enkele vraagjes voor koop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

enkele vraagjes voor koop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:27

Ik heb even een paar vraagjes:
Wij hebben nu 2 paardjes op het oog bij Stal Hermes. Wij gaan er binnenkort voor de eerste keer heen, indien de paardjes ons bevallen gaan we er later 2e keer heen om ze op te halen. Ik weet dat wordt aangeraden de paardjes vaker te bezoeken, maar het is 210 km rijden (enkeltje) en dan vind ik iets te veel om wekelijks of vaker dan 2x te doen.

Over het klinisch/röntchen keuren:
(Wij zijn nog aan het twijfelen of het wel of niet gaan doen Clown , maar daar gaat mijn vraag niet over)
- Moeten wij gelijk de 1e keer al de DA erbij halen of is het handiger om dit de 2e keer te doen?

- Mijn 2e vraag is hoe we aan een niet bevooroordeelde DA kunnen komen Tong uitsteken.

Andere zaken:

Ik heb het één en ander gelezen over stal Hermes (de stal waar de paardjes staan). Ik kreeg aan de telefoon en via mail een positieve indruk, maar niet alles wat hier gezegt wordt is positief (om het zo maar even uit te drukken) Daarbij neem ik aan dat mensen niks uit de duim zuigen Clown
Maar ik hoopte dan iemand mij het één en ander kan vertellen over de paardjes die wij op het oog hebben. Ik heb begrepen dat meerdere er stage gelopen hebben of andere werkzaamheden. Het gaat over de 2 Noriker ruinen. Hoe zijn ze (om op te rijden?) en qua karakter?

En verdere tips en trucks om op te letten? Dit gaat even puur over de koop (het formele gedeelte)

Alvast bedankt!

lynne_berna

Re: enkele vraagjes voor koop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:30

Neem een dierenarts mee of iemand die er veel verstand van heeft die misschien toch nog iets bijzonders ziet, en neem het paard een paar weken op proef zodat je echt kan zien hoe hij zich gedraagt. En of het wel echt is wat je zoekt.

Succes!!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:33

Ik zou niet meteen de eerste keer al een dierenarts erbij halen. Zou je niet eerst kijken hoe de paarden je bevallen/ rijden e.d. Een veearts erbij halen kost ook geld, zou ik pas doen, als ik zeker wist dat ik het/een van de paard(en) ook echt wilde kopen. Tsja en het kan wel 210 kilometer rijden zijn, maar een paard is zo gekocht en als het later niet naar je zin blijkt: kom er dan maar weer eens vanaf. Want dan heb je dus ook kans dat mensen dat stuk ook niet dat stuk naar jou willen rijden...

Succes, het blijft altijd moeilijk.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:40

Op proef wou ik ze zowiezo nemen, en er gaat al iemand mee die veel ervaring heeft (maar geen DA is).

Het was ook mijn idee om ze de 2e x pas te laten keuren. Maar het heeft beide zo zijn voors en tegens. Vandaar dat ik de vraag ook even hier neerleg.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:49

Als ze je toch op proef zou nemen, zou ik je eigen veearts bij jou op stal laten komen. Heb je ook geen last van dat de eigenaar staat mee te koekeloeren en dan kan je eerst op je gemak kijken of ze wat zijn en dan of ze de moeite waard zijn om te keuren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:56

de veearts hoef je pas de tweede keer mee te nemen, ik neem aan dat je wel laat keuren? Kan vaak bij alleen klinisch ook ter plekke. Een onafhankelijk da? Verkopers vragen welke veearts hun hebben en die dan dus niet nemen. Gewoon via de internet een veearts daar in de buurt zoeken.
Tja op proef, veel verkopers doen het niet, en als ze het wel doen, dan kan je je eigen veearts laten komen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:01

Als je besluit het paard te kopen, gewoon zeggen dat je het paard koopt mits het goedgekeurd wordt door de DA van jouw keuze. Dit kan als het paard naar je toe wordt gebracht en dan meteen laten keuren. Bij niet goed nemen ze het paard weer mee. het is natuurlijk afwachten of ze zo'n eind willen rijden voor je, dat zul je dus moeten overleggen. laat in ieder geval ook een bloedmonster afnemen (voor het geval dat) en maak duidelijke afspraken en laat een contract opmaken die juliie allebei dan ondertekenen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:36

vertel er bij het bloedmonster dan wel bij dat je wilt weten of het paard gedrogeerd is of niet.
Op proef krijg je tegenwoordig bijna geen paard meer mee dus ga er niet vanuit dat je m op proef krijgt.
Gaat de verkoper er echter wel mee accoord, laat dan je dierenarts aan het eind van die proeftijd (bijv twee weken) komen om te keuren, dan zijn eventuele verdovingen uitgewerkt. Spreek inderdaad wel goed van te voren af dat bij afkeuren het paard weer terug kan en wie die kosten gaat betalen.