Maar om daar nou een 33mm dikke vloer voor nodig te hebben .......

Wettelijk is 24mm multiplex het voorschrift.
Voor aluminium wordt ook een minimale dikte voorgeschreven. Dit was 30mm (massief!!), maar daar schijnt e.e.a. veranderd te zijn. RDW zou je dit moeten kunnen vertellen.

P.S. TS, ik heb de indruk dat je uit België komt, klopt dit? Zo ja, de Belgische regels zijn anders dan in NL!!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:08

een gewone hardhouten bodem van bijvoorbeeld 3 centimeter is het fijnst vind ik zelf. Betonplex is niet dik genoeg en 2 platen onder mekaar is niet veel sterker als 1.
Losse rubberen matten die je op de bodem legt als er een paard ingaat, zodat de bodem heel blijft met ijzers, en het zorgt voor grip

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:57

Mizsz_Kitty schreef:
een gewone hardhouten bodem van bijvoorbeeld 3 centimeter is het fijnst vind ik zelf. Betonplex is niet dik genoeg en 2 platen onder mekaar is niet veel sterker als 1.
Losse rubberen matten die je op de bodem legt als er een paard ingaat, zodat de bodem heel blijft met ijzers, en het zorgt voor grip

Goh, heb jij dan de huidige wettelijke eisen van vloerdiktes? Hoezo is betonplex niet dik genoeg? Wat is dan wel dik genoeg? Waar baseer jij dat op?

Ik heb zojuist de RDW gevraagd naar de wettelijke eisen voor dierenvervoer, ik ben benieuwd of ze iets zinvols sturen. jullie horen nog van mij Haha!

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:25

Zou dan voor het eerst zijn dat de RDW wat zinnings doet / zegt gelijk Haha!

maar aluminium vloer op stlalen onderstel mhm .. of het dan gegalvaniseerd is of niet.
zie dat niet zo erg goed gaan eerlijk gezegd , zelfss al zouden er kunstof isolators of dergelik tussen zitten.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:45

Ikke, ik heb zelf ook een nieuwe bodem erin gezet, en dat ik naar betonplex vroeg, kreeg ik te horen dat ik dit wel voor me klep mocht gebruiken, maar niet voor de bodem. ook omdat de zijkanten van het betonplex niet waterdicht zijn en dan komt er vocht in, wat er niet meer uitkan, dus het gaat weer rotten.

En over een kunststof of alu bodem weet ik niets, dus daarom zei ik dat van een gewone hardhouten bodem, met matten.

Een rubbergietvloer zorgt er dan weer voor dat het vocht wat in het hout zit, niet wegkan, dus daarom losse matten, zodat het kan ademen

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 20:36

ikke schreef:
P.S. TS, ik heb de indruk dat je uit België komt, klopt dit? Zo ja, de Belgische regels zijn anders dan in NL!!

Kom niet uit Belgie, Terheijden om precies te zijn Knipoog

De oude bodem was ook gemaakt uit 2 lagen hout, en moet zeggen waar de beschermlaag er niet af was, was deze nog in perfecte staat.
33mm alu massief is nogal erg dik, denk dat deze regel inderdaad wel zal zijn aangepast.
Bij de RDW konden ze me daar bar weinig over vertellen, toen ik alleen al belde zagen ze onze trailer aan voor een nieuwe uit het buitenland komende vrachtwagen trailer Vork
Weet er iemand wat voor (onder)vloer er wordt gebruikt voor er een gietvloer overheen gaat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:04

McCoyman schreef:
Weet er iemand wat voor (onder)vloer er wordt gebruikt voor er een gietvloer overheen gaat?

Ik heb 25mm meranti buitenkwaliteit multiplex gebruikt.
Eerst op maat maken, dan alle gaten boren en vervolgens in de lak zetten alsof je een zeewaardig schip hebt!
Gietvloeren moet je niet aan beginnen, zie reactie Mizsz_Kitty waarom.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:25

Mag ik ook een vraag stellen betreffende een nieuwe vloer.
Mijn trailer is 3010x1590 maar de standaard maat van okoume (of welke multiplex dan ook) is 3100x1530.
Hoe gaan we dat oplossen als ik toch de vloer uit een stuk wil???

Nu ff ontopic.
Minimale dikte van een vloer in nederland is 22mm. (maar ik ga ook voor dikker)
Dikte van een aluminium vloer is 30mm (kamer systeem)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:46

ikke schreef:
Ik heb zojuist de RDW gevraagd naar de wettelijke eisen voor dierenvervoer, ik ben benieuwd of ze iets zinvols sturen. jullie horen nog van mij Haha!

Nou, daar komt ie dan.
Rob_H schreef:
Minimale dikte van een vloer in nederland is 22mm. (maar ik ga ook voor dikker)
Dikte van een aluminium vloer is 30mm (kamer systeem)

Het spijt me Rob, je hebt ongelijk, net als ik, overigens, dit naar aanleiding van een eerdere discussie die we hadden.
De nieuwe regels voor vloerdikte zijn weer geweldig opgelost, zoals alleen NL dat kan bedenken (of Europa??) De wet schrijft alleen voor dat de vloer stevig genoeg moet zijn.
Yep, definieer stevig Duivel

De reactie van de RDW:
Citaat:
Er staat in de regelgeving geen dikte van de vloer genoemd.

Wel staat genoemd dat de vloer voldoende sterk moet zijn voor de te vervoeren lading. Tevens staat beschreven dat de vloer slipvrij moet zijn wat opgelost kan worden door bij voorbeeld aluminium traanplaat te gebruiken.

De enige regel die men hanteert is de wetgeving conform de EG 1/2005 richtlijn en die is geschreven voor lange transporten en zegt maar zeer sumier iets over inrichtingseisen, waarvan het gros niet eens zinvol is voor korte transporten zoals wij dat doen (een minimale watervoorraad bijvoorbeeld).

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:18

Ach nederland wat een mooi land Dromen
Maar goed het gros van de trailer fabrikanten hebben een vloer van 22mm,en dan echt geen okoume of meranti multiplex.
Dus onze keuzes zijn zo slecht nog niet.
Maar ikke!!!! weet jij hoe dat zit met die plaat maten??.
En wat vind je hier van:
Als ik een multiplex vloer gebruik dan ga ik deze voorzien van een epoxy laag.
Binnen epoxy en glasvlies.Buiten alleen een aantal epoxy lagen.

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:54

Heerlijk de rdw, worden we weer wijzer van.
Importeur van blommert ook al gemailt, helaas geen reactie:(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:41

Rob_H schreef:
Ach nederland wat een mooi land Dromen
Maar goed het gros van de trailer fabrikanten hebben een vloer van 22mm,en dan echt geen okoume of meranti multiplex.
Dus onze keuzes zijn zo slecht nog niet.
Maar ikke!!!! weet jij hoe dat zit met die plaat maten??.
En wat vind je hier van:
Als ik een multiplex vloer gebruik dan ga ik deze voorzien van een epoxy laag.
Binnen epoxy en glasvlies.Buiten alleen een aantal epoxy lagen.

De oude regelgeving ging uit van 24mm multiplex als minimum. Ik had 18mm in de vrachtwagen, maar met tactische ondersteuning; toen die vloer na tien jaar geloopt werd (einde vrachtauto) wat ie nog net zo goed als toen ie erin ging. Beetje afhankelijk van de constructie van de trailer, zal die 22mm dus best voldoen, al ga ik toch heel eigenwijs 25mm leggen in de nieuwe vrachtwagen.

Die plaatmaten kloppen helaas. Je zult er dus een stukkie aan moeten plakken. Ik heb welleens gehoord dat grotere maten op verzoek leverbaar zouden zijn, maar dat werd zo vaag gebracht dat ik daar m'n twijfels bij heb.

Ik zou de platen met lamello's of messing-en-groef aan elkaar maken (verlijmen) en dan de boel behandelen alsof het een zeewaardig jacht betreft. Heeft die epoxy lak enige flexibiliteit? Er zit natuurlijk altijd enige flexibiliteit in de trailer en dus ook in de vloer; kan de epoxy-met-glasvezel dat hebben? Zo ja, vooral doen. Lijkt me een goede basis. Losse mat erin en jij maakt niet meer mee dat die trailer verrot.

P.S. wat zet jij op geroest ijzer? Ik kan de onderkant van de wagen vrij goed schoon maken, maar er blijven enkele stukken bij die wat minder goed toegankelijk zijn voor schuurpapier. Novorox, Hamerite e.d. zijn mij bekend. Is er beter spul op de (professionele) markt?

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:26

betonplex is er niet breder als bovenstaande maten...
mijn klep is daarom ook uit 2 delen, 2/3 om 1/3 en dan zit de naad zegmaar horizontaal, en is messing en groef, goed lijmen...en het staat als een huis
maar een bodem zou ik toch liever uit een stuk hebben.
daarom zit er in die van mij een dikke hardhouten bodem in....3-4 cm dik geloof ik

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:20

Hardhout uit een stuk???? Ik heb 1590x3010 nodig,ik geloof niet dat zulke bomen bestaan Haha!
FF zonder gein.Ik neem aan dat die vloer bestaat uit lamellen die met messing en groef gekoppels worden???
net zoals aluminium.
Trouwens ik kan die aluminium delen dus nergens vinden.Iemand een idee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:22

Ik zag pas ook kunststof bodems in nieuwe trailers.
Hoe dik is dat eigenlijk en is dat aan te komen?
Opzich vind ik dat wel goed klinken..maar goed, ben dan ook een leek Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:04

Rob_H schreef:
Hardhout uit een stuk???? Ik heb 1590x3010 nodig,ik geloof niet dat zulke bomen bestaan Haha!
FF zonder gein.Ik neem aan dat die vloer bestaat uit lamellen die met messing en groef gekoppels worden???
net zoals aluminium.
Trouwens ik kan die aluminium delen dus nergens vinden.Iemand een idee??

Hardhouten planken, waarschijnlijk met messing-en-groef. Voegt zo'n 150-200kg toe aan het eigen gewicht van de trailer. Oorspronkelijk lag er een asobé planken vloer in mijn vrachtwagen. Toen ik die eruit haalde kwam de wagen een cm uit de veren (er lag een 6500kg pakket onder!!)

Die aluminium delen kun je vinden bij de MCB. Op de Belgische site staan ook prijzen. Dat zijn bruto prijzen en ik heb even geen beeld bij de kortingen die de handel krijgt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:28

ikke schreef:
P.S. wat zet jij op geroest ijzer? Ik kan de onderkant van de wagen vrij goed schoon maken, maar er blijven enkele stukken bij die wat minder goed toegankelijk zijn voor schuurpapier. Novorox, Hamerite e.d. zijn mij bekend. Is er beter spul op de (professionele) markt?

Ik krijg spul van iemand die onderhoud doet bij een baggervloot.
Ben ff de naam kwijt van dat spul.
Ik ga er van uit dat het wel goed spul is aangezien zij het gebruiken.
Als ik het heb geef ik je het merk door.