Welke deken voor in de trailer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaVB

Welke deken voor in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:00

Hoi,

Ik ga deze zomer op ponykamp, en ik heb een 'nogal drukke' ( Sigaar ) pony in de
trailer. Ik wou voor de bescherming een dun zweetdekentje op doen, maar wat voor
soort deken kan ik het beste op doen?
Zweetdeken, zomerdeken of iets anders?

Dankjullie wel Lachen
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 31-03-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia_14

Re: Welke deken voor in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:04

Gewoon een zweetdeken is prima hoor, een zomerdeken o.i.d "ademt" namelijk niet zo goed. Het allerbeste is natuurlijk gewoon zonder deken, in de zomer is het toch niet zo koud in de trailer. Maar als je pony erg gaat zweten snap ik wel dat je er voor de zekerheid wat oplegt, aangezien ie in de trailer toch op de tocht staat. Een zweetdeken is dan prima. Veel plezier op je ponykamp!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:05

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:06

Julia_14 schreef:
Gewoon een zweetdeken is prima hoor, een zomerdeken o.i.d "ademt" namelijk niet zo goed. Het allerbeste is natuurlijk gewoon zonder deken, in de zomer is het toch niet zo koud in de trailer. Maar als je pony erg gaat zweten snap ik wel dat je er voor de zekerheid wat oplegt, aangezien ie in de trailer toch op de tocht staat. Een zweetdeken is dan prima. Veel plezier op je ponykamp!

Oke, dankjewel! Haha! Ik had al een mooie zweetdeken gevonden, maar mijn pony gaat
altijd lopen beuken tegen de zijkanten.. en om nou te voorkomen dat ze zichzelf
open beukt, heb ik er liever een dekentje op Tong uitsteken

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:08

Hmm je pony kan zichzelf tegen de wanden van de trailer niet openbeuken hoor, die zijn immers glad Knipoog (hoop ik!) Dus als je pony niet overdreven gaat zweten van stress o.i.d in de trailer, zou ik er gewoon helemaal geen deken op doen Lachen
En volgens mij staat dit hier gewoon goed hoor!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:15

Oki, dankjewel. Ik moet nog oefenen met in de trailer, want vorige keer heeft ze zo lopen toinken in de trailer, dat ze haarkroonrand, en een stukje van haar rug kapot had gemaakt. Scheve mond

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:19

nouw.. mijn pony was voorheen ook wel eens gestrest in de trailer maar in de zomer en als je beetje warm weer heb (23-30 graden) vindt ik het veel te heet voor een zweetdeken mijn pony zweet zich onder een zweetdeken nl al kappot dat ik dr op de trailer had gezet en een half uur moest rijden...
Zomerdekens zijn niet voor niks gemaakt voor in de zomer ondanks dat ze idd niet helemaal ademend zijn..

[edit] Ik zou zowiezo echt op zijn allerzachts de scherpere bochten nemen als dat kan wij gaan als het rustig op de weg is gewoon de afslag nemen met hooguit 10/15 km p.u en als het wat drukker op de weg is ook niet veel sneller(dus de afslagen en rotondes en misschien scherpe bochten in doorgaande wegen alhoewel die niet veel voorkomen), andere auto's houden er echt wel rekening mee en anders hebben ze er maar rekening mee te houden. En ook heel rustig remmen en rustig optrekken. Stukken rechtdoor gaat wel voor een pony maar merk bij pony's die weinig vertrouwen hebben in een trailer of slechte ervaringen hebben gehad extreem aan het rommelen zijn in afslagen als je strak de bocht om moet (denk daarbij aan met hun hele gewicht tegen het schot op staan omdat ze bang zijn dat ze omvallen)
Bij mijn pony hielp dat iig heel erg goed met goed zacht en op zijn voorzichtigst rijden want nu komt ze altijd relaxed uit de trailer vandaan zonder zweet.
Laatst bijgewerkt door __KELLY op 31-03-08 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:20

Stukje van haar rug Nors opkijken Hoe krijgt ze dat nou weer voor elkaar? Wat voor trailer hebben jullie? Lachen Ik zou idd maar goed gaan oefenen, gewoon iedere week een paar keer in en uitladen, densnoods ff een kwartiertje in de trailer laten staan zodat ze er aan went. Moet je ver rijden voor dat ponykamp?
Wat ook goed helpt: Haar voer in de trailer geven! Gewoon 's avonds of 's morgens in de trailer zetten en daar het voer geven in een emmer o.i.d.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:22

__KELLY schreef:
nouw.. mijn pony was voorheen ook wel eens gestrest in de trailer maar in de zomer en als je beetje warm weer heb (23-30 graden) vindt ik het veel te heet voor een zweetdeken mijn pony zweet zich onder een zweetdeken nl al kappot dat ik dr op de trailer had gezet en een half uur moest rijden...
Zomerdekens zijn niet voor niks gemaakt voor in de zomer ondanks dat ze idd niet helemaal ademend zijn..

Als het idd zo warm is moet je echt niets op je pony leggen. Maar rond de 20 graden kan er toch flink wat tocht ontstaan in de trailer, en als je dan een pony hebt die flink gaat lopen zweten is een dunne zweetdeken niet zo'n slecht idee Lachen Natuurlijk verschilt dit per paard.
Een zomerdeken op een zwetend paard leggen lijkt mij geen succes, die dingen ademen niet goed en, en juist als je paard zweet moet er genoeg zuurstof bij komen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:25

Julia_14 schreef:
Stukje van haar rug Nors opkijken Hoe krijgt ze dat nou weer voor elkaar? Wat voor trailer hebben jullie? Lachen Ik zou idd maar goed gaan oefenen, gewoon iedere week een paar keer in en uitladen, densnoods ff een kwartiertje in de trailer laten staan zodat ze er aan went. Moet je ver rijden voor dat ponykamp?
Wat ook goed helpt: Haar voer in de trailer geven! Gewoon 's avonds of 's morgens in de trailer zetten en daar het voer geven in een emmer o.i.d.

Haha, ik ben er nog steeds niet achter hoe ze dat geflikt heeft Sigaar Slim beest.
Ze hadden daar kuil geloof ik in de trailer, maar we hebben niet echt een trailer ter
beschikking, voor ponykamp wouden we er 1 gaan huren. Het zit helemaal in
Drenthe, 2 uur hiervandaan Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:43

maar in de zomer heb je (tenzij het weer zo'n prut weer wordt als vorig jaar Nagelbijten / Gniffelen ) meestal wel kans dat heb boven de 23 graden kan zijn..
maar hij gaat toch niet bezweet de trailer op ?
Ik zou voor de bescherming een zomerdeken op doen als het warmer is als rond die 23 graden (of het gewoon warm/benouwd aanvoeld buiten) (en er ook eens een ritje ergens heen mee oefenen om te kijken of die onder een zomerdeken ook ontzettend zweet want dat scheelt ook per paard en als jullie een aantal keer hebben geoefend is die misschien wat relaxeder)
Mijn pony was ook in het begin een brokkenpiloot in de trailer maar liet dr 's zomers altijd 'naakt' in de trailer staan, ze is dr wel eens met een schrammetje op dr flank uit gekomen wat niks voorsteld maar dat was het dan ook, maarja als je dan toch graag iets meer bescherming wil dan raad ik een zomer of een zweetdeken idd aan zoals ik hierboven ook al zei..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:35

Geen deken op doen. Waarschijnlijk houd je je pony dan veel beter droog. Wij hebben ook een druktemakertje altijd op de vrachtwagen, met een dun dekentje is hij drijfnat, zonder deken blijft hij droog. Tocht op de trailer valt wel mee, trailer is over het algemeen enkel aan de achterkant open, als je rijdt komt daar geen tocht door.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:07

__KELLY schreef:
maar in de zomer heb je (tenzij het weer zo'n prut weer wordt als vorig jaar Nagelbijten / Gniffelen ) meestal wel kans dat heb boven de 23 graden kan zijn..
maar hij gaat toch niet bezweet de trailer op ?
Ik zou voor de bescherming een zomerdeken op doen als het warmer is als rond die 23 graden (of het gewoon warm/benouwd aanvoeld buiten) (en er ook eens een ritje ergens heen mee oefenen om te kijken of die onder een zomerdeken ook ontzettend zweet want dat scheelt ook per paard en als jullie een aantal keer hebben geoefend is die misschien wat relaxeder)
Mijn pony was ook in het begin een brokkenpiloot in de trailer maar liet dr 's zomers altijd 'naakt' in de trailer staan, ze is dr wel eens met een schrammetje op dr flank uit gekomen wat niks voorsteld maar dat was het dan ook, maarja als je dan toch graag iets meer bescherming wil dan raad ik een zomer of een zweetdeken idd aan zoals ik hierboven ook al zei..

Oke, dankjewel! hier heb ik zeker wat aan Haha!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:08

Neonlight schreef:
Geen deken op doen. Waarschijnlijk houd je je pony dan veel beter droog. Wij hebben ook een druktemakertje altijd op de vrachtwagen, met een dun dekentje is hij drijfnat, zonder deken blijft hij droog. Tocht op de trailer valt wel mee, trailer is over het algemeen enkel aan de achterkant open, als je rijdt komt daar geen tocht door.

Oki, danku Haha!

kathyY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:11

Ik zou er ook geen deken op doen. In de zomer is het met mooi weer ook niet nodig en inderdaad tocht het niet echt in een trailer. Mijn haflinger is in de trailer ook nog al druk en met een dun dekentje is hij meestal ook drijfnat. Zonder is denk ik het beste wat je kunt doen. Lachen

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:12

Oke, dankjewel Lachen Maar als ze dan begint te toinken, dan
kan ze zichzelf verwonden, kan ik daar iets aan doen?

Niet dat ik zeker weet of ze zichzelf gáát verwonden Clown

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 06:12

Kans is ook groot dat ze juist drukker gaat doen als ze een deken op heeft. Warm, als ze begint te zweten gaat het jeuken, irriteert en ze gaan juist hangen en schuren om het deken af te krijgen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:24

Als het regent en we moeten gaan rijden krijgt hij gewoon een zweetdeken met hals op, en een zweetdeken zonder hals eromheen en dan een dekensingel.. Lachen En dan het zijltje dicht Lachen

En als de zon schijnt en het is warm, staat hij gewoon zonder deken hoor..Anders zweet 'ie al voordat je moet beginnen en dat moeten we ook niet hebben Knipoog

Doei, doei
ps; Als ik jou pony had, had ik 'm geen deken op gedaan Knipoog

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:47

Oke, dan doe ik hem geen deken op Haha! Dankjullie wel allemaal voor jullie advies! Lachen

Peggy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:52

ik doe zelf altijd een fleecedaken met singels op:D

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:29

Wij hadden een ruintje wat ongeveer het zelfde gedrag vertoonde op de trailer als jou pony doet... Ik de zomer zette wij hem altijd met een zweetdekentje op de trailer (met een extra singel wand als ze flink tekeer gaan kunnen ze zelfs die nog omgedraaid en op de grond en onder de hoeven krijgen.. en dat wil je echt niet)...

Waarom wel een zweetdeken? zweten en de trailer is vragen om verkoudheden... dan maar liever een beetje warm (wel er rekening mee houden dat je niet heel lang op de trailer staat wand 3 uur in de warmte wordt je pony ook heel vervelend van) dan een ziek paard...

Als we is een keer echt ver moesten met de trailer in de zomer dan stopte we onder weg even ... hij ging dan dekenvrij de trailer in en dan stoptje we halverwege om hem een dekentje om te doen...

Na het uitladen wel goed stappen... sommige die erg fanatiek zijn op de trailer hebben er een hele fitnesstraining op zitten... Knipoog

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 20:52

Tops_M schreef:
Wij hadden een ruintje wat ongeveer het zelfde gedrag vertoonde op de trailer als jou pony doet... Ik de zomer zette wij hem altijd met een zweetdekentje op de trailer (met een extra singel wand als ze flink tekeer gaan kunnen ze zelfs die nog omgedraaid en op de grond en onder de hoeven krijgen.. en dat wil je echt niet)...

Waarom wel een zweetdeken? zweten en de trailer is vragen om verkoudheden... dan maar liever een beetje warm (wel er rekening mee houden dat je niet heel lang op de trailer staat wand 3 uur in de warmte wordt je pony ook heel vervelend van) dan een ziek paard...

Als we is een keer echt ver moesten met de trailer in de zomer dan stopte we onder weg even ... hij ging dan dekenvrij de trailer in en dan stoptje we halverwege om hem een dekentje om te doen...

Na het uitladen wel goed stappen... sommige die erg fanatiek zijn op de trailer hebben er een hele fitnesstraining op zitten... Knipoog

Oke, dankje. Dat aan die singels bij z'n hoeven had ik nog niet eens gedacht Tong uitsteken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:53

Ik zou in de zomer geen deken op doen, of anders een hele dunne cooler, anders gaat 'ie alleen maar meer staan zweten als 'ie zich al druk maakt...

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:39

Ja, volgens mij ook Haha!