verborgen gebrek, da kosten verhalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

verborgen gebrek, da kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:00

Hmmm ik heb hier een lastige situatie.
Begin februari heb ik een pony gekocht, goedgekeurd door de dierenarts. Van te voren wezen rijden enzo.
Na enkele weken begint hij met headshaken, het werd steeds erger, en nu na verschillende onderzoeken van de tandarts en dierenarts blijkt hij een pollenallergie icm een zonlichtallergie te hebben.
Dit was begin februari niet te merken, heb hem toen in een binnenbak gereden, en toen waren er nog niet veel pollen in de lucht en had hij dus ook geen last van het zonlicht.
De gene waar ik hem gekocht heb, kon niet weten dat hij dit had. Ze verkocht hem voor andere mensen door, hij stond daar nog maar 2 dagen.
Wat is mijn recht? Kan ik de dierenartskosten op de oude eigenaar verhalen?
Ik hoop dat hier iemand is met verstand van rechten enzo.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

beantsje

Re: verborgen gebrek, da kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:05

sneu voor je!
Headshaken is een lastig verhaal en je hebt hem nu anderhalve maand.
als je hem nog kwijt wilt, kan ik me dat voorstellen. Je zou toch eens kunnen proberen of de DA het headshaken kan antedateren. Dan kan je de koop nietig verklaren wegens een verborgen gebrek. Maar het is zeer de vraag, of dat lukt.
De DAkosten kan je niet verhalen. De verkoper was immers te goeder trouw.
Nou sterkte. Ik weet wat headshaken kan betekenen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:07

Headshaken is een verborgen gebrek en je hebt dus naar mijn weten recht op terugbrengen van de pony.
Dierenarts kosten verhalen?
Bedoel je de keuring of bedoel je de kosten die je hebt gemaakt om de allergie vast te stellen?
Ik denk dat je daar weinig kans mee hebt.
Maar terugbrengen zou wel een optie zijn.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 11:20

Tja dat vind ik erg lastig. Buiten het headshaken is het een geweldige pony. Ik ben ook niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, ik rij alleen recreatief.
Ik ben ook bang voor wat er met hem gaat gebeuren als ik hem terugbreng.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:22

Mm Ok dan vrees ik dat je weinig hebt om op te staan.
Wellicht heb je wel recht op geld terug, dat durf ik niet te zeggen.
Het is immers een verborgen gebrek , dus de prijs zou bij verkoop flink omlaag moeten.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:24

Oei, een moeilijk probleem. Waren de vorige eigenaren ervan op de hoogte denk je?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:26

Nou, 't is maar de vraag of het een verborgen gebrek is. Daarvoor moet je namelijk aantonen dat de pony het voor de aankoop ook al deed. Dat zal niet meevallen; zeker omdat je hem al 6 weken hebt. (omdat je hem van een particulier hebt gekocht, ligt de bewijslast bij jou)
Het zou natuurlijk best kunnen dat dit het eerste jaar is dat hij het doet.

Mijn tinker deed het ook en het werd steeds erger. Ook recreatief rijden ging niet meer en ze schudde ook in de wei. Uiteindelijk heb ik haar naar de slacht gebracht.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:31

Heb je al contact opgenomen met de verkoper??
Was het een particulier of een bedrijf?
Ik raad je aan het paard terug te brengen of in ieder geval deel van het geld terug te eisen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:12

Ik heb deze week iemand gevonden die hem herkende van een manege waar hij heeft gestaan en daar deed hij het ook al. Dit is ongeveer 1 á 2 jaar geleden. Hij heeft het dus al langer.
Ik rij nu met pollennetje en uv masker en dat is heel erg goed te doen. Ook merk ik dat hij nu lekkerder in zijn vel zit.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:29

heb je een rechtsbijstandverzekering??? Of wil je het zo laten zitten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:30

ik zou het hier nioet bij laten zitten
kan de oude manege eigenaar niet getuigen dat hij het toen al deed.
Heb je contact opgenomen met de oude eigenaar?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:40

crossmonster schreef:
Mm Ok dan vrees ik dat je weinig hebt om op te staan.
Wellicht heb je wel recht op geld terug, dat durf ik niet te zeggen.
Het is immers een verborgen gebrek , dus de prijs zou bij verkoop flink omlaag moeten.

Als de vorige eigenaren van niks weten, en de bemiddelaar ook niet, zoals hier het geval zal zijn is dit geen verborgen gebrek. Ik denk heel eerlijk dat je weinig heb om op te staan, aangezien jou dierenarts dit na lange tijd (lees meer dan een maand) pas heeft kunnen constateren.

Ik denk, als je een rechtzaak zou beginnen, dat je meer kosten kwijt bent, en dat het nog een hele lange tijd zal kunnen duren. Tenzij je een "garantie bewijs" / Contract heb getekend. Weet iemand hier een regel van garantie op de koop van een paard of pony? (staat dat ergens vast? Bijvoorbeeld een jaar ofzo?)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:40

hoe lang hebben de vorige eigenaren het paard gehad?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:28

het enigste wat je zou kunnen proberen denk ik is om bij de vorige eigenaar een deel van de koopsom terug proberen te krijgen... dit omdat je je paard "te duur" hebt gekocht... dit kun jij dan weer zien als vergoeding voor je DA kosten! maar of dat lukt? dan moet je echt een bereidwillige verkoper hebben...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:30

corinne1981 schreef:
Ik heb deze week iemand gevonden die hem herkende van een manege waar hij heeft gestaan en daar deed hij het ook al. Dit is ongeveer 1 á 2 jaar geleden. Hij heeft het dus al langer.
Ik rij nu met pollennetje en uv masker en dat is heel erg goed te doen. Ook merk ik dat hij nu lekkerder in zijn vel zit.

dit is duidelijk bewijs, tip....... stuur aangetekend een brief dat je de verkoop wilt ontbinden.

Het is aan jou of je het paard wilt houden maar je moet het wel kenbaar maken aan de verkoper dat je het niet eens bent met de gang van zaken.

Deze zaak is heel makkelijk en win je altijd, alleen neem een goede advokaat en wacht niet te lang.

Oke nu het persoonlijke gedeelte, jij bent duidelijk aan het paard gehecht maar je kunt ook een aanzienlijke tegemoedkoming in de kosten van het paard vragen.
Geef duidelijk aan dat je het paard niet meer kunt missen of dat je je zorgen maakt om zijn welzijn, niemand kan je verplichten het paard terug te geven, alleen laat dit niet over je heen komen, en laat het een waarschuwing zijn aan de verkoper.

Als laatste ,hij moest het paard verkopen voor iemand anders, typische handelaarstruc, van te voren weten dat het paard gebreken heeft en dan maar zeggen dat het paard van iemand anders is.

Dan moet hij toch echt met de boekhouding op de proppen komen en aantonen van wie en hoe, inclusief naam en adres.

Succes ermee

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 12:40

Zucht.... ik heb eens wat verder geïnformeerd en weet nu wat mijn rechten zijn.
Ik zou hem zo terug kunnen brengen en het geld terug moeten krijgen volgens de wet.
Ik begin nu echt te twijfelen, moet ik hem nu terug brengen?
Ik denk dat ik de verkoopster eerst maar eens bel en alles voorleg.
ik wil proberen om het eerst met haar op te lossen en anders dan maar via de rechter...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:28

Jeetje...moeilijk verhaal. Het is niet leuk voor je om zo'n paardje te kopen als het je niet verteld was! Ik kan me dat heel goed voorstellen. Het grootste slachtoffer in dit verhaal is echter de pony... Als je hem terugbrengt...wat zal er dan van hem worden? Succes met beslissen!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:30

stuur Floortje_M anders eens een PB, die weet er vast wel raad mee!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:37

corinne1981 schreef:
Zucht.... ik heb eens wat verder geïnformeerd en weet nu wat mijn rechten zijn.
Ik zou hem zo terug kunnen brengen en het geld terug moeten krijgen volgens de wet.
Ik begin nu echt te twijfelen, moet ik hem nu terug brengen?
Ik denk dat ik de verkoopster eerst maar eens bel en alles voorleg.
ik wil proberen om het eerst met haar op te lossen en anders dan maar via de rechter...

Nou, succes. Je kunt in ieder geval aantonen dat je paardje het gebrek al had voor de verkoop (wat niet eens nodig is bij koop van een professionele handelaar overigens.). Inderdaad kan je hem terugbrengen. heb je een rechtsbijstandsverzekering? bel die dan eerst!!

Reken erop dat de verkoopster (handelaar) flink op je gemoed zal spelen...die zit nl niet op dit onverkoopbare paard te wachten. Of ze komt met onzin-argumenten bijv. dat ze het zelf niet wist dus dat ze niet verplicht is hem terug te nemen. Dat is ze dus wel! Sta dus stevig in je schoenen.

Rijden wordt op den duur onmogelijk of zelfs gevaarlijk.
Lees het centrale headshakingtopic en vraag je ernstig af of je dit drama van steeds weer teleurstellingen wel wilt. Echt, relaxed rijden is er niet meer bij!
Ik heb een headshaker gehad. Een pollennetje hielp maar tijdelijk (1 seizoen). Ik heb alles geprobeerd, van de faculteit Utrecht via fysio en zadelmaker tot diverse alternatieve therapieeen. Uiteindelijk werd mijn paardje steeds ongelukkiger en heb ik haar naar de slacht gebracht. ik denk dat het een opluchting was voor ons allebei. maar wat een verdriet heb ik ervan gehad....dat wens ik je niet toe.

Sterkte!

deviltje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:53

hallo

ik heb ook een paard ie is headsheaker dat is zeker erg vervelend
maar ik had het paard 2 weken toen het begon nu heb ik ook via een advokaat het paard terug proberen te brengen maar dat is na 2 jaar vechten uit eindelijk niet gelukt omdat het geen verborgen gebrek is het kan zo ineens komen blijkt
ook is die door de dierenarts gekeurd en als die gekeurd is ga je accoord met de koop
ook als ik mijn paard binnen rijdt deed hij dat dus wel raar dat jouw paard dat niet deed
tevens heb je als je partuculier koopt garantie tot aan de brievenbus zoals ze dat dan weer zeggen
het heeft mij uiteindelijk 4500 euro gekost de rechtzaak enz en uiteindelijk heb ik het paard nog ik ben er nog steeds erg gelukig mee ik rijdt net als jij met een uv cap en met een pollen filter mijn paard doet het daar super op en ik rijdt zo nu 2 jaar altijd buiten zonder prolemen
dus de mensen zeggen dat de paarden daar gevaarlijk van gaan worden enz vindt ik niet kloppen
mijn paard doet het nu super en ik heb hem net als jij voor de hobby

het recht systeem in nederland is erg raar want bij een partuculier heb je totaal geen recht van spreken en zeker niet omdat je hem via een tussen persoon hebt gekocht die zal dan zonder er weet van hebben verkocht te hebben die kun je nooit aanspannen alleen de gene die hem zo heeft durven verkopen maar het punt blijft het kost je veel geld en je wint er niks mee dan alleen veel geld kwijt dat was bij mij het geval

sucses met je paard en hoop dat hij het met de hulpmiddelen wel goed doet na je zin

deviltje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:07

ik heb even nagevraagd aan een vriend van mij die is advokaat
en die geeft je weinig hoop dat je er iets mee kan zeker omdat de verkopende partij het waarschijnlijk niet geweten heeft en in goede trouw de pony na je heeft verkocht
en daarbij komt dat je partuculier geen rechten hebt en bij een handelaar ook niet tenzij die met je mee wil denken en je een andere pony aanbied in ruil voor je pony maar geld terug dat kun je zeker wel vergeten zegt hij

ik wens je sterkte hiermee en hoop dat je kunt beslissen of je als hij het zo goed doet hem toch een goed leven gunt bij jouw dan weet je dat hij het goed heeft en als je hem terug brengt is dat de grote vraag

groeten belinda

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 10:07

Liezel1 schreef:
stuur Floortje_M anders eens een PB, die weet er vast wel raad mee!

Heb ik gedaan, ik kreeg een uitgebreid mailtje terug waarvan de uitkomst is dat ik het recht heb om de koop ongedaan te maken. Zeker omdat de tussenhandelaar niet kan bewijzen dat hij het bij hem nog niet deed, en ik wel dat hij het bij vorige eigenaren wel deed.
Ik denk dat ik maandag maar eens ga bellen en eens ga kijken wat de tussenhandelaarster er van denkt/wil.
Ik zal in ieder geval duidelijk maken dat ik weet wat mijn rechten zijn.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 17:23

Hier mag een slotje op, het is geregeld met de vorige eigenaar, eind goed al goed zullen we maar zeggen.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:27

Ben nu wel benieuwd of je hem hebt gehouden.. Iig fijn dat het is opgelost!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:29

Mogen we nog weten hoe het afgelopen is? Ben erg benieuwd!