groeispurt??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pancho12

groeispurt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 14:46

Ik heb een paar maanden geleden een paard gekocht. Ten tijde van deze aankoop was ze 1.63m en zag ze er nog erg jeugdig uit.

Nu schiet ze ineens enorm de lucht in met haar achterhand en is ze ineens enorm overbouwd, wat toen ik haar kocht nog niet het geval was. Ze ziet er nog steeds wel jeugdig uit maar is toch al bijna 4.
Is dit gewoon een verlate groeispurt of moet ik me echt al zorgen gaan maken dat ze overbouwd blijft?
Ze komt trouwens van een goede afstamming, ouders zijn niet overbouwd en heeft als veulen een eerste premie behaald.

gomir

Re: groeispurt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:35

EHK -> VMR-TAO

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:22

Een paard groeit nog tot ca. zijn zesde/zevende door. Of de grote spurt al rond 2 of 3 jaar zit, en na 4 jaar vrijwel niet meer of dat je paard tot zijn zevende vol aan het groeien blijft is moeilijk te zeggen want dat wisselt per paard.
Mijn paard was net geen pony en heel iel toen ik hem kocht met 2,5 jaar en is rond zijn derde ineens gaan groeien. Hij moet nu vijf gaan worden en is nog steeds volop aan het groeien. Ik verwacht dat hij wellicht zelfs de 1,70 nog gaat halen uiteindelijk als hij zo door blijft gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:27

ik kocht mijn pony 1,42 3jaar en 11 maanden
deze is in 7 maanden tijd 6 cm gegroeid in de hoogte !

hij is nu bijna 5 en ongeveer 150 .. zou m eens goed moeten nameten
ook hij heeft dus een erg late ENORME groeispurt gehad
toen ik merkte dat hij daar wat last van had samen met wisslen
hebben we hem op rust gezet , nu zijn we hem weer aan het oppakken

en dus weer verder aan het beleren inrijden etc
krijg je allemaal commentaar .. bijna 5 en nog niet goed doorgereden ,
jammer dan .. hij moet nog zeker 20 jr mee Vork

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:40

Toen ik mijn paard kreeg kwam hij tot aan het raampje (schoft), en 8 maand later ook zeker 5 cm... Het ene mens is een laatbloeier, en zo is het bij paarden net zo. Meestal trekt de voorhand wel bij aan de achterhand... dus het wordt een reus???

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:56

Toen ik mijn haflingerruin in Januari kocht was die ook zeker kleiner dan dat die nu is. Hij word in mei 2 jaar. Me zus had hem 2 maanden niet gezien en toen ze hem weer voor het eerst zag zei ze dat die zeker groter was geworden. Tis al een behoorlijk grote haflinger, en ik hoop dat die nog veel groter word Lachen
Tis idd per paard verschillend, paarden groeien door tot ongeveer hun 6e dus het zou idd kunnen.
Dat die nou overbouwd is zou wel goed komen, als ze ineens harder groeien dan normaal is dat logische maar dat trekt wel weer bij. De mijne is nu ook flink overbouwd.