Geldige vaccinatie voor transport naar Frankrijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Geldige vaccinatie voor transport naar Frankrijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 14:36

Als de verkoop doorgaat dan gaat onze pony naar Frankrijk.
Deze is in 2005 gevaccineerd, niet in 2006 bij aankoop, wel weer in 2007 ( zou herhaald moeten worden na zes weken maar niet gedaan) en over 2 weken zou ze weer haar vaccinatie moeten krijgen. Transport zal zijn tussen over 2 weken en een maand. Ik vraag me af of een vaccinatie ( zsm) volstaat ( omdat ze in 2006 niet is gevaccineerd ) en moet er nog een bepaalde tijd zitten tussen vaccinatie en transport ?
De da ga ik pas dinsdag bellen, maar misschien weet iemand het hier op bokt.
Van de vwa ben ik op de hoogte

Imker

Re: Geldige vaccinatie voor transport naar Frankrijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:08

Nee, je moet een nieuwe basisenting, want klaarblijkelijk is deze nooit uitgevoerd. Het vergeten van een enting (al kan ik me niet voorstellen dat ik dat ooit bij mijn eigen paarden zou doen) is ook niet zo handig, je moet ieder jaar enten om de werkzame stof in het bloed aanwezig en op peil te houden.

Denk je bij de export van je paard ook aan een gezondheidsverklaring van VWA, ingetekende schets door DA in je paspoort en geldige entingen (maar daar hadden we het net al over gehad).
Ga je zelf exporteren of doet iemand anders dat voor je?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:11

dit is handige info dank je wel, ik had al een vermoeden over de basisinenting.
De koper heeft een transportbedrijf uit brabant die wekelijks met de vrachtwagen rijden op dinsdag naar frankrijk dan weet jij waarschijnlijk wel wie dat zijn.
Ik ga morgen de da bellen, we zullen nu wel 2 x moeten vaccineren om de basisenting goed te hebben, weet jij hoe lang daar tussen moet zitten ?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:41

Bij mijn weten tussen minimaal 3 en maximaal 6 weken.
De koper zou al deze info ook moeten weten, als deze een transportbedrijf hebben. Mag ik vragen welke transporteur het is?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 08:03

geen idee, er wordt vandaag mee gebeld. De koper heeft geen transportbedrijf, ze hebben deze transporteur gekozen voor transport, dit is met een vrachtwagen en meerdere paarden/pony's en een of twee overnachtingen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 08:55

volgens mijn da is alleen een geldig paspoort met de juiste aftekeningen en een keuring volgens de vwa nodig, dat de pony geen goede basisenting heeft gehad is volgens haar niet noodzakelijk voor transport naar frankrijk. Ik kan bijna niet geloven dat haar informatie klopt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:53

Ik durf wel te wedden dat de keuringsDA van de VWA daar over struikelt. Je wil niet weten waar die met hun voeten achter blijven hangen, bij wijze van spreken...

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:03

Ik heb mijn paard verhuisd van Hongarije naar België... Misschien dat ik wel iets 'nuttig' kan vertellen... Mijn paard had ook geen basisvaccinaties gehad, wel al 2 jaar achtereen ingeënt maar dus geen basis gehad...Was ook enkel ingeënt tegen de griep.
Ik heb toen naar iedereen en veel instellingen mails gestuurd om te vragen wat ik allemaal nodig had om hem over de grens te krijgen...
Mijn paard is hengst en had daarvoor een speciaal bloedonderzoek nodig voor de rest moest hij gewoon een geldig paspoort hebben. Hierin was hij niet getekend, er stond wel een beschrijving... Misschien dat paarden tegenwoordig al wel een chip moeten hebben? Wij hebben het toen gewoon aan de DA gevraagd en die heeft al het nodige inorde gebracht...
Als je nog iets wilt weten mag je altijd pm'en, kheb hier nog wel wat papieren enzo Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:25

Besje, deze is ook gechipt. Was uiteindelijk het ontbreken van de basisenting van jouw paard een probleem of werd daar verder geen aandacht aan geschonken ?
En waarom werd er bloed afgenomen, omdat hij hengst was of om te kijken of hij genoeg antigriep in zijn bloed had ?

Over de keuring van de vwa hoorde ik dat deze alleen kijken of het paard wel goed op 4 benen staat en gezond genoeg is om te vervoeren.
Imker, jij heb hier meer ervaring mee met jouw beroep, heb jij dit eerder meegemaakt ? Zo te lezen adviseer je me volgens mij om te zorgen dat de basisenting goed is.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:19

Er werd geen probleem gemaakt van de inentingen... Die heeft de dierenart hier in Belgie uiteindelijk inorde gebracht... dat bloedonderzoek was omdat hij hengst was, vraag me niet wat het was want zo ver rijkt mijn Hongaarse kennis niet... Dat was allemaal inorde dusja Lachen geen problemen mee gehad...
Dit is wat de transportfirma mij vertelde: "The horse needs only the horse-passport and the average vaccinations like in Germany"

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:05

De VWA gebruikt veel methodes, om het maar even zo te zeggen. De ene DA kijkt een keer het paard aan en schrijft klakkeloos een verklaring, de ander spit alles uit, laat je verklaringen tekenen (dat het paard de laatste maand gezond is geweest en ga zo maar door), wil een reisverslag zien, een vervoersdocument etc.etc.
Je kan er dus werkelijk geen peil op trekken. De ene DA heeft geen chipreader bij zich, de ander weer wel. De een kijkt wel of basisentingen gegeven zijn, de ander weer niet.
Ik wil je dus écht aanraden om alles goed in orde te hebben, omdat je bij het ontbreken van eea voor een nare verrassing kan komen te staan.
Ik vervoer alleen als álles in orde is. De bekeuringen die ik kan krijgen als ik mijn zaken niet op orde heb, zijn me te groot. Plus dat het de taak van mij is om alles netjes op papier te hebben staan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:08

imker duidelijk verhaal, we gaan het regelen, ik wil die narigheid niet op ons afroepen en risico lopen voor de pony. Besje jij ook bedankt voor je info.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:25

Ik heb zelf mijn paarden naar Frankrijk vervoerd, en er worden nog regelmatig paarden van mijn zwager en kenissen van en naar Nederland en Frankrijk vervoerd.
Wij zorgen voor een papier/paspoort van het paard, gezondheids verklaring van DA (kan gewoon bij je eigen DA, en is ook goedkoper).
Ik ben wel een keer onderweg (in Frankrijk) aangehouden. Dit was gewoon een routine verkeers onderzoek, en er heeft niemand naar papieren van de paarden gevraagd.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 13:51

ik snap er nu weinig meer van, als ik mijn eigen da een verklaring laat maken van de gezondheid van de pony dit kan gelijk met de 2e vaccinatie dan zouden we ook niets meer te maken hebben met de vwa dierenarts die evntueel lastig kan doen over de basisenting terwijl mijn eigen da er helemaal geen punt van maakt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:55

VWAverklaring heb je sowieso nodig bij export. Die kan je eigen DA niet afgeven.
Kosten hiervan bedragen ca. 75 euro.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:10

De vwa verklaring is maar beperkt geldig, ik dacht 10 dagen. Het heeft mij 100 ero gekost. Er worden standaard voorrij kosten gerekend en daarna iets van 15 euro per kwartier.
De veearts heeft 5 minuten bij het paard gekeken, de papier romslomp duurde een half uur.
Zorg dat je paard in orde is en dat je je optijd aanmeld via de site van de vwa, je kan daar een formulier halen.
Zonder geldige papieren naar Frankrijk lijkt me niet verstandig.
De andere kant op dus van Frankrijk naar nederland heb je alleen een paspoort nodig met de standaart inentingen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:12

Daarentegen: TS wil transporteur inschakelen. Een béétje goede transporteur regelt alles voor de klant (moet je wel even aangeven, maar toch).