verlenging ruiterpaspoort / ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inma

verlenging ruiterpaspoort / ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 22:48

Ongeveer 2 jaar terug heb ik mijn ruiterbewijs gehaald en hierbij ook gelijk een ruiterpaspoort gekregen. Een jaar later heb ik hiervoor (het ruiterpaspoort) lidmaatschap moeten betalen en dat heb ik dus gedaan. Maar nu moet ik weer lidmaatschap betalen voor het ruiterpaspoort (dus de fnrs). In dit ruiterpaspoort staan dingen over f-proefjes en dergelijke waar ik verder niks mee doe.
Nu vroeg ik me af of het nog wel nut heeft om dit te betalen.

Mijn zus heeft ook een koetsiersbewijs en heeft hiervoor nooit lidmaatschap betaald voor een paspoort. Ze krijgt hiervoor alleen 1 keer in de 2 jaar een factuur van de knhs om de verlenging hiervan te betalen.

Dus mijn vraag is krijg ik nu ook voor het ruiterbewijs een 2-jarige verlenging van de knhs + een jaarlijkse verlenging van de fnrs, of staat dit los van elkaar? En heeft het lidmaatschap van de fnrs / ruiterpaspoort dus totaal geen nut voor mij aangezien ik toch niks doe met de proefjes?

Lenneke_

Re: verlenging ruiterpaspoort / ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:38

Volgens mij staat het ruiterbewijs en het ruiterpaspoort helemaal los van elkaar. Als je niet bij een FNRS manege rijdt heb je dat paspoort helemaal niet nodig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:24

Lenneke_ schreef:
Volgens mij staat het ruiterbewijs en het ruiterpaspoort helemaal los van elkaar. Als je niet bij een FNRS manege rijdt heb je dat paspoort helemaal niet nodig

Inderdaad.
De relatie tussen het paspoort en het ruiterbewijs gaat op dit moment niet verder dan dat een bepaalt niveau halen met het ruiterpaspoort recht geeft op het ruiterbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:31

Ik moet voor mijn koetsiersbewijs ook verlenging betalen. Dat vind ik eigenlijk best raar. Dat betaal je bij 'bewijzen' zoals een rijbewijs of ander diploma ook niet om de 2 jaar, maar alleen als het bijna verlopen is. Hoe dan ook, het neigt naar geldklopperij. Als je het ruiterpaspoort niet nodig hebt zou ik het opzeggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:14

Natuurlijk is het geldklopperij.
Dat hele ruiterbewijs stelt geen donder voor. Oke, je bent extra verzekerd, maar dat ben je ook al via je WA.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:23

Wel vaag dat ik dan bij het ruiterbewijs een paspoort heb gekregen. Misschien omdat het wel op een manege was die bij de fnrs zat?
Maar goed, ik ga dus niet betalen voor het ruiterpaspoort en wacht wel even af of ik dan een verlenging krijg van mijn ruiterbewijs. Deze zou dan in mei moeten komen aangezien dan mijn ruiterbewijs verloopt.

Bedankt voor de info!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:34

Paspoort krijg je erbij als je op een FNRS manege op een manege paard/pony rijdt. Ik heb het paspoort opgezegd en dit heeft geen gevolgen gehad voor mijn ruiterbewijs.

Dat paspoort heb je alleen nodig als je op manege paarden/pony's wedstrijden gaat rijden ( de F-proefjes enz Knipoog ) of als je les hebt op een manege paard/pony.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 10:00

Dus omdat ik 1 keer op een paard heb gereden op een FNRS manege krijg je er gelijk een ruiterpaspoort bij?! Wat een onzin zeg! Maar goed, ik ga het paspoort dus opzeggen.
Bedankt!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:34

@ Inma, normaal moet je het ruiterpaspoort aanvragen door het aanvraagformulier te ondertekenen. Als iemand een keer ergens rijdt gaan ze daar normaal geen paspoort voor aanvragen. Wij niet in ieder geval. Paspoort en ruiterbewijs staan los van elkaar. Normaal moet je het paspoort 6 weken van te voren opzeggen (of 4, dat weet ik niet precies)..

Ze zijn er wel mee bezig om te kijken of alles in een gaat, want ik betaal bijvoorbeeld 4x aan de KNHS, via de menclub, via mijn ruiterpaspoort en via mijn koetsiers-en ruiterbewijs..

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:55

Dan zullen we dat toendertijd wel ingevuld hebben. Weet ik niet meer. Maar goed, ik heb nu dus wel al de rekening binnen voor het volgende jaar die ik eigenlijk niet van plan ben om te betalen. Maar heb het dan niet op tijd opgezegd...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:25

Je kan bellen en je probleem voorleggen, misschien hoef je dan niet te betalen, maar je bent dus wel te laat. Maar ja, voor 13,50 zou ik niet moeilijk doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:38

liberty schreef:
Ze zijn er wel mee bezig om te kijken of alles in een gaat, want ik betaal bijvoorbeeld 4x aan de KNHS, via de menclub, via mijn ruiterpaspoort en via mijn koetsiers-en ruiterbewijs..

Lidmaatschap KNHS betaal je maar 1 keer, en dat gebeurd niet via een ruiterpaspoort, ruiterbewijs en koetsiersbewijs. Ik heb een koetsiersbewijs, ben lid van de rijvereniging en ik ben lid van de VHN. Voor de VHN betaal ik contributie + KNHS afdracht, voor de rijvereniging enkel de contributie (KNHS afdracht wordt immers al betaald via de VHN), voor het koetsiersbewijs enkel de 2-jaarlijkse verlenging, en de contributie voor de SRR. Er zit tevens een verzekering gekoppeld aan het koetsiersbewijs, vandaar dat je een 2-jarige verlengen hebt.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:01

Ja, maar ruiterpaspoort en de andere 2 betalen ook weer aan de KNHS, want je wordt lid van de recreatiesportvereniging!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:08

Dat zit toch echt anders Liberty. Knipoog Je betaalt maar 1 keer lidmaatschap aan de KNHS, en maar 1 keer afdracht. In het bezit van koetsiersbewijs zijn of ruiterpaspoort is geen lidmaatschap van de KNHS. Of heb jij wel stemrecht met jouw koetsiersbewijs verworven?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:58

Het gaat bij mij niet over stemrecht oid. Ik betaal 4x. Met die andere 3 wordt ik lid van de recreatiesportvereniging. Krijg wel de P&S, een keer per 3 maanden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:22

Jij had het over aan de KNHS betalen, en dat doe je niet.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:09

Doe ik wel, want je wordt lid van de KNHS recreatiesportvereniging..

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 13:22

Wat is de recreatiesportvereniging? Is dat de vereniging die gaat over de ruiterbewijzen en dergelijke?